Jumaat, 23 Mac 2012

Berilmu Sebelum Berkata-kata Dan Beramal.

0 ulasan


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat menjalani rutin kehidupan sehari-hari kepada semua rakan jamaah serta para pembaca. Saya mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi diri kita dari segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri kita supaya tetap berpegang teguh kepadaNya dan menerima semua amalan kita. Moga Allah Swt. Yang Maha Esa Yang Maha Dermawan, meredhainya.

Muqaddimah – Nukilan kali ini menyentuh sedikit hal paling asas tentang ilmu untuk manfaat kita bersama. Lantaran didapati, banyak di antara manusia yang tidak menggunakan waktu sihat dan waktu lapangnya dengan sebaik-baiknya untuk mendampingi ilmu, sedangkan majlis ilmu itu sentiasa ada, terbuka dan percuma pula dalam berbagai bentuk dan cara. Tidak dia gunakan untuk belajar mengenai Islam yang sebenarnya dan tersialah ruang untuk menimba ilmu syari’e sedalam-dalamnya. Padahal dengan menghadiri majlis ilmu, yang perbicaraannya berdasarkan Al Qur’an dan As Sunnah yang sebenar, pasti akan bertambah ilmu, keimanan dan ketaqwaan kepada Allah Swt. Juga dapat menambah amal kebaikannya.

Secara lughah (bahasa) al ilmu bererti tahu atau pengetahuan yaitu lawan dari al jahl (kebodohan), ya’ni mengetahui sesuatu sesuai dengan keadaan yang sebenarnya dengan pengetahuan yang pasti. Secara istilah (syara’) dijelaskan oleh sebahagian ulama’ bahawa ilmu adalah ma’rifah (pengetahuan) sebagai lawan dari al jahl (ketidaktahuan). Menurut ulama’ lainnya, ilmu itu lebih jelas dari apa yang diketahui.
Syeikh Muhammad bin Solih bin Sulaiman Al Utsaimin rh. Kitaab ul Ilmi, halaman 7

Seseorang muslim tidak akan boleh melaksanakan Islam dengan benar kecuali dengan ilmu. Yang dimaksudkan dengan ilmu disini adalah pengetahuan yang berdasarkan Al Qur’an dan As Sunnah mengikut pemahaman dan amalan para Salafus Solih. Islam adalah agama ilmu dan amal kerana Nabi Saw. diutus dengan membawa ilmu dan amal solih. Ini dijelaskan oleh Allah Swt. dalam fimanNya :

“Dia-lah yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk (Al Qur’an) dan agama yang haq (benar) agar dimenangkan-Nya terhadap semua agama. Walaupun orang-orang musyrik tidak menyukai”.
Surah At Taubah (9) : ayat 33

Yang dimaksud dengan Al Hudaa/Petunjuk disini adalah Kalam Suci Al Qur’an yang menjadi induk segala ilmu yang bermanfaat. Dan yang dimaksud dengan Diinul Haaq (agama yang benar) adalah amal solih berdasarkan syari’at Nabi Saw. Sesungguhnya Allah Swt. mengutus Nabi Saw. untuk menjelaskan Al Qur’an dan memberi contoh ikutan amalan syari’at Islam, supaya ummat muslimin boleh mengetahui diantara yang haq dengan yang batil, menjelaskan ketauhidan Nama-Nama-Nya, Sifat-Sifat-Nya, perintah dan larangan-Nya, hukum-hukum dan dan perkhabaran yang datang dari-Nya, serta memerintahkan segala apa yang bermanfaat bagi iman dan amalan oleh hati, ruh dan jasad.
Syeikh Abdurrahman bin Nasir As Sa’di rh. (wafat 1376H), Taisiir Kariimir Rahmaan Fi Tafsiir Kalamil Manaan (Tafsir As Sa’di), Jilid 3 halaman 295-296

Hal yang mahu ditekankan disini adalah, Al Qur’an adalah ibu segala ilmu yang benar dan amal solih sebenar adalah terhasil dari As Sunnah Nabi Saw. Semua ini hanya dapat diketahui, difahami, diimani, diamalkan dan disampaikan dengan ilmu. Demikianlah peri pentingnya ilmu sebelum seseorang beriman, beramal dan menyampaikan (tabligh). Sesungguhnya antara kejahatan dan kezaliman terbesar adalah seseorang mengatakan sesuatu bahawa ini halal sedangkan dia tidak mengetahui hukum Allah Swt. tentang hal itu.  Atau pun seseorang mengatakan sesuatu bahawa ini haram sedangkan dia tidak juga mengetahui hukum Allah Swt. tentang hal itu. Inilah yang disebutkan oleh Allah Swt. dalam fimanNya :

“Dan janganlah kamu mengatakan apa yang disebut-sebut oleh lidah secara dusta bahawa ini halal dan ini haram untuk mengadakan kebohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Nama Allah tidak akan beruntung”.
Surah An Nahl (16) : ayat 116

Baginda Nabi Saw. juga telah memberikan peringatan amat tegas dalam sabdanya :

“Dari Abdullah bin Amru bin Al Ash Rhu. ia berkata bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda : Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak akan mencabut ilmu dari para hamba sekaligus, akan tetapi Dia mencabut ilmu dengan mewafatkan para ulama’. Sehingga, apabila tiada lagi seorang yang alim, manusia akan mengangkat para pemimpin yang bodoh, mereka ditanya lalu berfatwa tanpa ilmu, maka mereka sesat dan menyesatkan orang lain”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 100) dan imam Muslim rh. (no. 2673)

Dalam satu riwayat Baginda Saw. bersabda lagi :

Dari Urwah Rhu. ia berkata bahawasanya Nabi Saw. bersabda : ………….. Mereka berfatwa dengan ra’yu (akal/pendapat) nya, maka mereka menyesatkan dan sesat”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 7307)

Para sahabat yang mulia sering ditanya oleh orang banyak, dalam berbagai macam perkara terutama selepas wafat Nabi Saw. Ada pun peribadi mereka, pada tiap-tiap masalah yang tidak mereka mengetahui hukum Allah Swt. dan rasulNya tentang masalah itu, maka mereka amat takut untuk menjawab dan mereka hanya diam. Sekalipun mereka sedar dengan pasti, dengan status diri mereka bersama Rasulullah Saw. tentu sekali segala kalam dan amalan mereka akan dipercayai serta tak akan diragui oleh sesiapa pun.    

Demikianlah muqaddimah ringkas dan umum dari saya. Berbalik kepada tajuk artikel ini, saya sertakan nukilan sahabat Akhi Abu Numair An Nawawi untuk renungan kita bersama dan lebih menjelaskan lagi intipati artikel ini.

Berilmu Sebelum Berkata dan Beramal
Oleh : Abu Numair An Nawawi
http://an-nawawi.blogspot.com

Imam Al Bukhari rh. (Wafat 256H) membuat bab dalam kitab Sahihnya, “Bab al-‘Ilmu Qablal Qaul wal ‘Amal.” Iaitu bab: berilmu sebelum berkata-kata dan beramal.

Maksudnya, “Ilmu adalah syarat sahnya suatu ucapan dan perbuatan. Ucapan dan perbuatan tidak akan bermakna melainkan dengan ilmu. Ilmu lebih didahulukan dari keduanya (ucapan dan amal). Kerana ilmu akan meluruskan niat dan membenarkan amal.” Imam Ibnu Hajar Al Atsqolani rh., Kitab Fathul Bari, Jilid 1 halaman 160

Untuk melakukan sesuatu kebaikan, kita perlukan ilmu. Untuk mendapat dunia, kita perlukan ilmu. Untuk mendapatkan akhirat, tidak dapat tidak mestilah dengan ilmu.

Ilmu yang wajib dan fardhu bagi kita semua adalah ilmu tentang agama ini. Iaitu ilmu tentang iman kita, tentang tauhid, dan yang dapat membuahkan jalan petunjuk kehidupan dunia dan akhirat. Dengan ilmu jugalah kita dapat mengenali Rabb kita.

Kata Imam Adz Dzahabi rh. (Wafat 748H), “Ilmu itu bukanlah dengan banyaknya riwayat, tetapi ia adalah cahaya yang dicampakkan oleh Allah ke dalam hati, dan syaratnya adalah al-ittiba’ (mengikuti sunnah Nabi Saw.), dan melarikan diri dari hawa nafsu serta menjauhi al-ibtida’ (bid’ah)”.
Kitab Siyar A’lam An Nubala’, Jilid 13 halaman 323

Ilmu tentang agama, tidak dapat tidak mesti diambil dari sumber yang benar. Diambil dan ditela‘ah dari kitab-kitab tafsir dan kitab-kitab hadis. Iaitu kitab-kitab yang memuatkan penjelasan tentang wahyu Allah Swt. berupa tafsir-tafsir Al Qur’an ul Kariim dan syarah hadis-hadis Nabi Saw. Di antara kitab tafsir terbaik adalah seperti Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir At Thabari manakala rangkaian kitab-kitab hadis menurut keutamaan adalah seperti Sahih Al Bukhari, Muslim, Abu Daud, at-Tirmidzi dan seterusnya berserta syarah dan penjelasannya.

Dari kitab-kitab ini kita dapat mendulang mutiara petunjuk yang tidak ternilai harganya. Di sinilah letak perkhabaran penting. Iaitu khabar wahyu tentang apa yang telah berlaku, yang sedang terjadi, dan apa yang bakal datang di masa hadapan. Kandungannya bukan jenaka, bukan khayalan. Bukan untuk satu atau dua hari seperti kisah surat khabar. Tetapi merupakan khabar kebahagiaan dan bekal selamanya, dari dunia sampai akhirat.

Di dalamnya adalah khabar ilmu yang amat bermanfaat. Sebagaimana kata Adz Dzahabi rh. : “Tahukah kamu apa ilmu yang bermanfaat tersebut? Iaitu ilmu yang turun bersama Al Qur’an dan ditafsirkan oleh Rasulullah Saw. dengan ucapan, perbuatan, dan yang tiada larangan darinya. Dan Rasulullah Saw. bersabda : “Sesiapa yang membenci sunnahku, maka dia tidak termasuk golonganku”.
Kitab Siyar A’lam An Nubala’, Jilid 19 halaman 339-340

Ilmu Sebelum Beramal

Aqidah dan tauhid yang benar akan menyelamatkan kita dari syirik. Untuk membezakan di antara tauhid dan syirik, tidak dapat tidak, mestilah dengan ilmu. Apabila ilmu yang benar dikuasai, tauhid yang murni pun diimani. Apabila tauhid telah murni, maka amal-amal soleh tidak akan disia-siakan. Kerana di antara syarat diterimanya amal adalah dengan murninya aqidah.

Keutamaan Orang Berilmu

Allah Swt. berfirman (maksudnya) :

“Katakanlah ; Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?”.
Surah az-Zumar (39) : ayat 9

Dari ayat ini, Abdullah Ibnu ‘Abbas Rhu. menyatakan :

“Syarat bagi seseorang untuk dikatakan sebagai ‘aalim tentang Allah yang Maha Pengasih di antara hamba-hamba-Nya adalah tidak mensyirikkan Allah, menghalalkan dan mengharamkan sebagaimana yang ditetapkan Allah, menjaga dan memelihara tuntutan dan kehendak Allah, meyakini bahawa Allah akan menemuinya dan menghisap amal perbuatannya”.
Tafsir Ibnu Katsir, Jilid 6 halaman 544

Maka itu, dari mana lagi untuk kita meraih ilmu-ilmu pengetahuan tentang agama ini melainkan dari kitab Allah (Al Qur’an) dan hadis-hadis Rasul-Nya. Inilah apa yang telah dihadam dan difahami oleh generasi terbaik dari umat manusia setelah para Nabi dan Rasul. Generasi manusia pilihan yang telah dijanjikan Syurga oleh Allah Ta’ala kerana menerima dan beriman dengan apa yang datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya.

Allah Ta’ala berfirman (maksudnya) :

“Dan apabila dikatakan : Berdirilah kamu. Maka berdirilah, nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat”.
Surah Al Mujadilah (58) : ayat 11

Kata Imam Qotadah rh., “Apabila kamu diajak kepada kebaikan (ilmu), maka ikutlah. Kerana dengan mengikuti ilmu, darjat seseorang akan diangkat di sisi Allah”.

Tidak Berkata Tanpa Ilmu

Allah Swt. berfirman (maksudnya) :

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak memiliki pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta bertanggungjawab”.
Surah Al Isra’ (17) : ayat 36

Tetapi kita berasa kecewa pada hari ini, apabila mendengar banyaknya orang-orang yang bercakap dan mengambil agama tanpa membawakan dalil dan nas dari Al Qur’an mahupun As Sunnah. Mengucapkan hukum hakam sesedap rasa berdasarkan persangkaan, pendapat-pendapat dan pandangan-pandangan semata-mata. Tidak kurang juga, apabila diteliti, didapati segala penghukuman itu langsung tiada dasarnya malah tidak kurang juga yang bertentangan sama sekali dengan nas-nas sahihah. Sedangkan, agama suci Islam ini, agama samawi yang datang dari Allah Swt., bukanlah agama yang layak diolah oleh manusia dengan hawa nafsu dan perasaan. Tidak juga boleh digoreng sesuka hati dan sesedap rasa. Tapi sayangnya, ramai orang hari ini perkataan dan perbuataannya mendahului ilmu di dalam dadanya. Lebih menjengkelkan perilaku ini diperbuat tanpa ada rasa dosa, takut atau malu kepada Allah Swt. pemilik Islam suci ini.

Lebih-lebih lagi dengan kepesatan teknologi internet seperti youtube, blog, dan media sosial hari ini. Orang jahil berlumba-lumba mahu berbicara dan menonjolkan diri. Pantang ditanya, pasti menjawab. Jarang sekali hari ini kita menemui orang-orang agama yang sanggup mengatakan “Allahu A’lam” bagi sesuatu yang tidak diketahuinya. Sedangkan jawaban “Allahu A’lam” tersebut termasuk sebahagian dari tanda dalamnya ilmu seseorang dan betapa kukuh imannya.

Ini sebagaimana kata sahabat nabi, ‘Abdullah bin Mas’oud Rhu. : “Wahai manusia, sesiapa yang mengetahui sesuatu hendaklah dia mengatakannya, dan sesiapa yang tidak mengetahui hendaklah dia mengatakan, “Allahu A’lam (Allah lebih mengetahui).”

Kerana termasuk sebahagian dari ilmu adalah mengatakan “Allahu A’lam” bagi sesuatu yang tidak diketahuinya.” Kemudian beliau menyebutkan firman Allah Swt. dalam Surah Saad (38) : ayat 86 : “Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku tidak meminta upah sedikitpun padamu atas dakwahku dan bukanlah aku dari kalangan orang yang mengada-adakan (dari apa yang tidak diketahui)”.
Hadis sahih riwayat imam al-Bukhari rh. (no. 4435)

Jangan Berdusta

Apa jua ilmu mestilah dipastikan kesahihannya dan tidak diambil dari yang bukan sumbernya. Kerana setiap ilmu (atau maklumat) yang diambil tanpa dapat dipastikan sumber dan kesahihannya, hakikatnya ia bukanlah ilmu. Malah Banyak dalil-dalil yang mengancam dari menyebarkan sesuatu tentang agama yang tidak dapat ditentukan benar atau tidaknya.

Bercakap agama tanpa dalil yang benar, ia akan menjerumuskan pelaku ke dalam perbuatan mendakwa-dakwi tentang Allah dan agama ini dengan sesuatu yang tidak pasti. Perbuatan seperti ini termasuk kedustaan dan kezaliman. Malah termasuk ajaran syaitan.

Allah Swt. berfirman (maksudnya) :

“Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang berdusta terhadap Allah untuk menyesatkan manusia dengan tidak berdasarkan ilmu pengetahuan? Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim”.
Surah Al An’am (6) : ayat 144

Dalam ayat yang lain, Allah Swt. menyebut lagi :

“Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 169

Dan orang-orang yang bercakap agama tanpa bukti dalil yang benar serta tergesa-gesa dalam menyebarkannya, ia dianggap pendusta. Demikianlah sabda junjungan mulia Rasulullah Saw. dalam sebuah hadis :

“Cukuplah seseorang dianggap pendusta ketika dia menceritakan setiap apa yang dia dengar”.
Hadis sahih riwayat imam Muslim rh. (no. 6)

Oleh itu, berilmulah sebelum berkata-kata dan beramal!

Nota Tambahan : adapun ilmu yang dimaksudkan disini adalah ilmu syara’ (Al Qur’an dan As Sunnah), ertinya ilmu yang diturunkan oleh Allah Swt. kepada rasulNya berupa keterangan, petunjuk dan contoh perbuatan. Maka ilmu yang didalamnya terkandung pujian dan sanjungan itu adalah ilmu wahyu, yaitu ilmu yang diturunkan oleh Allah Swt. sahaja. Nabi Saw. bersabda :

“Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka Dia akan menjadikannya faham tentang agamanya”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari h. dan imam Muslim rh.

Dalam hadis lainnya, Baginda bersabda :

“Sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar atau darham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, maka barangsiapa yang telah mengambilnya, maka ia mengambil bahagian yang banyak”.
Hadis iwayat imam Abu Daud rh. dan imam Tarmidzi h. Beliau mengatakan ia sahih.

Allah Swt. telah memuji ilmu dan pemiliknya serta mendorong hamba-hambaNya untuk berilmu dan membekali diri dengannya. Demikian juga Sunnah Nabi yang suci. Ilmu adalah amal solih yang paling utama serta ibadah yang paling mulia dan paling utama di antara ibadah-ibadah sunnah, kerana ilmu termasuk jenis jihad di jalan Allah Swt. 2 jihad yang utama di dalam Islam adalah 1. Menuntut dan mengajarkan ilmu dan penjelasan 2. Dengan perang dan senjata. Dengan 2 jihad inilah Islam berkembang dan bertakhta di dunia. Sejarah Rasulullah Saw. membuktikan bahawa Baginda tidak menyerang sesuatu kaum sebelum sampainya da’wah Islam kepada mereka. Ini membuktikan kedudukan ilmu lebih tinggi martabatnya dan didahulukan dari perang. Malah perang juga mesti dengan ilmu.

Tidak sama orang yang berilmu dengan orang yang jahil, sebagaimana tidak samanya orang yang hidup dengan orang yang mati, orang mendengar dengan orang pekak, orang yang melihat dengan orang yang buta dan orang yang waras dengan orang yang gila. Ilmu adalah cahaya yang dijadikan petunjuk oleh manusia sehingga membolehkan mereka keluar dari kegelapan kepada cahaya, berpindah dari batil kepada haq. Lantaran itu, manakan sama di antara orang yang berilmu dengan orang yang jahil. Demikianlah intipati firman Allah Swt. :

“Apakah sama orang-orang yang berilmu dengan orang-orang yang tidak berilmu? Hanyalah orang yang berakal yang boleh mengambil pelajaran”.
Surah Az Zumaar (39) : ayat 9

Akhirul Kalaam : Sesungguhnya Islam ini agama milik Allah Swt. yang diturunkan kepada manusia dengan penuh suci murni. Maka, untuk memahami, mendalami dan mentaatinya hanyalah dengan ilmu. Lantaran itu tidaklah layak sama sekali manusia memperkatakan segala apa jua mengenai Islam tanpa ilmu. Dan ilmu jualah yang menunjuk jalan kebenaran yang tanpa ilmu, tidak lain semuanya adalah kebatilan.

Lantaran itu, marilah kita benar-benar berpegang kepada ilmu dengan berilmu sebelum berkata-kata dan beramal. Para salafus solih telah pun meninggalkan contoh tauladan kepada kita :

Abdurrahman bin Abi Laila rh. (wafat 82H) berkata : Aku pernah bertemu dengan 120 oang daripada Sahabat Rasulullah Saw. – Aku melihatnya berbicara di masjid (Nabawi) ini – tidaklah seseorang dari mereka diminta untuk berbicara, melainkan ia berharap temannya lah yang berbicara. Dan tidaklah seseorang dari mereka diminta untuk berfatwa, melainkan ia berharap temannya lah yang berfatwa.
Atsar sahih riwayat imam Ibnul Mubarak rh. (kitab Az Zuhd, no. 49) dan imam Ibnu Abdil Barr rh. (kitab Jaami’ Bayaanil Ilmi wa Fadhlihi, Jilid 2 no. 2199)

Ini menunjukkan bahawa para Sahabat Rodhiyallahu’anhuma, sangat berhati-hati dalam membicarakan hal Islam. Mereka meninggalkan fatwa dari apa-apa yang tidak ada nas (dalil)nya kerana takut dosa. Dan tujuan mereka agar selamat disisi Allah Swt.

Abdullah Ibnu Mas’ud Rhu. mengatakan : Barangsiapa berfatwa kepada manusia pada setiap permasalahan yang ditanyakan kepadanya, maka ia adalah orang gila.
Atsar sahih riwayat imam Ibnu Abdil Barr rh. (kitab Jaami’ Bayaanil Ilmi wa Fadhlihi, Jilid 2 no. 2208)

Pernah Said bin Jubair rh. (wafat 95H) ditanya tentang sesuatu, lalu ia berkata : Saya tidak tahu. Kemudian beliau berkata : Celakalah bagi orang yang tidak mengetahui, lalu ia berkata : Saya tahu.
Atsar sahih riwayat imam Ibnu Abdil Barr rh. (kitab Jaami’ Bayaanil Ilmi wa Fadhlihi, Jilid 2 no. 1568)

والله اعلم

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.

سكيان
والسلام

eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam





  


Read more...

Bersedekahlah (siri 2)

5 ulasan

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat menjalani rutin kehidupan sehari-hari kepada semua rakan jamaah serta para pembaca. Saya mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi diri kita dari segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri kita supaya tetap berpegang teguh kepadaNya dan menerima semua amalan kita. InsyaAllah. Saya berlindung diri dengan Allah Tabaraka Wataala dari sebarang kesilapan dan kekhilafan, serta memohon pimpinanNya sentiasa dalam menghasilkan artikel ini.

Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua jamaah dan pembaca yang telah memberi maklumbalas terhadap artikel ini. Apa pun maknanya maklumbalas itu, tetap ia memberi semangat untuk meneruskan usaha mengkaji, menelaah dan menulis. Dalam kata lain, terus belajar dan belajar lagi. Diantara maklumbalas paling menarik adalah : Kenapa tulis panjang-panjang, boring nak baca. Maka disini saya jawab dengan ringkas sahaja.

  1.  Kenapalah agaknya ayat suci Al Qur’an yang pertama adalah “Iqra’ - bacalah olehmu”.
  2. Berapa banyakkah orang yang cerdik pandai dan berilmu, tapi tak membaca.
  3. Mana lebih berfaedah agaknya antara membaca kitab ilmu berbanding dengan main video game, lepak dan gebang di kopitiam, surfing fb, lawan sms, lawan email
  4. Pernahkah dikira dalam tempoh 24 jam, berapa tempoh yang kita guna untuk membaca. Dalam seumur hidup pula berapa buku dan kitab telah khatam (dengan faham, tenung sipi-sipi tak dikira)


Yang menjadikan nukilan panjang kerana : pendahuluan, ta’rif, nas dan dalil serta ta’liqnya, tafsir, perbahasan, penjelasan seterusnya kesimpulan. Demikianlah kaedah sebenar untuk menyampaikan ilmu supaya menjadikan para khalayak juga berilmu. Juga memastikan yang seboleh mungkin Islam disampaikan menerusi Kalamullah dan sunnah rasulNya, bukan fahaman tafsiran akal dan nafsu sendiri. Boleh dipendekkan dengan hanya ditulis kesimpulan tanpa apa pun penjelasan. Namun tidak akan menjadikan para khalayak berilmu melainkan terus tak faham dan selamanya pak turut sahaja. Malah boleh juga dijawab lebih pendek lagi dengan hanya : boleh lah, ok lah, bagus lah, ikut orang ramai lah, ikut tok nenek lah, ikut orang tua-tua lah, ikut majority lah, dah orang suka macam tu dan berbagai lagi bentuk hukum yang sama waqtu dengannya, yang hakikatnya untuk berhukum sebegini, orang tak mengaji langsung pun layak membuatnya. Begitulah maklumbalas ringkas.

Sambungan

Kelima : Bersedekahlah dengan apa yang termampu kalau pun hanya mampu memberi sedikit makanan. Biarpun kita sendiri serba kekurangan, tidak mampu memberikan yang mewah dan yang hebat, namun berilah jua apa yang termampu lantaran masih banyak golongan yang fakir dan lebih memerlukan bantuan disekeliling kita. Biar sekecil manapun sedekah itu, tetap jua ia merupakan amalan mulia dan diganjari kenikmatan oleh Allah Swt. sepertimana firmanNya :

“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula”.
Surah Az Zalzalah (99) : ayat 7 dan 8

Dalam satu peristiwa, Rasulullah Saw. menyuruh wanita muslimin yang tidak memiliki kelebihan harta ataupun makanan, kecuali sedikit, Baginda tetap memberikan dorongan kepadanya untuk bersedekah dan tidak menahannya, terutama kepada tetangganya. Kekurangan yang ada pada diri tidaklah sama sekali menyebabkan ia layak meremehkan suruhan Allah Swt. dan tidak juga boleh menjadi faktor penghalang kepada sesiapa pun untuk berbuat kebajikan. Berilah sekecil mana pun kerana itu lebih baik dari tidak memberi langsung. Inilah pengajaran hadis berikut :

“Dari Abu Hurairah Rhu. ia berkata bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda : Wahai wanita-wanita muslimah, janganlah seorang tetangga meremehkan untuk memberi sedekah kepada tetangganya, walaupun hanya sepotong kaki kambing”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. dan imam Muslim rh.

Dalam satu riwayat lain, Nabi Saw. dengan tegas menyatakan :

“Dari Adie bin Abi Hatim Rhu. ia berkata : Aku mendengar Rasulullah Saw bersabda : Takutlah kamu akan api neraka walaupun dengan (bersedekah) separuh buah kurma”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh.

Keenam : Meyaqini dengan sesungguhnya bahawa mengeluarkan sedekah tidak akan mengurangkan harta atau pun menyebabkan pengeluarnya menjadi papa kedana. Sebaliknya ia akan menambahkan lagi harta, menjauhkan kefakiran, menyuburkannya, mensucikannya dan mengembangbiakkannya seterusnya menidakkan sebarang kekurangan dan kesempitan. Meyaqini sesungguhnya Allah Swt. akan menggantikan dengan yang lebih baik dari apa yang telah dikeluarkan. Demikianlah makna firman Allah Swt. berikut :

“Katakanlah (wahai Muhammad)! sesungguhnya Tuhan-ku melapangkan rizqi bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya antara hamba-Nya dan (Dia juga yang) menyempitkan (bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya) nya, dan barang apa saja yang kamu nafkahkan maka Allah akan menggantikannya dan Dialah pemberi rizqi yang sebaik-baiknya”.
Surah Saba’ (34) : ayat 39

Justeru itu, sayugia diperingatkan bahawa sifat kedekut (bakhil/kikir) tidak sesekali boleh ada dalam diri dan jiwa ummat mukminin. Lantaran sifat tamak harta, berlebih-lebih mencintai dan mengejar harta seterusnya kedekut dari mengeluarkannya, ini semua adalah seruan syaitan (taghut). Janganlah sesekali terpedaya dengannya. Tiada lain tugas syaitan ini melainkan ia (la’natullahu ‘alaihim) menakutkan-nakutkan ummat manusia dari melakukan kebaikan malah menggalakkan pula manusia melakukan perbuatan keji. Demikianlah pesanan dan penjelasan oleh Allah Yang Ma’bud dalam firmanNya :

“Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan (juga kepapaan jika kamu bersedekah) dan dia menyuruh kamu melakukan kejahatan (perbuatan keji - kedekut) ; sedangkan Allah menjanjikan untuk kamu keampunan daripada-Nya serta kurnia-Nya (balasan yang baik), dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 268

Seterusnya Allah Swt. menjelaskan bahawa tidak akan rugi orang yang bersedekah sepertimana firmanNya :

“Apakah kemudharatannya bagi mereka, kalau mereka beriman kepada Allah dan hari kemudian dan menafkahkan sebahagian rizqi yang diberikan Allah kepada mereka? Dan adalah Allah Maha Mengetahui keadaan mereka”.
Surah An Nisaa' (4) : Ayat 39

Justeru itu, yang dituntut oleh Islam ke atas ummatnya adalah bersifat murah hati (qana’ah) dalam urusan segala milikan mereka dan menolak sifat tamak dan kedekut. Sesungguhnya orang yang tamak harta dan kedekut ini benar-benar menentang anjuran Islam sepertimana firman Allah Swt. berikut :

“Dan pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian (orang miskin yang tidak meminta-minta)”.
Surah Adz Dzariyaat (51) : ayat 19

Ketujuh : Sedekah tidak sekali-kali menjadi cara untuk membersihkan harta yang sejak awal lagi kotor atau haram. Sedekah diperbuat untuk membuktikan ubudiyah kepada Allah Swt. yang dikeluarkan dari sumber halal dan dari harta milikan sendiri. Sedekah diperbuat untuk memberkati rizqi dan rizqi yang berkat adalah rizqi yang diperolehi daripada sumber-sumber halal yang digunakan pula rizqi tersebut untuk kebajikan di jalan Allah Swt. Lantaran itu, bersedekah bukan cara untuk money laundring atau pun menghalalkan tindakan robin hood. Demikianlah yang dijelaskan oleh Allah Swt. dalam fimanNya :

"Wahai orang-orang yang beriman, nafqahkanlah (di jalan Allah) sebahagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu pilih yang buruk-buruk lalu kamu nafqahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mahu mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahawa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji".
Surah Al Baqarah (2) : ayat 267.

Dan junjungan mulia Nabi Saw. juga telah berpesan :

“Dari Mus’ab bin Sa’ad Rhu. ia berkata : Abdullah bin Umar pernah melawat Ibnu Amir, saat itu dia sedang sakit. Ibnu Amir berkata : Apakah kamu tidak mahu berdoa kepada Allah untukku, wahai Ibnu Umar. Ibnu Umar menjawab : Sungguh aku pernah mendengar Rasulullah Saw. bersabda : Tidak akan diterima solat (yang dilakukan) tanpa taharah (bersuci), begitu pula sedekah dari hasil harta curian (ghulul).............”.
Hadis sahih riwayat imam Muslim rh.

Kelapan : Sedekah hendaklah diberikan kepada fakir miskin dan orang memerlukan kalau pun mereka bukan jenis orang yang suka meminta-minta. Pengajaran dari ayat ini adalah dituntut kita mencari dan mengenalpasti golongan yang benar-benar memerlukan. Kalau pun mereka bukan meminta-minta, sifat-sifat dan keadaan hidup mereka telah jelas menunjukkan kedhaifan. Ini adalah suatu tuntutan kepada manusia supaya berhati-hati menyalurkan sedekah bagi memastikan setiap sedekah itu sampai ke golongan yang sebenar. Inilah intipati firman Allah Swt. berikut :

"(Berinfaqlah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah, mereka tidak dapat (berusaha) di muka bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya kerana memelihara diri dari meminta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafqahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui".
Surah Al Baqarah (2) : ayat 273.

Kesembilan : Sedekah hendaklah diberikan kepada golongan yang layak menerima, sepertimana yang telah ditetapkan oleh Allah Swt. menerusi firmanNya :

“Sesungguhnya sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, amil (pengurus zakat), para muallaf (yang dibujuk hatinya menerima Islam), untuk memerdekakan budak, orang-orang yang terlilit hutang, untuk fi sabilillah dan ibnu sabil orang dalam musafir)….”. Nota : amil (pengurus zakat) hanya bagi kes zakat wajib.
Surah At Taubah (9) : ayat 60

Sedekah yang utama adalah yang diberikan kepada kerabat sendiri terdekat. Malah, seorang wanita boleh memberikan sedekah kepada suaminya, bahkan mengeluarkan zakatnya untuk suaminya, apabila memang suami termasuk orang yang berhak memperolehnya. Banyak contoh ditinggalkan oleh Rasulullah Saw. tentang keutamaan memberikan sedekah kepada keluarga terdekat antaranya :

“Dari Salman bin 'Amir Rhu. ia berkata bahawasanya Nabi Saw. bersabda : "Sedekah terhadap orang miskin adalah sedekah dan terhadap keluarga sendiri mendapat dua pahala: sedekah dan silaturahmi".
Hadis riwayat imam Tarrmizi rh. dan beliau mensahihkannya.

Dari Zainab Ats Tsaqafiyah Rha. isteri Abdullah bin Mas'ud Rha. ra, ketika ia pergi dan bertanya kepada Nabi Saw. : ………..Apakah boleh dia bersedekah kepada suaminya dan anak-anak yatim yang ada dalam asuhannya? Maka Nabi Saw. bersabda : Ya, boleh dan dia akan mendapatkan pahala kerana menyambung kekerabatan (silaturahmi) dan pahala sedekah". Nota : ini adalah satu hadis panjang yang dicatat ringkas
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. dan imam Muslim rh.

Dari Zainab Ats Tsaqafiyah Rha. isteri Abdullah bin Mas'ud Rha. ra, ia menceritakan :….. aku bertanya : Wahai Nabiyullah, engkau hari ini memerintahkan kami bersedekah. Aku memiliki perhiasan, aku ingin menyedekahkannya. Namun Ibnu Mas’ud (suaminya) menganggap bahawa dirinya dan anaknya adalah orang yang paling layak mendapat sedekahku itu. Nabi Saw. menjawab : Benar kata Ibnu Mas’ud, suami dan anakmu adalah orang yang paling layak mendapat sedekahmu tersebut”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh.

Kesepuloh : Sesungguhnya Allah Swt. menyuruh mensedekahkan barang yang baik-baik dan yang kita sukai, bukannya yang buruk dan kita sendiri tolak. Adalah amat keji dan kedekut orang yang sangat berkira-kira dalam mengeluarkan sedekah dengan hanya mengeluarkan barang yang buruk sahaja dan menyembunyikan yang baik-baik. Inilah initipati wahyu Allah Swt. berikut :

"Wahai orang-orang yang beriman, nafqahkanlah (di jalan Allah) sebahagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu pilih yang buruk-buruk lalu kamu nafqahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mahu mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahawa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji".
Surah Al Baqarah (2) : ayat 267.

Dalam satu ayat lain, Allah Swt. menyeru bagi memberi sedekah daripada benda yang disukai dan disayangi, tidak kira sama sedikit atau banyak.

“Kamu sekali-kali tidak akan memperolehi kebajikan sehingga kamu membelanjakan sebahagian dari harta yang kamu cintai, dan apa saja yang kamu belanjakan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui”.
Surah Aali Imran (3) : ayat 92

Kesebelas : Amalan bersedekah adalah suatu perbuatan mulia dan tidaklah boleh bertangguh-tangguh untuk melaksanakannya. Menangguhkan amalan sedekah adalah salah satu sifat kedekut dan terikut seruan syaitan untuk tidak mensyukuri rizqi anugerah Allah Swt. Justeru itu, bersegeralah melakukannya jangan sehingga sampai dihampir-hampir sakaratul maut yang ditatkala itu, ia tidak berguna lagi. Demikianlah saranan Rasulullah Saw. dalam sabda Baginda :

“Dari Abu Hurairah Rhu. berkata : Seorang lelaki datang kepada Nabi Saw. maka bertanyalah ia : Ya Rasulullah, sedekah manakah yang paling besar pahalanya? Nabi menjawab : Sedekah yang engkau berikan sedangkan engkau dalam keadaan sihat dan sangat sayang kepada harta, engkau takut kepapaan dan engkau harapkan kekayaan. Dan janganlah engkau menangguhkan pemberian sedekah sehingga apabila ruh engkau telah hampir ke kerongkong berkatalah engkau : Untuk si anu begini, untuk si anu begini. Sesungguhnya si fulan itu telah memilikinya”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. dan imam Muslim rh.

Sesungguhnya Allah Swt. juga telah menekankan kepada ummat manusia supaya bersegera melakukan amal kebajikan menerusi banyak firmanNya, yang antaranya :

“…. Maka berlumba-lumbalah kamu dalam (membuat) kebajikan. Dimana saja kamu berada, pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekelian (di hari qiyamat)…….”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 148

Keduabelas : Allah Swt. memberi peringatan supaya berlaku ma'aruf (baik) dalam melakukan sedekah, menghulur dengan baik, tidak menyebut-nyebut (mengungkit) pemberian dan tidak mengeluarkan kata-kata atau dengan perlakuan yang melukakan perasaan si penerima. Demikianlah cara yang dikehendaki Allah Swt. sepertimana firmanNya :

“Orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang dinafkahkannya itu dengan menyebut-nyebut pemberiannya dan dengan tidak menyakiti (perasaan si penerima), mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 262

Pemberian boleh dibuat secara terbuka bagi tujuan memberi contoh kepada orang lain (bukan untuk riya’, membanggakan diri dan mencari-cari redha manusia). Namun, sebaik-baik pemberian adalah secara sembunyi. Kalau pun diperbuat secara sembunyi, ia tetap diketahui oleh Allah Swt. Dengan memberikan sedekah, Allah Swt. akan menghapuskan sebahagian dosa yang lalu. Inilah maksud Kalaamullah :

“Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik (lagi) bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian kesalahan-kesalahan (mu) dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 262

Selain daripada sedekah (zakat tathawwu’) yang diberikan kepada golongan fakir miskin yang memerlukan sama ada yang meminta atau tidak meminta, pemberian boleh diberikan dalam bentuk kaedah lain yaitu (dengan istilah lebih tepat ) Hadiah, Sumbangan, Bantuan atau Derma penuh ikhlas bagi apa juga sebab. Ia boleh diperbuat dalam kes meraikan sesuatu, memberikan sara hidup, memberi makan, membantu anak yatim, memberi pakaian, menanggung pelajaran, bantuan membina kediaman, bantuan membuat dan menyediakan prasarana awam, bantuan kesihatan dan perubatan, bantuan bencana dan berbagai lagi. Anjuran ini dinyatakan oleh Allah Swt. dalam fimanNya :

“Wahai orang-orang yang beriman! belanjakankah (sebarkanlah dijalan Allah) sebahagian dari rizqi yang telah kami berikan kepada kamu sebelum datang hari (qiyamat) yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli padanya dan tidak ada lagi persahabatan yang aqrab (yang memberi manfaat) dan tidak ada pula syafaat (pertolongan). Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 254

Apa yang dikehendaki adalah orang yang mengeluarkan sesuatu hendaklah mengenalpasti dengan tepat apa yang diperbuat. Bukannya semua pengeluaran menjadi sedekah seperti yang diamalkan dan difahami oleh masyarakat kita. Ia boleh jadi dalam bentuk yang lain. Misalnya memberikan barangan atau pakaian terpakai, tidaklah ia bersifat sedekah tetapi bantuan atau sumbangan. Begitu juga memberi makan secara umum, jadilah ia sedekah kepada golongan miskin dan hadiah kepada yang berkemampuan. Cara pengeluaran juga tidak terhad kepada usaha individu sahaja, malah boleh menerusi perkumpulan atau agensi yang mana, secara perkumpulan ini, keupayaan untuk mengagihkan sedekah menjangkau jarak lebih jauh dan tersusun.

Akhirul Kalaam : Saya menyeru kepada semua jamaah dan pembaca terutamanya terhadap diri saya sendiri dan keluarga, supaya melipat gandakan usaha bersedekah. Ia perbuatan mulia, mengurangi kesusahan pihak lain disamping kita dapat mentaqarrubkan diri kepada Allah Swt. Malah perbuatan bersedekah akan mendidik diri kita bersifat murah hati dan yaqinlah bahawa setiap yang kita belanjakan itu akan dianugerahi pahala kebaikan oleh Allah Swt. Sedekah itu tidak hanya tertakluk kepada wang ringgit dan harta semata-mata tetapi semua yang kita miliki sepertimana sabdaan Rasulullah Saw. berikut :

“Dari Abu Hurairah Rhu. ia berkata, aku mendengar Rasulullah Saw. bersabda : Setiap anggota tubuh manusia mempunyai kesempatan untuk bersedekah setiap hari, yaitu mendamaikan dua orang yang berbalah adalah sedekah. Menolong orang naik kenderaan atau menolong orang mengangkat barang ke atas kenderaan, itu pun sedekah. Ucapan atau tutur kata yang baik juga sedekah. Setiap langkah menuju solat, sedekah. Dan menyingkirkan sesuatu yang berbahaya di jalan awam, juga adalah sedekah".
Hadis sahih riwayat imam Muslim rh.

Dan yaqinlah bahawa dengan membuat sedekah, kita akan diberkati Allah Swt., sedekah itu memberkati dan mensucikan rizqi kita, malah dengan bersedekah, kita akan mendapat tempat kesudahan yang baik, di dunia dan akhirat. Demikianlah yang disebut oleh Allah Swt. dalam salah satu firmanNya :

“Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan Solat dan menafkahkan sebahagian daripada rizqi yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan ; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik di dunia dan akhirat)”.
Surah Ar Ra’d (13) : ayat 22

Oleh yang demikian, segala usaha termasuk menjadi sukarelawan, daya upaya, tenaga, idea dan ikhtiar, kegiatan, perbuatan untuk mencapai, melaksanakan dan menyempurnakan sesuatu usaha yang disumbangkan untuk bersedekah bagi kemanfaatan mereka yang layak menerima sedekah, adalah perilaku amat mulia. Dan teruslah bersedekah kalaupun hanya mampu sekadar berdoa dan memberikan senyuman.

Bersedekahlah.

والله اعلم

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.

سكيان
والسلام

eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam

Read more...