بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من
لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala
puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan
kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri kami dan
kejelekan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak
ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak
ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar
kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya
Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
“Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah
perkataan yang benar, niscaya Allah akan memperbaiki amal-amalmu dan mengampuni
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sungguh ia
menang dengan kemenangan yang besar.”
Surah
Al Ahzaab (33) : ayat 70-71
Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah (Al Qur’an) dan
sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Saw. (As-Sunnah). Seburuk-buruk
perkara adalah perkara yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang
diada-adakan (dalam agama) adalah bid’ah, setiap bid’ah adalah sesat, dan setiap
kesesatan tempatnya di neraka. Amma ba’du.
Muqaddimah
Saya
menerima banyak soalan dari para Jama’ah dan pembaca yang bertanyakan perihal keadaan
puasa dalam suasana perubatan. Sebenarnya amat sukar saya menjawab lantaran
saya bukanlah pakar/ahli dalam bidang usul fiqh dan perubatan. Maka itu, apa
yang saya nukilkan ini hanyalah seqadar penemuan juga kesimpulan dari sedikit
kajian untuk membantu sebagai pedoman kepada para penanya. Lebih baik sekali
didapatkan jawaban tepat dari para ilmuwan/ulama’/pakar yang mengkhusus dalam
bidang ini sendiri berbanding dengan saya yang serba dhaif ini, insyaAllah.
Prinsip Asas
Hukum-hukum
di dalam syari’at Islam ada banyak bahagian-bahagiannya jika diperincikan. Satu
daripadanya ialah hukum berbentuk ‘adzimah ya’ni hukum pokok atau pun asal yang telah
disyari'atkan oleh Allah Swt. dan rasul-Nya, umpamanya tentang kefardhuan puasa
Ramadhan ke atas setiap Muslimin mukallaf dan perkara-perkara yang
merosakkannya.
Selain
itu, ada hukum rukhsah ya’ni keringanan/kelonggaran yang disyari'atkan oleh
Allah Swt. dan rasul-Nya dalam keadaan-keadaan tertentu (yaitu ketika dharurat/terpaksa)
seperti harus berbuka puasa pada siang Ramadhan ketika sakit dan musafir.
Kita
wajib beramal dan menjalankan hukum-hukum ‘adzimah (tanpa soal melainkan
tundukpatuh sahaja) melainkan jika wujud suasana atau pun keadaan yang
mengharuskan hukum-hukum rukhsah pula digunapakai.
Namun,
sebelum hukum-hukum rukhsah diambil perlulah dipastikan terlebih dahulu bahawa
seseorang itu benar-benar sedang menghadapi sesuatu keadaan yang disebabkan itu
membolehkan hukum rukhsah itu digunapakai. Misalnya :
“(Puasa
yang diwajibkan itu) adalah beberapa hari yang tertentu (bulan Ramadhan), maka
sesiapa diantara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka),
kemudian wajib ia berpuasa sebanyak (hari berbuka) itu pada hari-hari yang lain
(sebagai qadha), …………”.
Surah
Al Baqarah (2) : sebahagian ayat 184
Oleh
itu, perlulah difahami dan ditetapkan terlebih dahulu keadaan-keadaan yang disebabkannya
hukuman rukhsah itu boleh digunapakai. Dan ketetapan itu tidak sekali-kali
boleh diperbuat sesuka hati dan mengikut perasaan. Salah satu sebab yang paling
umum dalam membolehkan rukhsah ini adalah keadaan dharurat/terpaksa.
Makna Keadaan
Dharurat/Terpaksa
Ta’rif
dharurat/terpaksa menurut isthilah (syara’) amat luas dan diberikan oleh banyak
ulama’/fuqaha’. Namun yang saya naqalkan disini sikit sahaja seperti berikut :
Syeikh Prof. Wahbah
Az-Zuhaily Hfzh. dalam Kitab Nadzariyyah Al-Dharurah Al-Syar’iyah (halaman 65)
mendefinisikan : dharurat adalah datangnya bahaya (khathr) pada manusia atau kesulitan (masyaqqah) yang amat berat, yang membuat dia khawatir akan
terjadinya mudharat atau sesuatu yang menyakitkan atas jiwa, anggota tubuh,
kehormatan, aqal, harta, dan segala yang bertalian dengannya. Dan diharuskan ketika itu mengambil benda-benda yang
haram atau pun meninggalkan yang wajib atau pun menangguhkannya dari waqtunya
semata-mata untuk menolak kemudharatan-kemudharatan daripada menimpa di bawah
naungan syari'at."
Syaikh
Muhammad Taqiyuddin bin
Ibrahim An-Nabhani Rhm. dalam Kitab Asy-Syahsiyah
Al-Islamiyah (Jilid III
halaman 477) menyatakan : dharurat adalah keterpaksaan yang sangat mendesak
yang dikhawatirkan akan dapat menimbulkan kebinasaan/ kematian (al-idhthirar al-mulji` alladzi yukhsya minhu
al-halak). Inilah definisi dharurat yang sahih, yaitu kondisi terpaksa
yang membolehkan yang haram, sebagaimana termaktub dalam qaidah yang masyhur: Al-Dharurat
Tubiih Al-Mahdzuurat (Kondisi
dharurat membolehkan yang diharamkan).
Hal keadaan dharurat itu
adalah sama maqsud/makna dengan keadaan terpaksa. Ini bersumber dinyatakan oleh
Allah Swt. :
“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan
kepada kamu memakan bangkai (mati yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar
mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan (daging haiwan) yang
disembelih tidak kerana Allah, maka sesiapa yang terpaksa (mamakannya kerana dharurat) sedang ia tidak menginginnya dan
tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu) maka tidaklah ia
berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 173
Ayat yang sama makna juga disebutkan dalam Surah Al-Maaidah
(5) : ayat 3; Surah Al-An‘aam (6) : ayat 119; Surah Al-An‘am (6) : ayat 145 dan Surah
An-Nahl (16) : ayat 115
Sekiranya hukum-hukum rukhsah ini tidak wujud
di dalam Islam dan penekanan hanyalah kepada hukum ‘adzimah (hukum asal/pokok)
sahaja, pasti umat manusia akan hancur binasa ketika berlakunya kecemasan
(dharurat). Tetapi syari'at Islam tidak seperti itu. Di waktu dharurat
(kecemasan) syari'at memberi kelonggaran-kelonggaran tertentu, itu pun mengikut
kadar-kadar yang tertentu juga. Daripada prinsip ini, lahirlah 2 qaidah
syari'yah yang penting untuk kegunaan umat di dalam kehidupan mereka.
Qaidah-Qaidah
Syari’yah Dalam Hal Dharurat
Kaedah
pertama ialah:
"Kecemasan
(dharurat) mengharuskan yang haram." Akan tetapi pengambilan benda-benda
yang haram dimasa dharurat dibatasi dengan kaedah yang kedua, yaitu :-
"Dharurat
diambil sekadar keperluan sahaja." Menggunakan benda yang haram melebihi
kadar keperluan dimasa dharurat adalah berdosa. Begitulah juga di dalam
perubatan Islam, pada ketika-ketika dharurat dan kecemasan boleh digunakan
benda-benda dan cara-cara yang haram sekadar keperluan.
Qaidah
ini terhasil berlandaskan peristiwa yang telah berlaku di zaman Nabi Saw. :-
“Dari Anas bin Malik
Rhu. ia berkata : Rasulullah telah memberi kelonggaran kepada Abdul Rahman ibn
Auf dan Zubair ibn Awwam memakai sutera, kerana penyakit gatal yang menimpa
mereka."
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari dan imam Muslim Rhm.
Pengertiannya
: Walaupun sutera pada dasamya haram dipakai oleh Muslimin lelaki, tetapi jika
tidak ada cara-cara yang halal yang dapat mengubati sesuatu penyakit, ianya
harus digunakan. Ini menunjukkan keharusan berubat dengan cara yang haram di
peringkat kecemasan selepas hilang ikhtiar-ikhtiar lain. Peristiwa sebegini
juga direkodkan dalam lagi satu hadis lain,
"Dari Anas bin
Malik Rhu. dia menceritakan : Beberapa orang dari Ukai atau dari Urainah telah
datang ke Madinah. Oleh kerana tidak begitu sesuai dengan cuaca di situ mereka
telah diserangi penyakit. Ar-Rasul lantas menghantar mereka ke tempat unta-unta
sedeqah (unta perempuan yang sedang menyusu) disimpan seraya bersabda :
Minumlah dari susunya dan dari air kencingnya. Mereka
pergi dan melakukan apa yang dianjurkan sehiggalah mereka sihat….”
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari dan imam Muslim Rhm.
Para
ulama’ dan fuqaha bersilang pendapat tentang penetapan sama ada najis atau
tidak air kencing binatang yang halal dimakan. Yang jelas dari hadis sahih ini
adalah : air kencing unta telah digunakan untuk tujuan perubatan. Tiada pula
hadis lain-lain yang menunjukkan bahawa air kencing unta menjadi minuman
kebiasaan harian. Ini membuktikan apabila itu sahajalah cara untuk perubatan,
maka bolehlah ia digunakan sehingga sihat dan tidaklah pula perbuatan itu
menjadi kebiasaan.
Namun
mestilah diingat, bahawa tidak boleh kita dengan senang lenang menggunakan
benda atau pun cara yang haram bertopengkan dharurat (terpaksa/kecemasan)
sebelum berikhtiar mencari yang halal dengan bersungguh-sungguh,
Kesimpulan Menggunapakai Keadaan Dharurat/Terpaksa
1.
Tidak
boleh berubat dengan bahan-bahan yang telah diharamkan pada setiap keadaan. Adalah
wajib berikhtiar untuk mendapatkan ubat yang halal terlebh dahulu ketika
berubat.
2.
Keharusan
untuk berubat dengan benda yang haram hanyalah pada ketika keadaan dharurat
telah berlaku yaitu ketika diyakini sipesakit akan binasa atau pun akan binasa
salah satu daripada anggota-anggotanya, jika tidak diubati dengan menggunakan
benda-benda haram kerana sudah tidak ada ubat-ubat lain.
3.
Keharusan
ini hanyalah setakat kadar yang diperlukan untuk menyembuh penyakit sahaja.
4.
Ketentuan
tentang keadaan dharurat untuk menggunakan benda-benda yang haram mestilah
ditentukan oleh seorang doktor Muslimin yang adil, serta mahir di dalam bidang
perubatan.
5.
Kesemua
ini memerlukan satu lagi syarat, yang disebutkan itu hanyalah penyelesaian
bersifat sementara yang mana ummat Islam mestilah berusaha untuk mewujudkan
ubat alternatif yang halal dengan berusaha bersungguh-sungguh.
6.
Harus
juga berubat dengan yang haram jika diyakini ini akan mencepatkan kesembuhan
sesuatu penyakit.
Hukum Berpuasa Semasa
Dalam Rawatan Perubatan
Inilah
maudhu’ sebenar persoalan yang mahu dijawab dan dihuraikan. Namun begitu, hal
prinsip asas dan hal ehwal keadaan dharurat itu diperjelaskan terlebih awal
lantaran ia terkandung prinsip bahawa jawaban seterusnya adalah merujuk kepada
ummat Muslimin yang memerlukan rawatan perubatan dalam keadaan berpuasa dan dia
tidak boleh mengelak darinya. Dalam kata lain, mereka ini tergolong dalam
keadaan dharurat/terpaksa untuk meneruskan rawatan perubatan dalam keadaan
berpuasa..
Oleh
itu, mana-mana Muslimin yang tidak terlibat dalam keadaan seperti itu, tidaklah
perlu gusar pula tentang puasa mereka. Juga, tidak boleh pula mereka yang tidak
sakit ini dengan senghaja (menyakitkan diri atau dharurat dibuat-buat) atau menggunakan
ubatan atau alat perubatan atas sebab adanya fatwa-fatwa yang tidak membatalkan
puasa itu. Sungguh diperingatkan, perbuatan senghaja memperbuat untuk
mempermainkan hukum yang sedia jelas adalah perbuatan amat jahat dan berdosa.
Ramai
Muslimin yang keliru lalu bertanya berkenaan sama ada sah atau batal puasa
mereka apabila menggunakan perubatan atau mendapatkan rawatan perubatan
terutama bagi kes yang melibatkan ubatan atau peralatan yang memasuki tubuh
badan. Sukar sungguh untuk saya menjawabnya lantaran ini bukan bidang pengkhususan
saya, tapi ada saya temui fatwa-fatwa berikut.
Disebutkan
ia sebagai fatwa kerana ini merupakan ketetapan/ijma’/kesepakatan para ulama’
dalam pelbagai bidang yang dibuat bagi menangani permasalahan yang berlaku
sekarang sedangkan hukumnya yang soreh, sahih dan qot’ie dari syara’ terdahulu
tiada.
Dalam persidangan Kali Ke 9 Seminar Fiqh Perubatan bertajuk “An Islamic View of Certain Contemporary
Medical Issues”, yang berlangsung di Casablanca, Morocco, pada 8-11 Safar 1418
bersamaan 14-17 June 1997, anjuran
bersama The Hassan II Institute for
Scientific and Medical Research on Ramadhan, The ISESCO, The Islamic Fiqh
Academy, dan The World Health Organisation Regional Office.
Seminar secara sebulat suara memutuskan
: berdasarkan ketetapan Al Qur’an ul Kareem
dan As Sunnah Nabi Saw. yang sahih, 3 perkara yang membatalkan puasa yaitu
makan, minum dan hubungan kelamin. Oleh sebab itu, penggunaan apa jua pepejal
atau cairan yang diklasifikasikan sebagai makanan atau minuman dalam apa jua
quantity menerusi saluran pemakanan dan minuman adalah membatalkan puasa.
Setelah dibincangkan dan didebatkan,
seminar bersetuju melakukan perkara-perkara berikut tidak membatalkan puasa:.
1.
Ubat
titis mata, titis telinga dan basuh telinga
2.
Ubat
tablet Bawah lidah yang digunakan oleh pesakit Angina (Jantung)
3.
Memasukkan
ubat melalui faraj, memasukan alat perubatan, membasuh, spekulum dan jari
doktor atau bidan semasa pemeriksaan vagina (sebelum bersalin)
4.
Memasukkan
teropong ke salur kencing lelaki atau perempuan untuk penyediaan x-ray
5.
Menampal,
mencabut, mengorek dan mencuci gigi atau menggunakan alatan dan berus gigi,
dengan syarat TIADA apa-apa bahan yang memasuki perut dari prosedur tersebut
6.
Suntikan
melalui kulit, otot, sendi atau pembuluh darah, kecuali memberi makanan
melalui pembuluh darah
7.
Penderma
atau menerima pemindahan darah
8.
Oksigen
dan Gas Bius
9.
Semua
jenis bahan yang boleh menyerap ke dalam badan melalui kulit seperti krim,
jelly atau plaster berubat
10.
Mengambil
sampel darah untuk ujian makmal
11.
Sesalur
dan bahan perantara untuk arteriografi (pemeriksaan x-ray khas jantung) atau
organ lain
12.
Teropong
dalam rongga perut (endiskopi) untuk mencari punca penyakit
13.
Membasuh
mulut, berkumur atau semburan mulut, dengan syarat tiada bahan masuk ke
dalam perut
14.
Teropong
ke dalam salur peranakan atau memasukkan alat ke dalamnya. (ie. UICD)
15.
Mengambil
tisu (biopsi) hati atau organ lain
Majority
peserta menambah perkara berikut juga tidak membatalkan puasa :
16.
Ubat
titis hidung, semburan hidung dan ubat sedut (inhaler)
17.
Suntikan
ke dalam dubur, teropong dan pemeriksaan digital ke dalam dubur
18.
Pembedahan
yang melibatkan bius sepenuhnya jika pesakit mengambil keputusan untuk berpuasa
19.
Mesin
atau dialisis buah pinggang melalui perut
20.
Penggunaan
teropong perut, dengan syarat tidak memasukkan apa-apa bahan cecair atau
bahan seumpamanya ke dalam perut.
Persoalan
yang paling banyak diterima adalah berkenaan penggunaan inhaler (ubat sedut/penyembur)
oleh pesakit lelah (asma). Saya temui sangat banyak ijtihad/fatwa ke atas hal
ini. Saling bersilang pun banyak sekali. Malah kerananya juga, ada sebahagian mereka
yang mengaku serba pandai dan alim ini hilang pula kewarasan dan perlahan-lahan
berubah menjadi syaithan lantaran sehingga saling kafir mengkafir pula
disebabkan bersilang fatwa ini. Bersama ini saya sertakan beberapa keterangan
fatwa berhubung dengannya sebagai pedoman.
Fatwa oleh Syaikh Muhammad bin Solih Al-Utsaimin
Rhm. : Menggunakan
inhaler bagi yang berpuasa hukumnya boleh, sama ada ianya puasa Ramadhan atau pun
yang lainnya. Kerana inhaler itu tidak sampai ke perut tapi hanya berfungsi
melegakan saluran pernafasan (tujuan perubatan) dan penggunaannya pun hanya
dengan bernafas seperti biasa. Jadi hal ini tidak seperti makan dan minum. Sebagaimana
diketahui, bahawa hukum asal puasanya adalah sah sampai ada dalil yang
menunjukkan rosaknya puasa, baik dari Al-Kitab, As-Sunnah, Ijma’ atau pun Qiyas
yang Sahih.
Fadha’il
Ramadhan, disusun oleh Abdurrazaq Hasan, Soalan no. 1. Disalin dari kitab Al-Fatawa
Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram,
edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Terkini, Penerbit Darul Haq
Fatwa yang mengharuskan penggunaan inhaler sewaktu puasa
adalah fatwa terkemuka yang diputuskan oleh persidangan majoriti ulama melalui
Majlis Fatwa yang berwibawa seperti Majma’ Fiqh Islami, Fatwa Lajnah Daimah dan
termasuk juga oleh pakar perubatan melalui Islamic Organization for Medical
Science (IOMS). Bahkan JAKIM & Majlis Fatwa Kebangsaan juga menyatakan
keharusannya. Fatwa ini juga dipersetujui oleh ulama’ kontemporari Syaikh Yusuf
bin Abdullah Al Qaradawy dan Lembaga Fatwa Eropah.
Hal ini juga dibenarkan oleh Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah
Bin Baaz Rhm. dalam koleksi fatwanya (Fataawa Adda’awah, Mufti Besar Saudi
Arabia, Fatwa no 979). Keharusan penggunaan inhaler bagi pesakit asma juga
berdasarkan fatwa umum dalam masalah ini oleh Syaikhul Islam Ibnu Taymiyah Rhm.
(Majmu’ Fatawa Ibnu Taymiyah, Jillid 25, halaman 248). Keharusan ini disebabkan
teknik perubatan yang tidak menggunakan makanan atau minuman. Jika dari jenis
debu sekali pun ia diharuskan Imam Ibn Hazm Al Andalusi Rhm. (Kitab Al-Muhalla,
Jilid 6, halaman 203), maka tidak batal puasa dalam urusan perubatan termasuk
suntikan atau menghirup serbuk.
Khatimah
Sesungguhnya Allah Swt. tidak sekali-kali menyusahkan para hamba-Nya
dalam rangka menunaikan ibadah mereka
kepada-Nya. Lantaran Allah Swt. sendiri telah mengurniakan cara/qaidah rukhsah
bagi mereka yang di dalam kedhaifan dan kesakitan. Maka, rukhsah sebegini
merupakan salah satu dari rahmat Allah Swt. ke atas hamba-Nya yang tetap kekal mahu
taat menjalankan ibadah kepada-Nya. Benarlah Allah Yang Maha Kaya, Yang Maha
Pengasih, Yang Maha Pemurah dan Yang Maha Dermawan terhadap hamba-hamba-Nya.
Semoga nukilan ini telah membantu dan memberikan pedoman
seqadar yang termampu kepada para penanya. InsyaAllah, ia memberi kebaikan.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه
أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit
Mertajam
0 ulasan:
Catat Ulasan