Ahad, 30 September 2012
Soal Jawab: Salam Kepada Orang Kafir (Bhg 3)
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari dan bulan yang
mulia ini, InsyaAllah. Saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari
Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Bersama ini saya sertakan sambungan artikel jawaban yang dikumpulkan
berdasarkan soalan yang dikemukakan oleh para jamaah dan pembaca. Asalnya ia merupakan
maklumbalas secara individu sahaja, lanjutan daripada artikel : Disebalik
Ucapan Salaam yang disiarkan dalam www.salnboru.blogspot.com pada hari Isnin, 1
November 2010. Saya siar umumkan atas permintaan jamaah sebagai pedoman, panduan
dan manfaat ilmiyah bersama. InsyaAllah.
Soalan 7 : Apa yang boleh kita lakukan apabila ada orang bukan Islam yang
memberi salaam secara penuh “Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh”, kadangkala
lafaz sebahagian, mungkin ia disebut oleh rakan-rakan kita atau pun seperti di
negeri Arab yang mana orang bukan Islam pun bercakap Arab juga. Kita ketahui
juga yang lafaz itu adalah adat kebiasaan tanpa ada niyat mencela dan menghina
pun. Bagaimana nak menjawabnya?
Jawaban : Saya tidak menemui sebarang keterangan bagi masalah sebegini
daripada hadis Nabi Saw. atau pun daripada atsar para sahabat untuk dijadikan
sebagai rujukan yang qati’e. Situasi sebegini lebih merujuk kepada fenomena di
zaman sekarang. Yang ditemui adalah ijtihad atau pendapat/pandangan banyak
pihak yang lebih berkisar kepada apa yang sedang berlaku pada zaman ini.
Berbagai macam jawaban beserta hujjahnya sekaligus yang saya temui dalam
masalah ini. Pendirian yang boleh diambil hanyalah sama ada menerima atau tidak
menerima segala macam ijtihad atau pandangan/pendapat itu.
Ada sebahagian membolehkan menjawab penuh atau sebahagian sepertimana
disalami, atas dasar menghormati, mengelakkan fitnah dan untuk kepentingan
da’wah. Ada juga yang menganjurkan supaya menjawab tetapi dengan lafaz ciptaan
sendiri, ada yang panjang dan ada yang pendek. Ada juga yang mencadangkan
balasan begitu dan begini tetapi hakikatnya lebih cenderung kepada kepentingan tersendiri
(politik misalnya), suasana setempat dan keperluan semasa. Ia berbagai macam
sebenarnya.
Malah ada juga yang saya temui, pandangan dan penulisan berjela-jela,
tetapi tidak pula memberikan satu apa pun cadangan penyelesaian, setelah
disemak rupa-rupanya sekadar protes tak bersetuju, ada rasa hasad dan nak komen
pandangan orang lain sahaja sebenarnya. Perangai merapu sebegini bukanlah
penyelesaian kepada masalah yang dibicarakan, akan tetapi hanya menokok tambah
kepadanya.
Oleh kerana tiada dasar yang soreh dan qati’e untuk ikutan, maka saya
mencadangkan supaya lafaz jawaban yang diberikan adalah seperti berikut : salah
satu dari 3 yaitu,
A. Ucapan
(lafaz) : ‘Wa’alaikum’ yang bermaksud
‘dan demikian juga atas kalian’
B. Ucapan
(lafaz) : ’Alaikum’ bermaksud ‘demikian juga atas kalian’
C. Ucapan
(lafaz) : ‘Alaika’ yang bermaksud ‘demikian juga atas kamu’
Ini kerana lafaz-lafaz ini adalah perintah dan contoh dari Nabi Saw.
sendiri, lantaran inilah yang pasti benar berbanding apa juga ijtihad,
pandangan dan lafaz ciptaan sendiri. Selain itu, ia adalah lafaz bersifat umum
yang molek digunakan dalam apa jua keadaan pun yang mana, sekiranya berniyat celaan
pun boleh dibalas dengan maqasid yang sama, malah sekiranya kebaikan pun boleh
dibalas dengan maqasid yang sama. Ini juga adalah seruan supaya kita ummat
Muslimin mengambil langkah berhati-hati dengan tindak-tanduk orang kafir. Harus
diingat bahawa, ikhlas itu adalah qasad di dalam hati yang ghaib bukannya apa yang
terlafaz dengan kata-kata.
Memang terdapat perbahasan dikalangan ulama’ dan fuqahaa’ berkenaan
lafaz jawaban yang patut diguna, lebih-lebih lagi apabila para kafiirun
menggunakan kata-kata dan bahasa yang membawa maksud kebaikan seperti mendoakan
kesejahteraan dan keselamatan ke atas ummat Muslimin, apakah patut dibalas
dengan bahasa yang kurang baik? Bagi menjawab persoalan ini, saya mencadangkan
supaya dijawab juga menggunakan 3 lafaz di atas dan perihal mereka mendoakan
kebaikan itu janganlah dihiraukan sangat, kerana Allah Swt. telah berfirman :
“Hanya Allah-lah (hak mengabulkan) doa yang benar. Dan berhala-berhala
yang mereka sembah selain dari Allah itu tidak dapat memperkenankan sesuatu pun
bagi mereka, melainkan seperti orang yang membukakan kedua telapak tangannya ke
dalam air supaya sampai air ke mulutnya, padahal air itu tidak dapat sampai ke
mulutnya. Dan doa (ibadah) orang-orang kafir itu hanyalah sia-sia”.
Surah Ar Ra’ad (13) : ayat 14
Soalan
8 : Seringkali terjadi dalam suasana sekarang, kita
dijemput menghadiri majlis-majlis yang ada bercampur antara Muslim dengan bukan
Islam. Bagaimana sepatutnya memberikan ucapan Salaam atau pun menyapa para
hadirin dalam suasana begitu.
Jawaban
: Ini satu lagi soalan amat baik kerana ia menepati
situasi semasa. Situasi ini pernah dialami oleh Nabi Saw. sendiri dan baginda
memberikan ucapan salaam secara terbuka kepada semua para hadirin. Dalam sebuah
hadis hal ini dibicarakan :
“Dari Abu Hurairah Rhu. dia berkata bahawasanya
Rasulullah Saw. bersabda : Jika seorang diantara kalian mendatangi majlis
(sebuah perkumpulan), maka ucapkanlah salaam dan apabila hendak pulang
ucapkanlah salaam lagi. Ucapan salaam yang terakhir (ketika pulang), tidaklah
lebih layak dari yang pertama (ketika datang)”.
Hadis sahih
riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no. 999), imam Abu Ya’la
rh. (Jilid 11 no. 440), imam Ahmad rh. (Jilid 2 no. 71) dan imam Ibnu Hibban
rh. (Jilid 2 no. 246). Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya
sebagai sahih dalam kitab Silsilatul Ahaadis As Sahiihah (no. 183)
Boleh
memulai mengucapkan salaam kepada sebuah perkumpulan yang di dalamnya ada
orang-orang Islam dan orang kafir, atau hanya ada seorang Muslim dan lainnya
orang kafir, sambil berniyat untuk mengucapkan salaam itu kepada orang-orang
Islam sahaja berdasarkan hadis yang lalu disebutkan, bahawa Nabi Saw.
mengucapkan salaam kepada sebuah majlis yang didalamnya terdapat orang-orang
Islam dan orang kafir.
Imam Yahya
bin Syaraf An Nawawi rh. Kitab Syarah Sahih Muslim, Jilid 10 halaman 334
Di dalam
satu hadis lain, Nabi Saw. turut memberikan pengajaran yang serupa :
“Dari Abu Hurairah Rhu. dia berkata bahawasanya
Rasulullah Saw. bersabda : Apabila seseorang datang kepada sebuah majlis
(sebuah perkumpulan), maka hendaklah memberi salaam. Apabila dia duduk kemudian
mahu berdiri (untuk berlalu) sebelum majlis bubar, maka hendaklah dia memberi
salaam. Salaam yang pertama tidaklah lebih pantas dari yang terakhir”.
Hadis sahih
riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no. 1000) dan imam Ahmad
rh. (Jilid 2 no. 287), Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya
sebagai sahih dalam kitab Sahiihul Adaab ul Mufrad (no. 1008)
Jika yang
memberi salaam adalah sekelompok orang, maka hukumnya sunnah kifayah bagi mereka.
Apabila sebahagian mereka telah mengucapkan salaam, maka sunnah salaam telah
tercapai pada keseluruhan mereka. Jika yang diberi salaam adalah satu orang,
maka wajib baginya untuk menjawab salam. Namun jika yang diberi salaam adalah
orang yang berkelompok, maka menjawab salaam hukumnya fardhu kifayah bagi
mereka. Apabila salah satu dari mereka telah menjawab salaam, maka dosa telah
gugur dari yang lainnya. Yang paling utama adalah setiap orang dari kelompok
itu mengucapkan salaam dan kelompok yang lain menjawab salaam.
Imam Yahya
bin Syaraf An Nawawi rh. Kitab Syarah Sahih Muslim, Jilid 10 halaman 313
Justeru itu,
adalah dibolehkan memulai mengucapkan salaam kepada sebuah perkumpulan yang di
dalamnya ada orang-orang Islam dan orang kafir, atau hanya ada seorang Muslim
dan lainnya orang kafir, sambil berniyat untuk mengucapkan salaam itu kepada
orang-orang Islam sahaja.
Berkenaan
amalan memberi Salaam kepada hadirin Muslim kemudian diikuti ucapan Selamat
Sejahtera kepada bukan Muslim, sepertimana amalan biasa dalam majlis-majlis di
tempat kita, saya berpendirian itu adalah cara yang benar dan selaras dengan
kehendak syari’at.
Soalan 9 : Bagaimana untuk memberikan salaam
sedangkan dalam keadaan terkandung orang yang dikenal dan tidak dkenal,
bolehkah dipilih-pilih rakan yang dikenal sahaja untuk disalaami. Perkara
sebegitu sering diamalkan orang banyak sekarang ini.
Jawaban : Saya akui, memang menjadi amalan
sekarang ini kita sering hanya memberi salaam kepada orang yang dikenali
sahaja. Orang yang tidak dikenali, dibuat tidak tahu sahaja. Perlakuan sebegini
sebenarnya adalah terbalik daripada anjuran syara’. Sebenarnya Rasulullah Saw.
telah menjawab dan memberikan contoh tauladan dalam perkara ini, sepertimana
dalam sabda baginda :
“Dari
Abdullah bin Amr Rhu. dia berkata bahawa seseorang berkata : Wahai Rasulullah!
bagaimana amalan islam yang baik. Lalu baginda menjawab : Engkau memberikan
makan dan mengucapkan salaam pada orang yang engkau kenal dan pada orang yang
tidak engkau kenal”.
Hadis sahih
riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no. 1005), imam Abu Daud
rh. (no. 5194) dan imam Ibnu Majah rh. (no. 3253). Syaikh Muhammad Nasiruddin
Al Albani rh. menyebutnya sebagai sahih dalam kitab Sahiihu Abi Daud dan
Sahiihu Ibnu Majah
Selayaknya
dijadikan amalan dalam hidup ummat Muslimin supaya sentiasa memberi salaam
sesama mereka. Contohnya sahabat Abdullah Ibnu Umar Rhu., beliau sanggup pergi
ke pasar semata-mata untuk mengucapkan salaam kepada orang-orang yang dikenal
mahu pun tidak dikenal.
“Dari
Thufail bin Ubay bin Ka’ab Rhu. mengkhabarkan bahawa ia datang kepada Abdullah
bin Umar Rhu. lalu pergi bersamanya ke pasar. Dia (Thufail) berkata : ketika
kami berangkat ke pasar, tidak seorang pun yang dijumpai Abdullah baik orang
biasa, pedagang atau orang miskin kecuali dia memberinya salaam. Thufail
berkata : suatu hari aku mendatangi (lagi) Ibnu Umar dan dia mengajakku ke
pasar. Aku berkata kepadanya : Apa yang kamu lakukan di pasar? Sedangkan kamu
tidak boleh berdagang, tidak boleh membeli atau tawar menawar barang dan tidak
biasa duduk-duduk di pasar. Kenapa tidak duduk disini sahaja, kita
berbincang-bincang?. Lalu Ibnu Umar menjawab : Wahai Thufail, kita pergi ke
pasar untuk memberi salaam kepada siapa sahaja yang kita temui.”
Hadis sahih
riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no. 998), imam Abdurrazaaq
rh. (Jilid 1 no. 130) dan imam Ibnu Abdil Barr rh. (Jilid 18 no. 251). Syaikh
Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya sebagai sahih dalam kitab Al
Misykat (no. 4664).
Justeru itu,
apabila masuk ke dalam majlis yang terkandung orang yang dikenal mahu pun tidak
dikenal, ucapkanlah salaam secara terbuka sepertimana dimaksudkan oleh
hadis-hadis sebelum ini. Demikianlah tuntunan syara’. Malah imam Al Hafiz
Muhammad bin Ismail bin Ibrahim Al Bukhari rh. dalam kitabnya Adaab ul Mufrad telah
meletakkan satu bab khas : Jangan Memberi Salaam Secara Khusus Kepada Seseorang
Ketika Bersama Orang Banyak. Beliau meriwayatkan kisah berikut :
“Dari Thariq
Rhu. ia mengkhabarkan : ……………………. Thariq berkata : Aku yang bertanya. Dia
bertanya kepada Abdurrahman, lalu dia (Abdurahman) menyampaikan sabda Rasul
Saw. : Akan tiba masa dimana ada salaam khusus, tersebarnya perniagaan sehingga
wanita bersibuk-sibuk dalam perniagaan suaminya, pemutusan silaturrahim,
maraknya pena (tulisan-tulisan), fenomena kesaksian palsu dan tersembunyinya
kesaksian yang benar.”
Hadis sahih
no. 1041. Turut diriwayatkan oleh imam Ahmad bin Hanbal rh. (Jilid 1 no. 407)
dan imam Hakim rh. (Jilid 4 no. 110). Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani rh.
menyebutnya sebagai sahih dalam kitab Silsilatul Ahaadis As Sahiihah (no. 2767)
Soalan
10 : Adakah benar sebahagian orang menyebutkan bahawa
orang-orang Muslim yang fasiq (yaitu tidak henti-henti melakukan dosa besar)
tidak perlu diucapkan salaam kepada mereka. Harap dapat diberikan penjelasan.
Jawaban : Memang saya juga ada mendengar perkhabaran sebegitu yang tersebar di
dalam kalangan masyarakat. Mungkin ada beberapa sebab tersendiri kenapa perkara
ini disebutkan di dalam masyarakat. Namun, tetap jua yang baik sekali adalah
mengikut anjuran Nabi Saw. sendiri memandangkan sekiranya dibiarkan sahaja
tanggapan sebegitu berleluasa tanpa dipastikan hal sebenarnya, ia boleh
mendatangkan kerosakan ehwal muammalah dalam kalangan masyarakat Muslim.
Memang ada perkhabaran sahih yang menyebutkan bahawa
orang fasiq tidak berhak mendapatkan penghormatan sepertimana hadis berikut :
“Dari Qatadah Rhu dari Hassan Rhu bahawa ia berkata
: Antara kamu dan orang fasiq tidak ada kehormatan”.
Hadis sahih
riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no. 1010) dan imam Al
Hafiz Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh. dalam kitab Al Bidayah wa An Nihayah
(Jilid 9 no. 271). Syaikh Muhammad
Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya sebagai sahih dalam kitab Sahiihul Adaab
ul Mufrad (no. 1018)
Hadis ini
menyatakan tiadanya penghormatan itu secara umum sahaja dan tidak ia mengkhusus
kepada memberi ucapan salaam. Namun begitu memang ada perkhabaran yang bersifat
khusus melibatkan ucapan salaam seperti hadis-hadis berikut :
“Dari
Abdullah bin Amru bin Al ‘As Rhu. dia berkata : Jangan memberi salam kepada
pemabuk”.
Hadis
disebutkan oleh imam Al Hafiz Ahmad bin Ali Ibnu Hajar Al Asqolany rh. dalam
kitab Fathul Bari (Jilid 11 no. 41) dan imam Al Mizzi rh. dalam kitab Tahdzibul
Kamal (Jilid 5 no. 333). Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya
sebagai dhaif dalam kitab Dha’iful Adaab ul Mufrad (no. 1017)
“Dari Man’im
bin Isa rh. ia berkata : Telah mengkhabarkan kepadaku oleh Abu Zuraiq rh.
bahawa dia mendengar Ali bin Abdullah rh. benci pada permainan catur. Dia
berkata : Jangan ucapkan salaam pada orang yang main catur kerana itu termasuk
judi”.
Hadis
disebutkan oleh imam Al Mizzi rh. dalam kitab Tahdzibul Kamal (Jilid 5 no. 312)
lantaran dalam rantaian sanadnya terdapat Abu Zuraiq rh. seorang rawi yang
tidak dikenal (majhul). Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya
sebagai dhaif dalam kitab Dha’iful Adaab ul Mufrad (no. 1019)
Kalau pun
adanya lafaz yang soreh menerusi hadis-hadis ini, ia merupakan perkhabaran
dhoif (lemah) yang tertolak untuk dijadikan hujjah dan dalil bagi membuat
ketetapan hukum menolak mengucapkan salaam kepada pelaku fasiq. Lantaran itu,
mungkin juga juga hadis-hadis ini yang menjadi dasar kepada pihak-pihak yang
melarang memberikan salaam kepada orang fasiq.
Soalan
11 : Adakah benar sebahagian orang menyebutkan bahawa tidak
boleh mengucapkan salaam kepada orang Islam yang melakukan maksiyat. Adakah
benar perkara ini. Harap dapat diberikan penjelasan.
Jawaban
: Ini juga ada ditanyakan kepada saya beberapa kali
dan memerlukan saya membuat penelitian lanjut lantaran agak janggal maksudnya
dalam amalan biasa. Setelah menyemak beberapa kitab, yang ditemui adalah
beberapa hadis yang menyatakan begini :
“Dari Abu
Said Al Khudri Rhu. dia berkata : Telah datang seorang dari Bahrain kepada Nabi
Saw. lalu dia mengucapkan salaam tetapi baginda tidak membalasnya sedangkan di
tangannya memakai cincin emas dan dia memakai jubah sutera. Dia pulang lalu
mngadukan kepada isterinya, lalu isterinya berkata : Barangkali Rasulullah
tidak senang pada cincin dan jubah yang kamu pakai, letakkan itu dan kembali
lagi kepadanya. Dia pun datang lagi kepada Rasulullah dan mengucapkan salaam.
Nabi pun membalasnya. Dia pun berkata : Tadi aku mendatangi kamu tapi kamu
menghindar dariku?. Nabi berkata : Ditanganmu tadi ada bara api. Dia berkata
lagi : Apakah tadi membawa bara api yang banyak?. Nabi berkata : Engkau membawa
sesuatu yang tidak lebih bermanfaat daripada batu-batu wanita, tetapi itu hanya
kesenangan dunia. Lalu dia bertanya lagi : Lalu kalau begitu, aku pakai cincin
apa. Nabi menjawab : Pakailah cincin perak, kuningan (tembaga) atau besi.”
Hadis sahih
riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no. 1014) dan imam Ahmad
rh. (Jilid 3 no. 14) dan imam Ibnu Hibban rh. (Jilid 12 no. 301). Syaikh
Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya sebagai sahih dalam kitab Sahiihul
Adaab ul Mufrad (no. 1022)
“Dari Ali bin Abi Thalib Kmwj. dia berkata : Nabi Saw. mendatangi satu
kaum yang ada di antara mereka orang yang berakhlak buruk. Baginda memandang
mereka dan memberi salaam tetapi menghindar dari orang yang berakhlak buruk
tadi. Lalu orang itu berkata : Kenapa engkau menghindar dariku?. Baginda
menjawab : Diantara kedua matamu ada bara api.”
Hadis hasan riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no.
1012) dan imam Thabrani rh. dalam kitab Al Ausath (Jilid 3
no. 343). Syaikh
Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya sebagai hasan dalam kitab Sahiihul
Adaab ul Mufrad (no. 1020)
Pemahaman
dari hadis ini adalah, Rasulullah Saw. tidak mahu menjawab salaam orang orang
yang memakai barangan dan pakaian yang dilarang kepada orang lelaki memakainya
dan berakhlak buruk. Perbuatan melanggar larangan syara’ ini adalah perbuatan
maksiyat dan kerana itulah imam Muhammad bin Ismail Al Bukhari rh.
meletakkkannya dalam bab Tidak Memberi Salaam Pada Ahli Maksiyat, salah satu
bab dalam kitabnya Adaab ul Mufrad. Apa yang dicontohkan oleh baginda
sebenarnya adalah tidak menjawab salaam dan menghindari orang yang berakhlak
buruk. Dijelaskan oleh imam Bukhari rh. bahawa ia termasuk juga tidak memulai
memberi salaam kepada mereka. Berdasarkan hadis di atas, hukumnya adalah boleh
tidak memberi salaam kepada ahli maksiyat.
Dalam satu
hadis lain disebutkan yang Nabi Saw. hanya diam (tiada halangan) kepada orang
lelaki yang memakai cincin perak.
Dari ‘As bin
Wa’il As Suhmi rh. dari ayahnya dari datuknya mengatakan bahawa : Seseorang
telah datang kepada Nabi Saw. sedangkan di tangannya memakai cincin emas,
baginda lalu menolak orang itu. Ketika ia melihat perasaan tidak senang pada
diri Nabi, dia pulang meletakkkan cincin emasnya dan mengantinya dengan cincin
besi lalu datang lagi kepada Nabi. Baginda berkata : Ini buruk kerana ini
perhiasan penghuni neraka. Dia pun pulang lagi lalu memakai cincin perak. Lalu
Nabi mendiaminya”.
Hadis dha’if
riwayat imam Ahmad rh. (Jilid 2 no. 165) dan Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani
rh. menyebutnya sebagai dha’if dalam kitab Dho’iful Adaab ul Mufrad (no. 1021)
Sungguh pun
hadis ini dha’if dan tidak boleh menjadi landasan hukum, kebenaran memakai
cincin perak telah dinyatakan dalam hadis sahih yang sebelumnya.
Akhirul
kalam,
Setakat ini
yang dapat saya nukilkan. Saya sertakan 2 buah hadis mauquf (terhenti setakat
sahabat Nabi Saw.) :
“Dari Abu
Hurairah Rhu. dia berkata : Paling kedekutnya manusia adalah yang kedekut
memberi salaam, dan paling lemahnya orang adalah orang yang lemah kerana doa.”
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no.
1034), imam Abu Ya’la rh. (Jilid 12 no. 5), imam Thabarani
rh. dalam Al Ausat (Jilid 3 no. 371) dan imam Ibnu Adi rh. dalam kiab Al Kaamil
(Jilid 4 no. 118. Syaikh
Muhammad Nasiruddin Al Albani rh. menyebutnya sebagai sahih dalam kitab
Silsilatul Ahaadis As Sahiihah (no. 601)
Dari
Abdullah bin Amru bin Al As Rhu. dia berkata : Orang yang sangat pembohong
adalah orang yang berbohong pada kedua matanya (dirinya sendiri), orang yang
kedekut adalah orang yang kedekut memberi salaam dan seburuk-buruk pencuri
adalah orang yang mencuri solatnya.”
Hadis dhaif riwayat imam Bukhari rh. dalam kitab Adaab ul Mufrad (no.
1033) dan imam Thabarani rh. dalam Al Ausat (Jilid 3 no.
371). Imam Mundziri rh. menyebutnya dalam kitab Targhib (Jilid 1 no. 198). Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani
rh. menyebutnya sebagai dhaif dalam kitab Dhaifa Targhib.
Mudahan nukilan
ini telah menjawab semua persoalan dalam hal memberi dan menjawab salaam orang
kafir dan membantu memperjelaskan perbuatan yang sepatutnya kita ummat Muslimin
lakukan. Semoga memberi manfaat.
والله تعالى أعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan