Khamis, 22 Disember 2016

Hanya Allah Yang Disembah : Pengagungan Quburan Perosak Aqidah Ummat

0 ulasan
حمن الرحيم بسم الله الر
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي  رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.

Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebaikan agar redho Allahu Ta’ala senantiasa mengiringi hidup kita.

Hanya Allah Yang Disembah : Pengagungan Quburan Perosak Aqidah Ummat

Sunggoh Nabi Saw. dalam seluroh usia da'wah Baginda :  menyeru ummat untuk meninggalkan dan menjauhi kesyirikan. Bahkan, Baginda Saw. telah menghancurkan patung-patung berhala ketika Fathu Makkah dan mengutus para sahabat Baginda untuk menghancurkan berhala-berhala yang telah dijadikan sesembahan selain dari Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Di antara hal yang juga Baginda Saw. ingatkan untuk dijauhi oleh ummatnya adalah sifat ghuluw (berlebih-lebihan) terhadap orang solih dan mengagungkan, sujud sembah, merintih, merayu, memohon niyat di quburan mereka.

Beginilah perbuatan yang semakin berleluasa dalam kalangan ummat, sedangkan Rasulullah Saw. dengan terang jelas telah menyatakan bahawa para penyembah quburan ini, adalah orang-orang terburuk (dan terkutuk).

Ketika Ummu Salamah Rha. menceritakan perbuatan kaum Nasrani yang beliau lihat di Habasyah, Rasulullah Saw. bersabda balas :

أُولَئِكَ قَوْمٌ إِذَا مَاتَ فِيهِمُ الْعَبْدُ الصَّالِحُ أَوِ الرَّجُلُ الصَّالِحُ بَنَوْا عَلَى قَبْرِهِ مَسْجِدًا وَصَوَّرُوا فِيهِ تِلْكَ الصُّوَرَ، أُولَئِكَ شِرَارُ الْخَلْقِ عِنْدَ اللهِ

“Mereka itu, jika ada orang solih (meninggal) di antara mereka, mereka membangun masjid di atas quburnya dan membuat gambarnya (untuk dipuja dan disembah). Mereka adalah orang-orang terjelek di sisi Allah.”
Riwayat imam Bukhori dan Muslim Rhm.

Al Allamah Asy-Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah Baaz Rhm. menerangkan :

“Maqsud ucapan Rasulullah Saw. ini adalah peringatan agar perbuatan mereka tidak sekali~kali layak diikuti. Namun, ada dari ummat ini yang terjatuh dalam perbuatan tersebut. Yang paling banyak melakukannya adalah Syiah Rafidhah yang ghuluw terhadap ahlul bait.”* 
Lihat : Syarah Kitabut Tauhid, hlm. 105

Bahkan sekarang ini, yang terjatuh ke dalam kesyirikkan ini adalah golongan sufi yang ghuluw. Mereka menuruti jejak Syi’ah dalam pengagungan terhadap qubur para manusia yang mereka sendiri tetapkan ia sebagai wali dari dalam kalangan mereka sendiri, tanpa landasan kebenaran syara’.

Dan, lima hari menjelang wafat, Baginda Saw. telah bersabda, sesuatu wasiyat yang amat penting kepada seluroh ummatnya :

أَلَا وَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ كَانُوا يَتَّخِذُونَ قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ وَصَالِحِيهِمْ مَسَاجِدَ، أَلَا فَلَا تَتَّخِذُوا الْقُبُورَ مَسَاجِدَ إِنِّي أَنْهَاكُمْ عَنْ ذَلِكَ

“Ketahuilah, orang-orang sebelum kalian telah menjadikan quburan para nabi dan orang solih sebagai masjid (ya'ni pusat pengibadahan / pengabadian kepada Allahu Ta'ala).
Ketahuilah, janganlah kalian menjadikan quburan sebagai masjid kerana aku melarang dari hal tersebut.”
Riwayat imam Muslim Rhm.

Bahkan, ketika sedang sakaratul maut, Baginda Saw. telah bersabda lagi :

لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ؛ يُحَذِّرُ مَا صَنَعُوا

“La'nat Allah atas Yahudi dan Nasrani kerana mereka telah menjadikan qubur nabi-nabi mereka sebagai masjid. Baginda memperingatkan (agar jangan sampai mengikut) perbuatan mereka….”*
Riwayat imam Bukhori dan Muslim Rhm.

Justeru, hanya Allahu Ta'ala lah satu~satunya Dzat Yang Berhak Disembah dan tiada suatu apa pon lagi yang ada hak sebegitu selain dari~Nya. Dan Allahu Ta'ala telah menegaskan lewat Kalam~Nya :

.... ولم يكن له كفوا احد

Pengibadahan, pengabadian juga kepercayaan bahawa adanya sesuatu selain~Nya yang boleh memberi munafaat dan/atau mudhorat, jelas sekali suatu kesyirikan. Dan kesyirikan itu benar-benar telah diperlakukan dengan menyembah dan memuja quburan, bertawassul, isti’anah dan istighotsah kepada mayyit, juga dengan meyaqini bahawa mayyit boleh mendatangkan mudhorat atau munafaat.

Semoga semua kita terhindar dari segala macam syirik akbar ini.

Wa sollallahu wa salaamu ‘alaa Nabiyyinaa Muhammad

والله تعالى أعلم  ,  وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat faqir dan dhoif ini.

سكيان , والسلام

eddzahir@38 tanah liat
bukit mertajam


0 ulasan: