Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
Jumaat, 3 April 2015
Bernikahlah Dengan Keredhoan Ibubapa
From : Ummul ASY-SYIFA', December
18, 2014
Assalamualaikum...
Ustaz yang dihormati,
Saya dan tunang lelaki saya
berkenalan atas dasar memang ingin berkahwin.. saya seorang mahasiswi yang
masih menuntut manakala tunang saya masih berusaha memperbaiki taraf hidupnya.
hanya ibu saya yang mengetahui hubungan pertunangan kami memandangkan kami
bertunang sekadar cukup syarat tunang oleh sebab kedua dua kami datang dari
keluarga yang bermasalah.
Saya merupakan individu yang seolah-olah telah tercicir dari keluarga, segala tanggungan hidup saya, saya tanggung
sendiri dan saya tidak lagi tinggal bersama keluarga. Manakala tunang saya, ibu
bapanya telah bercerai beberapa tahun yang lalu dan hubungan antara ahli
keluarganya tidak begitu baik. Dan tunang saya seolah olah terbuang dari
keluarganya.
Perkenalan kami singkat, dan kami
tidak ingin bertunang lama memandangkan masing- masing kami ingin membaiki
hidup, menjadi lebih matang dan bertanggungjawab, dan melalui perkahwinan kami
boleh menyokong dan menjaga sesama sendiri demi meraih redha Allah.
Disebabkan konflik keluarga tunang
saya, tunang saya terpaksa membatalkan hasratnya untuk memaklumkan kepada
keluarganya mengenai hubungan kami dan hasrat kami untuk berkahwin. Dan pihak
sebelah saya, memang sudah lama memberi saya lampu hijau untuk berkahwin
kerana, orang tua saya memang tidak terlalu kisah mengenai hidup saya.. Dan
hanya ibu saya yang masih menghubungi saya.
Oleh sebab itu, saya dan tunang saya
ingin berkahwin tanpa pengetahuan keluarga sebelah pihak lelaki, dan hanya
sampai kepada pengetahuan sebelah pihak keluarga saya dan rakan-rakan kami yang
lain. Kami bercadang untuk memaklumkan keluarga sebelah pihak lelaki setelah
tempoh kami berkahwin cukup 6 bulan. Bukan niat kami membelakangkan orang tua, tetapi
kami tersepit dalam situasi yang kami tidak sangka- sangka.
Justeru, saya mohon pendapat dan
nasihat, apakah langkah yang ingin kami ambil itu adalah wajar, demi kebaikan
kami dan masa depan kami.
tunang dan tunangan yang ingin
berkahwin.
wassalam
To : Ummul ASY-SYIFA', December 20,
2014
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح
لي صدري و
Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan
dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri
kami dan kejelekan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk,
maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan,
maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
“Pernah
suatu ketika tiga orang sahabat datang bertanya kepada isteri-isteri Nabi Saw.
tentang peribadatan Baginda, kemudian setelah diterangkan, masing-masing ingin
meningkatkan peribadatan mereka. Salah seorang berkata : Ada pun saya, akan
puasa sepanjang masa tanpa putus. Saorang lagi berkata :Saya akan solat siang dan malam tanpa henti. Dan
yang lain berkata : Ada pun saya akan menjauhi wanita, saya tidak akan kahwin
selamanya. Ketika hal itu di dengar oleh Nabi Saw., Baginda keluar seraya
bersabda :
Benarkah
kalian telah berkata begini dan begitu, demi Allah, sesungguhnya akulah yang
paling takut kepada Allah dan paling bertaqwa di antara kalian. Akan tetapi aku
berpuasa dan aku berbuka, aku solat dan aku juga tidur dan aku juga mengahwini
perempuan. Maka barangsiapa yang berpaling daripada sunnahku, maka dia tidak
termasuk golongannku”
Hadits
riwayat imam Bukhari Rhm. no. 4776 dan imam Muslim Rhm.
Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah (Al Qur’an)
dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Saw. (As-Sunnah).
Seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diada-adakan (dalam agama), setiap
yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid’ah, setiap bid’ah adalah sesat, dan
setiap kesesatan tempatnya di Neraka. Amma ba’du.
Moga ukhti dalam rahmah dan
penjagaan Allah Swt senantiasa. Syukron kerana sudi bertanya kepada saya
berkenaan hal disebutkan. Insya'Allah saya akan membantu seqadar yang boleh.
Maklumbalas saya berdasarkan kes
yang disebutkan, maka itu diharapkan segala ungkapan ukhti ini benar belaka. Maklumbalas
tertakluk kepada kes ini sahaja dan keadaan sebegini sahaja, tiada kena mengena
dengan kes-kes yang lain.
Pertamanya, tahniah saya ucapkan
atas kesedaran dan bulat tekad ukhti dan tunang untuk melangsungkan nikah dalam
tempoh terdekat, kalau pun dalam serba kekurangan. Itu adalah langkah paling
baik bagi mengelakkan banyak hal buruk dan luar jangka, berbanding anda berdua
sentiasa bersama tanpa ikatan nikah.
Islam
adalah agama fithrah, dan manusia diciptakan Allah Ta’ala secocok dengan
fithrah ini, kerana itu Allah Ta’ala menyuruh manusia menghadapkan diri ke
agama fithrah ini agar tidak terjadi
penyelewengan dan penyimpangan. Sehingga manusia berjalan di atas fithrah
kebenarannya.
Perkahwinan
adalah fithrah kemanusiaan, maka dari itu Islam menganjurkan untuk nikah,
kerana nikah merupakan gharizah insaniyah (naluri kemanusiaan). Bila gharizah
ini tidak dipenuhi dengan jalan yang sah yaitu perkahwinan mengikut syara’,
maka manusia akan mencari jalan-jalan petunjuk syaithan yang banyak
menjerumuskan manusia ke lembah hitam. Pesanan Allah Ta’ala :
“Maka
hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah) ; (tetaplah atas) fithrah
Allah yang telah menciptakan manusia menurut fithrah itu. Tidak ada perubahan
pada fithrah Allah. (Itulah) agama yang lurus ; tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui”.
Surah
Ar-Ruum (30) : ayat 30
Secara
syara’, nikah ialah suatu proses berlakunya ijab dan qabul (‘aqad) yang dengannya
menghalalkan persetubuhan antara saorang lelaki dengan saorang perempuan, yang
diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang
ditentukan oleh oleh syari’at Islam. Perkataan zawaj/zauja digunakan di dalam
Al Qur’an membawa maqsud pasangan, dalam penggunaannya perkataan ini juga
bermaqsud perkahwinan. Sesungguhnya Allat Ta’ala menjadikan manusia itu
berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.
Demikianlah
muqaddimahnya. Seterusnya merujuk kepada persoalan ukhti.
Teruskanlah hasrat bernikah, namun harus
diingat beberapa perkara :
1.
Pernikahan adalah menghalalkan
hubungan seorang lelaki dengan wanita yang sebelumnya haram.
2.
Pernikahan mencantumkan dua jiwa ke
dalam satu ikatan suci bernama rumahtangga. Mesti ada rasa tolak ansur, saling
memahami, saling menerima kelebihan mahu pun kekurangan, sentiasa bersedia
untuk menempuh segala macam onak dan duri dengan penuh sabar dan memahami.
3.
Pernikahan membawa dimensi baharu
kepada setiap individu pasangan. Kena sedia berkompromi dalam banyak hal, kena
sedia mengalah sesekali, perlahan-lahan membuang perasaan sendiri dan rasa hak
individu kepada suatu perkongsian bersama. Banyak hal individu yang saling
perlu dikorbankan dan dikesampingkan, supaya kebahagiaan bersama diperolehi.
4. Amal ibadah seorang yang telah
bernikah berlipat ganda kebaikkannya berbanding seorang bujang.
Kena bersedia dengan keadaan ini.
Ini semua secara individu. Selain itu pernikahan turut melibatkan :
5. Percantuman dan mengembangkan
silaturrahim dan ukhuwwah dalam dua keluarga.
6. Menambahkan jumlah ummat
Muslimin.
7. Syi'ar dan kebesaran Agama Allah
Ta'ala diangkat apabila ummat-Nya menjalankan syari'at (kes ini nikah).
Kesemua ini dijalankan bermula
dengan satu adzam / niyat yang jelas nyata : kerana dan untuk Allah Ta'ala
semata-mata, tidak sekali-kali untuk selainnya. Hal ini ukhti dan tunang mesti
jelas dan tegas.
Kepada kondisi ukhti : Bersabarlah
atas segala kesulitan dan kekurangan. Suratan dan taqdir hidup manusia si alam
fana ini sememangnya tidak sama. Semua itu adalah ujian dan cabaran, supaya
ukhti bertambah iman dan taqwa. Dan yaqinlah, bahawa suatu ketika nanti,
kejayaan dan kebahagiaan pasti milik ukhti. Percayalah janji Allah Ta’ala
kepada hamba-hambaNya yang diuji.
1. Boleh teruskan pernikahan,
memandangkan dalam suasana sekarang, itu keputusan terbaik untuk antum berdua.
2. Uruskanlah sendiri pernikahan itu
dengan Pejabat Agama, tanpa bebankan keluarga yang sedia ada dengan masalah dan
serba kesulitan.
3. Tetapkan tarikh, aturcara dan
serba sedikit persiapan yang selayaknya dan semampu disediakan.
4. Adakan sedikit majlis walimah
walau pun kecil, kumpulkan keluarga terhampir 2 pihak dan rakan terdekat.
5.
Setelah semua tersedia, maklumkan
kepada keluarga untuk pengetahuan mereka. Ia seqadar makluman, bukannya memohon
persetujuan, meminta apa-apa bantuan atau campurtangan, supaya tiada yang
terkejut, berkecil hati juga mengelakkan salah sangka, seterusnya boleh
mengeruhkan lagi hubungan yang sedia kurang mesra. Ingatlah, haqiqatnya kita
tidak boleh lari dari qaum keluarga juga suatu ketika nanti, terutama ibu-bapa
dan adik beradik. Penerimaan dan redha mereka amat perlu kepada kita selaku anak-anak.
Dengan merujuk kepada perkara 5,
harapnya ukhti dan tunang telah faham dengan jelas, jangan kesampingkan ibu
bapa dan adik beradik. Jadikanlah segala kesulitan dan kekurangan sebagai asbab
untuk tidak menambahkan beban, bukan asbab untuk mengkesampingkan.
Semoga saya telah membantu.
Semoga solawat dan salaam senantiasa dilimpah-kan kepada
Rasulullah Saw., keluarga dan para Sahabat Baginda, para Salafus Solih, para
syuhada’ serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah mereka dengan kebaikan
hingga hari qiyamat.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه
أجمعين.
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang
tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan