Tuesday, December 24, 2013

Soal Jawab ibadah Korban (Siri 7)

0 comments
On Wednesday, November 6, 2013 11:33 AM, cennoney mnoor wrote :
 
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
Syukran la ustaz, baru dapat pencerahan, insyaAllah boleh la faham jugak. Niat baik untuk sedekah tu rasanya tiada masalah, cuma dok kaitkan pulak dengan masa korban dan buat korban, yang tu ada salah faham tu. Paling teruk yang dok ambik untung atas sedekah korban orang, tak bagus betoi la. Apa pun memang betul, ikut ja macam Nabi buat, takkan ada masalah, yang tak ikut macam Nabi tu la yang dok ada masalah.
 
Yang saya nih buat korban, takat buat kat sini saja la yang mampu, tu pun kongsi ramai-ramai.
 
 
On Wednesday, November 6, 2013 2:41 PM, ernest prtdi wrote :
 
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
Saya setuju, nak buat ikut la macam Nabi suruh, atau bagi ja dalam bentulk sedekah pada waktu bila pun. Banyak sangat orang dok bunyi hal cari untung atas nama agama la nih. Korban dan sedekah luar negara pun dah di kata dek orang.
Ada banyak lagi kat tempat kita orang susah dan kena ditolong. Rasa-rasanya la, selagi ada orang miskin fakir dikeliling kita ni, yang ni kena diutamakan dulu. Lepas tu boleh la nak keluar negara pun.
Masjid kat tempat saya tak buat pun. Bila ditanya depa kata : takdak orang nak kelola. Jadi kami pakat-pakat dan buat di Bayan Lepas. Lepas tok imam sembelih kami sendiri lapah dan edar
 
Wassalam.
 
 
On Thursday, November 7, 2013 9:57 AM, mohdpoziatan wrote :
 
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
Moga ustaz Mad ok-ok saja. Niat nak sedekah memang la bagus dan mulia. Tapi mesti kena ingat, niyat yang baik mesti diikuti dengan cara buat yang betul, bukannya buat amalan sesuka hati, nanti jadi macam Robin Hood.
 
Saya setuju dengan perenggan akhir, para pengnjur korban luar negara kena bagi tau kos sebenar yang terlibat. Hilanglah segala keraguan orang, boleh elak fitnah jugak. Bukannya baik perangai “segalanya tersembunyi di dalamnya”. Cakap ja dengan jelas.
 
InsyaAllah, tahun depan mai kita sendiri yang buat, kita mula dulu dengan sedekah ke luar negara, kat saudara Muslim kita di Rohingya ka, Kemboja, Vietnam, Siam
 
InsyaAllah berjaya, wAllahua’lam
 
 
On Monday, November 11, 2013 3:27 PM, fajar alam wrote :
 
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
Qurban pakej tak ada masalah, masalah pada orang yang terima, dan pengurus ramai yang salah guna, satu contoh bantuan ke Falestine sedikit sekali sampai pada orang susah disana, bahkan lebih banyak sampai ke poket Mahmud Abbas berbanding kepada kumpulan Ismail Haniyyeh, puncaknya kerana Mahmud Abbas di i'tiraf Israel, sesudah terang kezaliman itu kita tahu, haram kita bersubahat. Nabi telah lama melakukan perniagaan ke tanah Syam, tidak pernah di dapat riwayat ada qurban pakej di luar negara.
Nota : Rringankan beban ekonomi anda dengan program income pasif paling selamat, moga berjaya, Insya Alloh :www.bijakshopping.com/dunia3
 
wassalam
 

0 comments: