Jumaat, 24 Disember 2010

Natijah Sekularisme Dalam Masyarakat

0 ulasan
Natijah Sekularisme Dalam Masyarakat
   

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah swt., Pencipta Sekelian Alam. Shalawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Shalafus Sholeh. A'mma ba'du.



Untuk pedoman dan ilmiah kita bersama, saya sertakan artikel dari seorang rakan. Moga beliau berpuashati. Tiada yang saya perbaiki selain pembetulan typing error sahaja. Jika boleh, buatlah ulasan berkaitan untuk faedah bersama.



Assalamu'alikum,

Ideologi Sekularisme tajaan barat yang memisahkan urusan kehidupan dunia dari agama telah menular ke hampir semua negara Islam di dunia ini. Datang dalam berbagai nama antaranya kapitalisme, liberalisme, sosialisme, demokrasi dan berbagai isme lagi. Rupa rupa nya ideologi ini telah memberi hasil yang amat buruk sekali kepada penghidupan manusia sejagat. Kehidupan manusia bukan bertambah baik tetapi menjadi begitu pincang dan cacat. Di barat, di mana ideologi ini bermula masyarakat manusia sudah hilang identiti kemanusiaannya. Manusia ramai yang sudah tidak percaya kepada agama, kerana mereka menganggap agama itu candu yang merosakkan akal fikiran manusia. Walhasil tanpa agama, mental dan spiritual manusia di kuasai oleh nafsu dan syaitan, hingga jadilah manusia seperti syaitan atau binatang. Akal dan jiwa yang murni sudah tidak berfungsi lagi.








Kita orang Timur walaupun katanya beragama (yang bergama Islam pun juga) sudah berjaya di rosakkan oleh fahaman sekular tajaan barat itu. Kita sudah hampir jadi senasib dengan orang barat sebab agama sudah tidak di jadikan panduan hidup. Agama pada sesetengah orang hanya tinggal nama sahaja. Yang dikatakan menjalankan suruhan agama hanyalah menjalankan acara ritual sahaja. Sebab itu umat Islam di timur, termasuk di Malaysia yang sepatutnya hidup dalam keadaan berbaik baik, sudah jadi kelam kabut dan huru hara macam orang barat.



Pemerintah dan pemimpin, oleh kerana berfahaman sekular mereka menganggap agama perkara kedua dalam pentadbiran negara. Jika ada fatwa yang di keluarkan oleh mufti mufti yang mereka sendiri lantik, yang tidak menyebelahi mereka, mereka tak ambil peduli dan  langgar. Mereka  menjatuhkan kredibilti mufti mufti mereka sendiri. Contoh, pada satu ketika dulu seorang mufti negeri Perak telah menfatwakan bahawa aktiviti "Jom Heboh" mendorong kepada maksiat maka ianya haram di anjurkan. Pemerintah tak ambil peduli. Sepatutnya kalau mahu membenarkan ianya di anjurkan juga cari jalan alternatif untuk "mengIslamkan" Jom Heboh itu. Ini boleh di lakukan kalau mahu, saperti yang di lakukan oleh kerajaan Negeri Kelantan tidak lama dulu. Jom Heboh berjaya di anjurkan di sana dengan syarat syarat yang di tetapkan, iaitu mengikut lunas lunas syariat Islam.



Begitu juga berlaku dalam persatuan persatuan, NGO dan parti Islam yang juga tidak kecuali di landa fahaman sekular. Ada sebuah parti yang mempunyai dewan ulama tetapi kerap kali suara mereka tidak mahu di dengar oleh beberapa orang pemimpin nya kerana pendapat dan nasihat dewan ulama mereka tidak menyumbang kepada "political gain" parti. Walaupun mereka mengaku mereka tidak sekular, samada sedar atau tidak, sengaja atau tak sengaja, tetapi ajaran sekular mereka guna juga. Ini menunjukkan fahaman sekular telah melanda di mana mana tempat orang Islam macam bah yang tidak dapat di bendung lagi.



Sekularisme turut mengajar ulama ulama, yang sepatutnya jadi obor menaungi umat, penerang kepada kejahilan, berubah menjadi peluru peluru berpandu yang mengeluarkan fatwa fatwa yang bercanggah dan memeningkan di antara mereka sendiri, sehingga umat awam jadi kucar kacir dan lintang pukang.



Sekular juga mengajar ibu ayah yang sepatutnya jadi ketua rumahtangga menjadi penjahat penjahat yang menyeksa anak anak sendiri. Anak anak sepatutnya begitu kasih dan taat kepada kedua ibu bapa pula, sudah tidak berbuat demikian. Ajaran sekular telah mengajar anak kita bertanya kita balik "Mengapa lahirkan saya di dunia, mengada ngada nak lahirkan saya maka tanggunglah beban?". Berapa ramai yang tergila-gila berebut harta pusaka mak bapak berbanding memberi kebikan kepada roh mereka.  Begitu lah sikap anak berpendidikan sekular.



Suami isteri susah untuk berbaik baik. Suami kalau mahu "menggauli" isteri tanpa persetujuan di kira rogol dan suami boleh di dakwa di mahkamah. Inilah ajaran sekular. Mereka tinggal serumah tetapi tidak sehaluan. Sering berselisih faham, berkrisis, berpecah belah dan bercerai berai. Kegilaan kepada dunia serta sikap kau kau aku aku yang di ajar oleh fahaman sekular telah memutuskan kasih sayang dan rasa kemanusiaan sesama manusia.



Muda mudi sekular zaman ini sudah rosak sama sekali. Mereka bukan lagi pemuda pemudi harapan agama dan negara bahkan menjadi pemuda pemudi masaalah kepada agama dan negara. Sistem pendidikkan sekular yang di gunapakai oleh pemerintah gagal melahirkan manusia manusia yang bertanggung jawab.



Sekularisme tidak ada cara untuk memproses manusia supaya berfungsi sebagai manusia. Nafsu sahaja yang digemukkan tapi jiwa dan akal manusia tidak di bentuk untuk menjadikan manusia benar benar manusia saperti yang gariskan dalam ajaran Islam. Akhirnya manusia mewarisi watak haiwan atau syaitan. Sudah tentulah  acuan yang rosak akan mengeluarkan kuih yang rosak.



Bilakah akan lahir seorang pemimpin penyelamat yang akan menyelamatkan umat Islam sedunia dari cengkaman Sekularisme dan apa-apa jua isme yang sama waktu dengannya?



Wallahu'alam.



Setakat inilah yang mampu saya nukilkan. Moga saya telah membantu. Yang benar itu datang dari Allah swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhoif ini.

سكين
والسلام

eddzahir@38

Tanah Liat, Bukit Mertajam

0 ulasan: