Ahad, 30 September 2012
Soal Jawab : Salam Kepada Orang Kafir (bhg 2)
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari dan bulan yang
mulia ini, InsyaAllah. Saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari
Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Bersama ini saya sertakan sambungan artikel jawaban yang dikumpulkan
berdasarkan soalan yang dikemukakan oleh para jamaah dan pembaca. Asalnya ia merupakan
maklumbalas secara individu sahaja, lanjutan daripada artikel : Disebalik
Ucapan Salaam yang disiarkan dalam www.salnboru.blogspot.com pada hari Isnin, 1
November 2010. Saya siar umumkan atas permintaan jamaah sebagai pedoman, panduan
dan manfaat ilmiyah bersama. InsyaAllah.
Soalan 6 : Dalam suasana kita di negara masyarakat majmuk
ini, adalah kebiasaan kita berkawan dengan mereka, ada yang sama bekerja,
berjiran dalam satu tempat, bermasyarakat, bertolong menolong, bekerjasama dalam
persatuan dan sebagainya. Telah menjadi budaya setempat kita untuk menegur
orang yang kita kenali itu walau pun bukan Islam. Tidak nanti kita akan dikata
bongkak, sombong, selfish, sesat, gila, kaum muda, wahabi, teroris, tak tahu bermasyarakat
malah bermacam tuduhan lagi. Yang paling dikhuatiri nanti akan memberikan imej
buruk kepada Islam itu sendiri dan menyukarkan untuk berda’wah kepada mereka.
Maka saya nak bertanya :
1. Apakah yang boleh dibuat sedangkan
ummat Muslimin diharamkan memulai salaam kepada mereka.
2. Apa yang akan berlaku kepada masyarakat
orang Muslim minority di negara bukan Islam yang pasti akan lebih sukar dengan
hukum sebegini kerana reality persekitaran hidup mereka yang tak sama dengan
negara majority Islam.
3. Dan bagaimana pula para muallaf mahu
bermu’ammalah dan berda’wah dengan rata-rata keluarganya yang masih bukan
islam.
Jawaban : Terima kasih, inilah
soalan yang paling menepati waqi’ (reality) dan mu’asirah (kontemporari) dengan
alam kehidupan kita sekarang ini, dan menyebabkan saya menyelidik panjang untuk
menjawabnya. Diakui bahawa nilai dan sistem kehidupan di zaman sekarang tidak
sama lagi dengan dahulu, yang memerlukan serba sedikit perubahan dilakukan bagi
disesuaikan dengannya lantaran kita tidak dapat lari darinya disebalik
mengekalkan aqidah dan amalan kita sebagai ummat Muslimin. Justeru itu, baik
sekali difahami maksud dan skop yang sebenarnya perbicaraan kita dalam perkara
Salaam ini.
Salaam
yang dimaksudkan dilarang ini adalah memberikan lafaz ucapan “Assalamu’alaikum
Warahmatullahi Wabarakaatuh” atau lafaz yang lebih pendek sebagaimana yang
terkandung di dalam hadis-hadis sahih. Ini adalah lafaz yang diperintah oleh
Syara’ ke atas sesama ummat Muslimin. Demikianlah maksud saya.
Dalam
kes ini saya mahu menjelaskan awal-awal lagi, bahawa tiada ketetapan soreh dan
qati’e dari syara’ dalam hal ini, para fuqaha’ dan ulama’ pun berselisih
tentang hukumnya, maka itu apa yang bakal saya bentangkan nanti merupakan
kesimpulan ijtihad/pandangan dari sekumpulan yang mungkin tidak selaras dengan
sekumpulan yang lain. Paling jelas, ia bersilang dengan ketetapan dalam artikel
siri 1 dahulu. Maka itu, kebijaksanaan dari para jamaah dan pembaca untuk
membuat penilaian yang benar amat diperlukan supaya tidak berlaku salah fahaman
dan perbalahan di akhirnya. Boleh sahaja para jamaah memilih ijtihad/pandangan
yang lain sekiranya tidak bersetuju dengannya.
Nabi
Saw. telah memberi contoh terbaik dalam hal mu’ammalah. Baginda bergaul dengan
semua penduduk Mekah dan Madinah, tidak kira yang miskin atau kaya, berpangkat
atau tidak termasuk juga yang bukan Islam. Baginda melihat setiap manusia sebagai
aset agama, sebagai anak Adam yang perlukan bimbingan dan tunjuk ajar ke arah
agama Islam. Sebelum diutus menjadi Rasul lagi pun, baginda telah dinobatkan
dengan gelaran As Siddiq dan Al Amin (orang
sangat benar dan dipercayai) oleh kafir Quraisy di Makkah, tidak pernah
berdusta dan tiada sesiapa pun yang berkecil hati dengan baginda, sekali pun
orang bukan Islam.
Baginda
tidak pernah meninggikan suara, menghina, mengherdik dan memalukan sesiapa di
hadapan mad’u (golongan
sasaran). Tidak ada dalam lipatan sejarah bahawa Nabi Saw. menyakiti hati orang
bukan Islam, melainkan dalam urusan mempertahankan maruah agama, aqidah dan
kedaulatan Islam. Kerana itulah Allah Swt. berpesan kepada Nabi Saw. agar tidak
bersikap keras atau sangat keras ke atas golongan bukan Islam.
“Maka Dengan sebab rahmat (yang
melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), engkau telah bersikap
lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau
bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. oleh itu
maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan
pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam
urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah
berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada
Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.
Surah Ali Imran (3) : ayat 159
Menelusuri
cara Rasulullah SAW melayan orang bukan Islam, kita akan terpegun dan percaya
bahawa sikap ini yang menjadikan ramai manusia yang jatuh hati kepada agama
Islam, antaranya ;
“Daripada
Anas bin Malik Rhu. ia menceritakan bahawasanya
seorang budak lelaki yahudi menjadi
pembantu (khadam) Nabi Saw. Suatu ketika dia sakit. Nabi Saw. datang menziarahinya
dan baginda duduk di sisi kepalanya lalu baginda bersabda : Islamlah
(masuklah kamu ke dalam Islam), lalu budak itu menoleh kepada bapanya, yang
juga berada di sisi kepalanya. Lalu ayahnya berkata kepada anaknya : taatlah
engkau kepada Abu Al Qasim (Nabi Saw.) Lalu dia masuk Islam. Kemudian baginda keluar
dari rumah budak itu dan bersabda : Segala puji bagi Allah yang telah menyelamatkannya
dari siksa api neraka.”
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 1290) dan dalam kitab Adaab ul Mufrad (no.
524), imam Abu Daud rh. (no. 3095) dan imam Baihaqi rh. (Jilid 6 no. 206)
“Daripada
Abi Hurairah Rhu. dia telah berkata : Pernah dikatakan kepada Rasulullah Saw. :
Wahai Rasulullah! berdoalah kepada
Allah supaya orang-orang musyrikin itu dilaknati. Baginda menjawab : Sesungguhnya
aku tidak diutus untuk menjadi tukang melaknat (meminta suatu yang buruk), akan
tetapi aku diutus menjadi rahmat (kepada seluruh alam).”
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 5709) dan dalam kitab Adaab ul Mufrad (no.
321), imam Muslim rh. (no. 170) dan imam Ahmad rh. (Jilid 5 no. 382)
Justeru
itu, apabila berada dalam situasi yang ditanyakan, yang dahulunya tiada hukum
qati’e ke atasnya, ada segolongan fuqaha’ dan ulama’ berpendirian adalah dibolehkan
memulai memberikan ucapan selamat kepada orang kafir atas dasar keperluan dan
sebab-sebab tertentu. Berpendirian ini berdasarkan turutan hujjah seperti yang berikut
:
1. Dalil
umum dari Firman Allah Swt. :
“Wahai orang-orang yang
beriman, jangan kamu memasuki rumah yang bukan rumah kamu sebelum meminta izin
dan memberi salaam kepada penghuninya.
Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.”
Surah An Nuur (24) : ayat 27
Dalam surah yang sama, pada ayat 61 Allah Swt.
berfirman lagi yang bermaksud :
“………………… Apabila kamu
memasuki satu rumah, maka berilah salam kepada (penghuninya yang bererti
memberi salam) kepada diri kamu sendiri, salam yang ditetapkan di sisi Allah,
yang diberi berkat lagi baik. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatnya
mudah-mudahan kamu memahaminya.”
Sila perhatikan : Perintah memberi
salaam ini ini adalah umum yaitu meliputi rumah ummat Islam atau pun bukan
Islam pada masa itu di Makkah dan Madinah. Ayat
ini merupakan nas yang am akan kewajiban memberi salaam apabila hendak memasuki
rumah, sama ada kepada orang muslim atau bukan muslim. Imam Abu Ja’far Muhammad bin Jarir Ath
Thobari rh. di dalam tafsirnya menyebut dari Ibrahim al-Nakha’ie rh. yang
berkata :
“Apabila kamu memasuki
rumah, di dalamnya ada orang Yahudi, maka ucapkanlah Assalamu’alaikum, jika
kamu tidak mendapati seseorangpun di dalamnya, ucapkanlah As Salaamu ‘alaina wa
‘ala ‘ibadillah is Solihin.”
Tafsir Jami’ ul Bayaan An
Ta’wili Al Qur’an (Tafsir Ath Thobari), Jilid 17 halaman 239-246
2.
Memberi ucap
selamat kepada orang kafir tidak semestinya menjadikan kita berkasih sayang
dengan mereka sehingga meninggalkan Islam
Sememangnya
wujud 2 golongan kafir yaitu, yang baik dan bersetia dengan ummat Islam (ya’ni
kafir dzimmi – dijelaskan di dalam surah Al Mumtahanah (60) : ayat 8) dan satu
golongan lagi yang memerangi dan jahat kepada ummat Islam (ya’ni kafir harbi –
dijelaskan di dalam surah Al Mumtahanah (60) : ayat 9). Sememangnya peri
layanan Nabi Saw. terhadap 2 golongan ini adalah berbeza menurut firman Allah
Swt. :
“Kamu tidak akan
mendapati kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih
sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan RasulNya…”
Surah Al Mujaadilah (58) : ayat 22), demikian juga
Kalamullah,
“Wahai orang-orang yang
beriman, janganlah kamu mengambil musuhKu dan musuhmu menjadi teman-teman setia
yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad), kerana rasa kasih
sayang, padahal sesungguhnya mereka telah engkar kepada kebenaran yang datang
kepadamu, mereka mengusir Rasul dan kamu kerana kamu beriman kepada Allah…”
Surah Al Mumtahanah (60) : ayat 1
Jawapan kepada kenyatan ini ialah, tidak semestinya ucapan salaam itu
sebagai menzahirkan rasa kasih sayang, kadang-kadang ianya adalah tidak lebih sebagai
ucapan selamat untuk saling berkenalan dan melaksanakan mu’ammalah, apatah lagi
seorang Muslim yang bertindak sebagai pendakwah, bukankah seorang pendakwah itu
disuruh untuk berlembut dan berhikmah di dalam usaha dakwahnya. Selain itu, berkasih sayang yang dilarang di
dalam Al Quran adalah berkasih sayang bersama orang-orang kafir yang memerangi
Islam (kafir harbi) yang merosakkan Islam sendiri, bukannya terhadap kesemua
orang kafir secara pukal.
Bukti lain dalam perkara ini, dimana berkasih sayang
yang dilarang itu bukanlah semata-mata kerana orang itu kafir, tetapi kasih
sayang yang dilarang itu ialah kepada orang kafir yang memerangi Islam (kafir
harbi), perkara ini amat jelas apabila Al Quran membenarkan lelaki Islam
berkahwin dengan perempuan-perempuan Kitabiyah (ahli kitab) sebagaimana Allah
berfirman yang jelas maksudnya :
“Hari ini dihalalkan (diharuskan) perkara-perkara yang baik dan
makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu (ummat Islam)
dan makanan kamu dihalalkan bagi mereka, (Dan dihalalkan mengahwini) ………………….
wanita-wanita yang menjaga kehormatan diantara orang-orang yang diberi Al Kitab
sebelum kamu, apabila kamu telah membayar mas kahwin mereka dengan maksud
menikahinya …………… .”
Surah Al Maidah (5) : ayat 5
Justeru itu, menetapkan
pukal borong untuk memencilkan dan melaknati mereka adalah suatu kezaliman yang
tidak sepatutnya diperbuat. Maka itu, berbaik sangka terlebih dahulu terhadap
mereka secara berhati-hati adalah lebih baik dilakukan, selagi mana sikap
permusuhan dan penentangan mereka tidak jelas, yang sehingga memerlukan ummat Islam
membuat tindakbalas kekerasan.
3.
Terdapat
perbuatan Nabi Saw. memulakan ucapan selamat kepada kafiriin untuk menyeru mereka
kepada Islam
Selain itu, terdapat banyak petunjuk dari Nabi Saw.
yang baginda memulakan salaam kepada bukan Islam melalui surat-surat baginda
yang diutuskan kepada raja-raja yang tidak Islam dalam usaha dakwah baginda,
antaranya :
a.
Surat baginda
yang dihantar kepada Najasyi (Raja Habsyah) sebelum Islamnya, baginda memulakan
surat baginda dengan menyebut : “Salamun
Anta” kemudian baginda menyerunya kepada Allah yang satu yang tidak ada
sekutu bagiNya, kemudian baginda mengakhiri surat baginda dengan menyebut: “wa al-Salam ‘ala manit taba’a al-Huda”
b.
Surat baginda kepada
أسقف إيلة , yang baginda memulakan surat baginda dengan menyebut : “Salamun Antum.” kemudian baginda
menyerunya kepada Islam.
c.
Surat baginda
kepada العباد الاسبذبين , baginda telah memulakan juga surat dengan menyebut : “Salamun Antum”, dan baginda mengakhiri
surat dengan menyebut : “wa al-Salam
‘ala manit taba’a al-Huda”.
d.
Surat baginda
kepada al-Hilal, pemilik al-Bahrain, dimana baginda memulakan surat dengan
menyebut: Salamun Alaikum, dan
diakhiri dengan ucapan “wa al-Salam
‘ala manit taba’a al-Huda”.
Rujukan
: Syeikh Faisal Mawlawi, Majlis Fatwa Eropah, Kitab As Salam ‘ala Ahlul Kitab
4.
Terdapat
keterangan bahawa ada sahabat, tabiin dan tabiut tabiin yang bersetuju mula
memberikan ucapan salaam kepada orang kafir, tetapi atas sebab tertentu
Perkara ini turut dicatatkan oleh imam An Nawawi rh.
dalam kitab beliau, kalau pun beliau tidak bersetuju dengannya.
Sekelompok ulama’
berpendapat bahawa kita boleh memulai mengucapkan salaam kepada orang kafir.
Hal itu diriwayatkan daripada Ibnu Abbas Rhu, Abu Umamah rh.dan Ibnu Abu
Muhairiz rh.. Ini juga pendapat sebahagian sahabat kami, sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Al Mawardi rh. Para ulama’ tersebut berdalil dengan keumuman
hadis-hadis yang menjelaskan tentang keumuman menyebarkan salaam. Sebahagian sahabat
kami mengatakan : Dimakruhkan memulai salaam kepada orang-orang kafir dan tidak
diharamkan.
Al Qadhi rh.
meriwayatkan daripada sekelompok ulama’ bahawasanya boleh memulai mengucapkan
salaam kepada orang kafir kerana terpaksa, diperlukan atau kerana sebuah sebab
tertentu. Diriwayatkan oleh Alqamah rh. dan Ibrahim An Nakhai’e rh. dari Al
Auza’ie rh. bahawa dia berkata : Jika kamu mengucapkan salaam kepada mereka,
maka orang-orang solih sebelummu telah melakukannya. Dan jika kamu tidak
mengucapkan salaam kepada mereka, maka orang-orang solih sebelummu juga
demikian (juga diriwayatkan oleh imam Ibnu Qayyim Al Jauziyyah rh. kitab Zaad ul Ma’ad, Jilid 3 halaman 175)..Pendapat ini juga
diriwayatkan oleh Al Mawardi rh.
Imam Yahya Bin Syaraf An
Nawawi rh. Kitab Syarah Sahih Muslim, Jilid 10, halaman 333-334
Meneliti semua data di
atas, didapati bahawa diperbolehkan memulakan ucapan selamat kepada orang kafir
adalah disebabkan oleh sesuatu hasrat tertentu bukannya bersifat umum sahaja,
dan yang paling utamanya adalah atas dasar da’wah yaitu menyeru mereka kepada
Islam sepertimana yang ditunjukkan oleh baginda Nabi Saw.
Imam Al Hafiz Syamsuddin Muhammad Bin Abu Bakar Az
Zuri Ad Dimasyqi (Ibnu Qayyim Al Jauziyyah) menyebutkan :
Para ulama salaf dan khalaf berbeza pendapat tentang
hal ini. Majoriti mereka berpendapat bahawa tidak bolehnya memulai mengucapkan
salaam kepada ahli kitab. Sebahagian lagi berpendapat boleh memulai salaam
sebagaimana bolehnya menjawab salaam mereka. Pandangan ini dinukil dan Ibnu
Abbas Rhu., Abu Umamah dan Ibnu Muhairiz. Akan tetapi pendokong pendapat ini
mengatakan : (Hanya) dikatakan kepada mereka “assalamu ’alaika” sahaja, tanpa
menyebutkan kata rahmat atau keselamatan, dan juga mengunakan lafaz tunggal.
Kelompok lainnya mengatakan bolehnya memulai memberi salaam kepada mereka
untuk suatu masalah yang nyata berupa keperluan yang hendak didapati, takut
kerana gangguannya atau kerana sebab-sebab yang mengharuskan berbuat demikian.
Pendapat ini diriwayatkan daripada Ibrahim An Nakhai’e rh. Alqamah rh. dan Al
Auza’ie rh. yang mereka berkata : Apabila engkau memberi salaam, sesungguhnya
orang-orang salih telah memberi salaam. Dan jika tidak engkau memberi salaam, sesungguhnya
orang-orang salih pun telah melakukannya.
Rujukan : kitab Zaad ul Ma’ad, Jilid 3 halaman 175
Imam Al
Hafiz Ahmad Bin Ali Ibnu Hajar Al Asqalani rh. juga turut menyentuh dalam hal
ini dengan menyebutkan :
“Daripada Ibn Abi Syaibah, daripada
jalan ‘Aun bin Abdillah daripada Muhammad bin Kaab, bahawasanya dia (Muhammad
bin Kaab) bertanya kepada Umar bin Abdul Aziz tentang memulakan salaam kepada
ahli dzimmah, jawab Umar bin Abdul Aziz : Kita menjawab salaam mereka dan kita
tidak memulakan kepada mereka salaam. Kata ‘Aun : Bagaimana pandangan anda
(Muhammad bin Kaab)?, Jawab beliau : Aku tidak melihatnya apa-apa untuk kita
memulakan salaam kepada mereka. Aku (‘Aun) berkata : Bagaimana itu?, beliau
menjawab : kerana firman Allah Swt. : Maka berpalinglah (wahai Muhammad) daripada
mereka dan katakanlah Salaamun
(selamat tinggal). Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk (Surah
Al Zukhruf (43) : ayat 89).”
Rujukan : kitab Fath ul Bari
(Syarah Sahih Bukhari), Jilid 11 halaman 33
Contoh
lain yang jelas, bahawa bolehnya mengucapkan salaam kepada orang kafir
merupakan perbuatan dengan sebab tertentu adalah menerusi perkataan Nabi
Ibrahim Ahs. kepada bapanya, yang memohon doa supaya Allah Swt. melimpahkan
keselamatan dan diberikan hidayah (Islam). Ini dinyatakan oleh Allah Swt. dalam
firmanNya :
“Berkata Ibrahim (kepada bapanya) : Semoga
keselamatan dilimpahkan kepadamu, aku akan meminta ampun bagimu kepada Rabbku.
Sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku.
Dan aku akan menjauhkan diri daripadamu dan dari
apa yang kamu seru selain Allah, dan aku akan berdo'a kepada Rabbku, mudah-mudahan
aku tidak akan kecewa dengan berdo'a kepada Rabbku".
Surah
Maryam (19) : ayat 47-48
Pada satu
sisi lain, imam An Nawawi rh. turut menyatakan pandangan sedikit berbeza dalam perkara ini berbanding
dengan ketegasannya terdahulu (sila rujuk artikel 1), namun beliau tegaskan
bahawa hanya boleh diperbuat atas dasar adanya sebab-sebab tertentu. Beliau
mengatakan :
Tidak diperbolehkan
mendoakan orang kafir agar mendapat keampunan atau doa lain yang tidak pantas
dipanjatkan untuk orang-orang kafir. Akan tetapi diperbolehkan mendoakan mereka
agar mendapat hidayah, kesihatan badan, keselamatan sebagainya. Di dalam kitab
Ibnus Sunni rh. terdapat riwayat daripada Anas bin Malik Rhu. yang mengisahkan
:
“Suatu ketika Nabi
Saw. sedang meminta minum, lalu orang yahudi memberinya minum, lantas Nabi Saw.
mendoakannya : Semoga Allah Swt. menjadikanmu tampan. Maka orang yahudi
tersebut tidak pernah beruban sehingga dia meninggal dunia.”
Rujukan : kitab Al
Adzkar, halaman 725
Berdasarkan
hujjah-hujjah di atas, adalah jelas para fuqaha’ dan ulama’ yang membolehkan
memulai mengucap salaam kepada orang kafir telah menegaskan bahawa kebolehan
itu berlaku dengan adanya sebab tertentu yang majoritinya adalah atas sebab
da’wah kepada orang kafir. Ini adalah hasrat yang munasabah kerana mengucapkan
salaam dapat mencerminkan sikap toleransi dan menjadi wadah untuk menyampaikan
dakwah Islam. Selain dari ajaran Ad Diin ul Islam yang suci dan terpelihara,
perilaku ummat Muslimin sendiri dalam bermu’ammalah juga merupakan salah satu
daya penarik untuk mendekatkan orang kafir kepada Islam.
Da’wah Islam perlu disampaikan kepada orang bukan Islam, ini adalah
tanggungjawab kita semua. Sesungguhnya Allah Swt. telah mengurniakan tahap penghormatan
tinggi kepada ummat Muslimin sepertimana firmanNya dalam di dalam surah Ali
Imran (3) : ayat 110 ; “Kamu (wahai umat Muhammad)
adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia”. Namun
begitu, haruslah benar-benar diingati bahawa setiap penghormatan itu datang
bersama tanggung-jawab. Lagi besar dan tinggi sesuatu penghormatan, maka lagi
beratlah tanggung-jawab yang harus dipikul. Tanggung-jawab yang diamanahkan
oleh Allah Swt. kepada kita ummat Muslimin yang melayakkan kita di gelar
‘sebaik-baik umat’ juga disebut dalam ayat yang sama ; “(Kerana) kamu menyuruh membuat segala perkara yang baik (ma’ruf) dan
melarang daripada segala perkara yang salah (munkar - buruk dan keji), serta
kamu pula beriman kepada Allah”. Ini bermakna kita harus menjadi masyarakat
‘amar maaruf nahi munkar’ yaitu melakukan da’wah kepada orang-orang kafir
sambil melakukan Islah dan ikram sesama ummat Muslimin secara serentak. Dan
memulai memberi salaam merupakan salah satu dari caranya.
Sepanjang
pengetahuan dan semakan saya, lafaz memulai salaam ini tidak mempunyai lafaz
ucapan yang soreh dan qati’e yang ditetapkan oleh Nabi Saw. mahu pun para
sahabat baginda. Bentuk-bentuk lafaz yang ada hanyalah berdasarkan pandangan/ijtihad
para fuqaha’ dan ulama’, yang mereka berbahagi pendapat tentang bentuk lafaznya.
Maka tidaklah salah untuk menggunakan mana-mana lafaz yang diijtihadkan itu
selagi mana ia sesuai dan selaras dengan matlamat da’wah.
Selain
itu, boleh memulai memberi salaam berdasarkan adat dan ‘urf (kebiasaan)
setempat yang bukan sepertimana ucapan Salaam yang khusus untuk sesama ummat
Muslimin. Ungkapan itu mestilah yang berhasrat baik-baik, seperti selamat pagi,
selamat petang, selamat malam, selamat sejahtera dan lain-lain lagi ungkapan yang
baik-baik dalam berbahasa dan berbudaya, untuk menjaga silaturrahim dan
membuktikan kebesaran toleransi Islam, juga pastinya dengan hasrat da’wah bagi menyeru
mereka kepada Islam.
Sedikit
pesanan : kurang perlu sebenarnya untuk berbantah-bantah berlebihan dalam hal
memulai salaam kepada orang kafir ini, lantaran di masa ini, banyak sekali
berlaku dikalangan sesama ummat islam sendiri pun, perintah menyebar dan
mengucapkan salaam itu tidak pun ditunaikan. Ini perkara yang jauh lebih patut
dititik beratkan dan diperbahaskan serta diperbaiki, demi kebaikan seluruh
ummat Muslimin.
Setakat ini
yang dapat saya nukilkan. Mudahan ia telah menjawab persoalan. Semoga memberi
manfaat.
والله تعالى أعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan