Khamis, 24 Ogos 2017

Pengajaran Dari Hadith Jibril ahs (Siri 2)

0 ulasan
 بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي  رب إشرح لي صدري و

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.

Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebenaran agar redho Allahu Ta’ala senantiasa menaungi hidup kita.

--/ sambungan ……

3. Memakai Pakaian Yang Bagus Saat Menghadiri Majlis Ilmu.

Jibril ahs. datang menggunakan pakaian yang sangat putih, yang menunjukkan pakaian yang beliau pakai adalah pakaian yang bersih dan bagus. Baju putih juga adalah warna yang disukai oleh Rasul Saw.

Dari Abdullah Ibnu ‘Abbas rhu. bahawa Rasulullah Saw. bersabda :

الْبَسُوا مِنْ ثِيَابِكُمُ الْبَيَاضَ فَإِنَّهَا مِنْ خَيْرِ ثِيَابِكُمْ

“Pakailah oleh kalian pakaian yang putih kerana itu termasuk pakaian yang paling baik”
Riwayat imam Abu Daud, no. 4061, hasan

Oleh kerana itu, seyogianya bagi penuntut ilmu untuk berhias diri dengan pakaian dan penampilan yang baik tatkala menghadiri majlis ilmu. Ilmu adalah kemuliaan yang mengangkat martabat para pemiliknya, seharusnya ia didatangi dengan cara sebaiknya dan selayaknya dengan kemuliaan ilmu itu sendiri.

4. Hendaknya Murid Mengambil Posisi Yang Dekat Dengan Guru.

Dalam kisah tersebut diceritakan :

فجلس إلى النبي صلى الله عليه وسلم فأسند ركبتيه إلى ركبتيه

“Lalu ia duduk di hadapan Rasulullah dan menyandarkan lututnya kepada lutut Rasulullah”

Jibril ahs. menempelkan lutut beliau dengan lutut Nabi Saw. Ini menunjukkan beliau mengambil posisi duduk yang sangat dekat dan juga menghadap kepada Nabi yang akan menyampaikan ilmu.

Dengan posisi demikian, beliau bulih menyemak dengan saksama ilmu yang disampaikan dan mendapat faidah yang lengkap. Inilah di antara adab dalam menuntut ilmu, yaitu mengambil posisi yang dekat dengan guru yang akan mengajarkan ilmu.

5. Fokus Dan Konsentrasi Dalam Belajar.

Dalam kisah tersebut diceritakan :

ووضع كفيه على فخذيه

“dan beliau (Jibril) meletakkan tangannya di atas pahanya sendiri”

Tatkala duduk, Jibril meletakkan kedua tangannya di atas paha beliau sendiri. Ini menunjukkan sikap duduk yang sempurna dan posisi yang fokus dalam mempelajari ilmu.

Demikianlah seharusnya duduknya saorang penutut ilmu di majlis ilmu. Mengambil posisi duduk yang benar dan sikap yang fokus memperhatikan guru.

Tidak duduk asal-asalan, sibuk bersembang  sendiri, mengantuk dan tidur, atau bahkan bermain telefon ketika di majlis ilmu.

6. Qaidah Tanya Jawab Dalam Mengajarkan Ilmu

Cara seperti ini adalah di antara qaidah yang amat efektif dalam belajar, yaitu berdialog atau tanya jawab sehingga baik yang mengajarkan mahu pon yang diberi pelajaran sama-sama aktif dalam proses pembelajaran.

Hal ini akan mudah dipahami dan juga mudah untuk diingat. Qaidah seperti ini banyak dipraktikkan oleh Nabi Saw. sebagaimana disebutkan dalam banyak hadits.

7. Boleh Bertanya Tentang Sesuatu Yang Sudah Diketahui Dalam Rangka Mengajarkan Ilmu Kepada Orang Lain

Jibril bertanya kepada Nabi Saw. bukanlah berarti beliau tidak tahu. Akan tetapi, ini dalam rangka pengajaran kepada para sahabat yang hadhir pada saat itu.

Dengan sebab pertanyaan Jibril, Nabi Saw. memberikan banyak penjelasan ilmu tentang Islam, Iman, ihsan, tanda hari qiyamat, dan lain-lain perkara, sehingga para sahabat yang hadhir upaya mendapatkan tambahan ilmu.

8. Anjuran Mengucapkan Salaam Ketika Menghadhiri Majlis Ilmu.

Dalam riwayat yang lain, disebutkan bahawa Jibril mengucap salam kepada Nabi Saw. ketika beliau memasuki majjlis. Jibril mengucapkan :

“Assalaamu ‘alaika Yaa Muhammad”, dan Nabi pon menjawab salam tersebut, sebagaimana hal ini disebutkan dalam hadits Abu Hurairah dan Abu Dzar yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud.

9. Tidak Boleh Menjawab Pertanyaan Tanpa Dasar Ilmu

Tidaklah boleh sesaorang menjawab pertanyaan tanpa dasar ilmu. Oleh kerana itu, jawaban Nabi Saw. ketika ditanya tentang bilakah  terjadinya hari qiyamat, Baginda membalasnya :

. ما المسؤول عنها بأعلم من السائل

“Orang yang ditanya itu tidak lebih tahu dari yang bertanya.”

Baginda menjawab demikian kerana memang Baginda tidak mengetahui ilmu tentang hal tersebut. Inilah cara yang paling benar dalam menyampaikan ilmu daripada berbohong dan berdusta berlagak tahu sedangkan tidak, seterusnya merosakkan pengetahuan dan kefahaman para khalayak pendengar. Beginilah trend yangn banyak berlaku sekarang, sehinggakan terlalu kerap didengar hadits dhoif, palsu dan cerita mengarut yang disebarkan dalam masyarakat.

10. Keutamaan Dan Pentingnya Mempelajari Serta Menda'wahkan ‘Aqidah

Datangnya Jibril kepada Nabi dan disaksikan oleh para Sahabat adalah suatu detik yang mulia dan istimewa. Ilmu yang diajarkan dalam majlis tersebut adalah ilmu tentang pokok-pokok agama Islam yaitu tentang iIlam, Iman, Ihsan, dan juga tanda hari qiyamat.

Ini menunjukkan, pengajaran tentang ilmu tersebut adalah sangat penting dan sangat diperlukan oleh ummat. Oleh kerana itu para, da‘ie hendaknya menjadikan aqidah sebagai bahan asas utama dalam da'wah.

Satu pengajaran lagi, kedatangan Jibril secara jahar dan berdepan dengan disaksikan oleh para Sahabat, membuktikan bahawa Islam adalah agama mulia dan suci, yang mana ilmu dan pengajarannya datang dari Allah 'Azzawajalla secara langsung kepada seluroh ummat manusia.

Justeru, benarlah Islam itu satu-satunya agama disisi Allah dan satu-satunya yang Dia redhoi. Maka beruntunglah mereka-mereka yang telah mengakusaksi dengan Allahu Ta'ala dan rosul-Nya, untuk berada di dalam agama yang haq ini.

Antara pengajaran lain :

Islam, Iman dan Ihsan merupakan suatu tingkatan, yang paling bawah adalah Islam kemudian Iman dan tingkatan tertinggi adalah Ihsan. Sehingga orang yang berihsan (Muhsin) adalah seorang yang beriman (Mukmin) dan berislam (Muslim), sedangkan seorang Mukmin adalah Muslim namun belum tentu Muhsin, dan seorang Muslim belumlah dianggap Mukmin dan Muhsin hingga memenuhi syaratnya. Sebagaimana firman Allah Swt:
"Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah: "Kamu belum beriman, tetapi katakanlah ´kami telah tunduk (berislam)´, kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu;..."
Surah Al Hujurat : 14

Iman, Islam, dan Ihsan diakui sebagai perbendaharaan kunci dalam pola keberagaman Islam. Pada awalnya, konsep keimanan tersebut didasarkan pada sebuah hadits terkenal di atas yang dikunnah Wal Jamaah perihal adanya 6 rukun iman, 5 rukun Islam dan satu ajaran tentang penghayatan terhadap Allah Azza Wa Jalla. Akan tetapi, dalam dimensi terdalam iman, tidak cukup hanya dengan percaya atau mempercayai sesuatu yang belaka, tetapi ia juga perlu perwujudan/eksternalisasi dalam pola perilakunya.

Sehinggakan ulama’ agung, Ibnu Rajab Al Hanbali berkata : "Ini adalah hadits agung yang mengandung keterangan (tentang) seluruh agama ini, oleh sebab itulah Nabi Saw. berkata di akhir hadits : "Dia adalah Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajarkan kamu (tentang) agama kamu.", setelah menjelaskan tingkatan Islam, Iman, dan Ihsan dan menjadikan semuanya itu adalah (bahagian dari) agama."
Kitab Jami'ul Ulum wal Hikam, Jilid 1 halaman 97

Demikian beberapa faidah serta pengajaran sangat berguna tentang ilmu Islam yang dapat kita petik dari kisah datangnya malaikat Jibril ‘ahs.

Semoga catatan ringkas ini, menambah ilmu dan mendatangkan munafaat seterusnya meningkatkan tahap keimanan kita.

Wallahu ta'ala a‘lam. Wassolawaatu wassalaamu ‘alaa Nabiyyinaa Muhammad.

Maraji' :

Al-Minhatu Ar-Rabaniyyah Fii Syarhi al Arba’in an Nawawiyyah : Syaikh Dr. Fauzan bin ‘Abdillah Al Fauzan hfzh.
Syarhu Al-Arba’in An-Nawawiyyah : Asy Syaikh Al 'Allamah Muhammad bin Solih Al Utsaimin rhm.
Syarhu Al-Arba’in An-Nawawiyyah : Syaikh Solih bin ‘Abdil ‘Aziiz ‘Muhammad ‘Alu Syaikh hfzh.
Syarhu Hadiitsi Jibril Fii Ta’liimiddiin : Syaikh ‘Abdul Muhsin bin Hamd al ‘Abbaad al Badr hfzh.

والله تعالى أعلم  ,  وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.

Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat faqir dan dhoif ini.

سكيان , والسلام

eddzahir @ 38
tanah liat, bukit mertajam




0 ulasan: