بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح
لي صدري و
وبعد
Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan
dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri
kami dan kejelekan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk,
maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan,
maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar
kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya
Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
Dan orang yang
berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Dan jika seseorang yang berat dosanya
memanggil (orang lain) untuk memikul dosanya itu, tiadalah akan dipikulkan
untuknya sedikit pun meski pun (yang dipanggilnya itu) qaum qurabahnya.
Sesungguhnya yang dapat kamu beri peringatan hanya orang-orang yang takut
kepada azab Tuhannya (sekali pun) mereka tidak melihat-Nya dan mereka
mendirikan solat. Dan siapa yang mensucikan, sesungguhnya ia mensucikan untuk
dirinya sendiri. Dan kepada Allah-lah kembali (mu).
Surah Al Fathir (35)
: ayat 18
Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah (Al Qur’an)
dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Saw. (As-Sunnah).
Seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diada-adakan (dalam agama), setiap
yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid’ah, setiap bid’ah adalah sesat, dan
setiap kesesatan tempatnya di neraka. Amma ba’du.
Yang saya tahu, faham
dan amal :
Zakat secara harfiyah artinya :
tumbuh, berkembang, subur, cerdas, menyucikan, membersihkan.
Seperti umumnya, zakat di dalam Al Qur’an juga terbagi dua. Hanya namanya saja
yang berbeza yaitu :
1. Zakat nafs (fitrah)
2. Zakat maal (harta)
Zakat nafs adalah zakat diri atau pensucian diri sedangkan zakat maal adalah
zakat harta atau pensucian harta
Kalau zakat diartikan tumbuh, berkembang, subur, dan cerdas, maka arti zakat
menurut Al Qur’an adalah usaha untuk menumbuhkan, mengembangkan, atau menyuburkan
harta kita secara haqiqi dan juga mengembangkan atau mencerdaskan diri.
Yang saya tahu, faham
dan amal :
Di
dalam harta yang kita miliki/hasil usaha kita pada haqiqatnya terdapat hak
milik orang lain yaitu, hak orang yang meminta dan tidak meminta.
Dan di dalam harta-harta mereka ada
hak buat orang yang meminta dan tidak meminta. Surah Adz Dzariyaat (51) : ayat
19
Dan orang-orang yang di dalam harta mereka ada hak yang diketahui, (yaitu) untuk
orang yang meminta dan yang tidak meminta
Surah Al Ma’arij (70) : ayat 24-25
Yang saya tahu, faham
dan amal :
Untuk : 1. membersihkannya, dan 2. Sebagai ketaatan terhadap perintah Allah dan
Rasul-Nya selaras dengan akuan dua kalimah syahadah, maka kita harus
mengeluarkannya atau memberikannya untuk mereka (yang meminta dan yang tidak
meminta) apabila sampai tempoh masa dan jumlah yang ditetapkan oleh syara’.
Pemberian
harta milik kepada golongan memerlukan tanpa tertakluk kepada syarat khusus
dalan syara’, adalah suatu amalan dituntut, dan ia disebut sadaqah atau hadiah.
Ambillah harta-harta mereka sebagai sadaqah untuk membersihkan mereka dan
mensucikan (zakat) mereka dan berikanlah restu/dukungan kepada mereka.
Sesungguhnya restu/dukungan engkau satu ketenangan untuk mereka. Dan Allah Maha
Mendengar lagi Maha mengetahui.
Surah
At Taubah (9) : ayat 103
Yang saya tahu, faham
dan amal :
Apa
yang dikeluarkan sebagai zakat fitrah adalah makanan. Dan yang disifatkan
makanan itu adalah makanan ruji bagi setiap tempat memandangkan setiap tempat
mempunyai aspek budaya dan kehidupan berbeza.
Dari
Abdullah Ibnu Umar Rhu. dia menceritakan bahawasanya : Rasulullah Saw. mewajibkan
zakat fitrah dengan kadar satu sho’ kurma atau satu sho’ gandum bagi setiap muslim
yang merdeka mahu pun budak, laki-laki mahu pun perempuan, anak kecil mahu pun dewasa.
Baginda memerintahkan supaya ia dikeluarkan sebelum orang-orang pergi
menunaikan solat (hari raya)”
Hadits
riwayat imam Bukhari dan imam Muslim Rhm.
Dalam
konteks negara Malaya ini, makanan rujinya adalah beras.
Dari
Abdullah Ibnu Abbas Rhu. dia berkata bahawasanya : Rasulullah Saw. telah
memfardhukan zakat fitrah bagi mensucikan orang-orang yang berpuasa dari Al
Laghwuu (perkataan dan perbuatan yang sia-sia) dan Ar Rafats (hal-hal yang keji
dan syahwat) serta sebagai makanan bagi orang-orang miskin. Siapa yang
mengeluarkannya sebelum solat ‘ied maka ia dikira sebagai zakat, dan siapa yang
mengeluarkannya setelah solat, ia dikira sebagai sadaqah (biasa).
Hadits
sohih riwayat imam Abu Daud Rhm. Sunan Abu Daud, no. 1609
Kisahnya
Alhamdulillah,
hari ini Solat Jumaat di Masjid UPM, Serdang. Amat bagus, ada sekumpulan jamaah
wanita turut Solat Jumaat.
Khotib
membacakan khutbah : Kewajiban keluar zakat fitrah. Beliau ada bacakan hadis
riwayat imam Bukhari Rhm. : “ ……. keluarkan satu sho’ (gantang) gandum (makanan
ruji) …. (au kama qaal)
Usai
Solat Jumaat, saya turut serta Solat Janazah.
Setelah
itu, terus ke kaunter bayaran zakat fitrah di belakang (4 semua).
Kalam
pertanyaan penuh tulus kepada amil yang bertugas : Saya nak bayar tetapi dengan
beras, tadi khotib sebut Nabi Saw. perintahkan dan keluarkan zakat fitrah
dengan makanan (ruji).
Jawaban
yang diperolehi :
1.
Saya
tak boleh terima
2.
Tak
boleh terima beras, tunai sahaja
3.
Tak
boleh, kalau terima beras, macam mana nak bagi resit
4.
Nak
bagi beras, encik bagi terus lah kepada orang miskin
Syukur
kepada Allah Ta’ala di Hari Jumaat yang mulia, dalam bulan yang juga mulia ini,
terjawab juga akhirnya persoalan di benak sanubari puluhan tahun : kenapa amil
tidak mahu menerima beras sebagai bayaran zakat fitrah,
Sedangkan,
adalah sohih, soreh dan qot’ie bahawa Nabi Saw. para Sahabat dan seluruhnya
generasi cemerlang Salafus Solih membayra dengan makanan (ruji). Cuma imam Abu Hanifah
Rhm. yang mengharuskan bayaran dengan wang yang senilai, ianya sebagai alternatif,
bukan keutamaan atau satu-satunya cara melunaskan zakat fitrah.
Juga
saya tahu dan faham, belajar dan diajar, bahawa segala macam ijtihad, pendapat,
ketetapan dan hujjah-hujjah yang membolehkan membayar dengan wang tunai, adalah
bagi memenuhi waqi’ (reality) dan selaras dengan suasana mu’assirat
(kontemporari) kehidupan mengikut zaman. Ia menepati hasrat maqasid syar’iyah atas
tujuan memberi kemudahan kepada ummat dari segi membayar mahu pon dalam aspek
pengurusan.
Namun
saya yaqin, segala asbab itu tidak pernah sekali-kali berhak, bertaraf lebih
tinggi sehingga boleh layak memansukhkan sabdaan perintah dan amalan Nabi Saw.
Inilah hal yang menjadi pokok persoalan saya : Kenapakah arahan dan perbuatan Nabi
Saw. dikesampingkan, diabaikan dan pendapat selainnya diperbesarkan. Paling
jauh pon, segala macam ketetapan itu hanya membesarkan ruang bentuk bayaran
dari satu jenis (makanan) dahulunya kepada dua bentuk (makanan dan wang) sekarang
ini.
Lantas,
hukuman hanya menerima tunai sahaja dan menolak bayaran bentuk beras (makanan
ruji), adalah perlanggaran yang jelas ke atas perintah dan kaifiyat amalan Nabi
Saw.
Apa
pon keadaannya, jawaban itu amat berma’na kepada saya. Ia memberitahu bahawa
perbuatan saya selama ini memberi terus zakat fitrah kepada faqir miskin dalam
keluarga dan jiran aqrab adalah betul.
Turut
memberitahu bahawa, hukuman haram keluarkan zakat fitrah diluar kawasan tempat
bekerja, adalah tidak betul.
Yang saya mahukan mudah sahaja,
terimalah beras dengan bayaran secara wang tunai hanyalah alternati, yang juga
boleh diterima. Apalah guna Kalamullah dan kalam rasul-Nya, kalau bukan untuk
ditundukpatuhi, tanpa ketudukpatuhan ini siapalah kita dihadapan Allah Azza Wa
Jalla nanti.
Setakat
ini yang saya nukilkan, semoga catatan ringkas ini memberi
munafaat.
Akhirul kalaam,
Semoga solawat dan
salaam senantiasa dilimpah-kan kepada Rasulullah Saw., keluarga dan para
Sahabat Baginda, para Salafus Solih, para syuhada’ serta orang-orang yang
mengikuti jejak langkah mereka dengan kebaikan hingga hari qiyamat.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه
أجمعين.
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang
tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام