Selasa, 2 Mei 2017

Sahabat Pon Buat Bid'ah ???

0 ulasan
On Wednesday, February 15, 2017 03:49 AM, wrote :



بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



Lama dah saya nak tanya, betul ka bid’ah boleh dibuat, tak salah pun. Ada ustad mai ceramah kat masjid bagi tahu para sahabat pun buat bid’ah, tapi nabi tak larang, jadi bid’ah tak salah. Dia sebut solat sunat wuduk adalah bid’ah yang sahabat buat dan tak salah.

Saya nak mohon penjelasan dari ustad, betul ka apa yang dikata ni.



Setakat ni dulu ustad, banyak banyak cerita pun buat serabut saja, in shaa Allah



والسلام



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.



Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.



Pertamanya, saya mohon maaf kerana lewat membalas. Jawaban secara ringkas sahaja.



Adalah benar yang solat sunnat wudhu’ dbuat mula oleh Sahabat ya’ni Bilal bin Rabah Rhu. namun menyangka dan mengistinbatkan ia adalah suatu bid’ah yang dihalalkan adalah silap besar lagi bathil sama sekali.

Saya berikan sedikit rincian dalil/nas pensyari’atan solat tersebut, berikut :

Dari Abu Hurairah bahawasanya Rasulullah Saw. bertanya kepada Bilal pada waqtu solat Subuh :

“Hai Bilal..! Ceritakanlah kepadaku, amal apakah yang telah engkau lakukan dalam Islam sehingga aku mendengar derap bunyi sandalmu di syurga?”

Bilal menjawab : Aku tidak melakukan sesuatu amalan yang aku sangat harapkan pahalanya melainkan daripada kalau aku habis bersuci (wudhu’) pada waqtu malam atau pon siang, kecuali aku tentu bersolat dengan kesucianku (wudhu’) itu, sebagaimana yang disarankan kepadaku untuk melakukan Solat Sunat Wudhuk’.”

Hadits Muttafaqun ‘alaih



Lihatlah, pertanyaan Nabi Saw. membawa maqsud yang Baginda sendiri pon tidak tahu apa yang dibuat oleh Bilal, sehingga Bilal memberitahu bahawa dia ada melakukan solat 2 rokaat setiap kali selepas berwudhu’, yang dikenali sebagai Solat Sunnat Wudhu’. Justeru memberitahu yang haqiqi sememangnya Bilal bin Rabah adalah pemula kepada solat sunnat tersebut.



Bilal bin Rabah telah melakukan bid’ah?? Ini merupakan tanggapan amat dangkal malah menjengkelkan. Ia berupa suatu tudohan palsu, sangkaan jahat dan amat dzalim yang tiada taranya terhadap peribadi mulia dan luhur dalam beragama para Sahabat Baginda khasnya Bilal bin Rabah Rhu. yang merupakan golongan para ‘as saabiquna awwaluun’ dan “rodhiyallahu ‘anhum wa rodhi ‘an”.



Apakah jenis tuduhan dan kedzaliman terhadap Bilal bin Rabah, bahawa dia telah melakukan bid’ah sedangkan beliau adalah salah seorang saksi mata dan telinga terhadap sabdaan junjungan mulia kita yang berbunyi “tiap-tiap bid’ah itu sesat”. Apakah jenis penghinaan dan cacian terhadap beliau, sosok kesayangan Nabi ini.



Apakah jenis manusia yang begitu tergamak menda’wa bathil dan palsu bahawa Bilal bin Rabah telah mencipta suatu bid’ah sedangkan beliau, tentu-tentunya termasuk dalam golongan ummat yang paling mulia dan tersanjung dalam Islam ya’ni para sahabat, yang sifat dan pendirian mereka sangat jelas dan pasti : “sami’na wa atho’na” tanpa sedikit pon keraguan, bantahan atau bangkangan ke atas apa-apa jua Kalamullah dan sabdaan rasul-Nya biar pon sebesar zarah, biar pon sekelumit.



Na’uzubillahi min zaalik, moga Allahu Ta’ala tunjukkan jalan kebenaran kepada para penghasad, pencemar kemuliaan para sahabat, penyebar kebathilan dan fitnah ini.



Moga Allah ‘Azzawajalla membuka pekung di dada dan matahati hitam mereka ini, supaya dapat mereka mengenal apa itu sunnah, apa itu bid’ah. Supaya otak-otak karat mereka dapat bertukar dari belenggu kegelapan belitan syaithon kepada kecerahan cahaya syari’at-Nya.



Kebenarannya, apa yang dilakukan oleh Bilal bin Rabah adalah suatu sunnah ya’ni Sunnah Taqririyah (diam, setuju, perakuan) oleh Nabi Saw. seterusnya menjadikan ianya bukanlah bid’ah sepertimana yang Baginda haramkan. Lantaran, jika Baginda tidak bersetuju dengan perbuatan Bilal itu, barang tentu Baginda akan menegah/melarangnya pada masa itu juga, dan pasti juga sahabat yang mulia Bilal bin Rabah akan menghentikan pada masa itu juga.



Entah apa yang telah terjadi dalam diri-diri mereka ini, yang mengaku dan berasa serba serbi pandai dalam agama, dikelek orang ke sana sini, yang dipuja puji, malah ada yang cakap-cakapnya saja pon ditelan bulat-bulat, tanpa diperhalusi ditabayyun barang sedikit pon, walhal antara sunnah dan bid’ah yang antara langit dan bumi bezanya, pon tidak dikenal. Subhanallah, sunggoh buta mata hati.



Terbukti, ini adalah sunnah taqriri Nabi Saw. bukannya bid’ah. Justeru, selepasnya Baginda ada mengatakan dalam suatu hadits lain ;



Menurut Humran pembantu ‘Utsman bin ‘Affan Rhu., ‘Utsman pernah menceritakan bahawa Rasulullah Saw. bersabda :

Barangsiapa berwudhu’ sepertimana wudhu’ku ini lalu mengerjakan solat dua rokaat, yang pada solatnya dia tidak berbicara pada dirinya sendiri (ya’ni mengerjakannya dengan khusyu’) nescaya Allah akan memberikan ampunan kepadanya atas dosa-dosanya yang lampau.

Riwayat Imam Bukhori Rhm. Kitab al Wudhu’, no: 159



Lalu, setelah terbukti yang Nabi Saw. telah memberikan taqrirnya ya’ni membenarkan Solat Sunnat Wudhu’ itu, bid’ah apa lagi yang dibuat oleh Bilal bin Rabah ??? atau, terlalu kelamkah matahati dan aqal, sehingga sunnah dan bid’ah pon tidak dikenal. Na’uzubillahi min zaalik.



Malah ingin sekali saya sebutkan, mereka-mereka yang menjaja dan menyebarkan fahaman bathil dan menghina kemuliaan sahabat ini, tidak lain adalah golongan yang mahu memperalatkan alasan “bida’ah oleh sahabat” ini, untuk menghalalkan apa saja yang mereka rekaciptakan dalam ibadah, apa-apa yang umum yang mereka khususkan juga apa–apa yang tiada yang mereka ada-adakan.



Memang sesunggohnya itulah maqsud mereka, dan kerana itulah mereka tanpa segan silu, tanpa sedikit pon rasa takut kepada Allahu Ta’ala dan rosul-Nya, memperalatkan golongan mulia dan ahli syurga ini, dengan cara amat jijik dan bathil, untuk mencapai hasrat kebejatan mereka.



Dari satu sisi lain, jikalau jahat sunggohlah si Bilal bin Rabah ini sehingga berbuat bid’ah, hal yang terang-terangan ditolak oleh Nabi Saw., namun tetap jua dalam kes beliau, Nabi Saw. ada disisinya dan telah menetapkan keputusannya (taqrirnya). Dan apa-apa yang ditetapkan oleh Junjungan Mulia Nabi Saw.  itulah haqiqinya yang dipegang dan dipanuti oleh seluruh ummat Muslimin dan Mu’minin. Bulat kata Baginda, bulatlah kata seluruh ummat Muslimin dan Mu’minin, lantaran yang diikut patuhi itu adalah taqrirnya Baginda, bukannya kata sesiapa pon selain Baginda.



Tapi, mereka-mereka para perekacipta ibadah dan penokok tambah dalam syari’at yang telah lengkap sempurna ini, siapakah pula yang memberikan taqrir ??? kata-kata siapakah pula yang mereka nabikan ??? tepuklah dada, tanyalah iman.



Setakat itu yang dapat saya bantu. Benar sunggoh, malu bertanya sesat jalan.



والله تعالى أعلم  ,  وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.



Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat faqir dan dhoif ini.



سكيان , والسلام



eddzahir@38

tanah liat

bukit mertajam

0 ulasan: