والسلام
Khamis, 27 Jun 2013
Ilmu Dan Kelebihannya.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد€, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح
لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat
menjalani rutin kehidupan sehari-hari kepada semua rakan jamaah serta para
pembaca. Seraya mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi
diri kita dari segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri
kita supaya tetap berpegang teguh kepadaNya dan menerima semua amalan kita.
Moga Allah Swt. Yang Maha Esa Yang Maha Dermawan, meredhainya. Saya berlindung
diri dengan Allah Tabaraka Wata’ala dari sebarang kesilapan dan kekhilafan,
serta memohon pimpinanNya sentiasa dalam menghasilkan artikel ini.
Ada pun ilmu yang haq yang menjadi
intipati perbincangan yang dimaksudkan disini adalah ilmu syara’ yaitu : ilmu
yang diturunkan oleh Allah Swt. kepada rasulNya yang berupa keterangan (Al
Qur’an) dan petunjuk (As Sunnah) untuk disampaikan Baginda kepada manusia. Inilah
ilmu sebenar yang telah disebutkan oleh Allah Swt. dalam firmanNya :
“….. Dan
(juga kerana) Allah telah menurunkan kitab (Al Qur’an) dan hikmah
(As Sunnah rasulNya) kepadamu, dan telah mengajarkan kepadamu apa yang belum
kamu ketahui. Dan kurnia Allah sangat besar atasmu”.
Surah An
Nisaa’ (4) : ayat 113
Maka itu, ilmu yang di dalamnya terkandung
pujian dan sanjungan adalah ilmu wahyu, yang diturunkan oleh Allah Swt. sahaja.
Demikianlah juga para Salafus Solih sangat berhati-hati dalam memberi makna dan
mengamalkan ilmu supaya ilmu yang haq dari Allah Swt. ini tidak disalah ertikan
sehingga ada ilmu lain yang dianggap satu taraf dengannya. Selepas wafatnya
Nabi Saw. para sahabat adalah golongan terbaik yang mewarisi ilmu dari Nabi
Saw. dan semestinya merekalah golongan ummat yang menjadi panutan ummat
muslimin. Imam Auza’ie rh. (wafat 157H) mengatakan :
“Ilmu adalah apa yang berasal dari para
sahabat Nabi Saw. Ada pun yang datang bukan dari seseorang daripada mereka,
maka itu bukan ilmu”.
Imam Abu Umar Yusuf bin Abdil Barr rh.
(wafat 463H), Kitab Jaami’ Bayaanil Ilmi Wa Fadhlihi, Jilid 1 halaman 618
Tahap penguasaan ilmu yang dimiliki oleh
seseorang adalah berbeza antara individu mengikut kemampuannya yang barang
tentu tidak akan sama. Ini adalah fitrah kepada semua manusia. Hal ini
dinyatakan oleh Allah Swt. dalam firmanNya :
“Sesungguhnya orang-orang yang berhati-hati karena
takut akan (azab) Tuhan mereka. Dan orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat
Tuhan mereka. Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan dengan Tuhan mereka
(sesuatu apapun). Dan orang-orang yang memberikan apa yang telah mereka
berikan, dengan hati yang takut (kerana mereka tahu bahawa) sesungguhnya mereka
akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan-kebaikan,
dan merekalah orang-orang yang segera memperolehnya. Kami tiada membebani
seseorang melainkan menurut kesanggupannya, dan pada sisi Kami ada suatu Kitab
yang membicarakan kebenaran, dan mereka tidak dianiaya”.
Surah Al Mu’minun ( ) : ayat 57- 62
Lantaran itu, para ilmuwan dan fuqaha’
membahagikan ilmu kepada enam peringkat yang layak bagi kemampuan manusia,
yaitu :
Pertama : Al Ilmu yakni mengetahui
sesuatu yang sesuai dengan keadaan yang sebenarnya dengan pengetahuan yang
pasti
Kedua : Al Jahlul Basith
yakni tidak mengetahui sesuatu sama sekali
Ketiga : Al Jahlul Murakkab (kejahilan
yang berlipat) yakni mengetahui sesuatu yang tidak sesuai dengan keadaan sebenarnya.
Disebut murakkab (berlipat) kerana orang itu mempunyai dua kejahilan sekaligus yaitu
bodoh kerana tidak tahu duduk perkara yang sebenarnya dan, bodoh kerana
beranggapan bahawa dirinya tahu tentang sesuatu padahal dia memang tidak tahu.
Keempat : Al Wahm yakni mengetahui
sesuatu dengan meyakini bahawa kemungkinan salah adalah lebih besar dari benarnya
Kelima : Asy Syak yakni mengetahui
sesuatu dengan meyakini bahawa kemungkinan benar atau salah sesuatu perkara
adalah sama sahaja.
Keenam : Adz Dzaan yakni mengetahui
sesuatu dengan meyakini bahawa kemungkinan benar adalah lebih besar dari
salahnya.
Sedang status ilmu itu sendiri terbahagi
kepada dua, yaitu :
Dharuri yakni pengetahuan yang
dapat diperolehi secara langsung tanpa memerlukan penelitian dan dalil, seperti
pengetahuan bahawa api itu panas dan ais itu sejuk.
Nadzari yakni pengetahuan yang
dapat diperolehi dengan cara melakukan penelitian dan dengan dalil, misalnya pengetahuan
tentang hukum dan kaifiyat bertakbir dalam solat.
Malah dalam apa situasi pun, secara jelas
dan nyata, bahawa Allah Swt. memerintahkan supaya semua ummat muslimin menuntut
ilmu yang haq sebaik-baiknya agar mereka boleh mendapat anugerah dan kurniaan
Allah yang banyak. Kekangan keupayaan tidak sepatutnya menjadi faktor
penghalang kepada ummat muslimin berusaha, terus tekun belajar bagi memperoleh
ilmu yang terbaik. Dalam firmanNya Allah Swt menyebutkan :
“Allah menganugerahkan al hikmah
(kefahaman yang dalam tentang Al Qur’an dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendakiNya.
Dan barang siapa yang dianugerahi hikmah (itu), ia benar-benar telah dianugerahi
kurnia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil
pelajaran (dari firman Allah)”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 269
Adapun jika dilihat dari sudut pembebanan
(kewajiban melaksanakannya) ke atas seseorang muslimin, maka ilmu syara’ ini terbahagi
kepada dua, yaitu :
Pertama : Ilmu Aini yakni ilmu
ilmu yang wajib dipelajari oleh setiap individu muslimin, contohnya ilmu tentang
aqidah dan iman, taharah (bersuci), solat, puasa, zakat (apabila telah memiliki
harta yang mencapai haul dan qaul) dan mengerjakan haji ke Baitullah (bagi yang
mampu). Juga segala apa yang telah diketahui dengan pasti dalam agama Islam
dari bermacam perintah dan larangan. Tidak boleh sama sekali anak-anak yang menginjak
dewasa apabila ditanya tntang ilmu-ilmu ini, melainkan mereka mengetahuinya dengan
benar.
Kedua : Ilmu Kifa-i yakni
ilmu yang tidak wajib atas seseorang muslimin untuk mengetahui dan mempelajarinya.
Apabila sebahagian dari mereka telah mengetahui dan mempelajarinya, maka
gugurlah kewajiban ke atas sebahagian yang lainnya. Namun, apabila tiada
seorang pun yang mengetahui dan mempelajarinya sedangkan ilmu itu amat
diperlukan, maka berdosalah mereka semuanya. Contohnya adalah ilmu menghafaz Al
Qur’an, ilmu qiraat, ilmu faraidh, ilmu hadis, mengetahui hukum halal dan haram
sesuatu perkara dan yang sejenisnya. Jenis ilmu ini tidak wajib dipelajari oleh
semua individu muslimin, tetapi cukuplah dilakukan oleh sebahagian mereka.
Syeikh Yazid
bin Abdul Qodir Jawas, Kitab Thalabul ilman Thariiqu ilal Jannah (Menuntut Ilmu
Jalan Menuju Syurga), halaman 17-19
Banyak ulama’ yang menerangkan bahawa
(hukum) mempelajari teknologi termasuk fardhu kifayah, hal itu disebabkan
manusia mesti mempunyai peralatan memasak, kenderaan, komunikasi, persenjataan
dan selainnya yang bermanfaat bagi mereka. Apabila tiadanya orang yang
menggarap dalam bidang ini sedangkan ia diperlukan, maka ia menjadi fardhu
kifayah kepada ummat muslimin untuk menuntut dan menguasainya. Pernyataan ini
pasti akan menjadi perdebatan. Namun tetap jua saya tegaskan, ilmu yang wajib
adalah ilmu syara’ yaitu pemahaman dan ketaatan terhadap Kitabullah dan As
Sunnah rasulNya. Adapun ilmu selain itu, yang boleh menjadi landasan kebaikan
mahu pun landasan kejelekan, maka hukumnya dan keperluan menuntutnya mestilah
sesuai dengan pemanfaatannya kepada manusia.
Syeikh Muhammad bin Solih Al Utsaimin rh.,
Kitaab ul Ilmi, halaman 8-9
Kewajiban menuntut ilmu mencakupi seluruh
individu mulimin dan muslimah, baik dia sebagai orang tua atau pun anak-anak,
apa pun status sosial, pekerjaan, pangkat dan darjat dan selainnya. Yaitu
mereka wajib mengetahui ilmu yang berkaitan dengan ibadah dan muammalah mereka
dengan Rabb mereka baik tentang tauhid, rukun Islam, rukun iman, akhlak, adab
dan muammalah dengan makhluk. Muslimin dan muslimah diwajibkan menuntut ilmu
yaitu ilmu yang bersumber dari Al Qur’an dan As Sunnah kerana dengan ilmu yang
dipelajari dia akan dapat mengerjakan amal-amal solih yang dengan itu akan
menghantarkan mereka ke syurga.
Para sahabat bersemangat dan terus menerus
menuntut ilmu lantaran mendengar sabdaan Nabi Saw. tentang kelebihan dan
manfaat ilmu serta, janji Allah Swt. terhadap orang yang menuntut ilmu yang
dimudahkan jalannya menuju syurga. Dalam hadis berikut Nabi Saw. menjelaskan
ketinggian martabat dan manfaat ilmu.
“Dari Abu Darda’ Rhu. ia berkata, aku
mendengar Nabi Saw. bersabda : Barang siapa yang berjalan menuntut ilmu maka
Allah mudahkan jalannya menuju syurga. Sesungguhnya malaikat akan meletakkan
sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana redha dengan apa yang mereka
lakukan. Dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohonkan
ampun oleh makhluk yang ada di langit mahu pun di bumi hingga ikan yang berada
di air. Sesungguhnya keutamaan orang alim atas ahli ibadah seperti keutamaan
bulan ke atas seluruh bintang. Sesungguhnya para ulama’ itu pewaris para nabi.
Dan sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar dan tidak juga dirham, yang
mereka wariskan adalah ilmu. Dan barang siapa yang mengambil ilmu itu, maka
sungguh ia telah mendapatkan bahagian yang paling banyak”.
Hadis
riwayat imam Abu Daud rh. imam Ahmad rh. imam Ibnu Majah rh. dan imam Tarmidzi
rh. Beliau mengatakan ia sahih.
Lantaran itu para sahabat Rhu. mereka
bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu-ilmu syara’. Dalam satu kisah, para
sahabat wanita juga amat bersemangat dalam menuntut ilmu. Mereka mahukan
Rasulullah Saw. menetapkan dan hadir ke satu tempat, untuk Baginda mendatangi
mereka dan menjelaskan tentang Al Qur’an serta mengajarkan tentang sunnah-sunnah
Baginda. Kisah ini dinyatakan dalam hadis berikut :
“Dari Abu Said Al Khudri Rhu. ia berkata :
Para wanita berkata kepada Nabi Saw., kaum laki-laki telah mengalahkan kami
atas (pelajaran dari) engkau, maka berikanlah satu hari dari engkau untuk
mengajarkan kami. Maka Baginda menjanjikan satu hari kepada mereka untuk
bertemu dengan mereka dan mengajarkan mereka serta menyampaikan
perintah-perintah Allah. Diantara pelajaran Baginda untuk mereka kaum wanita
adalah sabda Baginda : Barangsiapa di antara kalian yang kematian 3 orang
anaknya maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka. Seorang
wanita bertanya : Kalau 2 orang? Baginda menjawab : Ya, 2 orang juga”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. (No.
101)
Begitu juga, Allah Swt. menyuruh supaya
muslimin dan muslimat sentiasa menuntut ilmu sekali pun di dalam rumah mereka
dinyatakan di dalam firmanNya :
“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan
janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang jahiliyah
dahulu, dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat, taatilah Allah dan
rasulNya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu wahai
Ahlul Bait, dan membersihkan kamu dengan sebersih-bersihnya. Dan ingatlah apa
yang dibacakan di rumahmu dari ayat-ayat Allah (Al Qur’an) dan al hikmah
(Sunnah Nabimu). Sungguh, Allah Maha Lembut Maha Mengetahui”.
Surah Al Ahzaab (33) : ayat 33-34
Sesungguhnya menuntut ilmu mempunyai
banyak kelebihan, yang di antaranya adalah :
Pertama : Menuntut ilmu adalah
jihad di jalan Allah Swt. dan orang yang menuntut ilmu laksana seorang mujahid
di jalan Allah. Fakta ini dijelaskan oleh Nabi Saw. sendiri menerusi sabdanya :
“Dari Abu Hurairah Rhu. ia berkata
bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Barangsiapa yang memasuki masjid kami ini (Masjid
Nabawi) dengan tujuan mempelajari kebaikan atau mengajarkannya, maka dia
laksana orang yang berjihad di jalan Allah Ta’ala. Dan barangsiapa yang
memasukinya dengan tujuan selain itu, maka dia laksana orang yang sedang
melihat sesuatu yang bukan miliknya”.
Hadis hasan riwayat imam Ahmad rh., imam
Ibnu Hibban rh., imam Ibnu Majah rh., imam Hakim rh. dan imam Ibnu Abi Syaibah
rh.
Begitulah peri pentingnya menuntut ilmu
yang mendapat martabat amat tinggi di dalam Islam. Berjihad dengan ilmu (hujjah
dan dalil) dan keterangan didahulukan atas jihad dengan pedang dan tombak.
Demikianlah Allah Swt. berfirman kepada rasulNya Saw. agar berjihad dengan Al
Qur’an bagi melawan orang kafir, munafiq dan musuh-musuh Islam menerusi
KalamNya :
“Maka janganlah kamu ikuti orang-orang
kafir, dan berjihadlah terhadap mereka dengan Al Qur’an dengan jihad yang
besar”.
Surah Al Furqaan (25) : ayat 52
Besarnya kelebihan menuntut ilmu ini
diperakui oleh para sahabat, lantaran itu, mereka berlumba-lumba untuk
mendapatkan ilmu dan mengamalkannya serta mengajarkannya. Kebesaran menuntut
ilmu ini dinyatakan oleh para sahabat antaranya :
Abu Darda’ Rhu. (wafat 32H) mengatakan :
Barang siapa yang berpendapat bahawa pergi mencari ilmu itu tidak termasuk
jihad, sungguh dia kurang akalnya”.
Imam
Ibnu Qayyim Al Jauziyyah rh., Kitab Al Ilmu Fadhluhu Wa Syarafuhu, halaman 145
Kedua : Menuntut ilmu
memudahkan jalan menuju syurga Allah Swt. Demikianlah yang disabdakan oleh Nabi
Saw. kepada ummatnya (sebuah hadis panjang) :
“Dari Abu Darda’ Rhu. ia berkata, aku
mendengar Nabi Saw. bersabda : Barang siapa yang berjalan menuntut ilmu maka
Allah mudahkan jalannya menuju syurga. Sesungguhnya malaikat akan meletakkan
sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana redha dengan apa yang mereka lakukan……………..”.
Hadis
riwayat imam Abu Daud rh. imam Ahmad rh. imam Ibnu Majah rh. dan imam Tarmidzi
rh. Beliau mengatakan ia sahih.
Didalam
hadis ini terkandung janji Allah Swt. bagi orang-orang yang berjalan dalam
rangka menuntut ilmu yang haq, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju
syurga. “Menempuh jalan untuk menuntut ilmu” mempunyai 2 makna, yaitu :
1. Menempuh jalan dengan
erti yang sebenarnya, yaitu berjalan kaki menuju ke majlis-majlis ilmu dan
ulama’
2. Menempuh jalan (cara)
yang menghantarkan seseorang untuk mendapatkan ilmu seperti menghafal, belajar
(bersungguh-sungguh), membaca, menelaah (kitab-kitab para ulama’), menulis dan
berusaha untuk memahami (apa yang dipelajari). Dan juga cara-cara lain yang
dapat menghantarkan seseorang untuk mendapatkan ilmu syara’.
“Allah mudahkan baginya jalan menuju syurga”
juga mempunyai 2 makna, yaitu :
1. Allah Swt. akan
memudahkan memasuki syurga bagi orang yang menuntut ilmu yang tujuannya untuk
mencari wajah Allah, untuk mendapatkan ilmu, mengambil manfaat dari ilmu syara’
dan mengamalkan konsekuensinya.
2. Allah Swt. akan
memudahkan baginya jalan ke syurga pada hari qiyamat ketika melalui titian as
siraath, dan dimudahkan dari berbagai ketakutan yang telah pun ada pada sebelum
dan sesudahnya
Syeikh Yazid
bin Abdul Qodir Jawas, Kitab Thalabul ilman Thariiqu ilal Jannah (Menuntut Ilmu
Jalan Menuju Syurga), halaman 7-9
Ketiga : Menuntut ilmu membawa
kepada kebersihan hati dan kemuliaan diri. Sesungguhnya hati manusia akan
menjadi lebih bersih dan mulia dengan mendapatkan ilmu syara’ dan itulah kesempurnaan
diri dan kemuliaannya. Orang yang menuntut ilmu akan bertambah rasa takut dan
taqwanya kepada Allah. Hal ini berbeza dengan orang yang disibukkan oleh harta
dan dunia, padahal harta tidak membersihkan dirinya, tidak menambah sifat kesempurnaan
dirinya. Yang ada, hatinya akan menjadi tamak, rakus dan kedekut.
Sesungguhnya mencintai ilmu dan mencarinya
adalah akar segala ketaatan sedangkan mencintai harta dan dunia adalah akar
berbagai kesalahan yang menjerumuskan ke neraka.
Setiap muslimin harus mengetahui bahawa
orang yang menuntut ilmu adalah orang yang bahagia kerana dia mendengarkan
ayat-ayat Al Qur’an, hadis-hadis Nabi Saw. dan perkataan para sahabat.
Dengannnya hati terasa nikmat dan akan membawa kepada kebersihan hati dan kemuliaan
diri.
Keempat : Orang yang menuntut
ilmu akan didoakan oleh Rasulullah Saw. Dalam satu hadis, Nabi Saw. mendoakan
orang-orang yang mendngarkan sabda Baginda dan memahaminya dengan keindahan dan
berserinya wajah. Sabda Baginda :
“Dari Zaid bin Tsabit Rhu. ia berkata
bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Semoga Allah memberikan cahaya kepada orang
yang mendengarkan sebuah hadis dari kami lalu menghafalkannya dan
menyampaikannya kepada orang lain. Banyak orang yang membawa fiqh namun dia
tidak memahami. Dan banyak orang yang menerangkan fiqh kepada orang yang lebih
faham darinya. Ada tiga hal yang dengannya hati seorang muslim akan bersih dari
khianat, dengki dan keburukan yaitu melakukan sesuatu dengan ikhlas kerana
Allah, menasihati ulil amri (penguasa) dan berpegang teguh kepada jamaah kaum
muslimin, kerana doa mereka meliputi dari belakang mereka. Baginda bersabda :
Barangsiapa yang keinginannya adalah negeri akhirat, Allah akan mengumpulkan kekuatannya
menjadikan kekayaan di hatinya dan dunia akan mendatanginya dalam keadaan hina.
Namun barangsiapa yang niyatnya mencari dunia, Allah akan mencerai-beraikan
urusan dunianya, menjadikan kefakiran di kedua pelupuk matanya. Dan dia
mendapat dunianya hanya menurut apa yang telah ditetapkan baginya”.
Hadis sahih riwayat imam Ahmad rh. imam
Darimy rh. imam Ibnu Hibban rh. dan imam Ibnu Abdil Barr rh. Ditakhrij dan
disahkan oleh Syeikh Muhammad Nasiruddin Al Albaani dalam Kitab Silsilah Hadis
Sahih, no. 404
Kelima : Menuntut ilmu dan
mengajarkannya lebih utama daripada ibadah fardhu kifayah dan ibadah sunnat.
Dalam satu hadis Nabi Saw. bersabda :
“Dari Hudzaifah Ibnul Yaman Rhu. ia
berkata bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Keutamaan ilmu lebih baik daripada
keutamaan ibadah, dan agama kalian yang paling baik adalah wara’ (ketaqwaan)”.
Hadis hasan riwayat imam Thabrani rh. imam
Al Bazaar rh. dan imam Ibnu Abdil Barr rh.
Sabdaan Nabi Saw. ini diperkuatkan lagi
oleh kata-kata benar dari sahabat Baginda dan para ilmuwan muktabar yang di
antaranya :
Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib Kmwj.
(wafat 40H) berkata : Orang yang berilmu lebih besar ganjaran pahalanya
daripada orang yang berpuasa, solat dan berjihad di jalan Allah”.
Imam Ibnu Qayyim Al Jauziyyah, Kitab Al
Ilmu Fadhluhu Wa Syarafuhu, halaman 133
Abu Hurairah Rhu. berkata : Sungguh, aku
mengetahui satu bab ilmu tentang perintah dan larangan lebih aku sukai daripada
tujuh puluh kali melakukan jihad di jalan Allah”.
Syeikh Yazid Abdul Qodir Jawas, Kitab
Thalabul Ilman Thariiqu ilal Jannah, halaman 38
Imam Hasan Al Basri rh. (wafat 110H) berkata
: Orang yang berilmu lebih baik daripada orang yang zuhud terhadap dunia dan
orang yang bersungguh-sungguh dalam beribadah”.
Imam Yusuf Ibnu Abdil Barr rh. Kitab
Jaami’ Bayaanil Ilmi Wa Fadhlihi, Jilid 1 halaman 211
Imam Muhammad bin Idris Asy Syafi’e rh.
(wafat 204H) berkata : Tidak ada sesuatu pun yang lebih baik setelah berbagai
kewajiban syariat daripada menuntut ilmu syariat”.
Imam Ibnu Qayyim Al Jauziyyah, Kitab Al
Ilmu Fadhluhu Wa Syarafuhu, halaman 135
Keenam : Dalam hadis sahih dari
Abu Darda’ Rhu. yang diriwayatkan oleh imam Abu Daud rh. imam Ahmad rh. imam
Ibnu Majah rh. dan imam Tarmidzi rh. Baginda Nabi Saw. telah menyatakan
kelebihan orang menuntut ilmu, yaitu :
“Sesungguhnya malaikat akan meletakkan
sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana redha dengan apa yang mereka
lakukan. Dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohonkan
ampun oleh makhluk yang ada di langit mahu pun di bumi hingga ikan yang berada
di air”.
Akhirul Kalaam : Setakat ini yang termampu saya
nukilkan untuk kebajikan kita bersama. Disertakan satu sabdaan Rasululah Saw.
yang mengkisahkan tentang ilmu untuk renungan bersama,
“Dari Abdullah bin Umar Rhu. ia menceritakan :
Rasulullah Saw. memegang dua bahuku lalu berkata : Jadilah engkau di dunia ini
seakan-akan sebagai orang asing atau seorang musafir, dan persiapkan dirimu
termasuk orang yang akan menjadi penghuni kubur (pasti akan mati). Dan Ibnu
Umar mengatakan : Jika kamu ada di petang hari, janganlah menunggu sehingga
pagi. Dan jika kamu berada di pagi hari, janganlah menunggu petang.
Pergunakanlah waktu sihatmu sebelum sakitmu, dan hidupmu sebelum matimu”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. imam Ahmad rh.
imam Ibnu Majah rh. dan imam Tarmidzi rh.
Dan Abdullah bin Mas’ud Rhu. berkata :
“Barangsiapa di antara kalian yang ingin meneladani,
hendaklah meneladani para Sahabat Rasulullah Saw. Kerana mereka sesungguhnya
ummat yang paling baik hatinya, paling dalam ilmunya, paling sedikit bebannya,
paling lurus petunjuknya serta paling baik keadaannya. Suatu kaum yang Allah
telah pilih untuk menemani nabiNya, untuk menegakkan agamaNya, maka kenalilah
keutamaan mereka serta ikutilah atsar-asarnya, kerana mereka berada di jalan
yang lurus”.
Atsar sahih diriwayatkan oleh imam Ibnu Abdil Barr rh.
Kitab Jaami’ Bayaanil Ilmi Wa Fadhlihi, Jilid 2 halaman 947
والله اعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان
والسلام
والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan