Khamis, 24 Ogos 2017
Pengajaran Dari Hadith Jibril ahs (Siri 2)
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي
صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta
sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw.
Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut
Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka
dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa
menerima semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan
keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini, Insya’Allah. Juga saya memohon
perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan
dalam menuliskan nukilan ini.
Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebenaran agar redho
Allahu Ta’ala senantiasa menaungi hidup kita.
--/
sambungan ……
3. Memakai Pakaian Yang Bagus Saat Menghadiri
Majlis Ilmu.
Jibril ahs. datang menggunakan pakaian yang
sangat putih, yang menunjukkan pakaian yang beliau pakai adalah pakaian yang
bersih dan bagus. Baju putih juga adalah warna yang disukai oleh Rasul Saw.
Dari Abdullah Ibnu ‘Abbas rhu. bahawa
Rasulullah Saw. bersabda :
الْبَسُوا مِنْ ثِيَابِكُمُ الْبَيَاضَ فَإِنَّهَا
مِنْ خَيْرِ ثِيَابِكُمْ
“Pakailah oleh kalian pakaian yang putih
kerana itu termasuk pakaian yang paling baik”
Riwayat imam Abu Daud, no. 4061, hasan
Oleh kerana itu, seyogianya bagi penuntut
ilmu untuk berhias diri dengan pakaian dan penampilan yang baik tatkala
menghadiri majlis ilmu. Ilmu adalah kemuliaan yang mengangkat martabat para
pemiliknya, seharusnya ia didatangi dengan cara sebaiknya dan selayaknya dengan
kemuliaan ilmu itu sendiri.
4. Hendaknya Murid Mengambil Posisi Yang
Dekat Dengan Guru.
Dalam kisah tersebut diceritakan :
فجلس إلى النبي صلى الله عليه وسلم فأسند ركبتيه
إلى ركبتيه
“Lalu ia duduk di hadapan Rasulullah dan
menyandarkan lututnya kepada lutut Rasulullah”
Jibril ahs. menempelkan lutut beliau dengan
lutut Nabi Saw. Ini menunjukkan beliau mengambil posisi duduk yang sangat dekat
dan juga menghadap kepada Nabi yang akan menyampaikan ilmu.
Dengan posisi demikian, beliau bulih menyemak
dengan saksama ilmu yang disampaikan dan mendapat faidah yang lengkap. Inilah
di antara adab dalam menuntut ilmu, yaitu mengambil posisi yang dekat dengan
guru yang akan mengajarkan ilmu.
5. Fokus Dan Konsentrasi Dalam Belajar.
Dalam kisah tersebut diceritakan :
ووضع كفيه على فخذيه
“dan beliau (Jibril) meletakkan tangannya di
atas pahanya sendiri”
Tatkala duduk, Jibril meletakkan kedua
tangannya di atas paha beliau sendiri. Ini menunjukkan sikap duduk yang
sempurna dan posisi yang fokus dalam mempelajari ilmu.
Demikianlah seharusnya duduknya saorang
penutut ilmu di majlis ilmu. Mengambil posisi duduk yang benar dan sikap yang
fokus memperhatikan guru.
Tidak duduk asal-asalan, sibuk bersembang
sendiri, mengantuk dan tidur, atau bahkan bermain telefon ketika di
majlis ilmu.
6. Qaidah Tanya Jawab Dalam Mengajarkan Ilmu
Cara seperti ini adalah di antara qaidah yang
amat efektif dalam belajar, yaitu berdialog atau tanya jawab sehingga baik yang
mengajarkan mahu pon yang diberi pelajaran sama-sama aktif dalam proses
pembelajaran.
Hal ini akan mudah dipahami dan juga mudah
untuk diingat. Qaidah seperti ini banyak dipraktikkan oleh Nabi Saw.
sebagaimana disebutkan dalam banyak hadits.
7. Boleh Bertanya Tentang Sesuatu Yang Sudah
Diketahui Dalam Rangka Mengajarkan Ilmu Kepada Orang Lain
Jibril bertanya kepada Nabi Saw. bukanlah
berarti beliau tidak tahu. Akan tetapi, ini dalam rangka pengajaran kepada para
sahabat yang hadhir pada saat itu.
Dengan sebab pertanyaan Jibril, Nabi Saw. memberikan
banyak penjelasan ilmu tentang Islam, Iman, ihsan, tanda hari qiyamat, dan
lain-lain perkara, sehingga para sahabat yang hadhir upaya mendapatkan tambahan
ilmu.
8. Anjuran Mengucapkan Salaam Ketika
Menghadhiri Majlis Ilmu.
Dalam riwayat yang lain, disebutkan bahawa
Jibril mengucap salam kepada Nabi Saw. ketika beliau memasuki majjlis. Jibril
mengucapkan :
“Assalaamu ‘alaika Yaa Muhammad”, dan Nabi
pon menjawab salam tersebut, sebagaimana hal ini disebutkan dalam hadits Abu
Hurairah dan Abu Dzar yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud.
9. Tidak Boleh Menjawab Pertanyaan Tanpa
Dasar Ilmu
Tidaklah boleh sesaorang menjawab pertanyaan
tanpa dasar ilmu. Oleh kerana itu, jawaban Nabi Saw. ketika ditanya tentang
bilakah terjadinya hari qiyamat, Baginda membalasnya :
. ما المسؤول عنها بأعلم من السائل
“Orang yang ditanya itu tidak lebih tahu dari
yang bertanya.”
Baginda menjawab demikian kerana memang
Baginda tidak mengetahui ilmu tentang hal tersebut. Inilah cara yang paling
benar dalam menyampaikan ilmu daripada berbohong dan berdusta berlagak tahu
sedangkan tidak, seterusnya merosakkan pengetahuan dan kefahaman para khalayak
pendengar. Beginilah trend yangn banyak berlaku sekarang, sehinggakan terlalu
kerap didengar hadits dhoif, palsu dan cerita mengarut yang disebarkan dalam
masyarakat.
10. Keutamaan Dan Pentingnya Mempelajari
Serta Menda'wahkan ‘Aqidah
Datangnya Jibril kepada Nabi dan disaksikan
oleh para Sahabat adalah suatu detik yang mulia dan istimewa. Ilmu yang
diajarkan dalam majlis tersebut adalah ilmu tentang pokok-pokok agama Islam
yaitu tentang iIlam, Iman, Ihsan, dan juga tanda hari qiyamat.
Ini menunjukkan, pengajaran tentang ilmu
tersebut adalah sangat penting dan sangat diperlukan oleh ummat. Oleh kerana
itu para, da‘ie hendaknya menjadikan aqidah sebagai bahan asas utama dalam
da'wah.
Satu pengajaran lagi, kedatangan Jibril
secara jahar dan berdepan dengan disaksikan oleh para Sahabat, membuktikan
bahawa Islam adalah agama mulia dan suci, yang mana ilmu dan pengajarannya
datang dari Allah 'Azzawajalla secara langsung kepada seluroh ummat manusia.
Justeru, benarlah Islam itu satu-satunya
agama disisi Allah dan satu-satunya yang Dia redhoi. Maka beruntunglah
mereka-mereka yang telah mengakusaksi dengan Allahu Ta'ala dan rosul-Nya, untuk
berada di dalam agama yang haq ini.
Antara pengajaran lain :
Islam, Iman dan Ihsan merupakan suatu
tingkatan, yang paling bawah adalah Islam kemudian Iman dan tingkatan tertinggi
adalah Ihsan. Sehingga orang yang berihsan (Muhsin) adalah seorang yang beriman
(Mukmin) dan berislam (Muslim), sedangkan seorang Mukmin adalah Muslim namun
belum tentu Muhsin, dan seorang Muslim belumlah dianggap Mukmin dan Muhsin
hingga memenuhi syaratnya. Sebagaimana firman Allah Swt:
"Orang-orang
Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah: "Kamu
belum beriman, tetapi katakanlah ´kami telah tunduk (berislam)´, kerana iman
itu belum masuk ke dalam hatimu;..."
Surah Al Hujurat : 14
Iman, Islam, dan Ihsan diakui sebagai perbendaharaan kunci dalam pola
keberagaman Islam. Pada awalnya, konsep keimanan tersebut didasarkan pada
sebuah hadits terkenal di atas yang dikunnah Wal Jamaah perihal adanya 6 rukun iman, 5 rukun Islam dan satu ajaran tentang penghayatan terhadap Allah Azza
Wa Jalla. Akan tetapi, dalam dimensi terdalam iman, tidak cukup hanya dengan
percaya atau mempercayai sesuatu yang belaka, tetapi ia juga perlu
perwujudan/eksternalisasi dalam pola perilakunya.
Sehinggakan
ulama’ agung, Ibnu Rajab Al Hanbali berkata : "Ini adalah hadits agung yang
mengandung keterangan (tentang) seluruh agama ini, oleh sebab itulah Nabi Saw. berkata di akhir hadits : "Dia adalah
Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajarkan kamu (tentang) agama
kamu.", setelah menjelaskan tingkatan Islam, Iman, dan Ihsan dan
menjadikan semuanya itu adalah (bahagian dari) agama."
Kitab Jami'ul Ulum
wal Hikam, Jilid 1 halaman 97
Demikian beberapa faidah serta pengajaran
sangat berguna tentang ilmu Islam yang dapat kita petik dari kisah datangnya malaikat
Jibril ‘ahs.
Semoga catatan ringkas ini, menambah ilmu dan
mendatangkan munafaat seterusnya meningkatkan tahap keimanan kita.
Wallahu ta'ala a‘lam. Wassolawaatu wassalaamu
‘alaa Nabiyyinaa Muhammad.
Maraji' :
Al-Minhatu Ar-Rabaniyyah Fii Syarhi al
Arba’in an Nawawiyyah : Syaikh Dr. Fauzan bin ‘Abdillah Al Fauzan hfzh.
Syarhu Al-Arba’in An-Nawawiyyah : Asy Syaikh
Al 'Allamah Muhammad bin Solih Al Utsaimin rhm.
Syarhu Al-Arba’in An-Nawawiyyah : Syaikh
Solih bin ‘Abdil ‘Aziiz ‘Muhammad ‘Alu Syaikh hfzh.
Syarhu Hadiitsi Jibril Fii Ta’liimiddiin :
Syaikh ‘Abdul Muhsin bin Hamd al ‘Abbaad al Badr hfzh.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat faqir dan dhoif ini.
سكيان
, والسلام
eddzahir @ 38
tanah liat, bukit mertajam
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan