Bismillahirrohmaanirrohiim
Assalamu’alaikum
Warohmatullahi Wabarokaatuh
Saya nak bertanya
bagi mendapatkan dalil yang pasti berkenaan bacaan dalam sujud sahwi. Setakat
yang saya tahu, yang dipelajari dan diajar sejak dulu-dulu, bacaan dalam sujud
sahwi dengan lafadz : Subhaanal-ladzii laa yanaamu walaa yashuu atau
Subhaanal-ladzii la yashuu walaa yanaamu.
Jadi, di buku hadits
manakah saya boleh dapatkan hadits menceritakan lafadz sujud sahwi seperti ini,
supaya dapat saya membuat semakan. Atau boleh saja ditulis disini supaya dapat dikongsikan dengan ramai rakan
lain.
Saya sangat
berharap dapat mengenali dalil-dalilnya supaya kepercayaan dan peri amalan saya
menjadi kukuh dan benar, insya’Allah
Diharapkan
Pak Lang dapat memberikan bantuan dan panduan.
Wassalam
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب
إشرح لي صدري و
Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon
pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan
diri-diri kami dan kejelekan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri
petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah
sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar
kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya
Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
“Wahai sekalian manusia! bertaqwalah kepada Rabb-mu yang
telah menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), dan (Allah) menciptakan
pasangannya (Hawa) dari (diri)nya; dan dari keduanya Allah
memperkembang-biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Bertaqwalah kepada
Allah yang dengan Nama-Nya kamu saling meminta, dan (peliharalah) hubungan kekeluargaan.
Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu.”
Surah An-Nisaa' (4) : ayat 1
Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah (Al Qur’an) dan
sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Saw. (As-Sunnah). Seburuk-buruk
perkara adalah perkara yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang
diada-adakan (dalam agama) adalah bid’ah, setiap bid’ah adalah sesat, dan
setiap kesesatan tempatnya di Neraka. Amma ba’du.
Saya mendoakan agar Tuan sentiasa dalam
rahmat Allah Ta’ala. Amat matang dan mulia hasrat memastikan segala kepercayaan
dan peri amalan berdasarkan dalil/nas yang sohih, soreh dan qot’ie. Sepatutnya inilah sikap yang mesti ada pada semua ummat
Muslimin. Lantaran Islam adalah syari’at Allah dan rasul-Nya, yang lengkap
sempurna, tidak perlu didasari oleh aqal-aqalan, rekaciptaan dan
tambah-tambahan dalam segala segi.
Dari satu
sisi lain, berhati-hatilah dengan ibadah solat lantaran ia amat mulia dan
menjadi tiang syari’at Islam. Nabi Saw. telah memberikan contoh tauladan
kaifiyat ibadah solat ini dengan cukup lengkap sempurna, sehingga tidak
memerlukan sebarang kurangan atau tambahan walau sedikit pun.
Sujud
sahwi adalah sujud dua kali yang dilakukan kerana lupa melakukan rukun sehingga
meninggalkannya di dalam solat. Ia dikerjakan sebelum atau sesudah salam.
Sepanjang pengetahuan dan sumber serba dhoif yang saya miliki, tidak ada satu pun
riwayat khusus yang menjelaskan tentang bacaan sujud sahwi, malah tiada juga
riwayat dengan lafadz seperti ditanyakan.
Bacaan
sujud sahwi sebagaimana yang ditanyakan oleh Tuan sememangnya diajar secara
meluas, tetapi tidak didasari dalil/nas sohihah ya’ni bukan berasal dari
Rasulullah Saw. ia adalah pendapat atau pandangan semata-mata dan hendaklah
ditinggalkan. Baik sekali orang-orang yang mengajarkannya sendiri memberikan
butiran dalil/nas terhadap apa yang mereka bawakan kepada khalayak kerana
semestinya mereka lebih tahu dasar apa yang mereka perkatakan. Sekiranya tidak
boleh, dituntut berhentilah dari menyebarkan khabar tidak berdasar ini seraya
memesongkan ummat Muslimin dari jalan kebenaran.
Lantaran,
sujud sahwi ini merujuk kepada solat ya’ni sujud merupakan salah satu rukun
solat, maka paling jauh pun ia tetap seumpama sujud yang telah disyari’atkan
juga. Merujuk kepada soalan Tuan, yang dapat saya simpulkan, apakah yang boleh
dibuat semasa sujud sahwi itu adalah :
- Hanya seqadar melakukan sujud itu tanpa bacaan apa-apa lantaran tiada suatu
pun dalil/nas khusus yang sohih, soreh dan qot’ie memperihalkan bacaannya
- Lantaran, sujud sahwi ini merujuk kepada solat ya’ni sujud merupakan salah
satu rukun solat, maka paling jauh pun ia tetap seumpama sujud yang telah
disyari’atkan juga. Oleh kerana itu, banyak ulama muktabar yang menyatakan bahawa
bacaan sujud sahwi sama sahaja dengan bacaan sujud dalam solat.
Imam Ibnu
Qudamah Rhm. berkata : Dan hendaklah dia membaca di dalam sujud (sahwi)-nya apa
yang dibaca di dalam sujud dalam solat, kerana sujud sahwi tersebut merupakan
sujud yang disyari’atkan serupa dengan sujud di dalam solat”
Kitab Al-Mughni,
jilid 2 halaman 432-433, Penerbit Hajar, Cetakan. 2, Tahun 1412 H/1992 M
Imam Abu Muhammad bin Hazm (Ibnu Hazm) Rhm. berkata : Orang yang bersujud sahwi
harus membaca di dalam kedua sujudnya : Subhaana rabbiyal-A’laa [سُبْحَانَ رَبِّيَ اْلأَعْلَى]; berdasarkan sabda Rasulullah Saw. (yang artinya) : Jadikanlah
ia (bacaan itu) di dalam sujudmu”
Kitab Al-Muhalla,
jilid 4 halaman 170, tahqiq oleh Syaikh Ahmad bin Muhammad Syakir Rhm.
Senada dengan pernyataan tersebut adalah fatwa para ulama dari Al-Lajnah
Ad-Daaimah lil-Buhuts wal-Ifta’ (Komisi Tetap untuk Riset dan Fatwa) Saudi
Arabia, 7/149 nombor fatwa 5519
Ada pun jawaban paling hampir khusus terhadap pertanyaan Tuan, maka mari kita
rujuki kepada ahlinya, yaitu ulama besar hadits sepanjang zaman : Imam Al
Hafidz Ibnu Hajar Al ‘Asqolani Asy-Syafi’I Rhm. (pensyarah kitab Sohih
Al-Bukhari – Fathul-Bari), di mana beliau berkata : Aku telah mendengar sebahagian
para imam (ulama’) menghikayatkan bahawa seseorang disukai membaca di dalamnya
(sujud sahwi) : [سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنَامُ وَلَا يَسْهُوْ] Subhaana man-laa yanaamu walaa yashuu (“Maha Suci Allah
yang Tidak Tidur dan Tidak Lupa)”. Kemudian beliau melanjutkan : “Aku tidak
menemukan asalnya”. Kitab At-Talkhiishul-Habiir
Dan benarlah apa yang dikatakan oleh imam yang mulia Al-Hafidh Ibnu Hajar bahawa
bacaan tersebut tidak bersumber pada kitab-kitab induk hadits. Atau dengan kata
lain : Itu merupakan pendapat semata.
Sebagai
seorang Muslimin : saya sendiri, Tuan dan ummat Muslimin seluruhnya telah
mafhum apa yang sepatutnya dijadikan sebagai panutan seluruh amal kita, yang
selaras dengan 2 kalimah syahadah.
Semoga solawat dan salaam senantiasa dilimpah-kan kepada
Rasulullah Saw., keluarga dan para Sahabat Baginda, para Salafus Solih, para
syuhada’ serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah mereka dengan kebaikan
hingga hari qiyamat.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه
أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
0 ulasan:
Catat Ulasan