بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي
رب
إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat menjalani puasa kepada
semua rakan jamaah serta para pembaca dan mendoakan agar Allah Swt. menerima
semua amalan kita, seraya mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan
melindungi diri kita dari segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya
memelihara diri kita supaya tetap berpegang teguh kepadaNya dan menerima semua
amalan kita.
Di kesempatan yang baik ini, saya mendoakan dan berharap agar kita
semua telah pun menjalani ibadah puasa dan menegakkan Ramadhan dengan
sebenar-benarnya. Puluhan tahun kita hidup dibumi Allah Swt. ini dan menempuh
berkali-kali Ramadhan, saya yakin, bahawa kita semua telah mencuba dan berusaha
sebaik mampu untuk mentaatiNya. Moga Ramadhan kita kali ini lebih baik dan
bermakna dari Ramadhan yang terdahulu. InsyaAllah.
Saya mohon berlindung diri dengan Allah Tabaraka Wata’ala dari
sebarang kesilapan dan kekhilafan serta memohon pimpinanNya sentiasa dalam
menukilkan artikel ini.
Pertamanya marilah bersama kita hayati Kalamullah ini, tentang
pensyari’atan puasa.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu
diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu
daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.”
Surah Al Baqarah (2) : ayat 183
أَيَّامًا
مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ
أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ
تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ
تَعْلَمُونَ
“(Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa
hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir,
(bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang
dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak
terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi
makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran
fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya;
dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi
fidyah), kalau kamu mengetahui.”
Surah Al Baqarah (2) : ayat 184
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu
ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi
sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk
dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu,
sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau
mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit
atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa)
sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan
yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak
menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan
puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat
petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 184
Para jamaah yang
dirahmati Allah Swt. Moga rahmatNya senantiasa melimpahi hidup kita.
Alhamdullah, Kita kini telah berada di penghujung Ramadhan al
Kariim 1434 Hijrah. Bulan kewajiban puasa yang melatih segenap aspek badani dan
rohani, menguji segala tahap iman dan taqwa, yang mencabar segala nafsu dan
emosi, yang menuntut kekuatan hati dan kesabaran dalam menempuhinya.
Pengakhiran ini sekaligus membawa makna, bermulalah kembali gelanggang
perjuangan yang amat berat untuk mengatasi dan mengendalikan hawa nafsu yang
menjadi sumber kebinasaan diri kita dan seluruh ummat manusia.
Berapa banyak yang telah mendapat barokah, madrasah Ramadhan al
Kariim ini telah menganugerahkan keampunan seterusnya membolehkan ia menelusuri
hayat dengan restu dan keimanan selamanya. Demikianlah sunnatullah yang berlaku
pada hidup setiap manusia. Memang ada diantaranya yang berhasil menyingkirkan
segala ranjau dan duri cabaran itu sehingga selamat di dunia dan di akhirat. Sementelahan,
ranjau dan duri hidup di dunia fana ini memangnya terlalu banyak.
Maka, untuk menyingkirkannya menuntut waqtu yang amat panjang dan
pengorbanan yang tidak sedikit. Kita takut kalau seandainya kegagalan hidup itu
berakhir dengan murka dan neraka Allah Swt.. Akankah kita dapat menyelamatkan
diri lagi, sementara kesempatan sudah tidak ada. Lantaran itu, hendaklah
sentiasa kita bertanya diri, bermuhasabah dan memerhatikan siapa kah kita
dihadapan Allah Swt. nanti. Sentiasa bertanya diri, adakah setiap detik waqtu
yang kita lewati selama hayat kita ini, telah dilalui dengan dipenuhi rahmat
dan barokah Allah Swt. dari satu segi, dan dari satu segi lagi, adakah semua
waqtu itu dilewati untuk menghambakan diri kepada Yang Ma’bud. Marilah bersama
kita bertanya diri.
Betapa banyak juga, yang tidak mampu menyingkirkan segala ranjau
dan duri cabaran sehingga harus terkapar dalam kubang kegagalan di dunia dan
akhirat. Terus menelusuri hidup dengan penuh kealpaan dan kefasiqan. Dilaluinya
madrasah Ramadhan al Kariim ini tanpa beroleh apa-apa melainkan lapar dan
dahaga. Malah tidak kurang juga, banyak yang melalui madrasah Ramadhan al
Kariim ini dengan penuh sia-sia dan dosa, tidak hanya dia melalui Ramadhan al
Kariim ini dengan lapar dan dahaga, melainkan setiap harinya adalah pesta. Maka
berlalulah Ramadhan al Kariim dalam hidupnya tanpa menjengah tahap iman dan
taqwa, tetapi hanya menambahkan rosaknya.
Sesungguhnya, madrasah Ramadhan al Kariim telah menyedia setiap
kesempatan bagi kita untuk berusaha menyingkirkan segala ranjau dan duri hidup
tersebut. Tidak ada cara yang terbaik, kecuali harus sentiasa kembali kepada
agama kita dan menempuh bimbingan Allah Swt. dan Rasul-Nya. Demi sesungguhnya.
Allah Swt. telah menjelaskan di dalam Al Qur’an bahawa satu-satunya jalan itu
adalah dengan beriman dan beramal kebajikan sepertimana firmanNya :
(٣) بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ
وَتَوَاصَوْا الصَّالِحَاتِ وَعَمِلُوا آمَنُوا الَّذِينَ إِلَّا (٢) خُسْرٍ لَفِي
الْإِنسَانَ إِنَّ (١) الْعَصْ وَ
“Demi masa. sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali
orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan orang-orang yang saling
berpesan (menasihati) dengan kebenaran dan saling berpesan (menasihati) dengan
kesabaran.”
Surah Al ’Asr (103) : ayat 1-3
Para jamaah yang
dirahmati Allah Swt. Moga barokahNya senantiasa mengiringi hidup kita.
Demikian besarnya anugerah nikmat dari Allah Swt. Yang Maha
Pemurah, Yang Maha Pengasih, Yang Maha Dermawan terhadap seluruh makhluknya.
Setelah didatangkanNya Ramadhan yang diwajibkan puasa padanya, terkandung
segala macam ujian dan cubaan ke atas hawa nafsu, taqwa dan iman di dalamnya,
dengan penuh hikmah dan keadilan dianugerahkanNya pula hari kebesaran,
kemenangan dan kegembiraan. Justeru Allah Yang Ma’bud telah memerintahkan lewat
kalamNya :
(١٥) فَصَلَّىٰ بِّهِ رَ اسْمَ وَذَكَرَ (١٤)
تَزَكَّىٰ مَن أَفْلَحَ قَدْ
"Sesungguhnya berbahagialah dan berjayalah orang-orang yang
membersihkan dirinya (dengan mengeluarkan zakat fitrah), dan ia mengingati
Allah dengan menyebut nama Allah lalu menunaikan solat (I’edaini).”
Surah Al A’la (87) : ayat 14 – 15
Junjungan mulia Nabi Muhammad Saw. telah memerintahkan menerusi
sabdanya :
“Dari Anas bin Malik Rhu. dia berkata : Nabi Saw. pernah datang ke
Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua Hari Raya yang pada keduanya mereka
bermain-main (bergembira) di masa jahiliyyah, maka baginda bersabda : Aku
datang kepada kalian sedangkan kalian memiliki dua hari (raya) yang menjadi
medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Dan sesungguhnya Allah telah
menggantikan keduanya dengan yang lebih baik iaitu Hari Raya Qurban (I’edul
Adha) dan Hari Raya Puasa (I’edul Fitri).”
Hadis riwayat imam Ahmad rh. Jilid 3/103,178 dan 235. imam Abu
Daud rh. no. 1134. Imam Baghawi rh. no. 1098) dan imam Nasa'i rh., Sunan an
Nasa'i, Kitab as Solah, no. 959
Begitulah hari kebesaran yang disebut I’edul Fitri yang membawa
maksud Kembali Suci. Kalimat i’ed berasal dari perkataan `aid adalah diambil
dari kata dasar (masdariyah) al `audu yaitu kembali. Manakala kalimat 'fitri'
sendiri bermaksud fitrah iaitu sebenarnya merujuk kepada suatu permulaan
kejadian manusia yang bersih daripada dosa dan noda.
I’edul Fitri disambut sebagai suatu hari kebesaran, kemenangan dan
kegembiraan bagi orang yang dapat melalui Ramadhan Al Kariim dengan mengerjakan
ibadat puasa dengan sempurna. Kemenangan itu bukan saja menang kerana berjaya
mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari Ramadhan, malah
kejayaan mempertingkatkan tahap ilmu. iman, amal dan taqwa serta berjaya
menghalang diri daripada melakukan perkara-perkara dilarang syara’ sepanjang
Ramadhan itu. Lantaran itu, Allah Swt. menganugerahkan suatu hari kebesaran
untuk kita sama-sama meraikan kejayaan daripada kemenangan itu.
Kini, datang lagi “Kembali Suci”, Hari Kebesaran, Hari Kemenangan
dan Hari Kegembiraan kepada ummat Muslimin yang telah sebulan Ramadhan menghambakan
diri dengan sebenar-benarnya kepada Allah Swt. dan Rasul-Nya. Sebulan berlapar
dahaga di siang harinya, meninggalkan segala yang dilarangNya, dengan malam
dipenuhi dengan amal solih dan ketaqwaan, membanyakkan sadaqah jariah dan
mengawal nafsu. Di hari ini, muslimin ini “kembali suci” iaitu kembali dirinya
ke suasana fitrah ya’ni semulia bayi baru zahir, putih bersih, suci tanpa
sebarang dosa.
Para jamaah yang
dirahmati Allah Swt. Moga karomahNya senantiasa mengiringi hidup kita.
Hadirnya Ramadhan dan diakhiri dengan I’edul Fitri, memperjelaskan
betapa benar bahawa Yang Ma’bud Allah Swt. memang Maha Menepati Janji
sepertimana KalamNya :
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا
“Orang-orang yang beriman dan mengerjakan
amalan solih, kelak akan Kami masukkan ke dalam syurga yang mengalir
sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah telah
membuat suatu janji yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya dari
pada Allah?.”
Surah An Nisaa’ (4) : ayat 122
I’edul Fitri adalah hari penghargaan dan
kebesaran yang dianugerahkan oleh Allah Swt. kepada segala hambaNya, yang telah
meng’abdikan diri dan tunduk patuh kepada-Nya. Dan ia adalah sebahagian dari
janji Allah Swt. ya’ni memberikan kenikmatan sebagia balasan terhadap hamba-Nya
yang solih. Maka sudah sewajarnya kita
menyambut ketibaan I’edul Fitri anugerah Allah Swt. ini dengan penuh
kegembiraan sebagai tanda kemenangan dan kesyukuran kepada Allah Yang Esa atas
nikmat agung berupa Hari Kebesaran yang dihadiahkan Allah Swt. kepada sekalian
hamba-Nya yang telah menamatkan ibadat puasa pada bulan Ramadhan.
Lantaran ia adalah anugerah kebesaran dan kemenangan oleh Allah
Swt., maka tiada lain ia adalah suatu hari kebesaran syara’ yang mana, dalam
menanggapi dan menjalaninya jua, tidak jua ia terlepas dari syara’, bukannya
boleh ia ditanggapi dan diladeni dengan segala macam amalan sesuka hati dan
hawa nafsu. Justeru ia perayaan syara’, maka kaifiyat menyambut I’edul Fitri
itu sendiri mestilah mengikut adab dan peraturan syara’, malah dalam apa jua
keadaan pun, mesti tidak boleh terkeluar dari garisan syara’ itu..
Antara hal pelik yang begitu berleluasa dalam hidup kita semasa
ini, I’edul Fitri ditanggapi dengan segala macam hal kesedihan dan kepiluan.
Segala bentuk media cetak, elektronik dan siber, lebih menonjolkan babak-babak
cerita sedih pilu dalam berbagai hal. Dari hal kekeluargaan, percintaan, hutang
piutang sehingga ke tahap hal terlalu peribadi pun diluahkan. Hampir tiada sama
sekali yang menayangkan dan memperlihatkan betapa gembira dan meriahnya manusia
menyambut kehadiran I’edul Fitri dengan semangat kemenangan dan kesyukuran
lantaran telah berjaya melepasi satu tempoh getir yang penuh dengan ujian dan
cabaran dari Allah Swt.
Dan ini hal yang seakan telah menjadi trend masyarakat kita dalam
menjalani I’edul Fitri. Hari kebesaran yang sepatutnya diraikan dengan semangat
kemenangan dan kegembiraan seperti yang dianjuurkan oleh Allah Swt. dan
rasulNya, bertukar menjadi detik-detik kesedihan. Tidak kurang juga
ucapan-ucapan kurang cerdik yang menyatakan betapa kurang bermaknanya I’edul
Fitri pada dirinya, atas sebab yang langsung tidak berkaitan syara’. Tidak
ketinggalan juga Iklan-iklan promosi hari kebesaran ini pun, lebih mengajak
manusia kepada pembaziran dan kealpaan bukannya kepada hikmah
penganugerahannya.
Di satu pihak lain, I’edul Fitri memang sangat ditunggu-tunggu
untuk berseronok dengan segala macam pestaan, hiburan, makanan dan pembaziran.
Saat yang dinanti-nanti untuk memperagakan segala macam kekarutan dan
kejahilan. Maka berbondong-bondonglah berbagai golongan turut terlibat dalam
berbagai bentuk hiburan, kelekaan dan keseronokan, yang tidak lagi menjadikan
I’edul Fitri hari sebagai kemuliaan dan kemenangan tetapi hari penuh kekarutan
dan kelekaan. Malah selalunya, golongan yang kurang berpuasalah yang
berlebih-lebih pula menyambutnya.
Saya menyeru kepada rakan-rakan jamaah dan terutamanya kepada diri
saya sendiri, bersamalah kita menjalani I’edul Fitri sebaik mungkin
berlandaskan perintah dan tatacara syara’. Bukanlah sama sekali diseru
meninggalkan apa jua amalan budaya dan adat kebiasaan, namun harus diingat
dengan sebenar-benarnya, bahawa Islam tidak pernah menolak budaya dan adat
kebiasaan, namun batasannya mestilah jelas dan terkawal supaya tidak kita
menjalani I’edul Fitri dengan melebihkan citarasa, hawa nafsu dan dan dipenuhi
keduniaan berbanding kehendak dan perintah syara’.
Para jamaah yang
dirahmati Allah Swt. Moga nikmatNya senantiasa mengiringi hidup kita.
Marilah kita merayakan I’edul Fiti ini dengan sunnah nabi Saw. dan
tatacara amalan para sahabat baginda, Rodhiallahu’anhuma. Sesungghnya para
auliyaa’ ini, telah pun memberikan contoh tauladan untuk kita menyambut hari
kebesaran yang mulia ini.
Apabila saja diumumkan hari 1 Syawal, maka mulakanlah menyambut
Hari Agung umat Islam ini dari malamnya dengan aktiviti ibadat. Ini seperti
memperbanyakkan solat sunnat, bertakbir, bertasbih, bertahlil dan
bertahmid sebagai tanda kesyukuran kepada Allah Swt. aas segala limpah kurnia
dan kebesaranNya. Ia dilakukan sama ada secara berjamaah atau bersendirian, di
masjid, surau atau di rumah bersama keluarga. Bahkan pada zaman Rasulullah
Saw., takbir itu dikumandangkan sebegitu hebat sehingga ke jalan-jalan,
rumah-rumah dan masjid.
Kita dituntut patut membersih atau mengemas diri seperti
menggunting rambut di bahagian kepala dan anggota badan agar tampil kemas,
segak dan bergaya pada hari mulia ini. Dalam hal ini, bau-bauan yang harum
seperti minyak wangi, atar dan sebagainya juga digalakkan sebagai meraikannya.
Kita dituntut mengangkat hadas besar (mandi wajib) pada pagi 1 Syawal,
sebelum memakai pakaian dan bertolak ke masjid.
Disunnatkan juga makan sedikit terlebih dahulu sebelum berangkat ke masjid
untuk menunaikan solat sunat I’ed.
Disunnatkan bagi kita memakai pakaian yang terbaik dan tercantik.
Baginda Rasulullah Saw. mengenakan pakaian yang terbaik dan tercantik bagi
meraikan kedua-dua hari kebesaran Islam ; I’edul Fitri dan I’edul Adha.
Zakat fitrah mesti dijelaskan sebelum melakukan solat I’ed.
Acara kemuncak pada I’edul Fitri ini adalah mengerjakan solat sunnat
I’ed secara berjamaah dan mendengar khutbahnya.
Sunnat pula pergi menunaikan solat itu dalam keadaan berjalan
kaki, pergi melalui satu jalan dan pulang melalui satu jalan yang lain.
Di dalam riwayat sahih dari Imam Muslim rh. disebutkan bahawa Baginda
menunaikan solat sunnat I’edul Fitri dengan membaca surah Al A’la (87) pada
rakaat pertama dan Al Ghasyiah (88) pada rakaat kedua.
Solat sunnat I’ed itu dilakukan di musolla (tanah lapang). Seluruh umat Islam
datang ke musolla agar mendengar khutbah hinggakan kepada kanak-kanak, kaum
wanita, tidak kira yang tua atau muda, yang uzur atau sebaliknya dituntut hadir
sama. Hikmah melaksanakan solat di musolla ini adalah seluruh ummat Muslimin
dapat bergabung bersama dalam sebuah majlis kemenangan, dapat mendengar khutbah
dan mengmbil manfaat darinya seterusnya dapat bertemu dan saling mengenal.
Pada hari ini, juga disunnatkan bagi sesama ummat Muslimin mengucapkan tahniah
dan selamat sejahtera, di samping saling berdoa agar seluruh amalan-amalan kita
sepanjang Ramadhan diterima Allah Swt.
Nota : Penjelasan lengkap tatacara menyambut I’edul Fitri mengikut
sunnah Nabi Saw. telah dinyatakan dalam 2 siri. Sila rujuk artikel dalam : www.manhaj-islamy.blogspot.com
Para jamaah yang
dirahmati Allah Swt. Moga redhaNya senantiasa mengiringi hidup kita.
Demikianlah, dasar asas sambutan I’edul Fitri dalam syari’at Islam
jelas menunjukkan bahawa ia adalah perayaan ibadah. Ini bermakna jika, ia
disambut di atas landasan syara’ dengan meninggalkan segala macam kemungkaran, kemaksiatan
dan pembaziran, maka jadilah hari yang diraikan itu suatu ibadah. Sekiranya
tidak, maka jadilah ia sebaliknya ya’ni hari untuk menambahkan dosa. Dalam
sebuah hadis, junjungan mulia Nabi Saw. memperjelaskan hal ini :
“Dari Ubadah bin Shuib Rhu. dia berkata bahawasanya Nabi Saw.
bersabda : Barangsiapa yang menghidupkan malam I’edul Fitri dan I’edul Adha
dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya
pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari qiyamat."
Hadis riwayat imam Ath Thabarani rh.
Dikesempatan mulia dan baik ini, ingin saya sebutkan bahawa
sesungguhnya hari kemenangan I’edul Fitri ini adalah untuk para ikhwan yang
telah memenuhi ciri dan sifat seorang hamba yang ditetapkan syara’, kalau pun
kita amat sedar sebahagian besar orang yang beriya-iya beraya sakan ini
hakikatnya merupakan golongan culas dan rosak puasanya. Dan kepada mereka ini,
teruskanlah da’ie kita mengajak mereka kepada Al Haq, mudah-mudahan akan
terbuka hati mereka dengan mendapat hidayah Allah Swt. supaya menjadi mukmin
yang taat. Kuatkanlah da’ie dalam diri kita, dalam keluarga kita seterusnya
disampaikan kepada mereka-mereka yang lain. insyaAllah.
Justeru itu, marilah bersama kita meraikan hari kebesaran,
kemenangan dan kegembiraan ini berlandaskan syara’, agar rahmah dan barokah
Ramadhan al Kariim itu tetap berterusan dalam hidup kita. Seterusnya menjadikan
setiap apa jua detik dan waqtu dalam seumur hidup kita berupa ibadah penuh
tulus dan suci, hanya kepada Allah Swt. semata-mata.
Akhirul Kalaam,
SELAMAT MENYAMBUT KEMBALI SUCI, 1434 Hijrah dengan iman, amal dan
taqwa, dan bersama kita saling mengucapkan lafaz ini apabila bertemu dan
bersapa sesama Muslim,
تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا
وَمِنْكُمْ
“Semoga Allah menerima (amalan) dari kami dan dari kamu”
والله تعالى أعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang
tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah
Liat, Bukit Mertajam
0 ulasan:
Catat Ulasan