بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya.InsyaAllah. Saya
memohon perlindungan, rahmat dan
bimbingan dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Bersama ini saya sertakan soal jawab berkenaan hal faraaid yang
diajukan kepada saya menerusi email oleh beberapa orang yang tidak saya kenali
pun sebenarnya. Namun atas dasar persaudaraan dan tanggungjawab sesama
Muslimin, saya memberikan maklumbalas dengan harapan moga-moga akan dapat membantu
mereka, insyaAllah. Saya siarkan disini untuk manfaat ilmiyah bersama. Butiran
penanya saya tutupi kerana melibatkan hal peribadi.
-----
Forwarded Message -----
From: Nurul Asyikin
To: edd_zahir@yahoo.com
Sent: Tuesday, August 28, 2012 4:55 PM
Subject: Warisan Tanah Pusaka
Segala puji
bagi Allah Swt. Solawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw.
Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, sahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut
Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh.
Saya juga
ingin bertanya, Arwah Datuk saya ada tanah kampung. Datuk saya berkongsi sama
2/3 dengan kakak atuk di atas tanah itu. Datuk saya dengan Kakaknya tidak pernah
menukar tanah itu ke nama anak-anak mereka sehinggalah Datuk & Kakak Atuk
meninggal dunia sekarang.
Datuk meninggalkan balu, 5 anak lelaki (seorang dh meninggal dunia) dan 5 anak
perempuan. Kakak datuk pula meninggalkan 2 balu, 2 anak lelaki dan 2 anak
perempuan. Sekarang nenek saya sedang usaha untuk buat pecah kuasa atas tanah
itu, kerana dia pun sudah sakit-sakit, tapi DO mintak pecah kuasa dengan
melibatkan semua waris-waris dulu dan kos kami tak boleh nak tanggung sendiri
serta semua waris kena setuju pula.
Bagaimana
Nenek saya perlu lakukan untuk menukar nama geran tanah tersebut. 1/3 dari
tanah tersebut nenek saya sudah dirikan rumah. Nenek saya buntu sebab nama
geran tanah tersebut masih atas nama suaminya serta kakak iparnya. Kerana takut
terjadi apa2 Nenek saya ingin letakkan nama anak-anaknya pada geran tersebut
bagaimana dengan anak-anak kakak datuk saya?
Nak minta nasihat tentang pembahagian ikut hukum syara' serta macam mana dengan
proses pecah kuasa itu mengikut undang-undang tanah. Jasa baik ustaz sangat
dihargai dan diperlukan. Moga Allah merahmati.
Wassalam
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Terima kasih kerana hubungi saya kalau pun saya memang tidak
kenali Puan penanya, namun InsyaAllah, saya akan membantu setakat yang mampu.
Berdasarkan
penceritaan Puan, tanah tersebut adalah milikan bersama arwah Datuk (2/3
bahagian) dengan arwah Kakak beliau (1/3 bahagian). Ini menepati dasar
pembahagian Lelaki 2 bahagian dan Wanita 1 bahagian. Lantaran itu, nama
keduanya tertera di atas suratan hakmilik tanah (geran) lengkap dengan bahagian
masing-masing.
Pembahagian
harta peninggalan (pusaka) Datuk mengikut hukum Faraaid Islam kepada para
warisnya yang sah adalah seperti berikut :
Isteri
(Nenek) : 1 / 8 bahagian 15
Seterusnya,
7 / 8 bahagian lagi dikongsi dan dibahagi sesama anak-anak (lelaki 2 bahagian,
perempuan 1 bahagian)
Lelaki 1 : 14 / 105 14
Lelaki 2 : 14 / 105 14
Lelaki 3 : 14 / 105 14
Lelaki 4 : 14 / 105 14
Lelaki 5 : 14 / 105 14
Perempuan 1
: 7 / 105 7
Perempuan 2
: 7 / 105 7
Perempuan 3
: 7 / 105 7
Perempuan 4
: 7 / 105 7
Perempuan 5
: 7 / 105 7
----------------------
Jumlah
Bahagian : 120
Bagi kes salah
seorang anak Lelaki yang telah meninggal dunia, hak beliau sebanyak 14 / 120
bahagian itu hendaklah pula dibahagikan mengikut cara berikut :
A. Sekiranya
beliau meninggal semasa bujang (tanpa waris), tiada beliau mendapat hak apa-apa
dan kiraan diatas perlu dibuat semula dengan beliau dikeluarkan dari senarai
waris.
B. Sekiranya
beliau meninggal terlebih dahulu sebelum Datuk, maka beliau dan waris beliau
tiada hak ke atas pusaka Datuk, dan kiraan diatas perlu dibuat semula.
C. Hak isteri simati
(tiada anak, bahagiannya 1 / 4. Ada anak adalah 1 / 8).
D. Hak ibu (jika
simati tiada anak, bahagiannya 1 / 3. Ada anak adalah 1 / 6).
E. Sekiranya
meninggalkan 1 anak perempuan,
bahagiannya 1 / 2. Jika 2 dan lebih anak perempuan, berkongsi sama banyak
bahagian 2 / 3.
F. Sekiranya meninggalkan
1 anak lelaki atau anak-anak lelaki, dia/mereka mewarisi semua/sama banyak
bahagian dari baki bahagian Isteri dan Ibu.
G. Sekiranya
meninggalkan anak lelaki dan perempuan, semua bahagian dari baki bahagian
Isteri dan Ibu mesti dibahagikan sesama mereka dengan Lelaki mendapat 2 dan
Perempuan mendapat 1.
Apa yang
saya nyatakan ini hanyalah pedoman sahaja lantaran Puan tidak menyatakan dengan
tepat kondisi pewarisan beliau. Sekiranya Puan berikan yang tepat, akan
berbezalah penghuraian ini.
Hasrat Nenek
dan keluarga Puan untuk membuat pecah bahagi harta pusaka adalah amat baik dan
patut dilakukan dengan segera. Namun sebagai peringatan supaya dilakukan dengan
cara yang benar, 3 perkara ini hendaklah diselesaikan terlebih dahulu
(sekiranya ada).
1. Segala
hutang piutang simati
2. Segala
wasiyat simati
3. Segala
perakuan hibah simati
Untuk pembahagian
pusaka arwah Kakak kepada Datuk pula, saya tidak dapat membantu kerana adanya
butiran yang mengelirukan dari pernyataan Puan yang berbunyi begini : Kakak datuk pula
meninggalkan 2 balu, 2 anak lelaki dan 2 anak perempuan. Jika Puan
dapat memberi butiran lebih tepat, InsyaAllah saya akan dapat membantu.
Nota : Bagi
memahami bagaimana pembahagian mengikut hak masing-masing, siapa waris yang
terlibat serta kaedah pembahagian dan pengiraannya, sila rujuk weblog : www.salnboru.blogspot.com Bahagian
asas faraaid 1 hingga 4. Telah dinyatakan dalil, nas dan keterangan tentang sistem
dan kaedah pembahagian faraaid itu.
Berkenaan
proses pecah bahagian tanah mengikut bahagian semua waris (biasa disebut orang banyak
- pecah kuasa), prinsip asas yang mesti Puan fahami adalah, harta itu adalah
satu bidang tanah (kerana itu hanya satu suratan hakmilik) yang dimiliki
bersama, bukan perseorangan. Justeru itu, apa-apa jua perubahan ke atas keadaan
tanah itu berbanding status sedia adanya mesti dengan persetujuan semua
pemiliknya. Sekiranya pemilik yang asal telah meninggal dunia, maka peranan itu
mesti diambil oleh semua warisnya mengikut turutan, malah mungkin boleh
mencapai ke turutan cucu dan cicit apabila berlaku waris asal meninggal dunia.
Proses ini
memang panjang, berliku-liku, melibatkan beberapa hal merumitkan serta memakan
masa dan kos. Namun mesti diingat, disebalik semua proses merumitkan ini, akhirnya
yang mahu dicapai adalah kebenaran dan keadilan ke atas semua pihak, bagi
menolak sebarang bentuk ketidakadilan, penipuan dan kezaliman ke atas mana-mana
jua waris yang berhak disisi syara’.
Antara
langkah awal yang boleh saya cadangkan adalah, meletakkan sempadan yang jelas
di atas tanah diantara bahagian 2/3 dan 1/3 itu dengan dipersetujui oleh
kedua-dua pihak.. Ini amat perlu bagi mengelakkan salah faham dan masing-masing
hanya berpegang kepada sangka-sangkaan. Puan boleh melantik Jurukur Tanah
Berlesen untuk melakukan kerja-kerja tersebut.
Sepanjang
pengetahuan saya, waris bagi salah seorang pemilik yang telah meninggal dunia,
memang boleh membuat poses pecah bahagian sesama mereka sendiri tanpa perlu
satu pihak yang lain melakukan proses yang sama secara serentak. Tetapi proses
itu mesti dipersetujui oleh para waris pihak yang lagi satu. Ini disebabkan
keseluruhan proses itu hanya melibatkan bahagian mereka sendiri sahaja tanpa
menjejaskan bahagian pihak lain. Namun pasti sekali ia akan melibatkan masa
yang lama, banyak pihak dan kos yang agak tinggi. Ini berbeza sekali sekiranya
dilakukan secara serentak, yang pasti akan lebih menjimatkan.
Puan buatlah
pilihan sebaiknya yang paling bersesuaian dengan keadaan dan kemampuan. Setelah
itu hubungi semula Pejabat Tanah (DO) untuk meneruskan cara yang terbaik
seterusnya patuhi semua prosedur yang ditetapkan. InsyaAllah akan berjaya
membuat proses pecah bahagian itu. Memang seluruh proses ini memerlukan masa,
kesabaran dan kos. Semoga Puan berjaya.
Setakat ini
yang dapat saya nukilkan.
سكيان , والسلام
From: sherie 1965
To: edd_zahir@yahoo.com
Sent: Friday, August 3, 2012 12:23 PM
Subject: Pengurusan Tanah Pusaka
Assalamualaikum
Ustaz Mad,
Nama saya Sharifah XXXX & ingin memohon bantuan dari Ustaz untuk
menguruskan harta pusaka Almarhum bapa saya. Sekiranya perlu saya
boleh berjumpa dengan Ustaz dan harap dapat ustaz beritahu dokumen yang perlu
dibawa. Saya sangat-sangat berharap dapat menyelesaikan pindahan harta
pusaka ini kerana ianya telah lama dalam simpanan saya & saya bersalah
dan berdosa kerana tidak menyelesaikan lagi.
Perincian
harta peninggalan Almarhum ayah saya adalah:
1. Tanah di
Kuantan, Pahang sebanyak 4.5 ekar
2. Rumah Flat
Kos rendah di Taman Keramat, Kuala Lumpur
3. Wang
simpanan di bank & tabung haji.
Waris adalah
isteri, 3 orang anak perempuan & seorang anak lelaki.
Masaalah
saya adalah :-
1.
Tidak tahu mengisi Borang A & pejabat tanah mana harus saya pergi.
2.
Tanah di Kuantan, adik perempuan saya tidak berminat jadi tanah tersebut
dibahagikan kepada 1 ekar setiap seorang untuk ibu, kakak & saya. 1.5 ekar
untuk adik lelaki.
3.
Rumah flat ditukar kepada ibu & adik lelaki sahaja.
3.
Wang simpanan untuk ibu sahaja.
Saya
tinggal di KL jadi bolehkah ustaz beri panduan bagaimana saya perlu lakukan. Jika
saya terus ke pejabat tanah, adakah petugas yang boleh membantu saya? Terima
kasih.
Harap Ustaz
dapat membantu. Wassalam.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Terima kasih kerana hubungi saya kalau pun saya memang tidak
kenali Puan. Mula-mula sekali saya pohon maaf aas kelewatan memberikan
maklumbalas atas beberapa sebab kekangan peribadi. InsyaAllah saya akan
membantu setakat yang mampu.
Saya mengucapkan syukur ke hadrat Allah Swt. kerana Puan telah
berusaha bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan pecah bahagian harta pusaka
almarhum ayahanda. Moga Allah Swt. menunjukkan jalan yang benar dan memudahkan
semua urusan. Berdasarkan
penceritaan Puan, pembahagian harta tersebut kepada para waris yang sah
mengikut syara’ adalah seperti berikut :
Isteri : 1
/ 8 bahagian = 5
Seterusnya,
7 / 8 bahagian lagi dikongsi dan dibahagi sesama anak-anak (lelaki 2 bahagian,
perempuan 1 bahagian)
Lelaki 1 : 14 / 35 14
Perempuan 1
: 7 / 35 7
Perempuan 2
: 7 / 35 7
Perempuan 3 :
7 / 35 7
----------------------
Jumlah
Bahagian : 40
Pembahagian
ini berkuatkuasa ke atas semua harta boleh alih (simpanan) dan harta tak alih (harta
tanah) yang ditinggalkan oleh almarhum ayahanda. Walau bagaimanapun,
memandangkan pihak Puan dan seluruh waris telah memutuskan cara pecah bahagi
yang dipersetujui bersama, ia boleh diterima pakai dan sah disisi syara’. Namun
sebagai peringatan supaya dilakukan dengan cara yang benar, 3 perkara ini
hendaklah diselesaikan terlebih dahulu (sekiranya ada).
a. Segala
hutang piutang simati
b. Segala
wasiyat simati
c. Segala
perakuan hibah simati
Bagi kes ini, memandangkan ada melibatkan harta tanah,
penyelesaian boleh dibuat di :
A.
Pejabat Tanah berkenaan (lebih digalakkan) atau
B.
Mendapatkan pengisytiharan Mahkamah Syari’ah
Memandangkan Puan dan keluarga sekarang berpusat di Kuala Lumpur
dan ada melibatkan harta di tempat lain, penyelesaian boleh dibuat di Kuala
Lumpur dan keputusan itu nanti akan turut meliputi harta yang berada diluar
sekaligus.
Proses boleh dimulakan dengan mengisi Borang A di Pejabat Tanah
yang melibatkan salah satu harta tanah berkenaan (dalam kes ini di Kuala
Lumpur) dengan disertakan semua butiran harta yang dimiliki oleh simati. Selain
itu, Puan mesti mengikut beberapa prosedur dan memenuhi beberapa syarat yang
ditetapkan. Setiap Pejabat Tanah memang menyediakan kaunter khidmat penerangan
untuk orang ramai melakukan proses pecah bahagi pusaka. Puan boleh dapatkan
khidmat penjelasan secara langsung dari mereka.
InsyaAllah,
Puan akan berjaya membuat proses pecah bahagian itu. Memang seluruh proses ini
memerlukan masa, kesabaran dan kos. Semoga Puan berjaya.
Setakat ini
yang dapat saya nukilkan. Semoga membantu.
سكيان , والسلام
-----
Forwarded Message -----
From: radhi_sarman
To: edd_zahir@yahoo.com
Sent: Saturday, June 2, 2012 9:27 AM
Subject: Urusan Tanah Pusaka
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Moga ustaz
dalam keadaan sihat dan dirahmati Allah sentiasa. Saya mohon maaf kiranya email
ini mengganggu suasana. Hasrat saya hanya mahu dapatkan sedikit bantuan dalam
hal feraid yang melibatkan keluarga saya.
Ayah saya
adalah anak ke 4 dan juga anak lelaki pertama dalam keluarga. Jadi banyak hal
urusan keluarga yang ayah saya menjadi pusat pengurusannya. Baru-baru ini adik
beradik ayah ada membuat pecah kuasa beberapa keping tanah milik aruah datuk.
Itupun setelah I7 tahun datuk sudah meninggal dunia. Dalam mesyuarat keluarga,
semua adik beradik (7 orang, hanya 2 lelaki) setuju yang pembahagian adalah
sama banyak untuk semua orang.
Tetapi
penyelesaian tidak dapat dibuat kerana Makngah mahukan satu bahagian seluas
setengah ekar diberikan kepada anaknya (sepupu saya) yang telah menduduki tanah
itu. Tanah itu asalnya disetujui untuk diberi kepada Maksu. Makngah berpendapat
yang anaknya juga berhak kerana telah lama duduk di situ, lagi pun anaknya
ramai berbanding Maksu yang ada anak tunggal. Setelah mereka mati nanti
tentulah anak Maksu beruntung kerana dapat tanah lebih besar yang berasalnya
dari datuk juga.
Sekarang
jadi bertambah kecoh kerana Maklong juga meminta sebahagian tanah itu kerana
anak dia pun ramai. Maksu dah merajuk dan jauhkan diri dari keluarga kami. Maklong
dan Makngah selalu mendesak ayah supaya membuat pecah kuasa seperti mereka
mahu. Maksu pula marahkan ayah kerana tak tegas dan tidak adil pada dia. Pakcik
juga tak membantu tetapi asyik bertanya bila boleh dapatkan geran tanah
sendiri. Dengar cerita orang, dia nak jual.
Ayah saya
yang jadi serba tak kena dalam situasi ini. Harap dapat ustaz membantu kami
untuk menyelesaikan perkara ini. Hubungan kekeluargaan pun dah jadi kurang
bagus.
Maklumbalas
ustaz saya dahului dengan terima kasih.
Wassalam.
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Terima kasih kerana hubungi saya kalau pun saya memang tidak
kenali Tuan penanya, InsyaAllah saya akan cuba membantu setakat yang mampu.
Perkara seperti Tuan ceriterakan inilah yang sebenarnya wajib
dielakkan dalam hal harta pusaka. Pusaka sepatutnya memberikan kemakmuran dan
kebahagiaan kepada para waris, bukannya pergaduhan sesama sendiri. Pernah saya
lihat adik beradik bertarik rambut dan pukul memukul kerana harta pusaka.
Justeru itu, hasrat Tuan mencari penyelesaian secepat mungkin bagi hal ini, sememangnya
amat baik sekali. Ada benarnya, tidak meninggalkan harta boleh menyebabkan
waris susah, malah meninggalkan harta pun kadang-kadang menyebabkan waris jadi lebih
susah lagi, cuma dalam konteks yang berbeza.
Prinsip paling asas yang mesti difahami dalam kes sebegini adalah,
harta pusaka arwah datuk ini hanya boleh dipecah bahagi kepada waris-warisnya
yang sah sahaja mengikut syara’, yaitu anak-anaknya. Justeru itu, sepupu Tuan
bukanlah tergolong waris yang sah dan tidak berhak sama sekali ke atas harta
itu selagi mana ibu/bapa mereka masih hidup. Sekiranya ada tuntutan oleh bukan
waris atau dalam kes ini mohon diberi kepada bukan waris, ia boleh dilayani
secara begini :
A.
Boleh dilayani sekiranya para waris yang sah bersetuju.
B.
Sekiranya waris yang sah tidak bersetuju, tuntutan itu tidak perlu
dilayan dan patut dikesampingkan sahaja.
Tuntutan pelik sebegini datangnya dari perasaan dan prasangka yang
natijahnya pasti kurang baik dalam muammalah sesama keluarga, malahan tidak
sepatutnya dibuat pun dan ia mendatangkan dosa kerana mengambil harta yang
bukan hak.. Membangkitkan isu jumlah anak dan asal usul harta ini bukanlah
sikap yang baik. Saya akui tahap kesukaran yang dialami oleh ayah Tuan
berhadapan dalam situasi begini, dengan orang yang buat-buat tak faham atau pun
senghaja tak mahu faham, tambahan pula melibatkan adik-beradik sendiri.
Amat pelik sebenarnya dengan sikap orang-orang kita ini, harta
milikan/bahagian sendiri tidak pula mahu dibahagikan kepada anak-anak tetapi
harta milikan/bahagian orang lain pula yang sibuk diminta. Ini bukanlah sikap
yang baik dan tidak sepatutnya diperlakukan. Sesungguhnya sikap dan amalan
sebegini telah pun dilarang keras oleh Allah Swt. dan para pelakunya disifatkan
telah melakukan dosa besar.
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan
perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu. dan janganlah
kamu membunuh dirimu; Sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu.
Dan barangsiapa berbuat demikian dengan
melanggar hak dan aniaya, maka Kami kelak akan memasukkannya ke dalam neraka.
yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara
dosa- dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, niscaya Kami hapus
kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat
yang mulia (syurga)”.
Surah An Nisaa’ (4) : ayat 29-31
Persetujuan asas keluarga yaitu memecah bahagi harta pusaka secara
sama banyak tanpa mengira lelaki atau perempuan adalah dibenarkan lantaran
mengikut syara’, boleh saja mengikut pembahagian secara ketetapan faraaid atau
pun mengikut kesepakatan/persetujuan bersama para waris yang sah.
Bagi kes ini, saya mencadangkan supaya ayah Tuan secepat mungkin membuat
permohonan pecah bahagi harta pusaka di :
C.
Pejabat Tanah berkenaan (lebih digalakkan) atau
D.
Mendapatkan pengisytiharan Mahkamah Syari’ah
bagi mendapatkan pengesahan rasmi ke atas pembahagian mengikut
kaedah yang telah pun dipersetujui bersama itu. Menerusi cara ini, setiap orang
akan akan mendapat hak masing-masing secara individu. Setelah itu, setiap waris
berkuasa penuh untuk menguruskan harta mereka sendiri, dan ayah Tuan tak perlu
lagi memeningkan kepala melayani apa jua tuntutan yang tak munasabah dan bertentangan
dengan syara’ malah kena marah pula dari berbagai sudut.
Justeru itu, bahagian yang dituntut itu terletak di atas harta
milikan/bahagian Maksu, hanya beliau sendiri yang berhak memberikan jawabannya,
dan segala keputusan yang dibuat olehnya adalah muktamad dan mesti dihormati
oleh seluruh keluarga.
Saya mendoakan supaya hal ini dapat diselesaikan secepat mungkin
dengan cara sebaiknya, dan segala yang keruh dalam ikatan kekeluargaan Tuan itu
dapat diperbaiki. Setakat ini yang mampu saya balasi, moga saya telah membantu.
والله تعالى أعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam
0 ulasan:
Catat Ulasan