Peringatan Allah Tentang Orang Kafir
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من
لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta
sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw.
Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut
Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka
dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat
menjalani rutin kehidupan sehari-hari kepada semua jamaah seraya mendoakan agar
sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi diri kita dari segala macam
keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri kita supaya tetap berpegang
teguh kepadaNya dan menerima semua amalan kita. Saya berlindung diri dengan
Allah Tabaraka Wata’ala dari sebarang kesilapan dan kekhilafan, serta memohon
pimpinanNya sentiasa dalam menukilkan artikel ini.
Saya ada menerima 7 soalan juga permintaan
supaya memberikan maklumbalas berkenaan hal mengundi orang kafir, memilih orang
kafir sebagai pemimpin, menjadikan orang kafir sebagai idola, sebagai teman aqrab,
mempercayai orang kafir sebagai pemimpin lebih baik dari saudara Muslim sendiri
dan seterusnya menuntut penjelasan menurut syara’ yang sebenarnya. Saya dapati
soalan-soalan sebegini hadir pada musim politik tanahair ketika ini sedang
hangat dengan isu kafir dan yang sama waqtu dengannya.
Alam politik ini rupanya macam buah-buahan
juga, ada musim-musimnya. Sepanjang pengetahuan saya juga, perkara ini sudah
pun berlarutan puluhan tahun, macam biskut sekejap timbul sekejap tenggelam.
Selalunya timbul dengan hangat bila menjelang pilihanraya. Yang menjengkelkan,
sehingga kini tiada satu apa pun consensus dan kesudahan yang dapat dicapai,
melainkan terus menjadi polemic dan punca perbalahan tanpa henti-henti.
Baik sekali saya sebutkan, ulangan yang
entah ke berapa kali, saya memang kurang gemar memberikan ulasan ke atas isu
semasa begini kerana tidak suka terlibat dengan kontroversi dan kekecohan. Terlalu
banyak hal yang kita-kita ini terlebih emosional dari rasional serta lebih
perasaan dari fikiran terutamanya dalam hal politik dan agama. Kita-kita ini
lebih suka mengikut "lubang biawak' masing-masing berbanding bermanhaj
“Wasithiyah” seterusnya mencari yang Haq yaitu Kitabullah dan as sunnah
rasulNya sebagai "sebaik-baik penghuraian".
Oleh itu, sesiapa rakan serta pembaca yang berminat untuk terus membaca artikel
maklumbalas ini disebalik muqaddimah yang tak sedap di dengar ini,
dipersilakanlah membacanya sehingga habis dan boleh di'forward'kan kemana-mana,
hakcipta tak terpelihara dan saya bertangungjawab penuh ke atasnya.
Baik sekali saya mulakan dengan ayat Allah Swt. yang dengan sendiri telah menjelaskan
maksudnya.
“Sekali-kali tidak akan orang yahudi dan
nasrani redha (suka) kepada kamu sehingga kamu mengikut agama mereka.
Katakanlah (wahai Muhammad), sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang
benar). Dan sesungguhnya, jika kamu ikut kemahuan mereka setelah pengetahuan
datang kepada kamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong
bagimu”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 120
Ibnu Jarir rh. menyatakan : yang
dimaksudkan dengan firmanNya itu adalah, Wahai Muhammad, orang-orang yahudi dan
nasrani tidak akan pernah redha kepadamu selamanya, kerana itu tak usah lagi
kamu cari hal yang dapat menjadikan mereka rela dan sejalan dengan mereka. Akan
tetapi, arahkan perhatian kamu untuk mencapai redha Allah dengan mengajak
mereka kepada Al Haq (kebenaran) yang kamu diutus dengannya. Dan firmanNya “Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah
itulah petunjuk (yang benar)” berarti : Katakanlah wahai Muhammad,
sesungguhnya petunjuk Allah yang Dia telah mengutusku dengannya adalah petunjuk
yang sebenarnya, yaitu Ad Diin yang lurus, benar, sempurna dan menyeluruh.
Dalam ayat tersebut terdapat ancaman keras
terhadap ummat yang mengikuti cara-cara yahudi dan nasrani setelah mengetahui
isi Al Qur’an dan As Sunnah. Kita memohon perlindungan kepada Allah dari hal
itu. Khithab (sasaran pembicaraan) dalam ayat ini ditujukan kepada Rasulullah
Saw. tetapi perintahnya ditujukan kepada seluruh ummatnya. Majoriti fuqaha’
menggunakan firman Allah “sehingga kamu
mengikut agama mereka” sebagai dalil bahawa semua kekufuran itu adalah satu
Millah (agama), kerana Allah telah menggunakan kata Millah dalam bentuk mufrad
(tunggal) seperti juga yang difirmankan Allah Ta’ala “bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku” (Surah Al Kafirun (109) :
ayat 6).
Imam Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh.
Tafsiir ul Qur’an ul Adziim, Jilid 1, halaman 242
Secara
ringkas, makna kafir secara lughah (bahasa) berasal dari mufradat kufr
yang berarti ingkar, menolak atau menutup. Ingkar yang dimaksudkan adalah tidak mahu
patuh dan menentang arahan Allah Swt. dan rasulNya. Lantaran lafadz kata kafir
ini datangnya dari Kalamullah, ia telah diterangkan sendiri oleh Allah Swt. di
dalam Al Qur'an ul Adziim dalam banyak ayat dengan berbagai bentuk dan sifat. Secara
umum, dari segi isthilah (syara’) berarti orang-orang yang (secara i’tiqad dan
amaliyah) tidak menerima Islam sebagai Ad Diin dan tidak mahu tunduk patuh
kepadanya. Dalam kata lain, orang-orang tidak beriman kepada Allah Swt. dan
rasulNya ya’ni bukan Islam.
Diantara
ayat yang memberikan makna kafir secara umum ini adalah :-
“Sesungguhnya
orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, (sama ada) kamu beri peringatan atau
tidak kamu beri peringatan, mereka tidak akan beriman”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 6
"… Maka ada di antara mereka yang
beriman dan ada pula di antara mereka yang kafir.."
Surah Al Baqarah (2) : ayat 253
"Allah
pelindung bagi orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan
(kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindung
mereka ialah taghut (syaitan) yang mengeluarkan mereka daripada cahaya (iman)
kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka, mereka kekal
didalamnya."
Surah Al Baqarah (2) : ayat 257
Allah Ta’ala memberitahukan, bahawa Dia
akan memberikan hidayah kepada orang-orang yang mengikuti keredhaanNya menuju
jalan keselamatan. Dia mengeluarkan hamba-hambaNya yang beriman dari gelapnya
kekufuran dan keraguan menuju cahaya kebenaran yang sangat jelas, terang, mudah
dan bersinar. Sedangkan pelindung orang-orang kafir adalah syaitan yang
menjadikan kebodohan dan kesesatan itu indah dalam pandangan mereka serta
mengeluarkan mereka dari jalan kebenaran menuju kekufuran, kesesatan dan
kebohongan, dan “mereka itu adalah
penghuni neraka, mereka kekal didalamnya".
Oleh kerana itu, Allah Ta’ala
menyebutkan kata an-nuur dalam bentuk
mufrad (tunggal) dan kata adz-dzulumaat
dalam bentuk jama’ (banyak) kerana kebenaran itu hanyalah satu sedangkan
kekufuran mempunyai jenis yang beragam dan semua sekalinya adalah batil
(palsu), sebagaimana firmanNya : Dan
bahawasanya (yang kami perintahkan) ini adalah jalanKu yang lurus, ikutilah
dia, dan jangan kamu ikuti jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu
mencerai-beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepada
kamu agar kamu bertaqwa (surah Al An’am (6) : ayat 153).
Imam Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh.
Tafsiir ul Qur’an ul Adziim, Jilid 1, halaman 518-519
Begitu juga, sifat kufur itu boleh terjadi
ke atas sesiapa sahaja termasuk ummat Islam sendiri pun sekiranya disebalik segala
macam sifat dan gambaran keIslaman yang mereka bawa, tersembunyi hakikat bahawa
mereka meyakini, melazimi, mempercayai dan mengamalkan sesuatu amalan, perbuatan,
kepercayaan dan apa-apa jua amalan ritual dan spiritual yang bertentangan
dengan perintah Allah Swt. dan As Sunnah rasulNya. Ini dinyatakan oleh Allah Ta’ala
dalam firmanNya :
“Dan barangsiapa yang mencari (memilih)
agama selain Ad Diin ul Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu)
daripadanya, dan dia diakhirat (nanti) termasuk orang-orang yang rugi”.
Surah Ali Imran (3) : ayat 85
Orang-orang yang beriman dari ummat ini
(ummat Muhammad) beriman kepada seluruh nabi yang diutusNya dan semua Kitab
yang diturunkan, tidak sedikit pun yang mengingkarinya, bahkan mereka
membenarkan apa saja yang diturunkan dari sisi Allah, dan membenarkan semua
nabi yang diutus Allah. Maka barangsiapa yang memilih (menempuh) jalan selain
yang telah disyariatkan Allah, maka Dia tidak akan menerimanya. Sebagaimana
yang 1elah disabdakan oleh Rasulullah dalam hadis sahih : Barangsiapa mengerjakan suatu amalan yang tidak ada dasar perintahnya
dari kami, maka amalan itu ditolak.
Imam Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh.
Tafsiir ul Qur’an ul Adziim, Jilid 2, halaman 84-85
Arti dinyatakan Al Qur’an itu sudah cukup jelas memberitahukan apa
dan siapa yang dimaksudkan kafir itu. Waima siapa pun orangnya, jika tidak mahu
mengucapkan 2 kalimah syahadah adalah kafir. Barang siapa yang tidak mahu
mengakui Allah Ta’ala sebagai satu-satunya Tuhan yang berhak diibadahi, tiada
yang selainNya dan mengingkari (menolak) bahawa Nabi Muhammad Saw. sebagai
utusanNya adalah juga kafir. Begitu juga sesiapa pun jua yang membesarkan
sesuatu yang dibikin manusia atau syaitan bertopengkan manusia sebagai lebih
tinggi dari ketentuan yang dibuat oleh Allah dan utusanNya, maka adalah juga
kafir.
Justeru itu, tidak perlulah berdolak dalik lagi dengan segala bentuk
kata-kata merapu meraban kalau pun dengan bahasa yang sedap didengar seraya
memukaukan, tiada yang tidak jelas pada kalamullah dan as sunnah rasulNya dalam
memaknakan siapa kafir itu termasuk segala macam sikap dan sifat perbuatannya, sehingga
tidak memerlukan sesiapa pun ummat manusia untuk bersusah payah lagi memutar
otak yang sedia berkarat bagi mencari makna dan definisi kafir, secara syok
sendiri.
Tidak usah diserabutkan dan diselewengkan lagi dengan makna yang
kabur-kabur dan memualkan, misalnya slogan janganlah menyebut orang sebagai
kafir sekalipun jelas terang lagi bersuluh di tengah hari bahawa mereka menolak
hukum Allah, menghukumi orang yang mau belajar Al Qur’an tapi tidak mau masuk
Islam, mereka ini tidak boleh disebut kafir, orang yang memberi lebih banyak
wang bajet tidak boleh disebut kafir, orang yang lebih pandai belit dan bodek
tidak boleh disebut kafir, padahal jelas mereka ini bukan Islam. Begitulah tafsiran
dan fahaman amat aneh yang sudah merebak dalam pikiran banyak orang. Jelasnya,
kalaulah bukan Islam tidak boleh dikatakan kafir, lantas untuk apa lafaz kafir
itu disebutkan Allah Ta’ala lewat kalamNya?
Paling menjengkelkan, hal sebaliknya pula berlaku dalam muammalah
sesama Muslim, bahkan dengan begitu berleluasa. Pantang ada salah silap,
pantang ada beza pendapat, pantang ada beza pendirian kalau pun perkara titik
bengek, maka lancang lah mulut mengungkapkan kata kafir. Habis segala macam ayat,
hadis dan kalam para ulama’ dipilih dan ditapis lantas diguna untuk semata-mata
mengkafirkan orang disamping membetulkan diri sendiri. Entah apalah jenis
fahaman ini, kepada bukan Islam dicipta segala macam alasan lantaran tidak
tergamak menyebut kafir, tetapi sesama Islam menjadi begitu mudah pula. Mungkin
juga, sekarang sudah ada tafsiran kafir lebih baharu yang saya serba dhaif ini telah
pun ketinggalan.
Saya
menyedari bahawa semua penanya bertumpu kepada situasi yang berlaku dalam gerakan
hizbi dan haraki (parti politik) semasa. Namun dengan jelas ingin saya
maklumkan bahawa, amat tidak wajar untuk saya bercakap dalam perspektif mereka,
lantaran saya bukanlah sebahagian dari mereka sementelahan saya memang tidak
berminat pun. Dalam beberapa hal tertentu, lebih molek mereka sendiri yang
menjawab dan memberi hujjah ke atas kata-kata dan pendirian mereka. Begitulah
sebaik-baiknya. Apa yang mampu saya katakan hanyalah menyampaikan kalamullah
dengan segala peringatan lantaran Islam yang suci ini adalah rahmat kepada
seluruh alam, bukan sekadar terbantut dan berlegar-legar dalam dalam tempurung gerakan
hizbi dan haraki sahaja.
Seharusnya
kita sedari dan akui, salah satu faktor susahnya ummat Islam bersatu dan
bersepakat dalam bayak hal adalah disebabkan peranan orang kafir dalam
mengadu-dombakan ummat Islam. Kerana itulah, Allah Swt. melarang ummat Mukmin,
supaya tidak mengambil orang kafir sebagai orang kepercayaan disebabkan sikap
dan hasad buruk yang tersirat di dalam diri mereka. Mereka berpura baik dan
manis mulut di depan kita tetapi mendoakan dan mengusahakan kecelakaan ke atas
kita dibelakang. Itulah yang disebut Allah Swt. di dalam Al Qur'an ul Qadiir :
"Hai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu
orang-orang yang di luar kalanganmu (kerana) mereka tidak henti-hentinya
(menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu.
Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati
mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat
(Kami), jika kamu memahaminya".
Surah
Ali Imran (3) : ayat 118
“Beginilah
kamu (orang-orang yang melanggar larangan), kamu (sahajalah) yang menyukai
(percayakan) mereka, sedangkan mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman
kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan
apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi
apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana
geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): “Matilah kamu dengan
kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi
hati) yang ada di dalam dada”.
Surah
Ali Imran (3) : ayat 119
“Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian)
menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira
dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak
akan membahayakan kamu sedikit pun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya
akan apa yang mereka lakukan”.
Surah
Ali Imran (3) : ayat 120
Allah
Tabaraka Wata’ala melarang hamba-hambanya yang beriman menjadikan orang kafir
sebagai teman kepercayaan. Yakni mereka akan membukakan rahsia dan segala yang
tersembunyi kepada musuh orang-orang Islam. Dan orang-orang kafir itu, dengan
segenap daya dan kekuatannya, tidak henti-hentinya menimbulkan kemudharatan
bagi orang-orang Islam. Yakni selalu berusaha keras untuk menyelisihi dan
menjerumuskan orang Islam ke dalam bahaya dengan segala cara serta melakukan
berbagai tipu muslihat yang dapat dilakukan. Mereka juga menyukai dapat
menyulitkan, melukai dan menyusahkan orang-orang Islam.
Keadaan
ini menunjukkan kerasnya permusuhan (dan kebencian) mereka terhadap orang
Islam. Yaitu ketika orang Islam mendapatkan kebahagiaan, kemenangan dan
dokongan, serta bertambah banyak dan semakin kuat para pendokongnya, maka orang
kafir itu bersedih hati. Dan sebaliknya jika ummat Islam ditimpa kesulitan atau
menderita kekalahan dari musuh-musuhnya, berupa kekalahan kerana suatu hikmah
yang dikehendaki Allah, maka orang kafir itu bergembira dan bersuka-cita.
Imam Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh.
Tafsiir ul Qur’an ul Adziim, Jilid 2, halaman 121-123
Sebahagian besar ahli kitab berhasrat dan
berangan-angan supaya mereka dapat mengembalikan orang Islam kepada kekafiran (murtad)
yakni menyembah berhala setelah beriman. Ini disebabkan rasa kedengkian yang
amat menebal di dalam hati mereka. Hal ini dijelaskan Allah Swt. dalam ayat
berikut :
“Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan
Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir
setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri,
sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu,
maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan
perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 109
Sesungguhnya
Allah melarang keras orang-orang mukmin dari mengambil yahudi dan nasrani
sebagai teman rapat dan kepercayaan, lantaran mereka ini rapat antara satu sama
lain dalam memusuhi Islam. Mala h Allah memberikan amaran bahawa sesiapa yang
melanggar perintahnya dengan mengambil yahudi dan nasrani sebagai teman rapat,
sesungguhnya dia termasuk golongan mereka.
“Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan
Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat
kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka
teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu.
Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim”.
Surah
Al Maaidah (5) : ayat 51
Demi untuk menentang Islam, mereka
bersatu. Bahkan mereka juga mengatakan :
“Dan mereka (Yahudi dan Nasrani)
berkata pula : “Tidak sekali-kali akan masuk syurga melainkan orang-orang
yang berugama Yahudi atau Nasrani“. Yang demikian itu hanyalah
angan-angan mereka sahaja. Katakanlah (wahai Muhammad) : “Bawalah kemari
keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu,
jika betul kamu orang-orang yang benar”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 111
Sesungguhnya
Allah melarang keras orang-orang mukmin mengambil para kafirin sebagai wali
sehingga meninggalkan orang Islam sendiri, menerusi firmanNya di dalam Al
Qur’an ul Razaaq :
“Janganlah
orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali(A) dengan
meninggalkan orang-orang mukmin. Barangsiapa berbuat demikian, nescaya lepaslah
dia dari pertolongan Allah kecuali kerana (siyasah) memelihara diri dari
sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu terhadap
diri-(siksaan)Nya. Dan hanya kepada Allah kembali mu”.
Surah
Ali Imran (3) : ayat 28
(A)
: bermakna teman akrab, pemimpin, pelindung atau penolong
Allah
melarang hamba-hambanya yang beriman untuk mengangkat orang kafir sebagai wali
dan pemimpin dengan kecintaan kepada mereka dan mengabaikan orang-orang yang
beriman. Barang siapa yang melanggar larangan ini maka terlepaslah dia dari pertolongan
Allah. Kecuali bagi orang yang berada di suatu negeri dan pada waqtu tertentu,
merasa takut terhadap kejahatan orang kafir, maka baginya dibolehkan bersiyasah
kepada mereka secara zahirnya sahaja, bukan secara batin dan niyatnya.
Sebagaimana imam Al Bukhari rh. meriwayatkan dari Abu Darda’ Rhu. ia berkata :
Sesungguhnya kami menampakkan wajah cerah kepada beberapa orang kafir, sedang
hati kami melaknat mereka.
Imam Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh.
Tafsiir ul Qur’an ul Adziim, Jilid 2, halaman 32-33
Barangsiapa
yang bertauhidkan Allah Swt. dan mentaati pesuruhNya, tidak boleh baginya
berkasih sayang dan terlalu mempercayai dengan orang yang menolak keesaan Allah
dan kerasulan pesuruhNya, walaupun mereka adalah kerabat yang paling aqrab (dekat).
Sesungguhnya Allah Azzawajalla telah memberi pesan di dalam Al Qur’an ul Hamiid
:
“Kamu
tidak akan mendapati satu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat,
saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan rasulNya,
sekalipun orang itu bapa-bapa atau anak-anak atau saudara mara ataupun keluarga
mereka. Mereka itulah orang-orang yang Allah telah menanamkan keimanan dalam
hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang dariNya, dan
memasukkan mereka kedalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai; mereka
kekal di dalamnya. Allah rela terhadap mereka dan mereka rela kepada Allah.
Mereka itulah golongan Allah, ketahuilah bahawa golongan Allah itulah golongan
yang beruntung”.
Surah
Al Mujadalah (58) : ayat 22
Allah Swt.
turut memberikan peringatan tentang perangai kafiriin ini, meski pun diantara
mereka terjadi perselisihan dalam banyak hal, tetapi mereka tetap bersatu dalam
menghadapi musuh yaitu ummat Islam. Inilah yang
diperingatkan dengan keras oleh Al Qur’an, yaitu orang-orang
kafir tolong-menolong antara sesama mereka, sementara orang-orang
Islam tidak mahu tolong-menolong sesama Muslimin sepertimana firman Allah Swt.
di dalam Al Qur’an ul Hassan :
“Adapun
orang-orang kafir, sebahagian mereka menjadi pelindung bagi sebahagian yang
lain. Jika kamu (hai para Muslimin) tidak melaksanakan apa yang diperintahkan
Allah itu, (yang dimaksud dengan apa yang Telah diperintahkan Allah itu:
keharusan adanya persaudaraan yang teguh antara kaum Muslimin) nescaya akan
terjadi kekacauan di muka bumi dan kerosakan yang besar.”
Surah Al
Anfaal (8) : ayat 73
Boleh
jadi ramai yang takkan suka dengan apa yang telah saya sebutkan ini. Namun
baiklah disampaikan juga peringatan dari Allah Swt. lantaran banyak orang sudah
terleka atau telah melupakannya. Jelas benar sekarang ini, ramai golongan
mukmin sanggup mengenepikan rakan seagama demi membela rakan kafir mereka
biarpun atas perkara-perkara sangat sensitif dan melukakan hati ummat Islam.
Pemerhatian saya mendapati, perbuatan sebegini diperlakukan kerana adanya
kepentingan-kepentingan tersendiri yang tidak menyangkut pun kepada kepentingan
Islam.
Kerana
itu, saya mahu sampaikan peringatan ini :
"......
Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan jangan
tolong menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertaqwalah kamu kepada
Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksaNya".
Surah Al Maaidah
(5) : ayat 2
Janganlah
sekali-kali kita berlaku tidak adil sehingga mengenepikan, mencerca, membenci
dan memusuhi saudara seagama dan sebangsa kita demi menegakkan rakan kafiriin
kita atau, menggunakan rakan kafiriin pula untuk membantai saudara Muslim kita
hanya kerana mengharapkan keuntungan sosial, politik dan ekonomi. Lebih dahsyat
lagi, kita pula hakikatnya menjadi alat kafiriin untuk membantai rakan
seagama sendiri waima secara sedar ataupun tidak sedar. Begitu juga, atas dasar
mahu berbaik dalam ukhuwwah dengan kafiriin itu, tidaklah sama sekali
melayakkan kita berperilaku semberono sehingga melepasi batasan dan
peraturan yang telah ditetapkan oleh Islam.
Justeru
itu, Allah Swt. telah memberi peringatan lagi kepada ummat Muslimin supaya
berhati-hati dengan da’yah orang kafir dan tidak mengikuti hawa nafsu mereka
lantaran mereka akan memesongkan kita dari kebenaran.Ini
djelaskan oleh Allah Swt. menerusi firmanNya di dalam Al Qur’an ul Majiid :
“Dan hendaklah
engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh
Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan
berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah
diturunkan oleh Allah kepadamu. kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima
hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyiksa mereka dengan
sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat
manusia itu adalah orang-orang yang fasiq.
Sesudah itu,
patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? padahal (kepada
orang-orang yang penuh keyaqinan) tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum
yang lebih daripada Allah".
Surah Al Maaidah
(5) : ayat 49 dan 50
Sesungguhnya
tiada kurang satu apa pun peringatan Allah Swt. tentang orang kafir dan gejala kekafiran
ini. Hanya terpulanglah kepada kita untuk mengambil pelajaran darinya atau
sekadar hanya membaca tanpa sahaja tanpa memberi apa-apa makna. Mudah-mudahan
Allah menguatkan iman dan keyakinan diri kita kepada agamaNya, dan menjadikan
kita ummat yang kukuh keIslaman selama-lamanya, dengan tidak mengikut atau pun
terpedaya dengan da’yah kaum kafirin. Setakat ini yang dapat saya nukilkan.
والله تعالى أعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam
0 ulasan:
Catat Ulasan