بسم الله
الرحمن الرحيم
السلام عليكم
و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي
رب إشرح لي صدري و
Segala
puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait,
SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta
orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma
ba'du.
Saya
mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya
melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini,
Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah
Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebaikan agar redho
Allahu Ta’ala senantiasa mengiringi hidup kita.
Nukilan
kali ini :
Antara
syarat kebenaran dalam iman kepada Allahu Ta'ala adalah
tidak bertawakkal (berserah diri) melainkan hanya kepada~Nya semata, dan mengesakan~Nya dengan tawakkal sebagaimana wajib
mengesakan~Nya dalam du'a dan istighfar.
Allahu
Ta'ala memerintahkan kepada hamba~hamba~Nya agar mengatakan dengan insaf dan
sadar : ..... hanya kepada~Mu kami sembah, sepertimana lewat Kalam~Nya,
……. فاياى فاعبدون
‘
….. maka kepada Aku sajalah kamu perlu sembah”
Surah
al Ankabut : 56
Dan
tidaklah benar orang yang mengatakan perkataan ini, melainkan jika dia
benar~benar telah mengesakan ibadahnya kepada Allahu Ta'ala semata. Jika tidak!
dia hanyalah pendusta yang terlarang dari menyebut kalimah ini, kerana ma'nanya
perkataan itu :
.... kami mengkhususkan segala ibadah hanya kepada~Mu tanpa menyembah tiap~tiap
sesuatu selain~Mu, menepati lewat Kalam~Nya,
...واياى
فاتقون
“ ….. dan kepada Aku sahajalah kamu perlu
bertaqwa”
Surah
al Baqarah : 41
Sepertima
difahami dari ilmu Bayan (penjelasan), bahawa Taqdim (mendahulukan) apa yang
sepatutnya Ta'khir (dikemudiankan) membawa maqsud al Hasr (pembatasan),
sekaligus menjadikan i'tiqad sebenarnya :
Jangan kamu sembah melainkan Allahu Ta'ala
Jangan
sekali~kali kamu sembah selain~Nya
Jangan
kamu takut melainkan kepada Allahu Ta'ala
Jangan
sekali-kali kamu takut kepada selain~Nya
Mengesakan
Allahu Ta'ala tidak akan sempurna melainkan dengan menjadikan kesemua du'a dan
istighfar itu selurohnya untuk~Nya. Seruan dan permohonan dalam keadaan
kesusahan mahu pon kesenangan tidak boleh diperlakukan melainkan hanya untuk
Allahu Ta'ala semata, istighosah dan isti'anah (memohon pertolongan) hanya
kepada Allahu Ta'ala satu~satunya, kembali kepada~Nya, nazar dan sembelihan
hanya untuk~Nya, dan kesemua jenis ibadah diperlakukan dengan penoh kerendahan
kepada Allahu Ta'ala, ruku', sujud, thawaf, ihram, bercukur, munajat malah
kesemua ibadah itu sama sekali terlarang diperlakukan melainkan hanya kerana
dan kepada Allahu Ta'ala.
Sesiapa
yang melakukan sesuatu dari ibadahnya untuk dan demi makhluq, atau
mencamporadukkan ibadahnya kepada Allahu Ta'ala dengan sesuatu selain-Nya,
sama ada orang yang hayat, yang maut, atau benda yang jamad (tidak hidup) atau
selain~Nya, maka sesunggohnya dia telah melakukan syirk (persekutuan) dalam
ibadahnya. Dan makhluq itu telah dijadikan sembahan, sama ada ia dari malaikat,
nabi, ulama', wali, pokok, qubur, batu~batu, patung~patung, jin malah apa sahaja
yang hayat atau maut.
Maka,
mereka-mereka ini telah menjadi hamba kebathilan dalam bentuk peribadahan
sebegini lagi mensyirikkan Allahu Ta'ala, walau pon kelihatannya mereka
mengakui Allahu Ta'ala sebagai Tuhannya dan seolah-olah menyembah~Nya dengan
rupa alim dan taat. Kalau pon jua, mereka mempercayai bahawa yang disembah dan
diharapi itu tidak lain hanyalah penghubung hasrat atau pon dilapikkan seqadar
ikhtiar saja.
Beginilah
ciri rupa pengibadahan musyrikin terhadap Allahu Ta'ala dengan menyembah
batu-batu, hantu-hantu dan ruh-ruh. yang kononnya inilah cara mereka
bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada~Nya, dan sunggoh ini tidak sedikit pon
mengeluarkan mereka dari kesyirikan terhadap Allahu Ta'ala kalau pon mereka
menyangka dan menda'wa bahawa merekalah pihak yang benar, dan meyaqini bahawa
yang mereka sembah itu tidak lebih dari wasilah semata.
Demikianlah
bentuk peribadahan musyrikin yang telah mensekutukan Allahu Ta’ala dalam ibadah
mereka. Dan tidak kurang juga dalam kalangan ummat mengaku Muslimin sendiri,
yang kurang berhati-hati dalam ibadah mereka, tertipu dengan bisikan iblis
syaithon, turut mengikut sama bentuk peribadahan para musyrikin ini. Justeru,
tidak hairan masih lagi berleluasa pengekor penyembah quburan, pemuja mayyit,
penyembah batu, percaya hantu-hantuan, ruh-ruh, istighotsah dan isti’anah
kepada selain Allahu Ta’ala, dan berbagai lagi.
Moga
artikel kecil-kecilan, marhaen dan serba kekurangan ini, memberi munafaat
kepada para sahabat jamaah, insya”Allah.
Akhirul
kalam, Allahu Ta'ala tidak berhajatkan kepada sekutu~sekutu daripada apa jua
macam kesyirikan, Dia tidak sekali~kali menerima ibadah yang disekutui di
dalamnya dengan selain~Nya, tidaklah dianggap beriman sesiapa yang menyembah,
menjadikan gandingan, menjadikan setarafan terhadap Allah Ta'ala dengan sesuatu
selain~Nya. Dan, sesunggohnya syirk dosa tidak terampunkan.
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat faqir dan dhoif ini.
سكيان
, والسلام
0 ulasan:
Catat Ulasan