On Friday, August 30, 2013 6:32 PM,
Abdul Razzaq Muhammad wrote :
Assalaam. sheikh.
Ada seorang kawan tanya sama ana
soalan ni. Dia kata, dia ada menyaksi satu kes kat surau tempat dia tinggal.
Dia mahukan kepastian dan pemahaman.
Ada beberapa jamaah mengerakkan lama-lama
jari telunjuk semasa tahiyat, dan dihukum orang sebagai batal solatnya kerana
bergerak lebih dari 3 kali. Ada ustaz datang bagi kuliah, seorang kata salah
perbuatan itu dan seorang lagi kata tiada masalah dengannya dan dikatakan ada
dalil pulak. Dah ramai yang pening apa sebenarnya hukum ini.
Nak pohon apa pandangan dan panduan
dari tuan sheikh?
Wassalam
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
وبعد , يسرلي أمري وأحلل عقدة من
لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
"Dia-lah
yang mengutus kepada qaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang
membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan
kepada mereka Al Kitab (Al Qur’an) dan Al Hikmah (As-Sunnah). Dan sesungguhnya
mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata."
Surah Al Jumu'ah : ayat 2
Saya mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita
seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari dan bulan yang
mulia ini, InsyaAllah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan
dari Allah Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
sambungan / (dari siri 1)……………..
Betapa para alim yang cetak fikirannya
dalam menilai sesuatu perkara, ya’ni, apabila dia memilih/menerima salah satu
cara sahaja seterusnya mendha’ifkan dan menghukum bid’ah dholalah (sesat) pula
cara yang lain. Walhal amat jelas tiada apa pun yang bercanggah dengan hadis
yang menyebutkan isyarat (angkat jari) sahaja dengan menggerak-gerakkan jari (tahrik)
lantaran kedua-duanya sahih.
Justeru itu, bagi menerangkan perkara
ini, Nabi S.a.w kadang-kadang Yuharrik
(menggerak-gerakkan jari telunjuk) dan kadang-kadang La Yuharriku (tidak
menggerakkan, hanya memberi isyarat sahaja). Malah ini menunjukkan bahawa
menggerakkan atau tidak menggerakkan itu bukanlah wajib dan sentiasa ada
keluasan padanya (ya’ni perkara ikhtilaf, yang sentiasa boleh dipilih salah
satu untuk diperlakukan), sehingga tidaklah layak sama sekali hal ini menjadi
sebab untuk saling membid’ahkan dan mengkafirkan.
Baik sekali disebutkan kepada semua
jamaah dan diri saya sendiri :
1.
Secara
perkataan Nabi Saw. menyatakan perihal binatang aqiqah : 1 untuk perempuan dan
2 untuk lelaki. Tetapi dalam perbuatan terhadap cucunya Hassan dan Hussin Rhu.
Baginda sembelih 1 sahaja tiap-tiap seorang.
2.
Kaifiyat
tayamum : Baginda ada lakukan muka dahulu dan ada Baginda mulakan telapak
tangan hingga pergelangan tangan dahulu
3.
Bab
menyentuh kemaluan : ada Baginda sebutkan “ia hanya sebahagian dari anggota
badan” bermaqsud tidak perlu berwudhuk semula dan ada Baginda sebutkan
“berwudhuklah”.
Semua hadis ini adalah sahih dan
matannya nampak jelas bersilang maqsud. Dan sesiapa yang lebih cenderung/suka
kepada salah satu amalan, tiada hak sama sekali untuk menghukumkan haram,
sesat, bid’ah atau kafir kepada amalan yang lagi satu. Ingatlah sekuatnya
bahawa apa-apa yang telah diluaskan oleh Nabi Saw. sehingga wafatnya, tiada sesiapa
pun berhak menyempitkannya.
Sekiranya ada, apa-apa jua ketetapan
mahu pun keputusan yang bertentangan dengan keputusan Nabi Saw, maka kalamnya
itu malah dia itu sendiri pun adalah bathil dan wajib ditolak, lantaran yang
boleh membathalkan kalam Nabi Saw. adalah Baginda sendiri, dan tak pernah ada
mana manusia pun diberi hak/kuasa setaraf Nabi Saw.
Banyak juga dilihat cara-cara lain
dari cara yang dinyatakan ini, namun tidak pernah saya ketemui sebarang
keterangan yang sahih dan qot’ie ke atasnya, melainkan mendengar cerita-ceriti
dan pengkisahan begitu-begini dari bermacam ragam orang dan sumber, tetapi
tidak dapat satu pun memberikan dasar kepada hukum itu apabila diminta. Ramai
yang mengakui ia hanyalah dari pendapat, ijtihad, pandangan atau sangkaan sahaja.
Oleh yang demikian, untuk melaksanakan
amalan tatacara solat ini, mestilah kembali kepada dasar paling asas ya’ni berdasarkan
taufiqiyah (tawaqquf) yaitu bersumberkan amalan yang sohih. soreh dan qot’ie
dari Nabi Saw. sendiri. Terhenti ia pada dalil dan nas.
Haram hukumnya mengadakan amalan dalam
solat berdasarkan teka-tekaan, pendapat, pandangan dan suka-suka sahaja
sedangkan setiap ciri/sifat amalan solat itu telah jelas dan tepat ditunjukkan lengkap
contohnya / dan diwariskan oleh Nabi Saw. kepada kita semua. Sekaligus
menafikan segala bentuk perbuatan, amalan atau pun kepercayaan bahawa amalan
ibadah khusussiyah ini boleh ditambahi/dikurangi mahu pun direkacipta oleh
manusia.
Ada
pun mengenai amalan ketika tasyahhud yang masyhur dikalangan kita ini, hanya
mengangkat jari telunjuk ketika melafadzkan إِلاَّ اللَّهُ illallah (dari kalimah
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ laa ilaaha illallah) ketika ber-syahadah. sebenarnya
amalan ini tidak pernah saya ketemui ada keterangan contohnya dari Rasulullah
Saw., para sahabat, tabi’in dan tabi’ut at-Tabi’in, malahan amalan ini juga
bukannya ajaran imam Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i Rhm. Inilah perkara yang sepatutnya
diperakkan dan dijakunkan, bukannya apa yang tsabit dari hadis sahihah.
Imam
Muhammad bin Idris Asy-Syafi’i Rhm. sendiri di dalam kitabnya agungnya Al-Umm
berpendirian sama dengan jari telunjuk diangkat secara terus-menerus dari awal
hingga akhir tahiyat, ya’ni pendirian yang jelas amat selaras dengan salah satu
hadis yang telah dikemukakan di atas. Beliau Rhm. mencatatkan :
Dia menghamparkan tangannya yang kiri atas pahanya yang kiri. Dia menggenggam
anak jari tangannya yang kanan atas pahanya yang kanan, selain telunjuk dan ibu
jari. Dan dia menunjukkan (mengisyaratkan) dengan telunjuk.
Naqalan
dari Kitab Al-Umm (Kitab Induk), jilid 1, halaman 277
Imam yang mulia Asy-Syafi’i Rhm. juga membawakan hadis riwayat dari Ibnu Umar Rhu. sebagai sandaran dan pegangan, lalu
beliau berkata :
Adalah Nabi S.a.w apabila beliau duduk dalam solat (ketika tahiyat – pen),
beliau meletakkan telapak tangannya yang kanan atas pahanya yang kanan. Beliau
menggenggam seluruh anak jarinya dan beliau mengisyaratkan dengan anak jarinya
yang mengiringi ibu jari (jari telunjuk maqsudnya). Dan beliau meletakkan
telapak tangannya yang kiri di atas pahanya yang kiri.
Naqalan
dari Kitab Al-Umm (Kitab Induk), jilid 1, halaman 277
Demikianlah
pendirian sebenar Imam Syafie Rhm. dalam hal ini. Para fuqaha’ Syafi’iyyah
terawal seperti al-Baihaqi, al-Mawarzi
dan al-Mawardi Rhm. berpegang dengan pendirian ini. Malah imam al-Mawardi (Lahir
di Basrah pada tahun 364H) menyatakan dalam kitabnya al-Hawi al-Kabir Syarah
Mukhtasar al-Muzani (jld. 2, ms. 132-133) bahawa fuqaha’ Syafi’iyyah pada
zamannya mengamalkan kedua-dua pendapat iaitu :
1.
Mengangkat
dan menggerak-gerakkan jari telunjuk dari awal sehingga salam, atau.
2.
Mengangkat
jari telunjuk tapi tidak menggerakkannya secara terus dari awal sehingga salam.
Tidak
ada pendapat bahawa mereka mengangkat jari hanya ketika menyebut kalimah (اللَّهُ إِلاَّ)
illallah dalam tasyahhud. Dari sudut pertimbangan syara’, amalan ini tidak ada
contohnya daripada Nabi Saw, para sahabat, tabi’ tabi’in dan tabi’in. Malah ia
bukan juga dari pandangan Imam Syafi’e atau mana-mana ulama’ bermazhab Syafi’e yang
muktabar sebelum kurun 5 hijrah.
Nota
1 : Justeru duduk semasa tahiyat ini melibatkan 2 bentuk ya’ni tahiyat awal (duduk iftirash) dan tahiyat akhir (duduk tawarruk), baik sekali saya
nyatakan hadis yang jelas menunjukkan perbezaan antara keduanya. Antaranya adalah hadis berikut :
Dari
Muhammad bin Amr bin Atha’ Rhu. menceritakan bahawa : kami pernah duduk bersama
beberapa orang dari sahabat Nabi Saw. lalu kami pun menyebutkan tentang
solatnya RasulullahSaw. Lalu berkata Abu Humaid As-Sa’idi Rhu. :
”Aku adalah orang yang paling menghafal diantara kalian tentang
solatnya Rasulullah Saw.. Aku melihatnya tatkala bertakbir, menjadikan kedua
tangannya sejajar dengan kedua pundaknya (bahu), dan jika ruku’, Baginda
menetapkan kedua tangannya pada kedua lututnya, lalu meluruskan punggungnya.
Dan jika Baginda mengangkat kepalanya , maka ia berdiri tegak hingga kembali
setiap dari tulang belakangnya ke tempatnya.
Dan jika Baginda sujud, maka Baginda meletakkan kedua tangannya
tanpa menidurkan kedua lengannya dan tidak pula melekatkannya (pada lambungnya
- rusuk), dan menghadapkan jari-jari kakinya ke arah kiblat.
Dan jika Baginda duduk pada raka’at kedua, maka Baginda duduk
diatas kaki kirinya dan menegakkan kaki kanan (duduk iftirasy), dan jika Baginda duduk pada raka’at
terakhir, maka Baginda mengkedepankan kaki kirinya dan menegakkan kaki yang
lain, dan duduk diatas tempat duduknya – bukan di atas kaki kiri- (duduk tawarruk).
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari Rhm. Kitab Al-Adzan, Bab: Sunnatul Julus Fis Solaah:
Jilid 2 halaman 828
Dari
matan semua hadis yang dinyatakan di atas, setakat yang mampu, telah ternyata
sifat dan tatacara duduk semasa tahiyat di dalam solat. Cuma yang masih belum
dinyatakan adalah bacaan-bacaan di dalamnya.
Nota 2 : Beberapa kali saya ulangi bahawa saya
tidak ketemui keterangan (dalil) yang soreh, sahih dan qot’ie ke atas sesuatu
amalan. Ini adalah kelemahan diri saya sendiri yang serba kekurangan dalam ilmu
Allah Swt. dan rasul-Nya ini. Maka sesiapa jua yang lebih baik boleh memberikan
butiran terperinci dan menampung segala kekurangan itu, sangat-sangat dihargai,
dan boleh dikongsikan dengan saya.
Setakat
ini sahaja lah yang dapat saya memberikan penjelasan dan pandangan seperti yang
Tuan minta. Dan insyaAllah, saya telah pun menggunakan segala daya upaya saya
yang termampu untuk menghasilkannya. Mudahan ia memberikan petunjuk yang jelas
terhadap tatacara sebenar sifat tahiyat Nabi Saw. untuk dijadkan amalan.
Amat
baik sekiranya Tuan dapatkan penjelasan orang lain yang lebih alim, faqih dan
hebat berbanding saya yang serba faqir ini. Saya yaqin mereka mampu memberi
penjelasan jauh lebih baik lagi.
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat dhaif ini.
سكيان
, والسلام
0 ulasan:
Catat Ulasan