Khamis, 22 Disember 2016

Hanya Allah Yang Berhak Disembah : Tiada Tuhan (Arbab) Selain Dia

0 ulasan

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي  رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.

Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebaikan agar redho Allahu Ta’ala senantiasa mengiringi hidup kita.

Hanya Allah Yang Berhak Disembah : Tiada Tuhan (Arbab) Selain Dia

Saudaraku se~manhaj yang dimuliakan, semoga Allahu Ta'ala memberikan kepada kita kefahaman dan munafaat, dari apa yang dinukilkan di bawah ini :

عَنْ عَدِىِّ بْنِ حَاتِمٍ –رَضِي الله عَنْهُ-قَالَ أَتَيْتُ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- وَفِى عُنُقِى صَلِيبٌ مِنْ ذَهَبٍ. فَقَالَ « يَا عَدِىُّ اطْرَحْ عَنْكَ هَذَا الْوَثَنَ ». وَسَمِعْتُهُ يَقْرَأُ فِى سُورَةِ بَرَاءَةَ (اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ) قَالَ « أَمَا إِنَّهُمْ لَمْ يَكُونُوا يَعْبُدُونَهُمْ وَلَكِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا أَحَلُّوا لَهُمْ شَيْئًا اسْتَحَلُّوهُ وَإِذَا حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ شَيْئًا   حَرَّمُوهُ »

Dari Adi bin Hatim Rhu, dia berkata : Aku pernah menemui Nabi Saw. sedangkan di leherku terdapat salib dari emas (saat itu Adi bin Hatim masih Nasrani).
Melihat keadaanku maka Rasulullah bersabda : “Wahai Adi, buanglah berhala ini darimu!. Aku mendengar Baginda membaca firman Allahu Ta'ala : 

 ...... اتخذوا احبارهم ورحبانهم اربابا من دون الله
Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai sesembahan selain Allah..
Surah At Taubah ayat 31.

Baginda bersabda : “Sesungguhnya mereka tidak menyembah orang-orang alim dan rahib-rahib mereka itu dengan ritual-ritual ibadah, namun apabila orang-orang alim dan rahib-rahib mereka menghalalkan sesuatu untuk mereka maka mereka menghalalkan apa yang mereka halalkan itu. 
Dan apabila orang-orang alim dan rahib-rahib mereka mengharamkan sesuatu atas mereka maka mereka pun mengharamkan sesuatu yang diharamkan itu.
Riwayat imam At Thirmidzi Rhm. dihasankan oleh Syaikh Al Albani Rhm. dalam Sohih wa Dho’if Sunan At-Thirmidzi no. 3092

Dalam kitab at-Tanbihaat al Mukhtasharah Syarhu Al Waajibaat al Mutahattimaat al Ma’rifah ‘alaa Kulliy Muslimin Wa Muslimatin disebutkan sebagai berikut :

أي : النوع الثالث من أنواع الشرك الأكبر: شرك الطاعة، فمن أطاع المخلوقين         في تحليل ما حرّم الله أو تحريم ما أحلّ الله و يعتقد ذلك بقلبه مع علمه بأنه مخالف للدين فقد اتخذهم أربابا من دون الله أشرك به الشرك الأكبر

Macam ketiga dari syirk besar adalah syirk dalam ketaatan. Maka siapa yang mentaati makhluq dalam penghalalan apa yang diharamkan Allah atau pengharaman apa yang dihalalkan Allah dengan keyaqinan hatinya sedangkan ia tahu bahawa hal itu menyelisihi agama Islam, maka orang yang berbuat demikian telah mengambil mereka sebagai sesembahan (tuhan/arbab) selain dari Allah dan ia telah berbuat syirk kepada Allah dengan syirk yang besar. 
Kitab At Tanbiihaat hal. 105

Ingatlah para saudara yang dikasihi, tidak sekali~kali ada ketaatan kepada makhluq dalam perkara yang dilarang oleh Allahu Ta'ala. Ketaatan hanyalah dalam perkara yang ma’ruf, perkara yang dikenal atau diketahui benar-benar diperintah atau dibolehkan oleh Al Qur’an dan As Sunnah semata.

Dari Ali bin Abi Tholib Rhu. bahawasanya Rasulullah Saw. telah bersabda :

لاَ طَاعَةَ فِى مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِى الْمَعْرُوفِ

Tidak ada ketaatan dalam ma'siyat kepada Allah. Sesunggohnya ketaatan itu hanyalah dalam perkara yang ma’ruf.
Riwayat imam Muslim Rhm. no. 4871(sohih) 

Lihatlah, berapa banyak manusia yang telah menjadikan kalam~kalam, pendapat~pendapat, pandangan~pandangan, jua perasaan, persangkaan dan pemikiran dangkal makhluq sebagai dasar hukuman, mentaqlidinya membuta tuli, mentaatinya tanpa soal, walhal dalam segala macam hal Allahu Ta'ala dan rosul~Nya, telah pon menetapkan urusan mereka.

Begitulah sifat manusia sesat dari jalan kebenaran, dengan mengambil apa jua ketetapan hanya berdasarkan dengar cakap manusia, tanpa sekali~kali merujuk, kembali dan menyerahkan urusan kepada Allahu Ta'ala dan Pesuroh~Nya. Sesunggohnya, mereka telah syirk yang besar disebabkan ada sebahagian perkara dalam kehidupan, mereka meletakkan makhluq lebih tinggi, lebih ditaati, lebih ditundokpatuhi selain dari Allahu Ta'ala dan Pesuroh~Nya. Lantaran apa yang mereka tundokpatuhi tanpa soal itu, haqiqinya berupa sesembahan, tuhan, arbaaban yang mereka sembah selain dari Allahu Ta'ala.

Demikianlah yang dapat disampaikan, untuk kemunafaatan kita bersama.

Semoga Allah melindungi kita dari apa-apa yang menimbulkan murka dan siksa-Nya. Dan semoga kita semua termasuk hamba-hamba Allah yang ditetapkan oleh-Nya selamat di dunia dan di akhirat kelak, aamiin.

Wa sollallahu wa salaamu ‘alaa Nabiyyinaa Muhammad

والله تعالى أعلم  ,  وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat faqir dan dhoif ini.

سكيان , والسلام

eddzahir@38 tanah liat
bukit mertajam








0 ulasan: