بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
رب اشرح لي صدري ويسر لي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي
,وبعد
Segala
puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan
kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri kami dan
kejelekan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak
ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak
ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar
kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya
Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
“Katakanlah
(wahai Muhammad), tiada sesiapa pon di langit dan di bumi yang mengetahui perkara
yang ghaib melainkan Allah, dan tiadalah mereka menyedari bilakah masing-masing
akan dibangkitkan hidup semula (sesudah mati).”
Surah
Al Naml (27) : ayat 65
Sesungguhnya
sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah (Al Qur’an) dan sebaik-baik petunjuk adalah
petunjuk Muhammad Saw. (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah perkara yang
diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah
bid’ah, setiap bid’ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.
Amma ba’du.
Saya
ada juga mendapat 5 pertanyaan berkenaan kisah ruh kembali ke dunia semasa
Ramadhan yang galak disebarkan setiap kali menjelang Ramadhan. Kisah yang
disebarkan itu berbunyi begini :
Apabila
tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah
S.W.T untuk kembali ke bumi.
Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.
Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka
ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.
Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka
semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.
Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi
ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka.
Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta
pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang
yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.
Perkara ini akan berlarutan sehinggalah tibanya Hari Raya Aidilfitri.
Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang
semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih
hidup.
Saya
sendiri pon ada menerima kiriman kisah ini di laman sosial. Namun apabila
ditanya kembali kepada pengirim apa asal muasal dan dasarnya kisah ini,
beginilah antara jawabannya :
Tak tahu, saya C&P saja
Tak tahu la pulak, dari bilik sebelah, saya forward saja
Tak percaya sudah la
Nak percaya pon boleh, tak mahu pun tak apa
Ustaz yang cakap takkan tak betul
Kalau pandai sangat, bagi tahulah apa yang betul
Apa
jua alasan dan jawaban, sama ada ikhlas benar mengakui ketidaktahuan, tukang
forward saja, lempar bola ke orang lain pula atau yang rasa tercabar marah dan
mula mencari gaduh, haqiqatnya semua itu tukang sebar sahaja dan mempercayainya
secara buta tuli tanpa dicari kebenaran atau disemak terlebih dahulu.
Jawaban
secara ringkas sahaja kepada pertanyaan.
Apabila
ruh sudah berpisah dari tubuh/jasad (ya’ni sesudah mati), ia berada di alam
yang dinamakan Barzakh, dan ia tidak akan
sekali-kali boleh untuk kembali ke alam dunia semula dalam apa
jua keadaan pon. Dakwaan malah juga kepercayaan bahawa ruh boleh pulang kembali
ke rumahnya (alam dunia) setelah hari-hari tertentu atau pada waqtu-waqtu
tertentu dan special adalah tidak benar, karut marut, bathil dan palsu.
Dakwaan
malah juga kepercayaan seumpama itu jelas bertentangan/berlawanan dengan
Kalamullah :
"Kesudahan golongan yang
kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada seseorang dari mereka (orang
kafir), dia berkata : Ya Tuhanku! kembalikanlah aku (ke dunia).
Supaya aku (dapat) berbuat amal
yang solih terhadap apa yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak (jawaban
Allah), sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sendiri sahaja
(cakap kosong), sedangkan di hadapan mereka ada barzakh (dinding) sampai hari
mereka dibangkitkan (hari akhirat)."
Surah Al-Mu'minuun (23) : ayat 99-100
[Barzakh
secara lughah adalah dindingan / hadangan yang memisahkan antara dua keadaan.
Secara syara’ adalah tempat sementara bagi ruh yang telah meninggal terlebih
dahulu sebelum memasuki alam akhirat.
Syaikh Muhammad Soleh Al-Munajid dan Syaikh
Muhammad bin Solih Al Utsaimin Rhm. Kitab Majmu’ Fatawa wa Maqalat Mutanawwi’ah,
halaman 338]
Dalam ayat ini, Allah Ta’ala memberitahu
bahawa ruh manusia mati berada di alam barzakh ya’ni dalam keadaan mereka
terdinding/ terhadang dari keluar dari alam barzakh yang mereka berada itu,
melainkan terus berada di situ sehingga hari qiyamat.
"Allah (Yang Menguasai
Segala-galanya) Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa
orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati (dalam
masa tidurnya), kemudian Dia memegang jiwa (ruh) orang yang Dia tetapkan
matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badan orang yang tidur)
sehingga sampai ajalnya yang ditentukan ……..."
Surah
Az Zumar (39) : ayat 42
Dalam
ayat ini, jelas bahawa ruh orang mati berada di dalam pegangan/tahanan Allah Ta’ala,
dan Allah Ta’ala tidak membenarkan sama sekali ruh untuk kembali ke alam dunia,
sebagaimana yang telah dijelaskan dalam ayat sebelum ini,
Saya
sendiri tidak menemui dari mana sumber kisah ini dan tidak berminat untuk terus
membuat soal selidik. Malah dengan jelas mahu disebutkan, kisah ini tertolak dalam
apa jua keadaannya, kerana terang-terangan bertentangan dengan nas soreh, sohih
dan qot’ie Kalamullah.
Dikesempatan
ini, saya ingin berpesan kepada sesiapa jua yang menganggap enteng perkara ini dan
bercakap sesedap rasa hal ruh ini, supaya berfikir balik dalam-dalam dan banyak
istighfar, jangan sampai jadi kafir terhadap Allah Ta’ala dan rasul-Nya. Urusan
ruh ini adalah salah satu perkara ghaib yang wajib kita imani, dan mempercayai
hal yang ghaib adalah aqidah suci ummat Muslimin, juga aqidah inilah yang
menjadi teras membezakan antara Muslimin dan kafiriin
Ini
disebutkan oleh Kalamullah tentang sifat orang bertaqwa :
“yaitu
orang-orang yang beriman kepada perkara yang ghaib ……”
Surah
Al Baqarah (2) : ayat 3
Dan
Allah Ta’ala sendiri menjawab pertanyaan orang Yahudi kepada Nabi Saw. :
“Mereka
bertanya kepadamu tentang ruh, katakanlah : ruh itu perkara urusan Tuhan-ku, dan kamu
tidak diberikan ilmu pengetahuan (tentang ruh) melainkan sedikit sahaja.”
Surah Al Isra’ (17) : ayat 85
Ruh ini perkara urusan Allah Ta’ala, yang pengetahuan amat sedikit
diberikan-Nya kepada manusia tentang perkara ruh ini. Yang sedikit itu pun datangnya
dari Allah Ta’ala menerusi Kalam-Nya ataupun sabdaan rasul-Nya yang sohih,
soreh dan qot’ie. Ia tidak boleh terhasil dari sangkaan, mimpi-mimpi,
aqal-aqalan, tekaan, cerita-cerita penglipurlara, tukang karut, awang bathil
dan sebagainya yang tidak berlandaskan nas sohihah.
Justeru janganlah, elakkanlah sekali-kali berkata itu ini, begitu
begini tentang sesuatu yang ghaib, tidak dikenal, majhul, tidak boleh dilihat,
tidak boleh dirasa, tidak boleh dipegang. Jangan sampai mempercayai bahawa ruh
boleh balik ke alam dunia sepertimana aqidah Hindu Buddha dan aqidah hulul
majusi. Apabila ada nas sohihah, maka berkatalah dan sampaikanlah. Tanpa nas
sohihah lebih baik diam.
Sekian,
semoga telah menjawab persoalan.
والله
أعلم. وصلى الله على محمد وآله وصحبه أجمعين
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah Liat, Bukit
Mertajam
0 ulasan:
Catat Ulasan