والسلام
Khamis, 3 Oktober 2013
Bicara Ilmu : Jangan Berhukum Sebarangan
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي
رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta
sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw.
Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut
Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka
dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat
menjalani rutin kehidupan sehari-hari kepada semua rakan jamaah serta para
pembaca. Saya mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi diri
kita dari segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri kita
supaya tetap berpegang teguh kepadaNya dan menerima semua amalan kita.
InsyaAllah. Saya berlindung diri dengan Allah Tabaraka Wataala dari sebarang
kesilapan dan kekhilafan, serta memohon pimpinanNya sentiasa dalam menghasilkan
artikel ini.
“Dari Abu Hurairah Rhu. ia berkata
bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai
daripada mukmin yang lemah ; dan pada keduanya ada kebaikan.
Bersungguh-sungguhlah untuk mendapatkan apa yang bermanfaat bagimu dan mintalah
pertolongan kepada Allah (dalam segala urusanmu) serta janganlah sekali-kali
engkau merasa lemah. Apabila engkau tertimpa musibah, janganlah engkau berkata
: Seandainya aku berbuat demikian, tentu tidak akan begini dan begitu. Tetapi
katakanlah : Ini telah ditaqdirkan Allah, dan Allah berbuat apa yang Dia
kehendaki. Kerana ucapan “seandainya” akan membuka (pintu) perbuatan syaitan”.
Hadis sahih riwayat imam Muslim rh. (no.
2664) imam Ahmad rh. (Jilid 2 no. 366 dan 370) dan imam Ibnu Majah rh. (no. 79
dan 4168)
Lantaran itu, kepada semua rakan mukminin,
berkata dan beramalallah dengan ilmu. Bukan hanya dengan sesedap rasa dan
ikut-ikutan sahaja. Tambah lagi dalam memberikan panduan dan hukuman, tiada
lain mesti ia pasti dan tepat berdasarkan Al Qur’an dan as Sunnah. Fatwa dan
hukum tidak wujud berdasarkan agakkan dan sangka-sangkaan. Sesungguhnya agakkan
dan sangka-sangkaan membuka pintu kebatilan dan ia adalah perbuatan syaitan.
Disertakan terjemahan artikel berdasarkan ucapan Syeikh
Prof. Dr. Salih bin Sa’d As Suhaimi, Pensyarah Kanan, Universiti Islam Madinah
Al Munawwarah, untuk manfaat ilmiyah bersama. Dipohon maaf atas terjemahan yang
serba kekurangan.
Jangan Berfatwa
dan Berhukum Sebarangan
Oleh : Syeikh Dr. Salih bin Sa’d As Suhaimi Al Harbi
Guru di Masjid Nabawi dan Universiti Islam Madinah Al Munawwarah
Dalam satu pertemuan
bebas, pada hari Khamis malam 12 Rajab 1428 H/26 Julai 2007 M, pada Daurah
Syar’iyah VII di Lawang, Malang, Jawa Timur, yang diselenggarakan Ma’ahad Ali Al
Irsyad as Salafi, Surabaya, Syeikh Prof. Dr. Salih As Suhaimi sebelum membuka
pertanyaan bebas, memulakan majlis dengan menyampaikan beberapa patah kata
tentang fatwa dan hukum sebarangan. Bahan nukilan ini ditranskrip dan
diterjemahkan dengan bahasa secara bebas serta terdapat beberapa hal yang
diringkas oleh Al Fadhil Ustaz Ahmad Faiz Asifuddin Lc. Semoga memberi manfaat.
بسـم الله الرحمـن الرحيـم
إن الحمد لله نحمده ونستعينه و نستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا و
سيئات أعمالنا ، من يهد الله فلا مضل له ، ومن يضلل فلا هادي له. وأشهد ألا إله
إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله ، صلى الله وسلم و بارك
عليه و على آله وأصحابه أجمعين.
Pembicaraan
hari ini mengenai persoalan yang amat penting, yaitu tentang fatwa dan hukum.
Betapa pentingnya engkau memahami tentang fatwa. Mengapa? Sebab sebahagian
orang begitu mudah dalam berfatwa. Tidaklah kurang menyesatkan banyak orang, termasuk
para tukang fatwa yang berfatwa dengan tidak berdasarkan ilmu. Sehinggakan
mereka sesat dan menyesatkan pula orang. Di antara peringatan supaya tidak sebarangan
dalam berfatwa dan berhukum juga tidak berkata atas nama Allah Swt. tanpa dasar
ilmu, ialah firman Allah Swt. sendiri :
"Katakanlah
: Rabb-ku hanya mengharamkan perbuatan keji, baik yang nampak mahu pun yang
tersembunyi, juga mengharamkan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa
alasan yang benar, (juga mengharamkan) jika kamu mempersekutukan Allah dengan
sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) jika
kamu mengada-adakan perkataan atas nama Allah apa yang kamu tidak
mengetahui".
Surah Al A’raaf
(7) : ayat 33
Juga
firman-Nya :
"Dan
janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya
pendengaran (telinga), penglihatan (mata) dan hati (perasaan), semuanya itu
akan diminta pertanggungjawabannya (di akhirat nanti)".
Surah Al Isra`(17)
: ayat 36
Dan
firmanNya lagi :
"Hai
orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah & katakanlah
perkataan yang benar, niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan
mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barang siapa mentaati Allah & Rasul-Nya,
maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar".
Surah Al
Ahzab (33) : ayat 70-71
Sementara
itu, sesungguhnya Allah Swt. sangat mencela fatwa dan hukum yang didasari sangkaan-sangkaan.
Dan fatwa tanpa ilmu termasuk sangkaan dusta. Dalam hal ini, Allah Swt. telah berfirman
:
"Mereka
tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa
nafsu mereka, dan sesungguhnya telah datang petunjuk kepada mereka dari Rabb
mereka". Surah An Najm (53) : ayat 23
"Hai
Dawud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka
berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu
mengikuti hawa nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah".
Surah Sad
(38) : ayat 26
"Maka
pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai ilah
(sesembahan)nya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya (itu)".
Surah Al
Jatsiyah (45) : ayat 23
Sesungguhnya
ada sebahagian orang jahil yang memaksakan diri menempuh jalur fatwa tanpa
ilmu, tanpa petunjuk dan tanpa dasar Kitabullah dan As Sunnah Rasul-Nya yang
terang. Akibatnya para tukang fatwa itu menjadi salah satu di antara dua
golongan: golongan yang berlebihan (ifrath-ekstrim) dan golongan yang
memudah-mudahkan urusan (tafrith-remeh).
Maka (dari
golongan yang memudah-mudahkan urusan) ada yang berfatwa menghalalkan beberapa
perkara yg diharamkan dan bertoleransi membuang beberapa prinsip dasar dalam
Islam dengan dalih menyenangkan hati orang-orang Yahudi dan Nasrani. (Padahal)
Allah Swt. telah berfirman :
"Dan
sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi & Nasrani kepada kamu sehingga
kamu mengikuti agama mereka".
Surah Al
Baqarah (2) : ayat 120
Ada sebahagian
ahli ruang angkasa luar dan sebahagian orang yang mengaku berilmu di sebahagian
saluran television, mereka menfatwakan halalnya riba. Sebahagian di antara
mereka ada yang menfatwakan halalnya nyanyian. Sebahagian di antara mereka ada
yang menfatwakan halalnya musik. Sebahagian lagi ada yang menghalalkan gambar
makhluk hidup untuk keperluan yang bukan darurat. Ada sebahagian lain yang
membolehkan pergaulan campur baur antara laki-laki dan wanita tanpa ada
pembatas apa pun.
Kemudian ada
pula yang memudahan-mudahkan fatwa tentang bolehnya wajah wanita terbuka. Dalam
hal (wajah wanita) ini, dengan penuh rasa hormat kami kepada para imam
terdahulu kami yang berpandangan bolehnya wajah wanita terbuka, kami tetap
berpandangan bahawa yang benar adalah wajibnya hijab (kain yang menutupi hingga
wajah, termasuk mata) bagi wanita, bukan sekedar niqab (tutup wajah yang
memperlihatkan mata saja).
Ada lagi di
antara mereka yang memudah-mudahkan untuk larut dengan orang-orang kafir serta
duduk-duduk bersama mereka dalam jamuan-jamuan yang berisi kekufuran,
pesta-pestaan, music dan nyanyian dan minuman keras untuk tujuan persahabatan.
Selanjutnya
di antara mereka ada yang memudah-mudahkan untuk berfatwa bolehnya berjabat
tangan dengan wanita. Bahkan sebahagian mereka sekarang ada yang beranggapan bahawa
tidak mungkin suatu majlis akan bermanfaat kecuali jika di dalamnya ada
laki-laki dan wanita. Sebagaimana anggapan 'Amr Khalid dan kawan-kawannya dalam
sebuah kelompok “Pencipta Kehidupan”.
Namun
siapakah sesungguhnya pencipta kehidupan? Tentu Allah Swt. Dialah Pencipta
kematian dan kehidupan. Maka barang siapa yang mengaku dapat mencipta kehidupan
selain Allah, juga menghukum sesuatu yang bukan dari Allah, berarti dia telah
mempersekutukan Allah. Inilah beberapa contoh di antara banyak hal yang terjadi
di lapangan tentang fatwa-fatwa dari orang-orang yang memudah-mudahkan urusan.
Orang-orang yang lancang dalam menghalalkan perkara-perkara haram.
Golongan
kedua, ialah golongan kaum ekstrim (berlebih-lebihan). Yaitu orang-orang yang
menfatwakan bolehnya membunuh kaum Muslimin atas nama jihad. Padahal jihad berlepas
diri dari mereka. (Syeikh Salih As-Suhaimi selanjutnya memberikan contoh
pembunuhan terhadap Syeikh Jamilur Rahman rahimahullah puluhan tahun lalu.
Dibunuh oleh seorang anggota kelompok pejuang Islam dari Arab atas nama jihad.
Agar konspirasi dan pengarah pembunuhan tidak terungkap, maka si pembunuh pun
dibunuh).
Demikianlah,
kadang-kadang fatwa untuk membunuh, kadang-kadang fatwa untuk mencuri, untuk
merompak, untuk merampas, untuk melakukan kekafiran dan malah berbagai lagi.
Di antara
contoh fatwa kaum ekstrim ini, ialah fatwa-fatwa yang dikirim dari sebahagian
orang yang menganggap dirinya berilmu dan melebihi dari orang lain, dimana sebahagian
di antaranya ternyata adalah para penyembah kuburan. Fatwa-fatwa ini dikirim ke
beberapa pemuda kita yang tertipu, tentang bolehnya melakukan peledakan,
pembunuhan, kekacauan dan bolehnya melakukan kerosakan di dalam negeri kaum
Muslimin. Mereka beranggapan bahawa ini adalah jalan menuju syurga.
Mereka
memberikan fatwa ini sebagaimana para pastur gereja memberikan doktrin kepada
kaum Nasrani tentang penghapusan dosa. Mereka mengatakan bahwa tidak ada jalan
lain bagi kalian untuk masuk syurga kecuali dengan membunuh seorang polis /
membunuh seorang pengawal keamanan, bahkan mungkin membunuh siapa saja yang menentang
kalian. Sebab mereka berpandangan kafirnya masyarakat secara umum.
Bertahun-tahun
mereka memiliki kemampuan untuk dapat melaksanakan beberapa rencana mereka.
Bahkan dari tindakan mereka membuahkan hasil berupa peluang bagi orang-orang
kafir untuk lebih berleluasa melakukan pendudukan dan tekanan ke atas sebahagian
negeri Islam, melalui celah yang dilakukan oleh orang-orang Khawarij ini, yang
oleh sebahagian orang diringankan sebutannya, yaitu mereka hanya disebut kaum
teroris. Padahal sebutan yang paling tepat bagi mereka itu ialah kaum Khawarij.
Mereka
menfatwakan bolehnya membunuh orang-orang tak bersenjata, merampas harta-harta
milik dan berbuat bengis kepada anak-anak, wanita, orang-orang tua dan
orang-orang lemah. Mereka memiliki jaringan-jaringan komunikasi dan laman-laman
internet yang mendokong. Mereka ini lebih berbahaya dari golongan pertama.
Mengapa? Bukankah kemaksiatan juga merupakan penghubung menuju kekafiran?
Terutama bagi orang yang begitu mudah melakukan sebahagian perkara haram?
Bagaimana mungkin golongan kedua ini dikatakan lebih berbahaya dari golongan
pertama? Maksudnya, mengapa golongan ekstrim ini lebih berbahaya dari golongan
yang memudah-mudahkan urusan kemaksiatan?
Ya, sebab
(golongan pertama) yang menfatwakan bolehnya melakukan perkara-perkara haram,
memberikan fatwa hanya kerana syahwat (hawa nafsu) saja. Sedangkan (golongan
kedua) yang menfatwakan halalnya darah kaum Muslimin saudara sendiri,
memberikan fatwa kerana alasan agama, kononnya atas perintah Allah Swt. dan rasul-Nya.
Inilah letak bahayanya yang paling utama.
Sebab
pembawaan kaum Muslimin, meskipun mereka menjadi pelaku kemaksiatan, namun
tetap saja mereka membenci golongan pertama (yang memudah-mudahkan dalam
membolehkan beberapa perkara haram). Sebagai misal, andaikata ada seseorang di
antara mereka melakukan kemaksiatan, apakah dia rela jika kemaksiatan ini
dilakukan anaknya? Tentu sekali tidak. Bahkan andai kata dia melakukan
kemaksiatan yang dipandang ringan oleh sebahagian orang, seperti merokok misalnya,
engkau boleh mendapati dia akan memukul anaknya jika melihat anaknya merokok,
padahal dia sendiri pun pecandu rokok.
Andaikata ia
melakukan zina -kita memohon agar Allah senantiasa melindungi kita semua dari
perbuatan zina- tentu engkau mendapatinya akan selalu berusaha agar
anak-anaknya terhindar dari zina tersebut. Oleh sebab dia melakukan perzinaan
itu tidak dengan keyakinan terhadap apa yang ia lakukan, bahkan ia tetap
beranggapan bahawa ia telah melakukan dosa besar dan berharap boleh lepas dari perbuatannya.
Bukankah demikian?
Akan tetapi,
orang-orang yang menfatwakan bolehnya membunuh orang-orang Islam, seagama dan
bersaudara, berpandangan bahawa membunuh ini merupakan tuntutan agama. Di
sinilah letak bahayanya yang amat dahsyat. Dan inilah bid’ah paling mungkar di
zaman ini.
Oleh kerana
itu, Imam Malik rh. telah mengatakan : Barang siapa mengada-adakan bid’ah dalam
agama dan ia memandangnya hasanah (baik), maka sesungguhnya ia telah
beranggapan bahwa Nabi Muhammad Saw. telah berkhianat (tidak menyampaikan Islam
dengan lengkap) terhadap risalah. Sebab Allah Swt. telah berfirman :
"Pada
hari ini telah Ku-sempurnakan untu kamu agamamu dan telah Ku-sempurnakan
untukmu nikmat-Ku, dan telah Ku redhai Islam itu jadi agamamu".
Surah Al Maaidah
(5) : sebahagian ayat 3
Lantaran
itu, apa saja yang pada hari itu (wuquf di Arafah) bukan agama, maka pada hari
ini pun tetap jua bukan ia agama. Kerana alasan inilah, engkau mendapati para
Salafus Solih sangat keras sikapnya kepada para ahli bid’ah, terutama Khawarij,
lebih keras dari sikap mereka kepada para pelaku maksiat.
Tentu sekali
tidak diragukan bahawa kemaksiatan amat berbahaya. Kemaksiatan adalah
penghubung menuju kekafiran. Akan tetapi bagaimanapun, kemaksiatan-kemaksiatan
ini masih lebih ringan daripada bid’ah. Itulah sebabnya, Imam Sufyan Ats-Tsauri
rh. telah mengatakan : Sesungguhnya bid’ah lebih disukai oleh iblis dan syaitan
daripada maksiat, kerana orang akan mudah bertaubat dari maksiat. Sedangkan
bid’ah, orang tidak akan bertaubat daripadanya. Mana mungkin boleh mereka pelaku
bid’ah bertaubat dari bid’ah, lantaran mereka menanggapi itulah agama yang
benar malah lebih baik diperbuat, mereka rasa amat bersalah atau terkurang pula
membuat amal agama jika tidak melakukannya. Na’uzubillahu min zaalik.
Sesungguhnya,
Beliau & para ulama Salafus Solih lainnya berdalil dengan sabda Nabi Saw. :
إِنَّ اللهَ احْتَجَرَ التَّوْبَةَ عَنْ كُلِّ صَاحِبِ بِدْعَةٍ حَتَّى
يَدَعَ بِدْعَتَهُ
Sesungguhnya
Allah menghalangi setiap ahli bid’ah dari taubat, sampai ia meninggalkan
bid’ahnya.
Maka kita
wajib memperhatikan masalah ini. Masalah ifrath (sikap
berlebih-lebihan/ekstrim) sangat berbahaya. Sebab, orang-orang yang
berlebih-lebihan (ekstrim), ketika melakukan tindakan-tindakan mereka,
didasarkan kepada keyakinan bahawa tindakan-tindakan itu merupakan tuntunan
agama yang dapat mendekatkan diri kepada Allah Swt. sehingga mereka dapat
mengelabui banyak orang. Dari sinilah Rasulullah Saw. bersabda :
إِنَّ اللهَ لاَيَقْبِضُ الْعِلْمَ اِنْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنَ
الْعِبَادِ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ، حَتَّى إِذَا
لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اِتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْسًا جُهَّالاً فَسُئِلُوْا
فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوْا وَ أَضَلُّوْا. متفق عليه
"Sesungguhnya
Allah tidak mencabut ilmu dari dada-dada manusia sekaligus. Akan tetapi Allah
mencabut ilmu itu dengan dimatikannya para ulama. Sehingga manakala Allah tidak
menyisakan seorang 'alim pun, maka orang-orang akan mengangkat tokoh-tokoh yang
bodoh. Tokoh-tokoh ini pasti akan ditanya, maka mereka akan berfatwa tanpa ilmu
hingga mereka sesat & menyesatkan".
Baginda Rasulullah
Saw. juga bersabda dalam hadits Tsauban:
إِنَّمَا أَخْشَى عَلَى أُمَّتِي الأَئِمَّةَ الْمُضِلِّيْنَ (البرقاني)
"Sesungguhnya
aku hanyalah mengkhuatirkan bagi umatku, adanya para imam yang
menyesatkan".
Para sahabat
Rodhiyallahu 'anhum dahulu, kadang berselisih pendapat dalam suatu masalah.
Masing-masing mempunyai arah pandang tersendiri dalam masalah-masalah furu’
(cabang). Ketika ada seseorang datang kepada mereka untuk meminta fatwa, maka
masing-masing sahabat tidak mahu langsung memberikan jawaban. Alasannya ada dua
:
Pertama : Kerana
masing-masing sahabat menghormati sahabat lainnya. Masing-masing lebih
mengutamakan sahabat lain untuk menjawab, dan masing-masing berpandangan bahawa
sahabat lain lebih layak untuk berfatwa.
Kedua : Kerana
masing-masing sahabat bersikap wara’ (hati-hati) dalam berfatwa dan berhukum,
lalu memilih untuk tidak tenggelam dalam fatwa.
Ini semua,
jika berkaitan dengan masalah furu’. Namun apabila masalahnya menyangkut
aqidah, maka mereka tidak pernah tinggal diam selama-lamanya. Mereka tidak
mungkin diam sama sekali jika masalahnya sampai menyangkut 'aqidah / menyangkut
nas Sunnah, / jika masalahnya sampai pada persoalan bid’ah. Kerana itulah,
ketika Abu Bakar As-Siddiq Rhu. ditanya tentang makna perkataan Abban pada
firman Allah Swt. (Surah Abasa (80) : ayat 31) :
وفكهة وأبا
Abu Bakar
menjawab : “Bumi mana yang dapat kujadikan tempat berpijak, dan langit mana yang
dapat menaungiku, apabila aku berkata tentang Kitabullah Subhanahu wa Ta'ala
apa yang aku tidak mengetahuinya”.
Itulah Abu
Bakar, padahal siapakah beliau? Namun beliau berkata sesuatu yang pasti benar.
Inilah
beberapa patah kata pembukaan yang berkaitan dengan sifat dua kelompok, yaitu :
kelompok ekstrim dan kelompok yang memudah-mudahkan urusan Allah Swt. dan
rasul-Nya.
Akhir
sekali, Saya berharap agar engkau betul-betul memahami dan menyedarinya. Berkata,
berfatwa dan berhukumlah dengan ilmu. Ittiba’lah (ikutlah) juga dengan ilmu.
Bukan yang berhukum hanya sebarangan dan yang mengikut juga jauh lebih
sebarangan. Hanya Allah-lah Dzat Pemberi Petunjuk menuju ke jalan lurus. Solawat,
salam & barokah Allah Swt., hendaknya senantiasa tercurah pada junjungan
mulia Nabi kita Muhammad Saw, keluarga dan para sahabatnya. Mudah-mudahan Allah
Swt. senantiasa mencucuri rahmah, petunjuk dan keampunanNya kepada kita semua.
Disalin dari
majalah As-Sunnah Edisi 03//Tahun 12I/1429H-2008M. Penerbit : Yayasan Lajnah Istiqomah, Surakarta. Laman web : almanhaj. or. id
Akhirul Kalaam : Sesungguhnya Allah Swt.
mengangkat darjat seorang manusia dengan ilmu dan terpelihara dirinya dari
kebatilan disebabkan oleh ilmu. Ilmulah yang membawa manusia kepada kebenaran
dan kecemerlangan. Bahana kehancuran ummat Muslimin hari ini berpunca daripada
kealpaan dan sikap mengambil mudah terhadap ilmu. Tradisi mengagungkan ilmu
telah bertukar menjadi budaya pak turut secara taqlid buta sahaja begitu
membesar dan berakar umbi dalam masyarakat Islam. Lantaran itulah, ummat
Muslimin yang suatu masa dulu amat agung dan terkemuka malah menjadi pusat
rujukan segala ilmu, kini jauh ketinggalan dan mundur berbanding ummat yang
lain.
Tidak hairan, segala bentuk ilmu yang
berasal dari ummat Islam sendiri, kini dikuasai oleh orang lain dan ummat
Muslim pula yang menuntut dari mereka. Ini amat terbalik dengan suasana
rautusan tahun dahulu dimana, ummat Islamlah yang menjadi rujukan seluruh dunia
dan senantiasa berada di puncak kecemerlangan. Suka atau tidak, akuilah
hakikatnya bahawa hampir keseluruhan asas ilmu datangnya dari sumber Islam
ya’ni Al Qur’an dan As Sunnah Nabi Saw. dan hampir semua pemuka dan sarjana
ilmu datangnya dari ummat Islam seperti Ibnu Sina, Al Khawarizmi, Al Jabar dan
lain-lain.
Begitulah hakikatnya, kita ummat Muslimin
tidak lagi terkedepan lantaran kurang menguasai ilmu, dan tanpa ilmu dan
ketaqwaan kepada Allah, manusia akan jadikan dunia ini hanyalah satu laknat
bukannya nikmat.
Dalam satu sabdanya, Baginda Saw.
menjelaskan bahawa dunia ini hanyalah laknat kecuali kepada orang yang berilmu
atau mempelajari ilmu :
“Dari Abu Hurairah Rhu. ia berkata
bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Ketahuilah, bahawa dunia itu dilaknat dan
dilaknat apa yang ada didalamnya, kecuali zikir kepada Allah dan ketaatan
kepadaNya, orang berilmu atau orang yang mempelajari ilmu”.
Hadis riwayat imam Ibnu Majah rh. (no.
4112) imam Ibnu Abdil Barr rh. (Jilid 1, no. 135) dan imam Tarmidzi rh. (no.
2322) dan beliau menyatakan ia hadis hasan.
Demikianlah ketinggian martabat dan
keutamaan ilmu, yang dengannya manusia dapat melakukan ibadah sebenar-benarnya
selaras dengan yang dituntut oleh Allah Swt. dan rasulNya. Dalam satu sabdaan
lagi, Baginda Saw. mengatakan dengan jelas tentang keutamaan berilmu berbanding
melakukan ibadah tanpa ilmu :
“Dari Hudzaifah Ibnul Yaman Rhu. ia berkata
bahawasanya Nabi Saw. bersabda : Keutamaan ilmu lebih baik daripada keutamaan
ibadah, dan agama kalian yang paling baik adalah al wara’ (berhati-hati dalam
melakukan ibadah, menjurus kepada ketaqwaan)”.
Hadis hasan riwayat imam Thabrani rh. (no.
3972) dan imam Ibnu Abdil Barr rh. (Jilid 1 no. 96) dan imam Al Bazaar rh.
dalam Sahiih At Targhiib Wa Tarhiib (no. 68)
Tuntutlah ilmu dan berilmulah, sebelum
berkata-kata, beramal, berfatwa dan berhukum.
والله اعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان
والسلام
والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan