Sent: Wednesday, November 7, 2012 4:49 PM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam Agama
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Saya juga nak ucapkan ribuan terima kasih atas kupasan
yang lengkap ini. Saya mohon izin untuk dipanjangkan kepada rakan-rakan yang
lain.
Satu lagi saya nak bertanya :
1. Benarkah ayat "tiada paksaan dalam agama "membawa maksud yang
orang Islam pun boleh tukar-tukar agama.
2. Apakah boleh seperti fahaman sesetengah orang yang
anak-anak bila cukup umur 18 tahun maka boleh dia sendiri memilih agama yang
dia sukai.
Saya dapati sudah banyak fahaman macam ini dikalangan masyarakat kita. Saya
mahukan maklumbalas yang urgent juga.
Wassalam.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني
يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian
alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat
sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para
Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik
hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.
Terima kasih kerana mengajukan pertanyaan ini. Nada ayat
yang terakhir seolah-olah satu titah perintah pula kepada saya. Namun tak
mengapa, kalau pun dalam serba kekurangan saya cuba juga sebaik mungkin untuk
mematuhi titah perintah Tuan itu, dengan menulis jua artikel jawaban yang serba
dhaif ini. Didapati lafaz yang Tuan sebutkan itu terdapat di dalam Al Furqan,
Surah Al Baqarah (2) : ayat 256.
“Tidak ada paksaan dalam (memasuki) agama (Islam),
sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu
barangsiapa yang ingkar kepada taghut (A) dan beriman kepada Allah, maka
sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak
akan putus. Dan Allah Maha Mendengar dan Maha
Mengetahui.”
(A)
: taghut
adalah syaithan dan apa jua yang disembah, ditaati, dipatuhi, ditunduki dan
diibadahi selain dari Allah Swt.
Dari kecil
sampailah ke tua saya sendiri pun ada mendengar bermacam ragam orang memaknakan
dan menafsirkan ayat ini. Di kesempatan ini, saya akan cuba memberikan
penjelasan sebaik mungkin supaya ia memberi fahaman sebenar, selaras dengan maqsud
sebenar ayatullah ini, insyaAllah. Dimulai dengan kisah asbaabun nuzuul
(sebab-sebab turunnya ayat).
Imam Abu
Daud Rhm. dan imam Ibnu Hibban Rhm. meriwayatkan dari Abdullah Ibnu Abbas Rhu.
Bahawa dia berkata : Dulu kala ada seorang wanita yang setiap kali
melahirkannya anaknya selalu mati. Lalu dia bernazar jika anaknya hidup, maka dia akan
menjadikannya seorang yahudi. Ketika Bani Nadhir (yahudi) diusir dari Madinah (akibat melanggar perjanjian dengan ummat
Muslimin), diantara mereka terdapat anak-anak orang Ansar (termasuk anak ibu tadi). Maka mereka pun
berkata : Maka kita tidak boleh membiarkan anak-anak kita. Maka turunlah firman
Allah tersebut.
Ibnu Jarir Rhm. meriwayatkan dari Abdullah Ibnu Abbas
Rhu. Dia berkata : Firman Allah Ta’ala ini turun kepada seorang lalaki Ansar
yang berasal dari Bani Salim bin Auf yang bernama Al Husain. Dia mempunyai 2
orang anak yang keduanya beragama nasrani, sedangkan ia sendiri adalah seorang
Muslim. Maka dia pun mengadu kepada Nabi Saw. : Apakah saya perlu memaksa
mereka berdua untuk masuk Islam kerana mereka tetap ingin masuk agama nasrani?.
Maka Allah menurunkan firmanNya ini.
Imam Al Hafiz Abdul Rahman Ibni Abi Bakr Jalal
ad-Din As Suyuthi Al Misri Rhm. Kitab Lubaabun Nuquul Fi Asbaabun Nuzuul, halaman
107-108, berdasarkan hadis sahih riwayat imam Abu Daud Rhm. no. 2682 dan imam
Ibnu Hibban Rhm. no. 140
Penjelasan dari kisah asbaabun nuzuul ini
memberitahukan bahawa ayat ini membawa maqsud : orang kafir tidak boleh dipaksa
memasuki agama Islam.
Imam Al Hafiz Al Mufassir Abu Ja’far Muhammad bin
Jarir bin Yazid bin Khalid Ath Thabari Rhm. menjelaskan : Ayat ini
mengandung makna seseorang dilarang memaksa seseorang lainnya yang mereka redha
dengan hukum untuk masuk Islam. Lalu mereka pun dipungut jizyahnya. Ayat ini
diberlakukan bagi dua golongan, ahli kitab (yahudi dan nasrani) dan majusi. Mereka
dibiarkan memeluk agama yang bertentangan dengan agama Islam, namun dipungut
pembayaran jizyah.
Maqsud ayat “sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada
jalan yang sesat” yaitu telah
jelas bagi pencari kebenaran dan petunjuk, yang boleh membezakan kesesatan
dengan kekeliruan. Kerana itu, sesiapa pun tidak boleh memaksa 2 golongan ahli
kitab yang telah dipungut jizyah untuk memasuki agama Islam yang haq. Maka bagi
siapa yang menolak dari petunjuk setelah diberikan penjelasan kepadanya, maka
urusannya diserahkan kepada Allah Ta’ala yang akan menghukumi di hari akhirat
nanti.
Barangsiapa yang setiap
hamba kufur terhadap rububiyah selain Allah, dan dia kufur terhadap taghut,
membenarkan Allah bahawa Dia adalah Tuhan yang layak disembah, berarti dia
telah berpegang teguh kepada pegangan orang yang berharap dihindarkan dirinya dari
siksa dan hukuman Allah. Ayat ini juga menjelaskan bahawa Allah Maha mendengar
iqrar seorang Mukmin akan keesaan Allah Ta’ala dan berlepas diri dari sekutu
dan berhala yang disembah. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang menjadi tekad
orang Mukmin terhadap keesaan Allah, sedang hatinya ikhlas dalam menyembah
Allah.
Kitab Jami’ ul-Bayan Fi Ta’wil
il-Qur’an (Tafsir Ath-Thabari), Jilid
4, halaman 546-562
Imam Al Hafiz Al Mufassir Ismail bin Umar Ibnu
Katsir Ad Dimasyqi Rhm. menjelaskan : Ayat
ini menyatakan tidak ada paksaan dalam beragama. Ketika kita telah menyampaikan
kepada pemeluk agama lain, tentang kebenaran Islam berikutan bukti-buktinya,
lalu mereka masih belum beriman, maka kita tidak boleh memaksa mereka. Hal itu
barangkali kerana hati mereka mengeras dan tertutup dari hidayah Allah Ta’ala. Kita
perlu mengkedepankan tolak ansur dalam beragama.
Disebutkan dalam sebuah
riwayat, ayat ini ditujukan kepada sahabat Ansar. Seorang sahabat menyusukan
anaknya kepada orang yahudi, lalu ia hendak memaksa orang yahudi itu memeluk
Islam. Maka turunlah ayat ini. Secara asasnya, kata “buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus” bermakna tali yang kuat. Para
ulama’ berbeza pendapat tentang makna sebenarnya. Menurut Mujahid, dua kata ini
bermakna iman. Adapun menurut As Saddi, maknanya adalah Islam.
Disebutkan dalam ayat tadi bahawa ketika seseorang
memeluk Islam dan beriqrar bahawa tiada Tuhan selain Allah Ta’ala, maka ia
telah berpegangan kepada tali yang sangat kuat (tidak akan putus lagi), yang akan menjadi pegangan hidupnya. Tali
ini akan menyelamatkannya dari pujuk rayu syaithan yang akan selalu berupaya
untuk menjerumuskan manusia ke jurang kekufuran. Tali inilah yang akan menjadi
senjata untuk mengalahkan pasukan-pasukan syaithan.
Kitab Tafsiir ul Qur’an il Adziim (Tafsir Ibnu Katsir),
Jilid 2 halaman 515-518
Penjelasan dari 2 tokoh tafsir muktabar ini juga
memberitahukan makna yang sama yaitu bahawa ayat ini membawa maqsud : orang
kafir tidak boleh dipaksa memasuki agama Islam. Ketika kita telah menyampaikan kepada pemeluk agama lain, tentang
kebenaran Islam berikutan bukti-buktinya, lalu mereka masih belum beriman, maka
kita tidak boleh memaksa mereka. Maka bagi siapa yang menolak dari petunjuk
setelah diberikan penjelasan kepadanya, maka urusannya diserahkan kepada Allah
Ta’ala yang akan menghukumi di hari akhirat nanti.
Walaupun orang Islam tidak dibenarkan memaksa,
tetapi adalah menjadi kewajiban ke atas setiap Muslimin untuk menyeru dan mengajak manusia kepada
Islam, agama suci yang haq yang membawa kesejahteraan kepada seluruh manusia. Tanggungjawab
menyebarkan Islam mesti disampaikan walau di mana saja berada. Ia terpulang
kepada orang ramai untuk menerima atau menolaknya, sebagaimana firman Allah
Swt. :
"Katakanlah (wahai
Muhammad): kebenaran itu datang daripada Tuhan kamu, maka sesiapa yang ingin
(beriman) hendaklah ia beriman dan sesiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir.
Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orag-orang yang dzalim itu neraka yang
gejolaknya mengepung mereka……………..."
Surah Al Kahfi (18) :
ayat 29
Segala keterangan
diatas, ya’ni ummat Muslimin dikehendaki menyeru orang kafir kepada memasuki
Islam tetapi tidak boleh memaksa mereka, dijelaskan lagi oleh Kalamullah
berikut :
"Dan jikalau
Tuhanmu menghendaki, nescaya berimanlah sekelian manusia yang ada di muka bumi
seluruhnya. Maka apakah engkau (hendak) memaksa manusia (pula) supaya mereka
menjadi orang-orang yang beriman?"
Surah Yunus (10) : ayat 99
"Maka berikanlah
peringatan (wahai Muhammad, kepada manusia), kerana sesungguhnya engkau
hanyalah seorang Rasul yang memberi peringatan, engkau bukanlah orang yang
berkuasa ke atas mereka. Tetapi orang yang berpaling dan kafir (menolak ajaran
Islam yang engkau sampaikan itu). Maka Allah akan mengazab mereka dengan azab
yang besar."
Surah Al Ghasyiyah (88) :
ayat 21-24
Ayat ini dengan jelas menerangkan bahawa Islam menjamin kebebasan beragama dan
menghormati kepelbagaian dalam segala aspek kehidupan manusia. Dalam sistem
pemerintahan Islam, pemerintah tidak berhak untuk memaksa penganut agama lain
untuk memeluk agama Islam sekalipun orang itu tidak mempunyai apa-apa agama. Mereka
berhak mengamalkan adat istiadat dan cara hidup mereka selagi mana, tidak
menimbulkan perkara yang tidak sihat dalam masyarakat umum dan membahayakan
Islam dan ummatnya. Demikianlah moleknya dan begitulah lunaknya ajaran Ad Diin
ul Islam yang diwahyukan oleh Allah Swt.
Agama Islam tidak sekali-kali memaksa orang bukan
Islam memeluk agama Islam. Islam mengikhtiraf dan menghormati kewujudan
pelbagai agama, bangsa, suku-suku, wilayah-wilayah dan warna kulit. Firman
Allah Swt. yang bermaksud,
"Hai manusia, sesungguhnya Kami
mencipta kamu dari seorang laki-laki, seorang perempuan dan menjadikan kamu
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya
orang yang paling mulia di sisi Allah Swt. ialah orang yang paling bertaqwa di
antara kamu."
Surah Al Hujurat (49) : ayat
13
Islam adalah agama yang berteraskan kepada kepercayaan dan keyaqinan yang
terbit dari hati nan suci. Pengakuan ketaatan kepada Allah Yang Satu dan Nabi
Muhammad Saw. sebagai pesuruhNya (2 Kalimah Toyyibah) tidak dianggap sah
sekiranya tidak dituruti dengan waras dan penuh keikhlasan hati. Dari itu,
orang Islam tidak dibenarkan memaksa orang kafir untuk memeluk agama Islam biar
pun mereka itu terdiri dari kaum kerabatnya atau teman rapatnya. Agama Islam
tidak boleh dipaksa kepada sesiapa pun lantaran melakukan paksaan adalah
perbuatan yang keji dan dikutuk oleh Allah Swt. Islam sesekali tidak pernah menganjurkan
paksaan dalam keadaan apa jua cara sekali pun dalam menyebarkan ajaranNya
kerana tindakan sedemikian hanya akan menghancurkan tujuan, kebenaran dan
falsafah hidup Islam yang suci itu sendiri.
Maka itu, ayat "tiada paksaan dalam agama" membawa maqsud tidak boleh memaksa
orang kafir memasuki Islam, bukannya bermaqsud sebaliknya yang orang Islam pun
boleh tukar-tukar agama sesuka hati. Melainkan hendaklah difahami benar-benar,
apabila seseorang telah memasuki Islam, telah tertakluklah seluruh hidupnya
kepada ketentuan dan ketetapan syari’at Islam sepenuhnya, dalam kata lain “NO WAY
OUT”. Hal ketentuan dan ketetapan syari’at Islam ke atas ummat Muslimin ini boleh
dibicarakan pada forum yang lain.
والله تعالى أعلم ,
وصلى
الله وسلم
على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak
benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
Sent: Wednesday, November 14, 2012 9:55 PM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam Agama
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Semoga Ustaz
dalam kebaikan dan dalam rahmah Allah Swt. sentiasa. Saya ucapkan terima kasih
atas kiriman artikel ini yang memberi kefahaman dan amat bernilai kepada saya.
Sebelum ini ramai yang hanya merasakan faham tetapi tak dapat menyatakan
bagaimana faham itu. InsyaAllah, artikel lengkap dari ustaz ini akan membantu
menjelaskan supaya benar-benar faham. Bukan saja tahu tapi turut mengetahui
yang sebenarnya. Soalan mungkin datang dari kronologi kes ini :
Soalan : But
mainly my question is, when you speak of freedom of religion, are you actually
applying to the Malays as well?
Jawapan :
“When you ask me, there is no compulsion in religion…how can anyone say
sorry, this only applies to non-Malays, it has to apply equally”
Lanjutan itu
sebuah akhbar portal online melaporkan : Nurul : There should be no compulsion
in choosing faith. People should not be compelled to adopt a particular
religion and this should also apply to Malays, says Lembah Pantai MP.
Saya mohon
ulasan lanjut al fadhil Ustaz ke atas ahli politik itu dan nilai politik
sebegini. Urgent nih. Hanya untuk mendengar ulasan sahaja, bagi manfaat
bersama.
Wassalam
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Terima kasih kepada Puan kerana memberikan detail
tersebut. Saya melihat youtube, mendengar ucapan itu dan membaca transkrip
ucapan, dan dapati ia memang begitu. Ulasan saya pendek sahaja, begini :
MP tersebut telah pun menyatakan beberapa hari
selepas forum itu : Namun ditambah, saya berpegang pada pendirian umum sedia
ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat
Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan
Persekutuan.
Memang kenyataan asal menimbulkan permasalahan, tetapi
kenyataan kedua (sambungan) ini telah menjelaskan semula maksud sebenar. Kedua-dua
kenyataan itu datang dari beliau, maka begitulah yang selayaknya diterima,
bukannya statement dari pihak lain. Beliau yang memberikan titik persoalan,
namun beliau sendiri yang telah menjawabnya. Maka itu, tiada apa yang nak
dibangkitkan lagi.
Cuma saya percaya bahawa yang paling baik adalah,
kenyataan kedua (sambungan itu), sepatutnya diucapkan di dalam forum itu
sendiri, bukannya di tempat lain. Apatah lagi setelah kenyataan asal menjadi
kontroversi umum. Kronologi event sebegini memang membuka ruang kepada
kontroversi dan pertikaian.
Hal ahli politik itu dan nilai politik sebegitu, saya
tidak mahu mencampurinya, yang saya sentuh hanya kalamullah yang disalahfahami
supaya difahami dengan benar, insyaAllah.
والسلام
To: edd zahir
Sent: Friday, November 16, 2012 3:06 PM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam Agama
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Alhamdulillah,
saya sangat bersetuju dengan penjelasan yang Ustaz berikan berkenaan makna ayat
tiada paksaan dalam agama itu. Memang soalan ini saya tanyakan berikutan
kenyataan awal dari ahli politik tersebut yang memberikan tanggapan seolah-olah
bahawa orang Islam pun boleh murtad kerana tiada paksaan dalam agama.
Yang lebih menakutkan, sudah ada sebahagian orang Islam sendiri yang
menafsirkan dan memahami maksud ayat tersebut seperti itu. Yang paling teruk
sekali, sudah banyak terdengar cakap-cakap dari mulut orang Islam sendiri yang
yang murtad itu boleh kerana itu adalah hak asasi manusia dalam beragama dan
selaras dengan prinsip demokrasi. Harap nanti Ustaz dapat buat kupasan dalam
hal ini.
Saya ada bersembang dengan rakan-rakan berkenaan hal ini, ramai yang kata
sangat ok dan betul artikel itu. Cuma mereka mengatakan kurang wajar diguna
perkataan kafir secara langsung seperti yang Ustaz sebutkan, baik sekali diguna
bukan Islam kerana lebih baik untuk tujuan dakwah.
Wassalam.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Terima kasih atas maklumbalas Tuan. Saya bergembira
kerana Tuan telah dapat mengambil pengajaran dari nukilan saya malah dapat
dikongsikan dengan beberapa rakan lain. Mudah-mudahan Allah Swt. sentiasa
memberikan petunjukNya dan rahmahNya kepada kita semua untuk terus kekal di
landasan As Siraat ul Mustaqiim. Sedikit peringatan! janganlah jadikan apa yang
saya tulis ini satu-satunya sumber malah paling bagus sekali dirujuki lagi hal
ini kepada ramai ilmuwan dan ulama’ lain supaya mendapat penjelasan lebih baik.
Saya sekadar memberikan penjelasan yang termampu dan pasti sekali ia serba
kekurangan.
Saya bersetuju dengan Tuan bahawa “dari mulut orang Islam sendiri yang yang
murtad itu boleh kerana itu adalah hak asasi manusia dalam beragama dan selaras
dengan prinsip demokrasi”. Ini adalah fikrah dan pendirian amat bathil
hakikatnya, yang tidak tahu membezakan antara Hukum Syara’ yang wajib dipatuhi
(ketetapan Allah Swt. dan rasulNya) berbanding dengan hukum ciptaan aqal
manusia, malah dianggap hukum buatan manusia itu lebih tinggi (untuk ditunduk
patuhi) pula dari hukum syara’. Memang pelik tapi benar, apabila ada dikalangan ummat Muslimin
sendiri tidak faham perkara paling asas dalam aqidah ini, dan itulah yang
sedang berlaku. Namun wajar sekali hal ini dibicarakan dalam forum yang lain
lantaran ia adalah hal yang menuntut penghuraian tersendiri.
Persoalan seterusnya berkenaan lafaz Kafir. Adakah dianggap bahawa ummat
Muslimin ini menghina dan menistai orang bukan Islam apabila menyebut mereka dengan
panggilan kafir?.
Bukankah mereka juga ada agama yang dianuti, malah ada sebahagian lagi
yang mengaku tidak langsung beragama.? Malah pernah saya dihujjah, bukankah
sepatutnya orang yang tidak beragama sahaja yang digelar kafir, yang ada apa
jua agama tidak boleh disebut kafir. Setakat pengetahuan saya, orang-orang kafir
pula memahami bahawa hanya orang yang tak beragama sahaja digelar sebagai kafir, dan ini
terbalik dari pemahaman syara’ sebenarnya.
Sudah ada beberapa artikel saya membicarakan
takrifan/makna kafir ini. Sedikit ulangsorot : perkataan kafir berasal daripada
bahasa (lughah) Arab "kafara'
yang membawa arti menyembunyikan
atau ingkar. Takrifan
kafir menurut Islam (isthilah/syara’), berarti seseorang yang menyembunyikan
atau ingkar terhadap kebenaran Islam lalu enggan menerima Islam sebagai agama
anutannya. Jelas sekali, sesiapa pun jua yang tidak menerima Islam sebagai
agama anutannya, maka dia adalah kafir. Tidak kira sama ada, dia ada menganuti agama
lain atau pun langsung tidak beragama. Kerana itu, kafir adalah sama sahaja
maknanya dengan Bukan Islam, orang kafir bermaksud orang bukan Islam.
Namun seharusnya dimaklumkan kepada ummat Muslimin
sendiri dan kepada kafirin juga, lafaz kafir itu bukanlah sesuatu yang boleh
disebut-sebutkan secara semberono sahaja sesedap mulut untuk tujuan menghina
atau menistai. Ummat Muslimin sebenarnya hanya menggelar kafir kepada orang
yang sudah sampai berita kebenaran Islam kepada mereka tetapi mereka menolaknya
malah sebahagian mereka memusuhinya. Manakala orang bukan Islam yang belum
sampai kebenaran Islam dan mereka tidak beriman dengan Islam disebabkan itu, maka
mereka tidak layak sewenangnya digelar sebagai kafir, atas sebab Allah telah
menghantar utusan atau nabi kepada setiap kaumnya untuk
menyampaikan da’wah kebenaran Islam, seperti tersebut dalam Kalamullah berikut
:
"Dan tidak ada satu ummat pun
melainkan telah dihantar seorang utusan yang memberi peringatan kepadanya.”
Surah Al Fathir (35) :
ayat 24
"...Sesungguhnya kamu hanyalah
seorang pemberi peringatan, dan bagi setiap kaum terdapat utusan yang memberi
petunjuk.”
Surah Ar Ra'd (13) :
ayat 7
Hal ini disebutkan
supaya ummat Muslimin sendiri tidak sewenangnya menggelarkan orang lain sebagai
kafir sedangkan kebenaran Islam itu tidak pun disampaikan (dida’wah) kepada
mereka terlebih dahulu. Adalah menjadi tanggungjawab dan kewajiban seluruh
ummat Muslimin untuk menyampaikan da’wah kebenaran Islam itu. Dan status orang
yang tidak pernah menerima da’wah kebenaran Islam itu kita serahkan kepada
Allah Swt. Yang Ma’bud Yang Maha Berkuasa untuk menetapkannya.
Maka itu, kafir yang
dimaksudkan dalam artikel ini, malah sepertimana juga yang disebut-sebut oleh
ummat Muslimin selama ini adalah merujuk kepada mereka yang bukan Islam, yang menolak
Islam sebagai Ad Diin dan memusuhinya dan berusaha untuk merosakkannya. Banyak
ciri mereka ini dinyatakan oleh Allah Swt. lewat KalamNya yang antaranya :
“Sesungguhnya
orang-orang kafir, sama sahaja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak
kamu beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah mengunci-mati hati
mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang cukup
berat.”
Surah Al Baqarah (2) :
ayat 6
“Orang-orang kafir
daripada ahli kitab dan orang-orang musyrik tidak menginginkan diturunkan
sesuatu kebaikan daripada Tuhan mu kepada mu.”
Surah Al Baqarah (2) :
ayat 105
“... Dan sesiapa yang menukar iman dengan kekafiran, sungguh telah sesat
daripada jalan yang lurus.”
Surah Al Baqarah (2) : ayat
108
“Kalau kamu
beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan
hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan
kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan
kamu sedikit pun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang
mereka lakukan.”
Surah Ali Imran
(3) : ayat 120
Ayat-ayat di atas menerangkan bahawa orang kafir
adalah orang-orang yang tidak menggunakan mata untuk melihat kekuasaan Allah, telinga
untuk mendengar ayat-ayat Allah ketika disampaikan, lebih rela menerima
kesesatan berbanding iman sesudah didatangkan peringatan kepada mereka dan
bergembira sekiranya ummat Muslimin ditimpa bencana.
Dalam satu sudut lain, mari kita lihat lafaz
khinzir yang sekarang diguna menggantikan lafaz babi. Pada awalnya ia menjadi
persoalan tetapi akhirnya diterima penuh dengan alasan ia adalah lafaz dari
Allah Swt. di dalam Al Qur‘an sendiri. Justeru itu, sangat bermasalahkah untuk
menerimapakai lafaz kafir itu, bukankah ia juga lafaz dari Allah Swt. di dalam
Al Qur‘an sendiri. Atau mungkinkah kita bersikap hanya mahu menerima sebahagian
Kalamullah yang kita suka dan menolak sebahagian yang lain yang kita rasa tak
seronok padanya, sama seperti perangai orang munafiq? Banyak hal asas aqidah
yang perlu diperbetulkan nampaknya pada orang yang bersikap begini.
Kerana itulah di dalam artikel ini disebut berulang
kali lafaz kafir yang hakikinya merujuk kepada Orang Bukan Islam dan berkelakuan seperti yang
dijelaskan oleh Allah Swt. Sekiranya mereka berasa terhina dan dinistai
dengan lafaz kafir itu, maka dia harus menerima Islam sebagai Ad Diin,
memasukinya dan tunduk patuh kepadanya, dan pasti selepas itu tidak lagi dia dipanggil
kafir.
والسلام
To: edd zahir
Sent: Monday, November 19, 2012 4:52 PM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam Agama
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
Terima kasih
atas penjelasan yang lengkap ni. Mudah-mudahan nukilan ini memberi pengajaran
dan semangat kepada kita semua. Kadang-kadang adanya perkataan sebegini,
barulah kita terbuka minda sikit dan berfikir secara lain. Keselesaan selalunya
memuatkan kita leka, ambil mudah hal aqidah sebegini, terus terikut arus dan tanpa
mahu membuat dan memahami sesuatu perkara secara terperinci. Penjelasan ini
sangat jelas dan lengkap sehingga tiada apa yang dapat nak dikatakan lagi.
Saya dah tak
tahu pun nok komen macam mana, cuma nak kata yang saya setuju, hanya setuju.
Itu sajalah.
Wassalam.
To: edd zahir
Sent: Monday, November 19, 2012 8:31 PM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam
Agama
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Keras dan tegas bahasa ni syeh, jarang enta tulis
macam ni. Kalau yang baca tak mau nak faham juga, tak tau lah macam mana. Yang
lain-lain tu, insyaAllah saya faham segala maksudnya, saya setuju 100%. Itu saja.
Wassalam
To: edd zahir
Sent: Monday, November 19, 2012 10:33 PM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam Agama
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Ana hanya nak bagitahu yang ana setuju. Lain-lain
artikel pun sepatutnya ditulis clear dan tegas macam ni. Keras dan tegas bahasa
ni takpa, yang penting maksud jelas dan terang, tak berpusing-pusing sampai tak
tahu yang mana satu nak diikut. Terima kasih kat anta. Moga terus rajin menulis
dan berkuliyah untuk menyampaikan yang haq. Ana jauh, tak dapat nak join.
Moga enta selamat sentiasa syeh.
Wassalam
To: edd zahir
Sent: Tuesday, November 19, 2012 7:21 AM
Subject: Makna Tiada Paksaan Dalam
Agama
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulillah, saya dah terima maklumbalas dan
dah hantar kepada beberapa kawan lain. InsyaAllah dah boleh faham apa yang
Ustaz maksudkan. Saya pun nak katakan yang saya setuju, sangat setuju. Kawan-kawan
pun setuju. Patutnya orang-orang politik pun baca artikel nih, supaya diorang
pun dapat faham apa yang Islam mahukan, bukan setakat berpusing-pusing dalam
hal politik dan undi saja.
Dah tak ada soalan lain lagi dah. Semuanya yang
nak disoal pun telah dijawab. Terima kasih daun keladi, nanti ada soalan kena
jawab lagi.
Wassalam.
0 ulasan:
Catat Ulasan