Jumaat, 2 Disember 2016

Hanya Allah Yang Layak Disembah, Dia Tiada Tandingan

0 ulasan
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي  رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.

Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebaikan agar redho Allahu Ta’ala senantiasa mengiringi hidup kita.

Nukilan kali ini :

Seruan Tauhid bermaqsud meng~Esakan Allahu Ta'ala dalam ibadah dan mengkhususkannya hanya kepada~Nya, tanpa dikongsi dengan sesembahan yang lain. Inilah dasar Tauhid suci murni Islam ya'ni meng~esakan Allahu Ta'ala semata~mata sepertimana firman~Nya :

... هل من خالق غير الله يرزقك من السما' والارض لا الاه الا هوا ...
... Tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Dia memberi rizqi kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada tuhan (yang berhak disembah dan ditundukpatuhi) melainkan Dia ....
Surah Fathir : ayat 3

Para musyrikin dan pengekor mereka tidaklah mengingkari tuntutan ini, malah para rasul meminta kepada mereka agar meng~Esakan ibadah hanya kepada Allah. Mereka langsung tidak pernah mengingkari Allah, tidak juga mengatakan "sesunggohnya Dia tidak berhak disembah" bahkan mereka mengakui pada lisan~lisan mereka bahawa hanya Dia yang berhak disembah, namun mereka mengingkari keadaan~Nya yang wajib di~Esakan itu dalam ibadah.

Sifat perbuatan sesembahan  syirik mereka sebegini dijelaskan oleh Allahu Ta'ala lewat Kalam~Nya :

ويعبدون من دون الله مالا يضرهم ولاينفعهم ويقولون ها'ولا' شفعونا عند الله .....
Dan mereka menyembah selain daripada Allah, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan mudhorat kepada mereka dan tidak dapat juga mendatangkan munafaat kepada mereka (walau sedikit pon), dan mereka berkata pula : Mereka (yang kami sembah itu) adalah pemberi~pemberi syafaat kepada kami disisi Allah ....
Surah Yunus : ayat 18

Demikianlah yang mereka lakukan dalam pengibadahan kepada Allahu Ta'ala. Lalu mereka menyembah Allahu Ta'ala bersama seiring dengan selain~Nya, ya'ni mereka sekutukan dengan selain~Nya, dengan mempercayai adanya dzat selain~Nya mahu pon yang dianggap setaraf disisi~Nya yang boleh memberikan syafaat juga munafaat. Walhal, perkara~perkara yang diharapkan dalam arti penyembahan mereka itu adalah hak muthlaq Allah Ta'ala semata yang tiada sesuatu apa pon lagi yang ada hak sebegitu.

Sifat perbuatan ibadah syirik para musyrikin itu telah dijelaskan sepertimana firman Allahu Ta’ala :

.... فلا تجعلوا لله اندادا وانتم تعلمون
..... Maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah sebarang sekutu (tandingan, gandingan) padahal kamu semua mengetahui ...
Surah Al Baqarah : ayat 22

Dan Allahu Ta'ala menjelaslan lagi bahawa segala apa dzat yang mereka sembah itu, dalam apa jua bentuk, yang diharapi, yang diyaqini boleh memberi kesan, yang dipercayai boleh memberi munafaat, hanyalah palsu, bathil dan tidak berguna sama sekali, malah seqadar membawa mereka ke dasar kesyirikan yang amat dalam akibat kebodohan dan mengikut hawa nafsu. Inilah yang Allahu Ta'ala jelaskan :

.... ان الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابا ولو اجتمعوا له ....
.... sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, selain dari Allah itu, tidak sekali kali akan dapat mencipta seekor lalat, walau pon mereka berhimpun beramai ramai untuk membuatnya ...
Surah al Hajj : ayat 73

Seluroh musyrikin mengakui kebenaran Kalamullah ini tanpa nafi, namun sifat kemusyrikan yang menebal menjadikan mereka pekak dan buta dari kebenaran dengan menganggap tetap ada sesuatu selain~Nya yang boleh memberi rekomendasi, menyampaikan hasrat، menyempurnakan niyat. Kepada seluroh musyrik ini, Allahu Ta'ala telah meninggalkan khabar ancaman~Nya :

....قل اتنب'ون الله بما لا يعلم فى السماوات ولا فى الارض سبحانه وتعالى عما يشركون
..... Katakanlah (wahai Muhammad) : Adakah kamu hendak memberitahu kepada Allah akan apa yang Dia tidak mengetahui akan adanya (apa apa yang) di langit dan dibumi? (walhal Allah Maha Mengetahui) Maha Suci Allah dan Tertinggi keadaan~Nya dari apa yang mereka sekutukan.
Surah Yunus : ayat 18

Allahu Ta'ala menjadikan perbuatan mengambil selain~Nya sebagai boleh memberi munafaat dan syafaat sebagai suatu perbuatan syirik ya'ni menggandingkan~Nya dengan sesuatu, dan Dia mensucikan diri~Nya daripada perbuatan itu. Lantaran tiada sesuatu apa pon yang boleh memberi syafaat juga munafaat melainkan setelah diizinkan~Nya. Maka bagaimana boleh mereka menetapkan adanya pemberi syafaat dan munafaat sedangkan langsung tidak pernah ada termaktub Allah memberi keizinan kepada mereka itu.

Justeru, sembahlah Allahu Ta'ala semata, pusatkan segala ibadah kepada~Nya semata. Tiada apa pon du'a, permohonanan, hasrat, isti'anah dan istighotsah melainkan langsung kepada~Nya. Sunggoh Allahu Ta'ala Maha Mendengar, Maha Kuasa, Maha Pengasih dan Maha Dermawan. Kembalilah kepada tauhid ibadah yang suci murni, berhentilah memuja qubur, ruh-ruh, mayyit-mayyit dan apa jua makhluq.

Allahu Ta'ala tidak berhajatkan kepada sekutu~sekutu daripada apa jua macam kesyirikan, Dia tidak sekali~kali menerima ibadah yang disekutui di dalamnya dengan selain~Nya, tidaklah dianggap beriman sesiapa yang menyembah, menjadikan gandingan, menjadikan setarafan terhadap Allah Ta'ala dengan sesuatu selain~Nya.

والله تعالى أعلم  ,  وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat faqir dan dhoif ini.

سكيان , والسلام





0 ulasan: