Jumaat, 12 Oktober 2012
Soal Jawab Ibadah Qurban (siri 4)
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat
menjalani rutin kehidupan sehari-hari kepada semua rakan jamaah serta para
pembaca. Seraya mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi
diri kita dari segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri
kita supaya tetap berpegang teguh kepadaNya dan menerima semua amalan kita.
Moga Allah Swt. Yang Maha Esa Yang Maha Dermawan, meredhainya. Saya mohon
berlindung diri dengan Allah Tabaraka Wata’ala dari sebarang kesilapan dan
kekhilafan, serta memohon pimpinanNya sentiasa dalam menghasilkan artikel ini.
Saya mengucapkan ribuan terima kasih terhadap semua jamaah dan
para pembaca atas segala maklumbalas ke atas artikel siri 1, 2 dan 3. Ada juga maklumbalas
yang lebih berbentuk ‘serangan tak langsung’ dan ‘ujian’. Walau apapun, ia memberikan
sedikit kelegaan dan kegembiraan kerana :
1.
Apabila mendapat maklumbalas, ia bermaksud apa yang dipersembahkan
itu memberi kesan, jikalau tidak! mungkin penulisan ini syok sendiri sahaja dan
tidak bermakna.
2.
Ada beberapa orang yang lama tidak hadir kuliah atas sebab-sebab
yang mafhum, namun memberi respons kepada artikel penulisan, bermakna manfaat
ilmu dan ukhuwwah silaturahim tetap berlanjutan.
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari dan bulan yang
mulia ini, InsyaAllah. Alhamdulillah, setakat saya masih sihat dan mampu untuk
meneruskan nukilan saya. Bersama ini saya sertakan sebahagian jawaban terhadap
beberapa persoalan lanjut yang dikemukakan. Ini adalah sekumpulan dari beberapa
siri maklumbalas. Selalunya maklumbalas begini saya berurusan secara individu
sahaja, namun kali ini saya siarkan atas permintaan jamaah sebagai pedoman dan
panduan ilmiyah, bukan sebagai ketetapan hukum. Saya tidak layak, amat dhaif
dan tidak faqih untuk mengistinbatkan hukum.
Semoga kita bersama-sama mendapat manfaat darinya. InsyaAllah.
----
Forwarded Message -----
From: abu_hadhari@yahoo.com
Sent: Monday, November 21, 2011 2:17 AM
Subject: Ibadah Qurban : Siri 1
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
Saya juga ucapkan
ribuan terima kasih atas huraian lengkap berkenaan ibadah korban. Saya ingin memohon
kepastian bagi hal ini :
Syarikat
saya bekerja ada menyumbangkan 2 ekor lembu untuk korban di 2 buah masjid. Kami
turut sama hadir menguruskan dan membahagikan kepada orang ramai. Tapi ramai
dikalangan kami tertanya, betulkah perbuatan begini.
Harap
mendapat penjelasan.
Maklumbalas - Perintah melaksanakan ibadah
qurban diturunkan oleh Allah Swt. kepada junjungan mulia Nabi Muhammad Saw. dan
seluruh ummatnya menerusi firman Allah Swt. berikut :
"Sesungguhnya kami telah memberikan
kepadamu (wahai Muhammad ) nikmat yang banyak (sebuah sungai di syurga). Maka,
dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah (nahr). Sesungguhnya
orang-orang yang membenci kamu, dialah yang terputus”.
Surah Al Kausar (108) : ayat 1-3
Bagaimana mahu melakukannya, dijelaskan oleh
sifat amalan Nabi Saw. sendiri serta para sahabatnya, yang salah satunya
dinyatakan di dalam hadis berikut :
“Dari Abu Ayyub Al
Ansori rhu. ia berkata : Di masa Rasulullah Saw., setiap seseorang lelaki
berqurban dengan seekor kambing untuknya dan untuk keluarganya”.
Hadis riwayat imam
Tarmidzi rh., kitab Al Adhahi, Jilid 2 no. 1216 (hadis ini disahihkan oleh
beliau). Diriwayatkan juga oleh imam Ibnu Majah rh. Jilid 2 no. 2546 (dengan
sanad yang sahih)
Keterangan di atas
menjelaskan maksud perintah membuat qurban itu kepada individu mukmin yang
berkemampuan dan hukumnya adalah sunnat muakkad (yang dituntut). Dalam kes yang
tuan sebutkan di atas, qurban itu dibuat oleh syarikat bukannya individu, maka
itu :
1.
Perbuatan itu tidak salah dan sembelihan
itu sah, cuma ia sembelihan biasa, bukan ibadah qurban kerana tidak mematuhi
syaratnya.
2.
Perbuatan baik tuan menguruskan ibadat
sembelihan itu, yakinlah ia amalan yang diberi ganjaran oleh Allah Swt.
----
Forwarded Message -----
From: nurziehaznil@gmail.com
Sent: Sunday, November 20, 2011 4:21 PM
Subject: Ibadah Qurban : Siri 2
Assalamualaikum
ustaz,
Kami pelajar di
sebuah IPTA ada buat kutipan ramai-ramai untuk membuat korban, memandangkan
kami kurang kemampuan. Tujuannya bagi membuat latihan tentang korban dan daging
itu kami agihkan kepada yang hadir di masjid dan sebahagian kami berikan untuk
kenduri masjid. Apa status hukum sebenar korban kami itu.
Satu lagi, kawan saya
suruh saya bayar dulu memandangkan dia tak mampu pada masa itu, tapi sehingga
sekarang dia belum bayar balik. Saya pun susah juga. Bagaimana keadaan korban
yang dia buat.
Sekian.
Maklumbalas
– Telah saya nyatakan di atas dan sebelum ini bahawa, ibadah qurban
diperintahkan kepada individu mukmin yang mampu. Seekor kambing hanya bagi 1
orang, seekor lembu pula boleh dikongsi oleh 7 orang maksima dan seekor unta
oleh 10 orang maksima. Ini adalah kali pertama saya mendapat khabar yang ibadah
qurban dibuat perkongsian beramai-ramai (saya yakin - sehingga melepasi syarat
yang telah dinyatakan). Maka itu :
1.
Hasrat untuk berlatih itu bagus dan
baik sekali
2.
Tidaklah sembelihan itu menjadi ibadah
qurban sekiranya tidak menepati syarat yang dinyatakan, tetapi jadilah ia sah
sebagai sembelihan biasa sahaja.
3.
InsyaAllah, niyat dan perbuatan mulia
itu tetap diberikan Allah Swt. ganjaran selayaknya.
Berkenaan
hutang seorang sahabat itu, ini kali pertama juga saya mendengar khabar orang
berhutang untuk membuat qurban. Amat pelik alkisah ini. Perintah ibadah qurban
diturunkan kepada orang yang mampu, yang tidak mampu tidak dikehendaki
membuatnya. Justeru itu, tidak perlu sehingga berhutang kerana berada dalam
keadaan tidak mampu. Lantaran sembelihan itu bukan qurban (sebab telah dinyatakan
di atas), namun ia tetap sah sebagai sembelihan biasa, kalau pun sebahagian
pembeliannya menerusi cara berhutang.
Kes
hutang ini adalah satu kes lain yang tidak menjadi syarat kepada sah atau tidak
sembelihan. Disebabkan hutang kepada tuan dia belum dibayar, mintalah baik-baik
kepada dia dan sampaikan pesan Nabi Saw. kepadanya :
“Dari
Abu Hurairah Rhu. ia berkata : Seseorang pernah meminjamkan hutang kepada
Rasulullah lalu ia bertindak (ditagihnya) secara kasar kepada Baginda, hingga
para sahabat berasa geram kepadanya (orang itu). Maka Nabi Saw. bersabda :
Sesungguhnya bagi orang yang memiliki (memberi hutang) berhak untuk berkata apa
saja (menagih). Belikanlah oleh kamu seekor unta muda kemudian berikan
kepadanya! Mereka (sahabat) berkata : Kami tidak mendapat unta, melainkan yang
paling bagus. Lalu Baginda bersabda : Belilah kemudian berikan kepadanya.
Sesungguhnya sebaik-baik kamu ialah yang paling baik membayar hutangnya.”
Hadis
sahih riwayat imam Muslim rh. Jilid 4, no. 1601
Moga
saya telah membantu, dan semoga tuan boleh mendapat wang kembali.
----
Forwarded Message -----
From: amziehajati@yahoo.com
Sent: Monday, November 21, 2011 11:44 AM
Subject: Ibadah Qurban : Siri 1
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
Moga kau sihat Edd,
ado sikit den nak tanyo hal korban, sogan sikitlah melibatkan kaum keluargo den
nih.
Apa hukumnya bagi seseorang yang sangat
berkemampuan, selalu melaksanakan ibadah korban sedangkan dalam hal amalan
wajib seperti solat dan puasa dia culas bonarlah. Selalu kito kenen-kenen pun
dia buat tak faham je. Boleh diterima kah korban yang dia buat, macam mana
dengan amalan wajib yang dia tinggalkan
Harap dapat sikit penjelasan
Maklumbalas – Ada prinsip asas yang
mesti difahami dalam menangani perkara ini. Perintah melaksanakan Ibadah/syari’ah
Islam terkandung di dalam Al Qur’an dan As Sunnah rasulNya. Ia terbahagi kepada
2 yaitu wajib (mesti dibuat - fardhu ain dan kifayah) dan sunnat. Setiap
satunya mempunyai dalil dan nas suruhan tersendiri dan ia berdiri sendiri tanpa
bergantung kepada selainnya.
Sebagai contoh : tidak boleh sama
sekali diputuskan bahawa tidak perlu (hilang kewajiban) membayar zakat (harta
dan fitrah) kerana solat dan puasa belum buat.
Status hukumnya juga berbeza yang mana
perkara wajib itu mesti dibuat dan meninggalkannya berdosa, malah meningglkan
perkara rukun (solat, puasa, zakat dan haji) adalah dosa besar. Ibadah qurban
adalah salah satu ibadah sunnat hukumnya, dan perkara yang sunnat itu kalau
dibuat akan mendapat pahala dan jika tidak dibuat, ia tidak mendatangkan dosa.
Perintah melakukan ibadah/syariah sama
ada wajib (fardhu) atau sunnat (mandhub) ini terjatuh kepada setiap individu
ummat muslimin selagimana seseorang itu masih mukallaf (baligh, sihat tubuh
badan, waras akal fikiran, beriman dan tidak terkeluar dari Islam). Pengecualian,
keringanan atau pengkhususan dari tanggungjawab melaksanakan ibadah/syariah ini
secara seluruhnya atau sebahagiannya, hanya boleh diperbuat sekiranya berlaku
sesuatu sebab (ilat) yang dbenarkan syara’ sahaja, misalnya bencana alam (tahap
umum) atau sakit dan uzur (tahap individu). Dan seluruh ibadah ini terputus
langsung apabila manusia itu mati.
Maka itu, ibadah qurban yang dibuat
oleh seseorang adalah tidak salah dan tetap sah diperlakukan selagi mana dia
masih mukallaf, dan insyaAllah, dia boleh mendapat ganjaran pahala atas
perbuatannya yang itu, sekalipun seseorang itu senghaja tidak melakukan lain-lain
perintah Allah Swt. dan rasulNya yang wajib. Harus diingat benar-benar,
meninggalkan yang wajib itu adalah dosa besar dan balasannya neraka (hal ini
boleh dirincikan dalam bab yang lain).
Seruan saya, berdasarkan penceritaan
tuan, memang ada yang tidak kena pada individu itu. maka pihak keluarga
teruskan usaha sedaya upaya agar seseorang itu dapat melakukan perkara wajib sepenuhnya
dahulu dengan cara yang benar, sebelum melakukan perkara sunnat lantaran
begitulah turutan melakukan ibadah yang dituntut oleh Allah Swt. dan dicontohi rasulNya.
Namun dalam tempoh itu, tetap jua apa-apa ibadah sunnat yang dia lakukan adalah
diterima dan sah.
----
Forwarded Message -----
From: pedu_00@yahoo.com
Sent: Tuesday, November 22, 2011 17:55 PM
Subject: Ibadah Qurban : Siri 2
Assalamu’alaikum
Wr. Wbt.
Terima
kasih atas huraian lengkap ibadah korban. Moga hasil usaha Tn. Hj. mendapat
restu Allah dan dilimpahi rizqi dan kelapangan masa untuk meneruskan usaha
da’wah yang murni ini. InsyaAllah.
Saya
ingin mendapat penjelasan lanjut, setiap perintah amalan ibadah oleh Allah Swt.
tentu sekali mempunyai hikmah dan kelebihannya. Hal ini rasanya belum lagi Tn.
Hj.nyatakan dalam artikel-artikel yang lepas. Saya berpendapat amat perlu hal
ini diketengahkan kerana ini juga salah satu cara da’wah kepada orang Islam
tentang kepentingan dan kelebihan ibadah korban malah mungkin juga kepada bukan
Islam.
Sekian,
terima kasih.
Maklumbalas – Saya ada menyatakannya
dalam artikel terdahulu, namun secara ringkas sahaja. Berdasarkan permintaan
ini, baik sekali dinyatakan lebih lanjut.
1.
Orang yang membuat qurban akan mendapat manfaatnya yaitu diampuniNya
dosa-dosa mereka, diganjari pahala diatas ibadah dan ketaatan yang dilakukan
dan mendapat untung dalam perdagangan. Mereka menyebut nama Allah dan
membesarkanNya (bertakbir) semasa menyembelih sebagai tanda syukur kepada Allah
atas nikmat dan rizqi yang dikurniakanNya. Demikianlah maksud firman Allah Swt.
di dalam Al Qur’an ul Hamiid :
“Supaya
mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama
Allah pada hari yang telah ditentukan, atas rizqi yang telah Allah berikan
kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagiannya dan
(sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara lagi
fakir”.
Surah
Al Hajj (22) : ayat 28
2.
Melaksanakan ibadah qurban merupakan
satu manifestasi kepada ketundukan, ketaatan, pematuhan seterusnya ketaqwaan
kita sebagai makhluk kepada Khalik, menerusi kepatuhan kepada semua perintah
dan segala suruhanNya, bagi mendekatkan diri kepadaNya. Dilakukan hanya untuk
Dia semata-mata tanpa ada sedikit pun untuk yang selainNya. Sekiranya diperbuat
sebegitu, maka itulah sifat taqwa, yang diterima oleh Allah Swt. Demikianlah
maksud firman Allah Swt. di dalam Al Qur’an ul Haliim :
“Daging-daging unta dan darahnya itu
sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, tetapi ketaqwaan dari
kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk
kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayahNya kepada kamu. Dan
berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik”.
Surah
Al Hajj (22) : ayat 37
“………….
Berkata Habil : Sesunguhnya Allah hanya menerima (qurban) dari orang-orang yang
bertaqwa”.
Surah
Al Maaidah (5) : ayat 27.
3.
Di hari akhirat nanti, binatang qurban
itu akan didatangkan oleh Allah dari tempat yang tinggi (mulia) dan ia menambahi
pahala juga akan memberatkan timbangan (al mizan) dan membantu orang yang
membuat qurban itu mendapat syurga. Demikianlah yang dinyatakan di dalam hadis
berikut :
“Dari Ummul Mukminin Aisyah binti Abu
Bakar Rha. ia berkata, bahawasanya Rasulullah Saw. telah bersabda : Tidak ada
amalan yang dilakukan oleh manusia pada hari raya qurban yang lebih disukai
Allah (selain) dari mengalirkan darah (yakni menyembelih qurban). Sesungguhnya
ia akan datang pada hari kiamat nanti dengan tanduk-tanduknya, kuku-kuku dan
bulu-bulunya (dan diletakkan di atas timbangan). Dan sesungguhnya darah
binatang qurban itu mendapat kedudukan di sisi Allah di suatu tempat yang
tinggi sebelum ia jatuh di atas bumi. Oleh itu, ikhlaskanlah hati kamu ketika
berqurban itu”.
Hadis riwayat Imam Tirmizi h., imam Ibnu
Majah rh. dan imam Hakim rh. Imam As Suyuthi rh. menyatakan ia hasan. Kitab Al Jami’
us Saghier, no. 7949
4.
Membuat qurban melatih diri ummat Muslimin supaya
bersifat qana’ah (murah hati) dengan mengeluarkan sebahagian rizqi anugerah
Allah Swt. kepada golongan yang memerlukan. Selain itu, ia meningkatkan rasa
ukhuwwah, merapatkan silaturrahmi, kasih sayang dan rasa kebersamaan di
kalangan ummat Islam. Demikianlah yang dijelaskan dalam dalil-dalil berikut :
“…….Maka
makanlah sebahagiannya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan
orang-orang yang sengsara lagi fakir”.
Surah
Al Hajj (22) : ayat 28
“…….Maka
makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang rela dengan apa yang ada
padanya (orang yang berharap tetapi tidak meminta-minta) dan orang yang
meminta”.
Surah
Al Hajj (22) : ayat 36
“Dari
Salamah bin Akwa rhu. ia berkata : bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Barangsiapa
diantara kalian yang menyembelih binatang qurban, maka janganlah ia menyimpan
sedikitpun darinya di rumahnya setelah 3 hari. Pada tahun berikutnya para
sahabat bertanya : Ya Rasulullah! kami melakukan sebagaimana yang kami lakukan
pada tahun yang lalu. Baginda bersabda : (Sekarang) makanlah, berikanlah pada
yang lain dan simpanlah. Kerana pada tahun lalu itu banyak sahabat yang ditimpa
kesusahan. Jadi aku bermaksud agar kamu semua membantu mengatasinya”.
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 5569)
Mudah-mudahan
saya telah membantu, insyaAllah.
----
Forwarded Message -----
From: prtdi@yahoo.com
Sent: Tuesday, November 22, 2011 9:37 AM
Subject: Ibadah Qurban : Siri 2
Assalamua’alaikum tuan ustaz,
Terima kasihlah atas jawaban panjang
lebar kepada soalan saya tu dulu, Saya baca bersambung-sambung baru boleh
habis. Kurang clear, saya baca lagi. InsyaAllah, boleh difahami, sekiranya ada
yang musykil nanti saya tanya lagi. Harap tak jemu.
Dan sekarang saya nak tanya, berlaku
dalam satu keadaan, seseorang itu mampu keluarkan duit 1 kali sahaja sama ada
untuk buat korban atau buat akikah, maksudnya dia hanya boleh pilih salah satu
sahaja. Terjadi keadaan anak dia yang baru lahir, akan tamat 7 hari yang
dituntut buat akikah bersamaan pada hari raya haji ke 4. Jadi, mana yang lebih
utama untuk dia buat dulu, akikah atau korban?
Soalan saya ni fiksyen saja, tapi
tak mustahil keadaan ini boleh berlaku kepada sesiapa pun. Baik juga tuan bagi
jawaban in advance supaya jika terjadilah cerita seperti itu tak kelam kabut
nanti.
Segala jawapan macam mana pun, terlebih
dahulu saya ucapkan ribuan terima kasih.
Segala jasa baik sangat dihargai. Sekian.
Maklumbalas
– Terima kasih tuan prtdi@yahoo.com yang
berjaya mengekalkan tradisi memberi idea dan soalan memeningkan kepada saya. Memang
kelam kabut saya kerana hal qurban ini belum habis lagi, tapi tuan dah masukkan
hal aqiqah. Ayat-ayat soalan terakhir seakan perli saya pun ada. Tapi tak apa,
memandangkan ia turut melibatkan qurban, saya cuba jawab juga sebaiknya,
insyaAllah. Jawaban awal begini :
1. Paling baik
adalah buat kedua-duanya sekali, itu pun sekiranya dia itu mampu.
2. Pilih saja
salah satu darinya untuk diperbuat, juga tidak salah, kerana kedua-duanya adalah
hukum sunnat muakkad (yang dituntut membuatnya).
Yang
memeningkan saya ini, adalah tuan minta saya buat suatu ketetapan yang mana satu
lebih afdhal di antara bentuk 2 ibadah, yang hukumnya sama, untuk diperbuat
dalam situasi sebegitu. Ini bukan hal mudah. Kerana itu, saya berpesan
awal-awal lagi, apa yang saya putuskan nanti adalah pedoman sahaja yang
terhasil dari keupayaan saya sendiri, bukan suatu penetapan hukum, malah
validitynya pula hanya untuk keadaan seperti itu sahaja. Pasti sekali akan ada
perbezaannya sekiranya ditanya kepada ilmuwan lain yang lebih faqih.
Sedikit
tentang aqiqah (rinci dalam bab aqiqah sendiri) :
“Dari Muhammad bin Sirin rh. dari
Salman bin Amir Adh Dhabi Rhu. ia berkata, aku pernah mendengar Rasulullah Saw.
bersabda : Bersama bayi ada aqiqah. Maka hendaklah kalian menyembelih (kambing)
untuknya dan bersihkanlah kotoran darinya”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh.
Jilid 4 no. 5471
Dari Salman bin Amir Adh Dhabi Rhu.,
dia berkata bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda : “Aqiqah dilaksanakan kerana
kelahiran bayi, maka sembelihlah haiwan (kambing) dan hilangkanlah semua
gangguan darinya”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh.
Jilid 4 no. 5472
Secara lughah, aqiqah
berarti ‘memotong’. Asasnya ia merujuk pada rambut yang terdapat pada kepala
bayi ketika bayi tersebut keluar dari rahim ibunya, rambut itu dinamakan aqiqah
kerana ianya harus dipotong (dicukur). Dalam takrifan istilah, aqiqah berarti
binatang yang disembelih untuk bayi itu pada hari ke 7 (daripada hari
kelahirannya), dia dicukur dan diberi nama. Hukumnya sunnat muakkad.
Apabila terjadi situasi seperti ini,
adalah lebih afdhal membuat aqiqah bagi anak yang baru lahir disebabkan tempoh
yang disebut sebagai sunnat muakkad itu adalah terhad yaitu pada hari ke 7
daripada hari kelahirannya. Bermaksud, kesempatan untuk membuat aqiqah yang
dituntut itu hanya satu kali sahaja dalam tempoh 7 hari itu. Namun, boleh
aqiqah diperbuat selepas tempoh 7 hari itu, tetapi ia bukan sunnat dituntut
lagi. Demikianlah sefaham saya menerusi hadis berikut :
“Dari
Samurah bin Jundab Rhu. dia berkata bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda :
Semua anak bayi tergadaikan dengan aqiqahnya yang pada hari ketujuhnya
disembelih haiwan (kambing), diberi nama dan dicukur rambutnya”.
Hadis
sahih riwayat imam Tarmidzi rh. (no. 1552), imam Nasa’ie rh. (Jilid 7 no. 166),
imam Abu Daud rh. (no. 2838), imam Ibnu Majah rh. (no. 3165) dan imam Ahmad rh.
(Jilid 5 no. 7, 8 dan 22) dan imam Darimy rh. (Jilid 2 no. 81)
Ini
berbeza jika dibandingkan dengan ibadah qurban yang mana, ia juga di tuntut
dalam tempoh 4 hari (hari nahr dan 3 hari tasyriq), tetapi sekiranya tidak
boleh diperbuat pada tahun ini, ia boleh dibuat lagi pada tahun-tahun
berikutnya dengan hukumnya tetap sama, selagi seseorang masih hidup dan
berkemampuan sehinggalah ia wafat.
Mudah-mudahan
saya telah membantu tuan.
Setakat ini sahaja yang mampu saya
nukilkan, moga memberi manfaat.
والله تعالى أعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit Mertajam
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan