Jumaat, 2 Disember 2016
Muzabzib : Siapa dan Tuduhan?
بسم الله
الرحمن الرحيم
السلام عليكم
و رحمة الله و بركاته
Semoga
ustad dalam keadaan sihat dan sejahtera sentiasa. In shaa Allah
Lama
dah saya nak tanya, dah tu terlepas pulak kuliah minggu lepas, katanya ustaz
ada jawab perkara ini. Rugi sungguh. Begini sajalah, lama dah kecoh seantero
Malaya dalam kalangan sahabat-sahabat kita sendiri je pun, yang saling menuduh
dan berbalas hujah, kekadang berupa kata mengata, mencela, mencaci. Selalunya juga,
hal itu disiarkan dalam media social
yang ditatap umum. Ini sungguh memalukan dan amat saya rasa sedih.
Salah
satunya, yang paling laku sekali adalah dakwaan dan perkataan “muzabzib” yang
ditujukan kepada seorang mufti. Banyak orang dok sebut benda ini, macam dah
jadi zikr harian pula, malah memang jelas ditujukan kepada dia pun.
Yang
saya nak tahu, apa maksud sebenar muzabzib tu, mengapa orang tu digelar
muzabzib dan apa hukumnya muzabzib, betulkah dia tu muzabzib ?
Setakat
ni dulu ustad, banyak banyak soal pun buat serabut saja, Lain kali saya tanya
lagi, memang ada yang nak ditanya lagi pun, in shaa Allah
والسلام
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي
أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala
puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait,
SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta
orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma
ba'du.
Saya
mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya
melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini,
Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah
Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Pertamanya,
saya mohon maaf kerana lewat membalas. Jawaban secara ringkas sahaja.
Lafadz “Muzabzib” atau “Muzabzab”
yang disebut-sebutkan itu adalah berdasarkan Kalamullah yang membawa maqsud
“Mereka yang dalam keadaan ragu-ragu diantara iman atau kafir”, sepertimana
termaktub dalam :
“Mereka dalam keadaan
ragu-ragu antara yang demikian (iman dan kafir); Tidak masuk pada golongan ini
(orang-orang beriman) dan tidak (pula) kepada golongan itu (orang kafir).”
Surah An-Nisa (4) :
143
Sifat/perangai muzabzib ini adalah
sebahagian daripada sifat dan ciri-ciri keburukan orang munafiq. Dan
sememangnya juga, Kalamullah Surah An Nisa’ bermula ayat 137 hingga 147 adalah
pemerihalan sifat-sifat dan keburukan orang munafiq. Maka itu, para penuduh itu
memang memaqsudkan beliau yang kena tuduh itu adalah benar-benar saorang
munafiq.
Setakat yang saya ikuti, lihat dan
fahami, tuduhan itu memang ditujukan kepada beliau, oleh sekumpulan orang
(pengikut kepada satu pihak bertentangan), dilakukan secara terbuka tanpa
sembunyi biar sedikit pon. Ia bermula dari beberapa isu kecil/picisan yang satu
dua kepalanya tidak sepandangan dan bersilang pendapat dengan beliau.
Sebenarnya, masing-masing sudah pon
menjelaskan hujjah dan asas kepada pendirian mereka. Dan ia jelas merupakan
cara pemahaman mereka terhadap isu, juga telah menjelaskan cara mereka
menafsirkan dalilnya mengikut teks dan konteks kefahaman mereka sendiri. Dalam
kata lain, haqiqinya mereka telah ijtihad ke atas sesuatu perkara/isu itu.
Justeru, tiada apa pon isu dan
masalah terhadap keputusan mereka itu. Sesiapa yang mahu menerima, terimalah
sahaja dan sebaliknya, malah boleh saja tak ambil tahu. Maka, tuduhan
“muzabzib” itu tidak sekali-kali layak dilemparkan kepada beliau dan perbuatan
itu salah.
Harus difahami, haqiqinya keadaan
tuduh menuduh, kata-mengata dan tahzir mentahzir ini, melibatkan kedua-dua
pihak, bukan satu pihak sahaja. Sunggoh ini tidak sekali-kali patut berlaku
dalam kumpulan yang mengakui manhaj yang sama. Beginilah situasinya, apabila
kepala tidak lagi dapat mengawal ekor, maka berbondong-bondonglah para ekor
menjulurkan pucuk masing-masing, menjadi lebih tiang dari bendera, lebih sudu
dari kuah.
Malang sekali, keadaan ini masih
berterusan sesudah bertahun-tahun lamanya, malah setakat yang saya ketahui,
para kepala itu tidak pernah ada mengeluarkan pernyataan melarang para pengikut
masing-masing, supaya menghentikan hasrat dan kalam-kalam buruk itu. Dan ini
memang situasi yang amat memalukan.
Setakat itu yang dapat saya
sebutkan, sekiranya mahukan penjelasan tuntas yang lebih dari itu, tanyakan
sahaja kepada pihak-pihak yang terlibat itu sendiri, mereka lebih pandai
menjawab segala macam persoalan dalam bab ini.
Akhiirul Kalam, semoga maklumbalas saya ini telah menjawab pertanyaan
dan telah membantu.
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat faqir dan dhoif ini.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan