Soal Jawab Ibadah Korban (siri 5)
From: mohdpoziatan@yahoo.com
Sent: Thursday, October 4, 2012 22:37 PM
Subject: Larangan Potong Kuku Apabila Membuat
Korban
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
Tuan syeikh, moga anta dalam sihat-sihat sentiasa
dan tenang selalu. Hasratnya kali ni nak tanya satu hal berkenaan ibadah korban
juga.
Ana dan beberapa rakan ditempat kerja ada berbincang
dan bertukar fikiran mengenai ibadah koban. Antara yang disebutkan adalah tidak
boleh bercukur dan memotong kuku selama 3 hari apabila mahu membuat korban.
Pantang itu hanya boleh clear setelah lembu disembelih. Tapi ada yang kata
hanya tukang sembelih sahaja yang disuruh buat begitu.
Harap dapat anta berikan mafhum sebenarnya.
Terlebih dahulu syukran.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari dan bulan yang
mulia ini, InsyaAllah. Saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari
Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan artikel jawaban ini.
Saya dapati ceritera yang tuan kisahkan itu berasas dari hadis ini
:
“Dari Sa’id
bin Al Musayyab Rhu. dari Ummu Salamah Rha. bahawasanya Nabi Saw. bersabda
: Apabila telah masuk sepuluh hari (awal bulan
Zulhijjah) dan seseorang itu memiliki haiwan sembelihan yang hendak (telah
berniyat) dijadikan ibadah qurban, maka janganlah sesekali dia mengambil (memotong) bulu dan kukunya.”
Hadis sahih
riwayat imam Muslim rh. no. 5090. Juga diriwayatkan oleh imam Abu Daud rh. imam
Tarmidzi rh. imam Nasa’ie rh. dan imam Ibnu Majah rh.
Nota : Imam
Muslim rh. meriwayatkan 6 hadis sahih dari beberapa jalur rawi dalam bab ini,
dengan matan yang sama maqsudnya.
Imam Yahya
bin Syaraf An Nawawi rh. menjelaskan : Para
ulama' berbeza pendapat tentang hukum hadis ini, Imam Ahmad rh. dan sebahagian
ulama' Syafi’e mengatakan haram perbuatan menghilangkan bulu dan kuku tadi,
tetapi Imam Syafi’e rh. dan ulama'nya yang lain mengatakan ia adalah makruh
tanzih (iaitu makruh yang sangat besar dan hampir sangat kepada haram).
Imam Malik rh. dalam suatu riwayat menyatakan makruh dan dalam suatu riwayat yang
lain menyatakan : diharamkan pada sembelihan sunnat dan bukan pada sembelihan
wajib.
Syarah Sahih
Muslim, Jilid 9, halaman 572-573.
Matan hadis
sahih ini jelas menyebut perintah hukum ke atas orang yang membuat qurban,
bukannya orang yang menyembelih dan ia melibatkan larangan dalam tempoh 10 hari
awal Zulhijjah, bukannya 3 hari sahaja. Adalah benar pantang larang itu
terlepas selepas mengerjakan Solat I’ed dan binatang qurban itu telah
disembelih.
Sekalipun
tiada kesepakatan di kalangan ulama’ dan fuqaha’ dalam menetapkan status hukum larangan
sebenar sama ada ia haram atau makruh sahaja ke atas hadis sahih ini, namun
matannya yang bersifat perintah adalah jelas, dan tiada satu pun ulama’
muktabar yang memutuskan bahawa hadis ini tidak perlu dipatuhi. Maka sebaik-baiknya
adalah melakukan sepertimana yang ditetapkan oleh Rasulullah tersebut lantaran
itulah lafaz perintah yang soreh dan qoti’e. Kepada sesiapa yang mahu membuat
qurban, lakukan persediaan pada awal lagi untuk menghadapi larangan ini.
Seharusnya
kita sedar dan insaf, terlalu banyak perkara suruhan dan larangan langsung dari
Nabi Saw. yang diabaikan pun selama ini, maka hal sekelumit ini sewajibnya
dipatuhi. Tidak sepatutnya sama sekali perkara perbahasan tentang status
sebenar hukumnya menjadi alasan untuk tidak mahu mematuhinya. Lantaran itu, saya
ingin berpesan kepada tuan malah terutamanya kepada diri saya sendiri mengenai perintah
Allah Swt. :
“Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu
mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya. Amat sedikitlah kamu mengambil
pelajaran (darinya).”
Surah Al A’raf
(7) : ayat 3
“Dan apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah. Dan apa yang
dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah. Bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya
Allah sangat keras hukuman-Nya.”
Surah Al Hasyr
(59) : ayat 7
Apa jua perintah Nabi Saw. (sama ada suruhan atau pun
larangan) adalah untuk diikuti dan dipatuhi bukannya untuk dihujjah dan
dipertikaikan. Bersama-samalah kita berdoa semoga kita dipilih oleh Allah Swt. untuk
termasuk ke dalam golongan mereka yang berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan.
Wassalam.
From: prtdi@yahoo.com
Sent: Saturday, October 6, 2012 11:02 AM
Subject: Larangan Potong Kuku Apabila Membuat
Korban
بسم الله الرحمن الرحيم
Syukran syeikh atas
jawapan tu. InsyaAllah saya dapat faham maksudnya. Sekadar nak tanya lebih
sikit lagi supaya jelas dan faham. Selalunya sekarang ni, orang tercari-cari 7
orang nak kongsi lembu ka, kerbau ka, sampai last minit baru dapat,
kadang-kadang lagi 3 atau 4 hari baru dapat cukup geng. Maklum lah, nak confirm
awal pun rezeki tak menentu, hujung-hujung baru ada dan boleh buat lah.
Jadi macam mana
dengan pantang larang ni, dah tak cukup 10 hari. Maka nak kena buat juga ka
atau dah tak payah ikut tapi boleh buat korban. Hal ini pernah terjadi kepada
saya sendiri tapi masa tu tak tau pun ada pantang larang macam ni. Terus terang
saja, saya tak ikut pun pantang larang ni fasal tak tahu. Selalunya bayar saja
dan yang lain-lain hal tak ambil tahu lagi dah.
Harap dapatlah
jawapan yang meyakinkan, insyaAllah.
Wassalam
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Terima kasih lah
Tuan Ibrahim atas kebiasaan memberikan soalan yang pelik-pelik tapi munasabah. Bagus
juga ada soalan sebegini yang sesuai dengan situasi semasa (waqi’ dan
mu’asirah) biar pun memang membuatkan saya pening dan terkial-kial nak
menjawabnya. Nak memberikan jawaban “yang meyaqinkan” sepertimana Tuan minta
pun sudah amat meletihkan. Paling saya suka adalah sifat tuan yang berterus
terang.
Saya telah sedaya
mampu menyemak bagi mendapatkan ta’liq dalam hal sebegini dari para ulama’ dan
fuqaha’ muktabar terdahulu, tetapi tidak saya temui perbahasannya. Maka
benarlah saya memang terkial-kial nak memberi jawaban “yang meyaqinkan”.
Demikianlah saya yang serba dhaif dan kekurangan ini. Apa yang diputuskan nanti
sekadar panduan sahaja dan baik sekali tuan merujuk kepada ilmuwan lain yang
lebih faqih dan hebat bagi mendapatkan jawaban “yang lebih meyaqinkan”.
Hadis tersebut di
atas dengan jelas memberikan syarat :
1.
Apabila telah masuk sepuluh hari (awal bulan
Zulhijjah)
2.
Memiliki haiwan sembelihan
3.
Yang hendak (telah berniyat) dijadikan ibadah
qurban
Hal-hal selain dari
3 syarat yang dinyatakan atau kekurangan salah satunya, tiada perlu
diambilkira. Bagi kes tuan, kalau pun kurang dari 10 hari, tetap jua ia
termasuk di dalam tempoh 10 hari itu dan 2 syarat lain telah dilengkapkan. Maka,
perintah Nabi Saw. itu tetap jua berkuatkuasa bermula dari masa 3 syarat itu
dilengkapi, dan lakukan
persediaan pada awal lagi untuk menghadapi larangan ini.
Sedikit ulasan berkenaan : Selalunya bayar saja dan yang lain-lain hal tak
ambil tahu lagi dah. Adalah benar sifat begini sudah pun menjadi waqi’
dan mu’asirah juga. Sudah semakin banyak yang menganggap selepas membayar
selesailah ibadah qurbannya. Walhal ibadah qurban bukanlah terhenti setakat itu
sahaja. Sepatutnya difahami benar segala dalil dan nas pensyari’atannya, dipenuhi
segala hikmah perlaksanaannya, dilaksana segala syia’r-syi’arnya (menyembelih, terlibat
bersama mengurusi, mengagihkan daging, berkenduri dsb.). Cubalah sedaya upaya
untuk terlibat sama sekali pun dengan sekecil-kecil peranan dalam perlaksanaan
ibadah qurban itu, kerana dengan cara itu akan terpancarlah segala hikmah dan
terlaksanalah segala syi’arnya, bukan hanya sekadar membayar kosnya.
Mudah-mudahan
jawaban ini “yang meyaqinkan”.
Wassalam.
From: Abdul Razak b. Muhamed
To:
Sent: Friday, October 19, 2012 7:05 AM
Subject: Amalan Zulhijjah dan Solat Semoga Roh Senang Keluar Bila Sakaratul
Maut
Assalam tuan
sheikh...
Nak tanya
pasal puasa sunat Zulhijjah ni. Mesti kena buat ka dalam 1-9 Zulhijjah?
Aku buat 1 Zulhijjah, Rabu. Tapi semalam demam. Tak larat nak buat. Hari ni
cadang nak puasa. Tapi esok tak tau dapat buat ke dak... Macamana tu?
Boleh tolong cek sohih ka solat ni? Memang ada ka nabi or para sahabat amalkan
ka? Didapati dari satu sumber hukum hakam solat nih.
Allah Swt berfirman : “Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat
pada saat orang-orang zhalim berada dalam tekanan sakaratul maut” ( Al-an’am 93
)
Rasulullah SAW bersabda : “Sesungguhnya semua manusia pasti mengalami
sakaratul maut. Dan sesungguhnya sendi-sendi tulangnya, masing-masing
mengucapkan salam perpisahan kepada yang lain seraya berkata, “Semoga kamu
sejahtera. Kamu berpisah dariku, dan aku pun berpisah darimu sampai hari
kiamat.”(dikeluarkan oleh Said bin Mansur ).
Sesungguhnya sakaratul maut adalah
perkara yang sangat menyakitkan. Lebih sakit daripada dipenggal dengan pedang,
atau digergaji dengan gergaji atau digunting dengan gunting. Subahanallah,
walhamdulillah wa lailahaillallah wawllahuakbar walahaula walaquwata
illabillahil ngaliyil ngadzim.
Cara
melaksanakan solat:
Dilaksanakan solat ini selepas Fardu
Maghrib pada malam jumaat, disunatkan mendirikan solat sunat dua rakaat meminta
Allah SWT agar dipermudahkan roh keluar sewaktu sakaratul maut.
Tq
sheikh...Wassalam
بسم الله الرحمن الرحيم
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Wa’alaika
syeh, terima kasih atas soalan. Lama kita tak jumpa dan hanya berterusan
silaturrahim menerusi email saja.
Pensyari’atan
Kelebihan 10 hari Awal Zulhijjah
Di antara
kelebihan dan kurniaan Allah Swt. untuk hamba-Nya ialah dijadikan bagi mereka
beberapa musim untuk memperbanyakkan amal ibadah dengan dijanjikan pahala yang
berganda banyaknya.
Salah
satunya ialah : Sepuluh (10) hari yang terawal pada setiap bulan Zulhijjah.
Beberapa
dalil dari Al-Quran dan Hadis telah menyebut tentang kelebihannya :
1. Firman
Allah Swt.
] وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْر[ [سورة الفجر: 1-2]
“Demi fajar dan malam yang sepuluh”. (Surah Al-Fajr : ayat 1-2)
Imam Al
Hafiz Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh. menyatakan : Yang dimaksudkan di sini
ialah sepuluh malam yang pertama pada bulan Zulhijjah. Demikian juga tafsiran
Ibnu Abbas, Ibnu Az-Zubair, Mujahid dan lainnya. [HR: Imam Bukhari].
2. Dari
Abdullah Ibnu Abbas Rhu.,bahawasanya Rasulullah Saw. telah bersabda :
((مَا مِنْ
أَيَّامٍ، الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ
الأَيَّامِ -يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ- قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلا
الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؟ قَالَ: وَلا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ،
إِلا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ)).
[رواه اأحمد 1968، والترمذي 757،
واللفظ له].
“Tidak ada hari yang amal soleh
padanya lebih dikasihi Allah selain dari hari-hari yang sepuluh ini.” Para
sahabat bertanya: Walaupun berjihad di jalan Allah? Rasulullah bersabda:
“Walaupun berjihad di jalan Allah, kecuali lelaki yang keluar (berjihad)
membawa diri serta hartanya dan tidak kembali lagi selepas itu (syahid).”
Hadis sahih
riwayat imam Ahmad rh. dan imam At Tarmidzi rh.
Adalah Said
bin Jubir rh. (perawi yang meriwayatkan Hadis Ibnu Abbas di atas) apabila tiba
hari yang tersebut beliau beribadat bersungguh-sungguh sedaya-upayanya.
3. Dari
Abdullah Ibnu Umar Rhu. bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda :
((مَا مِنْ أَيَّامٍ أَعْظَمُ
عِنْدَ اللهِ، وَلا أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ الْعَمَلِ فِيهِنَّ مِنْ هَذِهِ
الأَيَّامِ الْعَشْرِ،
فَأَكْثِرُوا فِيهِنَّ مِنْ التَّهْلِيلِ وَالتَّكْبِيرِ وَالتَّحْمِيدِ)) [رواه أحمد 5446-صحيح]
“Tidak ada hari yang lebih besar
di sisi Allah Swt. dan
beramal padanya lebih dikasihi oleh Allah dari hari-hari yang sepuluh ini. Maka
perbanyakkanlah padanya bertahlil, bertakbir dan bertahmid.”
Hadis hasan
riwayat imam Ad-Darimy rh.
Amalan Yang
Baik Dilakukan Pada Hari-Hari Tersebut
1.
Solat Sunnat
Disunatkan
keluar cepat menuju ke tempat solat fardhu (berjamaah) dan memperbanyakkan
solat sunnat dalam tempoh ini kerana ianya sebaik-baik amalan.
“Dari
Tsauban Rhu. ia berkata : Aku mendengar Rasulullah Saw. bersabda : Hendaklah
kamu memperbanyakkan sujud kepada Allah, kerana setiap kali kamu sujud
kepada-Nya, Allah akan angkatkan darjatmu kepada-Nya dan dihapuskan
kesalahanmu.”
Hadis sahih
riwayat imam Muslim rh.
Hadis ini
menjelaskan keutamaan melakukan solat sunnat, secara umum untuk semua waqtu
termasuklah ketika 10 hari awwal Zulhijjah.
2.
Puasa Sunnat
Berpuasa ini
sangat digalakkan lantaran ia juga termasuk di dalam amalan soleh.
“Dari
Hunaidah bin Khalid Rhu., dari isterinya, dari setengah isteri-isteri Rasulullah
berkata : Rasulullah Saw. berpuasa pada hari sembilan Zulhijjah, pada
hari Asyura (10 Muharram) dan tiga hari pada setiap bulan.”
Hadis sahih
riwayat imam Ahmad rh., imam Abu Daud rh. dan imam Nasa’ie rh.
Hadis ini
menjelaskan dengan khusus amalan berpuasa pada hari 9 Zulhijjah dan pada mana-mana
3 hari yang awalnya. Malah boleh juga dilakukan puasa sunnat pada setiap
hari Isnin dan Khamis dalam tempoh itu, ini berdasarkan satu hadis yang lain.
Telah
berkata imam Yahya bin Syaraf An Nawawi rh. dalam Syarah Sahih Muslim, Jilid 5,
halaman 773-777 : Dari Ummul Mukminin Aisyah Rha. bahawa Nabi Saw. biasa
berpuasa 3 hari pada setiap bulannya dan Baginda tidak pernah memperdulikan
hari apa pun di setiap bulan untuk berpuasa. Juga menyebutkan : Berpuasa pada
hari-hari sepuluh adalah sunnat yang sangat digalakkan.
3.
Puasa pada Hari Arafah
Secara
spesifik puasa ini mempunyai kelebihannya. Hendaklah berpuasa bagi sesiapa yang
mampu pada hari Arafah (9 Zulhijjah) kerana amalan ini telah sabit dari Rasulullah
Saw. sendiri. Baginda telah bersabda mengenai kelebihannya.
((صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ
أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ
الَّتِي بَعْدَهُ)) [رواه مسلم]
“Aku
mengharapkan Allah menghapuskan kesalahan setahun yang lalu dan setahun yang
akan datang.”
Hadis sahih
riwayat imam Muslim rh.
Peringatan :
Amalan puasa Arafah ini hanyalah disunnatkan untuk orang yang tidak
mengerjakan haji sahaja. Tetapi bagi jamaah haji yang sedang berwuquf di
Arafah, tidak disunnatkan berpuasa kerana baginda Rasulullah Saw. tidak
berpuasa sewaktu Baginda wuquf di Arafah, yaitu pada tahun Baginda mengerjakan
haji.
Oleh yang
demikian, bolehlah tuan berpuasa sunnat pada hari-hari yang dinyatakan dan
sentiasa melakukan amalan soleh yang lain dalam tempoh 10 hari awal Zulhijjah,
dan seterusnya berterusan pada waqtu-waqtu yang lain, lantaran amalan soleh ini
tidak terhad dalam tempoh itu sahaja..
Solat Sunnat
Memudahkan Sakaratul Maut
Pernyataan ini
: Dilaksanakan solat ini selepas Fardu Maghrib pada malam Jumaat, disunatkan
mendirikan solat sunat dua rakaat meminta Allah SWT agar dipermudahkan roh
keluar sewaktu sakaratul maut.
Ini adalah
satu pernyataan penetapan hukum dalam ibadah solat yang jelas menyatakan bila masa
ia diperlakukan, kaifiyatnya dan maqasidnya. Orang yang membuat da’waan ini
diwajibkan atasnya memberikan keterangan ke atas pernyataannya, lantaran hukum
dan kaifiyat solat ini datangnya dari Allah Swt. dan ditunjuki oleh rasulNya,
bukannya boleh dibuat sendiri.
Saya tidak
pernah sama sekali menemui dalil dan nas kepada hukum ini, mahu pun mendengar tentangnya
malah tidak juga pernah diajar sebarang bentuk amalan solat sebegini. Sepanjang
rujukan saya dalam banyak kitab fiqh solat, hukum solat sebegini memang tidak
ada. Lantaran itu, saya menyeru sewajibnya amalan ini ditinggalkan
sehinggalah didatangkan dalil dan nas yang sahih, soreh dan qot’ie ke atasnya.
Bersamalah
diingati : Asas paling dasar adalah melakukan sesuatu amal ibadah mesti dengan
ilmu. Ini berdasarkan kalamullah di dalam Al Qur’an ul Hakiim :
“Dan
janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak memiliki pengetahuan tentangnya.
Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta
bertanggungjawab”.
Surah Al
Isra’ (17) : ayat 36
Adalah
penting bagi kita untuk benar-benar memahami kaedah asas ini agar kita tidak
melakukan amalan yang sia-sia kerana ia tidak diterima Allah, malah melakukan
dosa pula kerana merekacipta/menambah sesuatu yang baru pula kepada Agama Allah
Swt. seolah-olah Islam ini tidak lengkap dan boleh diubah-ubah lagi.
Tambahan pula, Rasulullah Saw. ialah pemberi contoh amalan solat terbaik kepada
seluruh umat Islam. Ini dijelaskan sebagaimana firman Allah Swt. :
“Demi
sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang
baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan
(balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah
banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).”
Surah Al
Ahzaab (33) : ayat 21
Dan Baginda Saw.
sendiri menyebutkan :
“Dari Malik bin Al Huwairits Rhu., dia
menceritakan : …(sebuah hadis panjang)……. dan bersolatlah kamu sebagaimana kamu
melihat aku bersolat.”
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh.
Bab Solat, no. 82
Oleh itu, sewajarnyanya
difahami benar-benar oleh setiap Muslimin bahawa dalam rangka melaksanakan
ibadah solat, tiadalah lain sewajibnya kita berusaha sedaya upaya mencontohi
sunnah Baginda Saw. Lantaran ibadah solat itu adalah perintah langsung dari
Allah Azzawajalla dan ditunjukkan tatacara amalannya oleh Nabi Saw. sendiri,
yang cukup lengkap dan sempurna, sehingga tidak melayakkan waima sesiapa pun
untuk menambah atau menguranginya biar sedikit pun.
Sekiranya
ada dalilnya yang sahih, soreh dan qat’ie, saya pun akan turut membuatnya.
Boleh saja tuan dapatkan keterangan dari pihak ilmuwan dan ulama’ lain, yang
lebih faqih berbanding saya, lantaran mungkin sahaja saya yang serba dhaif dan
kekurangan ini terlepas pandang dan tidak mengetahui adanya hukum solat sebegini.
Semoga saya telah menjawab persoalan tuan.
Wassalam.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam
0 ulasan:
Catat Ulasan