Sekian dahulu.
Jumaat, 2 Disember 2016
Solat Jumaat : Penjelesan Mengenai Azan 2 Kali Dan Solat Sunat Qabliyah
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Nak
tanya tentang keadaan ni. Masa cuti sekolah minggu lepas, saya ada sertai
rombongan company ke Langkawi. Kami ejen-ejen di Penang tumpang bas dari KL.
Sampai di Kuala Perlis dalam 12.40, hari Jumaat.
Saya
dan beberapa orang terus pi solat Jumaat kat masjid terapung. Ramai yang tak
solat, takpa la mungkin depa jama’ qasar. Tapi lepas tu ada berbunyi
macam-macam, antaranya :
1.
Risau
tak sah solat kerana orang Perlis wahabi.
2.
Azan
depa sekali saja, ini tak sama dengan ahli sunnah wal jamaah
3.
Orang
Perlis tak buat sunat qabliyah Jumaat, ini pun tak sama dengan ahli sunnah wal
jamaah
4.
Paling
penting risau tak sah solat kerana imamnya wahabi
Saya
nak tau, betulka apa yang depa ni dok cakap. Macam mana depa faham bab solat
Jumaat ni. Kritikal ni, melibatkan sah tak sah solat.
Macam
tu la ustad.
والسلام
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي
أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala
puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait,
SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta
orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma
ba'du.
Saya
mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya
melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini,
Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah
Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Saya
berasa amat hairan dan sedih dengan bentuk keta’suban bersalut kejahilan
seperti yang tuan kisahkan. Moga Allahu Ta’ala jauhi kita dari sifat-sifat
sebegitu, dan agar Allahu Ta’ala menjadikan kita ummat yang meletakkan aqal
berganding ilmu itu lebih tinggi dan utama, berbanding hawa nafsu dan/atau
sentimen dalam berkata-kata dan berperilaku. Namun, mungkin saja mereka tidak
tahu hal sebenarnya sehingga tergamak berfahaman sebegitu.
Secara
ringkas sahaja saya membalas, itu pun dalam hal Solat Jumaat sahaja. Hal wahabi
dan solat orang Perlis tak betul tu, insya”Allah di masa yang lain.
Pada
zaman Nabi Saw, Khalifah Abu Bakar Rhu, Khalifah Umar Rhu, Khalifah Ali Rhu.
laungan azan bagi Solat Jum’at hanyalah satu kali, yaitu apabila khatib telah
pon menaiki mimbar dan selesai mengucapkan salam kepada jamaah.
Laungan
azan dua kali sepertimana yang diamalkan oleh sekumpulan besar ummat Muslimin
di nusantara didakwa diqiyaskan kepada perbuatan/ijtihad oleh Khalifah Utsman
bin Affan Rhu. Haqiqinya, dakwaan qiyasan diikuti amalan oleh orang banyak itu
sendiri tidak sekali-kali menepati sifat amalan Khalifah Utsman Rhu.
Kisahnya,
Khalifah Utsman telah menugaskan sesaorang ke tengah pasar (luar masjid) Madinah
sebelum masuk waqtu zuhur lagi dan melaungkan azan, sebagai mengingatkan ummat
mengenai hari Jum’at, dan kewajiban solat Jum’at untuk bersegera ke masjid.
Keadaan ini diperbuat berpunca daripada : Khalifah Utsman ada melalui pasar
Madinah dan beliau dapati orang banyak masih lagi sibuk berjual beli sedangkan
waqtu zuhur sudah hampir, fenomena yang menunjukkan seakan-akan situasi hadhir
awal ke masjid telah mula diabaikan.Kerana itu beliau telah memutuskan / berijtihad
supaya azan dibuat ditengah pasar. Pembuatan ijtihad ini menepati salah satu
asbab dalam bidang usul fiqh yaitu al-Masalih ul-Mursalah, yang diperlukan
dalam keadaan masa itu.
Wajib
difahami benar-benar, ijtihad beliau ini tidaklah disepakati oleh semua sahabat
Nabi Saw. yang masih hayat ketika itu. Antara yang tidak menerima ijtihad ini
adalah Abdullah Ibnu Umar Rhu. dan Khalifah Ali bin Abi Tholib. Sebab itu, pada
zaman khalifah Ali, amalan azan awal itu tidak lagi berlaku.
Tiada
masalah dalam hal ini sebenarnya, lantaran secara jelasnyata, ijtihad memang
boleh diterima atau ditolak, ia bukanlah sesuatu yang bersifat qot’ie
sepertimana hukuman syara’ dan, ijtihad diperlukan dalam sitiasi yag menjadikan
ia diperlukan dalam sesuatu hal, bagi memberikan jawaban/keputusan ke atas
sesuatu yang dahulunya tiada ketetapan, maka itu, ia kena dibuat, akan tetapi, apabila
sesuatu hal itu telah dapat diatasi, situasi wajib kembali kepada keadaan asal
lantaran itulah kebenaran syara’ yang wajib dipatuhi.
Harus
diingat, azan awal yang dibuat oleh Khalifah Utsman itu, dilaungkan ditengah
pasar dan sebelum masuk waqtu. Ini berbeza sama sekali dengan amalan semasa di
tempat kita yang dibuat setelah masuk waqtu zuhur dan di dalam masjid. Justeru
itu, menasabkan / qiyasan perbuatan sebegitu kepada Khalifah Utsman Rhu. sama
sekali tidak benar dan pendustaan semata-mata atas nama insan mulia yang juga
ahli syurga ini.
Justeru,
yang benarnya adalah ikuti sifat azan Jum’at amalan Nabi Saw.
Selepas
azan dan sebelum khutbah tidak ada solat sunnat qabliyah. Telah jelasnyata
disebutkan pada awal-awal lagi, Nabi Saw. hadhir dan terus naik ke mimbar lalu
mengucapkan salaam kepada makmum setelah masuk waqtu. Jelas sekali sifat
perbuatan Baginda tidak mengadakan solat qabliyah Jum’at.
Mari
kita ulangsorot, solat qabliyah membawa maqsud solat sunnat 2 raka’at sebelum
solat fardhu dan ia bersifat mengiringi (rawatib) solat-solat fardhu. Solat
iringan ini sohih ada pada solat-solat fardhu yang lain, tetapi langsung tidak pernah
ada diriwayatkan sama sekali, yang ia ada mengiringi Solat Jum’at ya’ni, tidak
ada dasarnya sama sekali ke atas perbuatan itu.
Justeru,
yang benarnya adalah ikuti sifat solat Jum’at amalan Nabi Saw.
Dan
jelas sudah, tidak azan 2 kali dan tidak mengerjakan solat qabilyah, langsung
tidak menjadi asbab tidak sahnya solat Jum’at. Sah atau tidak solat Jum’at,
langsung tidak kena mengena dengan 2 hal itu.
Entah
apa jenis jakun, keta’suban dan kejahilan, dek kerana 2 perkara ini sahaja
telah diistinbatkan hukum : solat Jum’at di Kuala Perlis tidak sah. Apa jenis
Islam yang dia itu faham, baiklah dia sendiri yang jawab. Jelasnya, fahaman
saya tak sama dengan dia.
Sekian dahulu.
Semoga maklumbalas saya ini telah
menjawab pertanyaan dan telah membantu.
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat faqir dan dhoif ini.
والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan