Khamis, 21 Mei 2015
Sifat Amalan Tahiyat Nabi S.A.W (siri 1)
On Friday, August 30, 2013 6:32 PM,
Abdul Razzaq Muhammad wrote :
Assalaam. sheikh.
Ada seorang kawan tanya sama ana
soalan ni. Dia kata, dia ada menyaksi satu kes kat surau tempat dia tinggal.
Dia mahukan kepastian dan pemahaman.
Ada beberapa jamaah mengerakkan lama-lama
jari telunjuk semasa tahiyat, dan dihukum orang sebagai batal solatnya kerana
bergerak lebih dari 3 kali. Ada ustaz datang bagi kuliah, seorang kata salah
perbuatan itu dan seorang lagi kata tiada masalah dengannya dan dikatakan ada
dalil pulak. Dah ramai yang pening apa sebenarnya hukum ini.
Nak pohon apa pandangan dan panduan
dari tuan sheikh?
Wassalam
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من
لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari dan bulan yang
mulia ini, InsyaAllah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan
dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Syukron syeh kerana bertanya. Saya memohon
maaf kerana lambat memberi maklum balas kerana ada urusan yang perlu
didahulukan. Persoalan ini pernah diajukan dan telah diberikan jawapanya, namun
begitu inilah kali pertama ia ditulis dan disiarkan kepada umum. Pernah jua ada
gegak gempita seketika seantero Malaya disebabkan hal sifat tahiyat dengan mengerakkan
jari. Berbagai macam kata-mengata sudah dan sedang berlaku.
Yang menariknya, tiada satu apa pun jalan
penyelesaian yang diperolehi melainkan hanya menambah serabut. Nampaknya mereka
ini tidak berminat pun mencari jalan penyelesaian melainkan sekadar bagai enau
dalam belukar. Macam ahlil politik mencari-cari apa saja sebagai isu, untuk sensasi,
untuk popularity, yang akhirnya untuk undi, dan senantiasa berpusing-pusing
dalam suatu tempurung lapok tanpa pernah berakhir.
Setakat yang saya ikuti, ramai juga
yang sudah dan sedang bercakap macam-macam mengenainya, kalau pun sebahagian
besar kata-kata itu hanya menyerlahkan betapa daifnya mereka tentang dalil
syari’atnya. Malah ramai juga yang kata-katanya sekadar menyerlahkan betapa lemahnya
pengetahuan mereka.
Mungkin juga sebahagian masyarakat kita
jarang berpeluang ke luar negara dan tidak
pernah merasai ataupun melihat bentuk amalan-amalan ibadah berbeza,
berbagai ragam, berbagai cara yang sungguh banyak sebenarnya. Sesiapa yang
mengerjakan umrah atau haji, berpeluang untuk melihat dan merasai sendiri
pengalaman itu.
Masalah menggerakkan jari telunjuk
saat tahiyat di dalam solat adalah masalah khilafiyah yang termasuk antara
paling klasik. Dikatakan klasik, kerana
sejak berzaman 1000 tahun dahulu lagi, para ulama sudah pun berbeza
pendapat. Perbezaan pendapat di antara mereka ini tidak kunjung selesai bahkan
sampai ke hari ini.
Harus difahami dan dimengertikan, hal
ini berlaku bukanlah kerana perangai jelek para ulama’ ini yang hobinya suka berbalah,
mencari salah, saling mencaci dan berbeza pendapat, juga bukan kerana yang satu
lebih betul dan yang lain sesat belaka. Juga bukan kerana yang satu lebih
mendekat kepada sunnah dan yang lain hanya punah. Intisari permasalahannya
sangat jauh dan tidak ada kaitan langsung dengan semua itu.
Titik masalahnya hanya kembali kepada
cara memahami naskhah/matan hadis, di mana ada dalil yang sahih, disepakati
bersama tentang kesahihannya, namun difahami dengan cara yang berbeza. Ini
terjadi justeru teks hadis itu sendiri memang sangat dimungkinkan untuk ditafsiri
dan ditanggapi dengan cara fahaman yang berbeza-beza, lantaran ia tidak secara
spesifik menyebutkan kaifiyat perbuatan dengan detail dan rinci.
Demikianlah adab dan asbab ulama’
terdahulu berselisih pendapat. Bukannya seperti para so called ulama’ sekarang
yang berbalah tak tentu hala sehinggakan bid’ah pun dikatakan sunnah. Malah ada
yang mengarang kitab “amalan nabi yang sohih”, padahal ;penuh dengan hadis
maudhu’ (palsu). Entah apalah jenis khilaf sebegini sehinggakan khabar maudhu’
pun dah setaraf khabar sahih.
Apa pun bagus sangat kerana mahu
bertanya berkenaan hal ini. InsyaAllah, saya akan cuba membantu dengan
penjelasan sebaik mungkin. Benar sungguh pepatah nenek moyang kita : malu
bertanya sesat jalan. Dan pasti sekali kenyataan saya ini akan disanggah kuat,
kerana orang-orang sekarang pepatah semasanya begini : ‘nak berjalan bawalah GPS,
takkan sesat’.
Para ulama’ dan
fuqaha’ sejak lebih 1000 tahun dahulu telah sepakat akan adanya isyarat dengan
jari telunjuk pada ketika bertahiyat di dalam solat. Ini berpandukan petunjuk
dari beberapa hadis yang
sahih. Antaranya :
“Abu Humaid Rhu. dia berkata : “Akulah orang yang paling tahu di
antara kalian tentang cara solat Rasulullah Saw., (kemudian dia menerangkan),
sesungguhnya Rasulullah duduk (untuk tasyahhud) Baginda hamparkan kaki kirinya,
dan Baginda hadapkan kaki kanan ke arah qiblat, dan Baginda letak telapak
kanannya di lutut kanan dan telapak kirinya di lutut kiri, lalu Baginda berisyarat
dengan jarinya ya’ni jari telunjuk.”
Hadis sahih oleh imam
Tirmidzi Rhm. dan beliau berkata “hadis ini hasan sahih”. Juga dinilai sahih
oleh Syaikh Muhammad Nasiruddin Al Albani Rhm. dalam Sahih Sunan at Tirmidzi,
hadis no. 293.
Mereka sepakat jua
yang dimaqsudkan dengan memberi isyarat itu adalah mengangkat jari telunjuk dan
dihalakan (diancung) ke arah qiblat. Ini berpandukan petunjuk dari beberapa
hadis yang sahih. Antaranya :
“Dari Numeir Al Khuza’ie Rhu., dia berkata : Aku melihat
Rasulullah Saw. ketika Baginda duduk dalam solat. Baginda meletakkan tangan
kanannya di atas pahanya yang kanan sambil mengangkat jari telunjuknya,
dengan membongkokkannya sedikit ketika berdoa.”
Hadis riwayat Ahmad, Abu Dawud, Nasa’ie, Ibnu Majah dan Ibnu
Khuzaimah dengan sanad yang cukup baik.
Cumanya mereka ada berbeza
pandangan tentang :
(1) Bilakah isyarat
itu dilakukan
(2) Apakah rupa bentuk
isyarat itu beserta dengan gerakkan jari secara berterusan
(3) atau, diam
tegak sahaja
(4) atau, pun hanya
digerakkan pada waqtu tertentu sahaja.
Ada
pun fahaman dan pegangan saya adalah sepertimana penjelasan dinyatakan dibawah,
semoga memberikan kesedaran, pedoman, manfaat ilmiyah dan kebaikan kepada kita
bersama, insyaAllah.
Dari Za`idah bin Qudamah
dari ‘Ashim bin Kulaib bin Syihab dari ayahnya dari Wa`il bin
Hujr. Rhu. bahawasanya dia mengkhabarkan kepadanya, dia berkata :
“Aku melihat cara solat Rasulullah Saw. Aku melihat Baginda
berdiri untuk solat, kemudian takbir dengan mengangkat kedua tangannya sejajar
dengan kedua telinganya. Lantas Baginda meletakkan tangan kanannya di atas
telapak kirinya, juga di atas pergelangan tangannya, dan meletakkannya di atas
lengannya. Ketika hendak ruku’ Baginda mengangkat kedua tangannya sama seperti
tadi (sejajar dengan kedua telinganya).
Baginda meletakkan kedua tangannya di kedua lututnya, kemudian
mengangkat kepalanya sambil mengangkat kedua tangannya, sejajar dengan kedua
telinganya, kemudian sujud dan meletakkan kedua tangannya sejajar dengan kedua
telinganya, kemudian duduk di atas kaki kiri. Beliau juga meletakkan telapak
tangan kiri diantara paha dan lutut kiri. Lalu Baginda meletakkan hujung lengan
kanan di atas paha kanan. Kemudian ia menggenggam dua jarinya serta membentuk
lingkaran, lantas mengangkat jarinya. Aku melihat Baginda menggerak-gerakkannya
dan berdoa dengannya."
Hadits sahih ini
diriwayatkan oleh :
Imam Ahmad bin Hanbal Rhm.
Kitab Al Musnad jilid 4 no. 318
Imam Ad-Darimy Rhm.
Kitab Sunan jilid 1 no. 362 dan no.1357
Imam An-Nasaie Rhm.
Kitab Sunan jilid 2 halaman 126 no.889 dan jilid 3 halaman 37 no.1268 dan dalam
Kitab Al-Kubro jilid
1 halaman 310 no.963 dan halaman 376 no.1191
Imam Ibnul Jarud Rhm. dalam
Kitab Al-Muntaqa’
no.208
Imam Ibnu Hibban Rhm.
dalam Kitab Al-Ihsan jilid
5 halaman 170 no.1860 dan Kitab Al-Mawarid no. 485,
Imam Ibnu Khuzaimah Rhm.
Kitab Sahih jilid 1 halaman 354 no.714
Imam Ath-Thobarany Rhm.
Jilid 22 halaman 35 no.82
Imam Al-Baihaqy Rhm. Kitab
Sunan jilid 2 no. 131
Imam Khatib Al-Baghdady
Rhm. dalam Kitab Al-Fashl Li Washil Mudraj
jilid 1 no. 425-427.
Imam Ibnu Majah Rhm. Kitab Sunan jilid
1 no. 354
Imam Ibnu Hibban Rhm. jilid 5 no.170
Syeikh Muhammad Nasiruddin Al Albany Rhm.
di dalam Kitab Irwa al Ghalil, halaman 367
Berdasarkan
hadis ini terdapat lafadz : mengangkat
jarinya (telunjuk), menggerak-gerakkannya dan berdoa dengannya. Demikianlah
lafadz hadis itu yang menunjukkan sifat perbuatan Nabi Saw. semasa melakukan tahiyat
awal dan akhir
Perselisihan yang berlaku
kepada para ulama’ dan fuqaha sejak dahulu lagi adalah dalam menafsirkan,
memberi makna dan memperlakukan amalan fiqhiyahnya. Moleknya, tidak pernah pula
ada tercatat dalam kitab-kitab mereka ini bahawa sesiapa yang tidak sehaluan
dengan fahaman penafsiran dan amalan fiqhiyah mereka sebagai tak betul, bodoh
dan sesat belaka. Lantaran, prinsip asasnya sepakat diterima ya’ni hadis ini
diterima pakai. Manakala perbezaan penafsiran dan amalan fiqhiyah ke atas
matannya itu tertakluk di dalam ruang litup perbezaan (ikhtilaf) yang sukar dielakkan,
dimaafkan dan diterima.
Begitulah bezanya dengan
situasi sekarang yang Tuan tanyai. Dalam menghadapi perbezaan ini ada
ditanggapi oleh sebahagian qaul yang senak otak dan hati dengan saling tuduh
menuduh, sesat menyesatkan sehinggakan kafir mengkafir. Malah ada yang mengeluarkan
menghukum bahawa sesiapa yang mengerakkan jari semasa tahiyat adalah solat
ultraman diikuti dengan segala macam kata nista yang tak layak sama sekali dikeluarkan
oleh lidah seorang manusia. Biawak sahaja yang layak ada lidah sebegini. Beginilah
rupa orang alim kita, yang bukannya mendorong ummat supaya mengkaji untuk
dapatkan kebenaran, akan tetapi menjadi penghasut, pendorong dan penyampai
khabar dusta dan palsu dikalangan ummat supaya saling mengkeji dan menuju
kebinasaan. .
Berdasarkan hadis ini,
telah menimbulkan 2 qaul :
Cara 1 : Ada yang berpendirian berpegang kepada zahir matan hadis ya’ni
sentiasa menggerakkan jari dari mula tahiyat sehingga bangkit semula (tahiyat awal)
dan sehingga memberi salaam (tahiyat akhir). Ini adalah fahaman penafsiran /
pemberian makna yang zahiriyah (mataniyah, literasi, very direct) dengan matan
hadis.
Saya tak dapat nak ulas
apa-apa pemahaman Cara 1 ini malahan menerimanya lantaran ia benar-benar
mengikut zahir matan hadis.
Cara 2 : Ada yang berpendirian lebih terperinci lagi ya’ni hanya mengangkat jari telunjuknya dan berdo’a sambil
menggerakkannya. Dalam kata lain, fahaman tafsirannya adalah hanya mengangkat
jari dan menggerakkanya semasa dalam situasi berdo’a pada semasa sedang bertahiyat.
Qaul ini dijelaskan oleh Al
‘Allamah Syeikh
Muhammad bin Solih bin Muhammad Al ‘Utsaimin Rhm. dalam kitabnya Fatawa Arkanul Islam
dan kitab Asy Syarh al Mumti bahawa
mengangkat dan menggerak-gerakkan jari telunjuk di dalam tahiyat pada seluruh
kalimat doa. Beliau (semoga Allah merahmatinya) mengatakan : “sunnah (perbuatan
Nabi Saw.) menunjukkan bahawa memberikan isyarat dengannya (jari telunjuk)
adalah pada saat berdoa kerana lafadz hadisnya “menggerak-gerakkan dan berdoa
dengannya”. Maka setiap kali anda berdoa gerakkanlah sebagai isyarat akan ketinggian
Allah Swt. untuk itu, dan ketika kita mengucapkan :
“Assalaamualaika
Ayyuhan Nabiyyu— di sini memberikan isyarat kerana as salam bermakna doa. Assalaamu ‘Alainaa— di sini memberikan
isyarat. Allahumma Solli ‘Ala Muhammad—
di sini memberikan isyarat. Allahumma
Barik ‘Ala Muhammad—di sini memberikan isyarat. A’udzu billah Min ‘Adzaabi Jahannam— disini memberikan isyarat. Wa Min
‘Adzaabil Kubr— di sini memberikan isyarat. Wa Min Fitnatil Mahyaa wal Mamaat— di sini memberikan isyarat. Wa Min Fitnatil Masih ad Dajjal— di sini
memberikan isyarat—dan setiap anda berdoa berikanlah isyarat sebagai isyarat
kepada ketinggian Allah Swt, dan perbuatan inilah yang paling dekat dengan
sunnah (berdasarkan hadis sahih di atas).
Dan, perbuatan mengangkat dan
menggerakkan jari telunjuk ketika lafadz doa dalam masa bertahiyat ini diperkuatkan
(syawahid) oleh atsar (perbuatan/amalan) para sahabat sepertimana diriwayatkan
oleh imam Ibnu Syaibah Rhm. dengan turutan perawi yang hasan :
“Sebahagian sahabat Nabi Saw. yang tidak mengetahui
perbuatan ini meniru perbuatan sahabat lain yang mengetahuinya, yaitu
menggerakkan telunjuknya sambil mengucapkan do’a.”
Bagi fahaman penafsiran Cara
2 ini juga, saya tak dapat nak ulas apa-apa malahan menerimanya lantaran ia
benar-benar terperinci dan mempunyai syawahid ke atas setiap penjelasan mereka.
Cara 3 : Semasa tahiyat (awal
dan akhir) Baginda Nabi Saw. berterusan mengangkat jari telunjuk dan dihalakan
ke qiblat tanpa menggerakkannya. Dan diangkat jari telunjuk itu adalah pada
sepanjang masa tahiyat. Ini adalah berdasarkan keterangan seperti dibawah :
Dari ‘Abdullah bin ‘Umar
Rhu. dia melihat seorang laki-laki
menggerak-gerakkan kerikil (batu kecil) dengan tangannya saat solat. Setelah
selesai, Abdullah berkata kepadanya : Janganlah kamu menggerak-gerakkan kerikil
saat solat, sesungguhnya itu perbuatan syaitan. Berbuatlah sebagaimana yang
dilakukan oleh Rasulullah Saw. la berkata : Bagaimana cara Rasulullah Saw.
melakukannya?" Aku menjawab : Baginda meletakkan tangan kanan di atas paha
kanan, lalu menunjukkan jari telunjuknya ke qiblat dan mengarahkan pandangan (mata)
ke jari tersebut atau ke sekitarnya." Kemudian dia berkata : Begitulah
cara Rasulullah Saw. melakukannya."
Hadis sahih. Diriwayatkan oleh imam An
Nasa’ie Rhm. (no. 1160)
imam Ibnu Khuzaimah Rhm. (Kitab Sahih
jilid 1 no. 355)
imam Ibnu Hibban Rhm. (Kitab Sunan
jilid 5 no. 273)
Disahihkan juga oleh Syeikh Al Albani
di dalam Kitab Sahih An Nasa’ie hadis no. 1275
Dari Abdullah bin Zubair
Rhu. ia berkata : Jika Rasulullah Saw. duduk dalam solat (ya’ni semasa tahiyat),
beliau meletakkan telapak kaki kirinya diantara pahanya dan betisnya, serta
menghamparkan telapak kaki kanannya, sambil meletakkan tangan kirinya diatas
lutut kirinya, dan beliau letakkan tangan kanannya diatas paha kanannya, lalu
beliau memberi isyarat dengan (jari) telunjuknya."
Hadis sahih riwayat imam Muslim Rhm.
no. 579
Dan, di dalam periwayatan imam An Nasa’ie
Rhm. (no. 1270) dan imam Abu Daud Rhm. (no. 989), terdapat tambahan lafadz : Memberi
isyarat dengan jarinya ketika berdo’a, tanpa menggerakkannya.
Lafadz tambahan “tanpa
menggerakkannya” ini dilemahkan oleh imam Ibnul Qoyyim Al Jauziyyah Rhm. di dalam
kitabnya “Zaadul Ma’ad” (jilid 1 halaman 238)
dan dilemahkan pula oleh Syeikh Muhammad
Nasiruddin Al Albani Rhm. di dalam kitab “Tamam ul Minnah” (halaman 218)
Berdasarkan hadis-hadis ini, difahami
bahawa :
1.
Lafadz
“lalu beliau memberi isyarat dengan
(jari) telunjuknya ke qiblat." menunjukkan bahawa jari telunjuk
diangkat menghala ke qiblat semasa bertahiyat tanpa dinyatakan bila waqtu
dinaikkan dan bila diturunkan pula, bermaqsud diperbuat sejak awal tahiyat
sehingga berakhir
2.
Pandangan
mata hendaklah dihalakan/ditumpukan kepada jari telunjuk itu atau sekitarnya
semasa tasyahud, tidak boleh ke arah lain atau dipejamkan.
3.
Lafadz
“menggerak-gerakkannya” kalau pun tiada pada 2 hadis ini, akan tetapi tidak
menghalangi perbuatan itu kerana adanya hadis sahih sebelumnya (riwayat Wail
bin Hujr) seperti di atas tadi yang menjadi dasar amalannya.
Demikianlah 3 cara yang sahih dari
sunnah Nabi Saw. bagaimana mempraktikkan jari semasa bertahiyat di dalam solat.
Dan begitulah juga tatacara yang sepatutnya menjadi amalan kita.
Justeru itu, selama mana seseorang
mempraktikkan menggerakkan jari secara berterusan atau hanya semasa lafadz
do’a, atau juga dalam keadaan menegakkannya sahaja menghala ke qiblat sepanjang
tahiyat, perbuatan itu adalah benar dan tsabit datangnya dari as sunnah Nabi
Saw. dan tidak sama sekali boleh ada pertikaian ke atasnya. Yang sepatutnya menjadi
pertikaian, kesalahan dan layak digegak gempitakan adalah perbuatan/amalan yang
lain dari amalan yang tsabit ini.
bersambung
/ …………….
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat dhaif ini.
سكيان
, والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan