Selasa, 7 Mac 2017

ZIKIR : Ikutilah Yang Sohih Dan Bukannya Rekaciptaan.

0 ulasan
On Monday, September 05, 2016 16:44 PM, wrote

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Saya nak tanya apa cerita sebenarnya, 2 malam lepas, seorang ustaz datang ceramah di masjid, dia ajarkan :

1.    Beberapa lafaz zikir yang dia kata diijazahkan kepadanya oleh gurunya, yang didapati menerusi mimpi bertemu wali Allah.
2.    Kami diminta menyebut dengan mengikut beliau, kemudian disebutkan yang zikir-zikir itu telah diijazahkan kepada kami untuk diamalkan.
3.    Zikir itu berkah diamalkan mengikut jumlah tertentu, ada yang pagi, petang atau malam
4.    Dengan mengamalkan zikir-zikir itu ustaz itu kata, akan terhindar mala petaka, terpelihara dari sihir, terjaga dari rasukan makhluk halus, hati akan tenang, wajah akan ceria, murah rezeki, tiada musuh, orang akan tunduk kepada kita

Saya nak mohon pengesahan dari ustaz, betulkah ajaran sebegini.
Maklumbalas ustaz sangat saya hargai.

والسلام


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي  رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.

Saya jawab secara ringkas sahaja.

Secara lughah, zikr bermaqsud ingat
Jika disebutkan Az Zikra, ia merujuk kepada Al Qur’an sebagai Pembawa Peringatan ya’ni salah satu sifat dan peranan Kalamullah itu
Secara isthilah (syara’), maqsud zikr adalah amalan perbuatan hanya saja untuk mengingati Yang Ma’bud Allahu Ta’ala semata mengikut kaifiyat (tatacara) yang ditetapkan oleh Nabi Saw.

Mengingati Allahu Ta’ala (baca : zikr) merupakan pokok daripada rasa syukur saorang makhluq atas segala macam kurniaan oleh Rabb-nya Sang Khaliq Allahu Ta’ala. Munafaat yang besar dapat diperoleh dengan mengerjakan amalan ini. Namun, sayang sekali kebanyakan orang melupakan, melalaikannya atau pon kurang ambil berat terhadap amalan ini.

Saya benar-benar tidak tahu akan adanya fadhilat, faidah dan munafaat amalan zikr seperti yang disebutkan, biar pon memang sebegitulah yang disebutkan oleh orang banyak disana sini. Secara jelas juga mahu saya sebutkan, zikr-zikr yang Puan sebutkan itu adalah hasil rekaciptaan dan fadhilatnya juga adalah hasil rekaciptaan semata juga.

Sunggoh Nabi Saw. sebelum wafat telah pon meninggalkan segala macam lafadz dan bentuk zikr, sehingga tidak perlu lagi mencari dan beramal dengan yang direkacipta, lantaran Islam itu sudah lengkap. Lainlah kalau merasakan Islam belum lengkap lagi dan kena ditokok tambah bagi lebih melengkapkan pula. Demikianlah gamaknya yang difikirkan dan diimani oleh golongan penokok tambah dalam agama ini.

Padahal, fadhilat, faidah dan munafaat amalan zikr itu banyak sekali, sudah pon termaktub dikhabarkan oleh Allahu Ta’ala sendiri, tanpa perlu dimimpikan dan direkaciptakan lagi. Antaranya :-

1. Mendatangkan Pertolongan Allah

Allahu Ta’ala berfirman (yang artinya) : “Maka ingatlah kalian kepada-Ku, niscaya Aku pon akan mengingat kalian.”
Surah al Baqarah : ayat 152

2. Mendatangkan Ampunan Dan Pahala Yang Besar

Allahu Ta’ala berfirman (yang artinya) : “Orang-orang yang banyak berzikr kepada Allah, lelaki mahu pon perempuan, maka Allah sediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang sangat besar.”
Surah al Ahzab : ayat 35

3. Sebab Hidupnya Hati

Rasulullah Saw. telah bersabda : “Perumpamaan orang yang mengingat Rabb-nya (Allah) dengan orang yang tidak mengingat Rabb-nya, seperti perumpamaan orang yang hidup dengan orang yang sudah mati.”
Hadits riwayat imam Bukhori rhm.

4. Mendatangkan Ketenteraman Jiwa

Allahu Ta’ala berfirman (yang artinya) : “Ingatlah, dengan mengingat Allah maka hati akan menjadi tenteram.”.
Surah ar Ra’d : ayat 28

5. Jauh Dari Perangkap Syaithan

Allahu Ta’ala berfirman (yang artinya) : “Barang siapa yang berpaling dari mengingat ar-Rahman, maka akan Kami jadikan syaithan sebagai pendamping yang selalu menemaninya.”
Surah az Zukhruf : ayat 36

6. Jalan Menuju Keikhlasan

Allahu Ta’ala berfirman (yang artinya) : “Sesunggohnya orang-orang munafiq itu berusaha mengelabui Allah, sedangkan Allah justeru mengelabui mereka. Apabila mereka berdiri untuk solat maka mereka berdiri dengan penuh kemalasan, mereka mencari-cari pujian manusia, dan mereka sama sekali tidak mengingat Allah kecuali sedikit.”
Surah an-Nisa’: ayat 142

7. Mendapat Perlindungan Allah Pada Hari Qiyamat

Rasulullah Saw. telah bersabda : “Ada tujuh golongan yang mendapatkan naungan Allah pada hari qiyamat… di antaranya adalah saorang lelaki yang mengingat Allah dalam keadaan sepi, kemudian menitislah air matanya.”
Hadits riwayat imam Bukhori dan Muslim rhm.

Demikianlah yang seqadar mampu saya catatkan. Insya’Allah! ia jauh lebih banyak lagi yang tidak termampu saya catatkan semuanya disini.

Dan yang perlu sekali diingatkan, bahawasanya zikir yang benar adalah yang dilandasi keikhlasan niyat melakukankannya ya’ni kerana Allahu Ta’ala semata, dan dikerjakan pula dengan mengikuti sunnah Nabi Saw. dan amalan para sahabat Baginda. Sesunggohnya lafadz dan kaifiyat yang sohih dari syara’ (bil ma’tsur) ini amat banyak untuk diamalkan sehingga tidak perlu lagi dimimpi-mimpikan.

Boleh saja Puan dapatkan dalam kitab Hisnul Muslim (Perisai Muslim), terkandung di dalamnya zikr-zikr yang sohih amalan Nabi Saw. untuk Puan pelajari dan amalkan. Insya’Allah, akan saya hantarkan kulit depan kitab tersebut untuk tindakan lanjut Puan. Ia boleh didapatkan dimana-mana kedai kitab.

Allahul muwaffiq. Semoga maklumbalas saya ini telah menjawab pertanyaan Puan dan telah membantu.

والله تعالى أعلم  ,  وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat faqir dan dhoif ini.

eddzahir@38, tanah liat
bukit mertajam




0 ulasan: