On
Thursday, October 20, 2016 14:27 PM, wrote :
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Selamat
sejahtera ustaz mad, lama tak jumpa, semoga sihat selalu, dan segala yang lain
pun baik saja sentiasa.
Nak
tanya apa cerita sebenarnya, tiap tiap tahun, masuk saja bulan Muharram,
sibuklah geng penduduk tempat saya nak kucai bubor asyura. Tak mahu joint kena
kata macam macam pulak, macamlah buat bubur nih hukumnya wajib.
Dulu
ada satu ustaz ceramah kat surau, bagi tahu yang asal mula buat amalan kucai
bubur asyura nih syiah dan segala yang sama waktu dengannya, dibuat kerana
menunjukkan rasa sedih sayyidina Husin dibunuh di Karbala. Semua geng kampung
sebut faham dan insaf. Sejak tu saya dah berhenti.
Tapi
masuk saja bulan Muharram segala yang mereka dok faham dan insaf tu, tak jadi
apa pun. Mereka dok buat serupa ja.
Jadi
apa ceritanya bubur asyura nih, saya serabut betullah dengan orang tak faham
faham nih. Mereka nak berkenduri kendara, tak payah la menyusahkan orang.
Saya
nak mohon pengesahan dari ustaz, Jasa baik ustaz sangat saya hargai.
والسلام
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي
أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala
puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait,
SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta
orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma
ba'du.
Saya
mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya
melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini,
Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah
Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Saya
jawab secara ringkas sahaja.
Merujuk
kepada hadits-hadits yang sohih, jelas sekali bahawa pada tanggal 9 & 10 bulan
Muharram, Rasulullah Saw. secara khusus menyuruh serta menggalakkan kita, ummat
Islam untuk berpuasa sunnat pada 2 hari itu. Itu saja. Segala macam
suruhan/galakkan berbuat amalan kebajikan/solih seperti banyak bersolawat,
banyak berzikr, banyak istighfar dan lain-lain lagi, adalah perintah umum bagi
setiap hari dalam seluruh hidup ummat Islam, tanpa khusus kepada hari ‘Asyura
sahaja.
Tidak
ditemui dalam mana-mana hadits sohih pon tentang suruhan/galakan untuk memasak
bubur 'asyura pada tanggal 10 Muharram. Galakkan untuk berpuasa sunnat yang
sohih ini, jelas sekali bercanggah dengan kepercayaan dan amalan memasak bubur
'asyura yang dilakukan sebahagian ummat Islam, yang tidak berdasar.
Setakat yang diketahui, mereka yang
mendakwa dan percaya adalah sunnat memasak bubur ‘asyura pada tanggal 10 secara
khusus dan pada bulan Muharram secara amnya, beralasan antaranya dengan
sebab-sebab berikut :
1. Kisah Bahtera Nabi Nuh ahs.
Diriwayatkan
bahawa pada hari pertama bulan Rejab, Nabi Nuh ahs. menaiki bahteranya lalu Baginda
bersama dengan pengikutnya di atas bahtera itu berpuasa. Kapal itu belayar
selama enam bulan sehinggalah pada bulan Muharram lalu ia terdampar di atas
bukit Judiy pada hari ‘Asyura` lalu Nabi Nuh berpuasa dan mengarahkan orang
yang bersamanya berpuasa termasuklah haiwan-haiwan. Mereka pun berpuasa sebagai
rasa bersyukur kepada Allahu Ta’ala.
Tafsir ath-Thabari,
Jilid 15, halaman 335
Riwayat ini dari segi sanadnya tidak
kuat. Pertama, saorang perawinya ‘Utsman bin Matar, adalah seorang yang dho’if,
munkar ul-hadits dan matruk.
Kedua, Abdul ‘Aziz bin Abdul Ghafur
itu nama yang diterbalikkan. Sepatutnya ‘Abdul Ghafur bin ‘Abdul ‘Aziz, seorang
pendusta besar.
Jika ada sanad yang sahih sekali pon
tentang riwayat ini, sebenarnya apa yang dilakukan oleh Nabi Nuh ahs. ialah
berpuasa pada hari ‘Asyura` dan bukannya memasak makanan tertentu.
2. Hadits Abu Hurairah Rhu. :
Dikhabarkan
: Rasulullah Saw. mendoakan keberkatan pada tiga perkara, bubur, sahur, dan
sukatan.
Riwayat
imam ath Thabarani Rhm. dalam al-Mu’jam ul-Awsat, no: 6866
Hadits ini tidak boleh dijadikan
hujjah untuk mewajarkan amalan membuat bubur ‘asyura kerana hadis ini adalah
umum dan tidak boleh dijadikan sebagai dalil kerana bubur Asyura itu
dikhususkan hanya pada tarikh 10 bulan Muharram dan dikaitkan pula dengan Nabi
Nuh ahs.
3. Sesetengah pihak berhujah dengan
riwayat ini ;
“Sesiapa
membelanjakan untuk ahli keluarganya dengan bermurah hati pada hari ‘Asyura`,
maka Allah akan meluaskan untuknya sepanjang tahun.
Walaupun riwayat ini mempunyai
banyak jalur sanad, namun tiada satu pon darinya terselamat dari kritikan para
ulama hadits. Kedudukan
hadits ini di sisi ulama’ hadits adalah palsu atau dhoif. Sila rujuk :
Al-Mawdhu’aat oleh imam Ibnu Jauzi 2/572, Al-Manar al-Munif oleh imam Ibnu
Qayyim 1/111, Al-Fawaid al-Majmu’ah oleh imam Asy Syaukani 1/98, Mulla Ali al-Qari dan ramai lagi.
4.
Sesetengah pihak berhujjah pula dengan kisah ini :
Bahawasanya
ketika mana bahtera Nabi Nuh ahs. berlabuh di Bukit Judiy pada hari ‘Asyuraa,
maka berkatalah Baginda kepada ummatnya :
"Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih, maka
dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila' iaitu kacang ful dan satu
genggam kacang Adas dan Ba'ruz dan tepung dan kacang Hinthoh sehingga menjadi
tujuh jenis biji bijian yang dimasak". Maka berkata Nabi Nuh ahs. :
Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang".
Kisah
ini dicatatkan dalam kitab Nihayatuz Zain (halaman 196 : Syeikh Nawawi
Al-Banteni), Kitab Nuzhatul Majalis (halaman 172 : Syeikh Abdur Rahman
Al-Ushfuri), Kitab Jam'ul Fawaid (halaman 132 : Syeikh Daud Al-Fathoni). Tetapi
ia hanyalah catatan kisah tanpa dinyatakan sumber dan periwayatan/sanad supaya
dapat ditahqeeq keabsahannya. Sayugia diperingatkan, zaman hayat Nabi Nuh ahs.
adalah ribuan tahun sebelum Nabi Muhammad Saw. lagi, maka apa jua kisah
mengenai Baginda wajib dari sumber sohih, soreh dan qot’ie, yang membawa maqsud
mesti dari Kalamullah atau sabdaan Nabi Saw. bukan seqadar perceritaan semata.
Justeru, tanpa keabsahan sebegini, maka ia sekaligus tertolak dan tidak layak
sama sekali disandarkan kepada junjungan mulia Nabi Nuh ahs.
Justeru itu, hal membuat suatu makanan
yang istimewa dan berbelanja lebih secara khusus pada hari ‘Asyura, tidak ada
dalil sohih yang menganjurkannya.
Dalam konteks membuat bubur ‘asyura
ini, asasnya ia adalah hal makanan ya’ni perihal adat kehidupan manusia, semata-mata
menyediakannya tanpa mengaitkannya dengan agama, hari tertentu, tempat
tertentu, mana-mana nabi atau individu dan kepercayaan adanya fadhilat khusus,
maka ia diharuskan. Prinsipnya, tidak ada bid’ah dalam perkara adat budaya
kehidupan, kerana bid’ah hanya berkait dengan perkara ibadat atau penghayatan
agama (tadayyun).
Namun ada ruang untuk wujudnya
bid’ah dalam perkara adat tetap ada, apabila ia dikaitkan dengan unsur-unsur agama.
Sesaorang itu boleh mengadakan apa jua bentuk perkara berkaitan adat selagi
mana tidak bercanggah dengan ajaran Islam dan tidak mengandungi unsur yang
haram. Apa jua jenis makanan boleh direka termasuklah bubur, dan bagaimana cara
untuk memasaknya juga adalah harus asalkan ianya halal.
Sebaliknya, jika makanan itu dan
cara memasaknya itu dikaitkan dengan agama, hari tertentu, tempat tertentu,
menisbahkan kepada mana-mana nabi atau individu dan mempunyai fadhilat
tertentu, pada hal tidak ada sandaran dalil yang sohih ke atasnya, maka ianya
menjadi bid’ah dan bathil.
Maka itu, harus difahami bahawa,
sekadar memasak dan memakan bubur ‘asyura bukanlah isunya. Tetap juga ia harus
diperbuat pada bila-bila masa pon dan halal dimakan, kerana ia adalah makanan.
Akan tetapi, ia boleh tertolak disebabkan oleh kepercayaan dan keyaqinan yang
menjadi dasar kepada perbuatannya.
Memanglah jika disebutkan kepada
masyarakat umum, mereka tidak suka apabila hal ini dibangkitkan, dan mereka
menekankan yang perbuatan bubur ‘asyura ini hanya adat budaya sahaja dan tidak
boleh dipersalahkan. Walhal, jika benar ia hanyalah adat budaya, kenapa pula
bubur ‘asyura ini tidak akan ditemui sehingga masuknya bulan Muharram dan
spesifiknya pada tanggal 10. Kenapa pula begitu? Kenapa tidak pada waqtu-waqtu
lain? Apatah lagi qaidah membuat bubur ini hanyalah acara sekali setahun bukan
sepanjang masa.
Jika seqadar beralasan bahawa bubur ‘asyura untuk
dibahagikan kepada orang-orang miskin dan berpuasa, adalah benar itu perkara
yang baik lagi mahmudah. Persoalannya, mengapa memilih dan menetapkan bubur ‘asyura
untuk dibahagikan kepada orang berpuasa pada 10 Muharram tetapi tidak pula
kepada orang berpuasa pada bulan Ramadhon, walhal kita sedar dan tahu bahawa amalan
puasa Ramadhon dilipatgandakan pahalanya, lebih-lebih lagi bersadaqah yang
memang dituntut padanya. Masya Allah!..banyak pahala tu. Ada ke mana-mana
organisasi yang buat bubur ‘asyura pada Ihya Ramadhon? Tidak pernah ada pula setakat
saya hayat ini.
Diperakui alasan yang diberikan
bahawa ia mempunyai kesan yang positif seperti dapat menyatukan masyarakat,
akan tetapi semata-mata matlamat yang baik sahaja tidak boleh dijadikan hujjah
untuk mewajarkannya. Ini kerana dalam syari’ah, dua perkara mesti diambil kira
dalam dasar hukum, yaitu maqasid dan wasa`il, iaitu matlamat dan
jalan mencapainya. Ini membawa maqsud, hendaklah menggunakan cara yang betul
untuk mencapai maksud yang baik lagi murni.
Mari kita ambil i’tibar
dari kalam ulama’ kibar ini, Asy Syaikh Abu Bakar bin Sayid Muhammad Syatha ad-Dimyathi Rhm. ketika membahas puasa
sunnah ‘Asyura (10 Muharram) dalam kitabnya : menukil keterangan para ulama’
tentang amalan-amalan yang dilakukan pada hari ‘Asyura. Dia mengatakan seperti
berikut ini :
Al-Ahjhuri mengatakan : “Sesungguhnya
aku telah bertanya sebahagian ahli hadits dan ahli fiqah tentang bercelak,
memasak biji-bijian, memakai pakaian baru dan memperlihatkan rasa senang.
Mereka menjawab : “Tidak ada hadits sohih dari Nabi Saw. tentang hal itu,
tidak juga dari sahabat, dan tidak ada saorang pon dari imam yang
mensunnahkannya. Begitu juga apa yang dikatakan bahawa barang siapa yang
bercelak pada hari ‘Asyura, maka matanya tidak sakit selama tahun itu dan
barang siapa yang mandi pada hari itu, maka dia tidak sakit pada tahun itu.”
Kitab i’anah
Ath-Thalibin, Jilid 2 halaman 301
Sebagai kesimpulan, menyediakan
bubur 'asyura bukanlah amalan sunnat yang dituntut pada 10 Muharam. Tidak ada
satu dalil pun yang sohih menyebut mengenai kelebihan menyediakan makanan khas
pada hari ini. Hadits yang menyebut perkara ini adalah hadits palsu dan
tertolak. Maka, asas kepercayaan yang mendasari bahawa sunnat menyediakan bubur
'asyura pada 10 Muharam dengan mengharapkan ganjaran yang khusus, fadhilat yang
khusus, dipercayai pula ia amalan Nabi Nuh ahs. memang ia suatu yang perlu
diperhalusi sedalam-dalamnya. Sesuatu amalan yang mahu dikaitkan/disandarkan
dengan agama, ia mesti bersandarkan dalil yang sohih sahaja.
Mengkaitkan bubur
‘asyura dengan amalan penganut agama syiah, saya tidak pernah membuat kajian
lanjut, namun mungkin ada kebenarannya kerana memang penganut syiah menanggapi
Muharram sebagai bulan kesedihan. Mereka percaya tanggal 10 Muharram adalah
hari cucu kesayangan Nabi Muhammad Saw.,
Husein bin Ali Rhu. telah dibunuh dengan kejam di Kufah.
Maka, tanggal 10 Muharram telah mereka jadikan satu hari perayaan
kononnya untuk menzahirkan kesedihan dan simpati atas penderitaan al-Husein. Antara
perkara yang dilakukan sempena perayaan ini adalah dengan memukul-mukul badan, menangis,
berteriakan, mengerat-ngerat sehingga berdarah juga berpakaian hitam. Juga
mereka memasak bubur yang berwarna hitam dan tidak sedap sebagai tanda
bersedih.
Haqiqatnya, perayaan ini merupakan
hari penyesalan penganut Syiah di Kufah setelah mereka sendiri yang membunuh
al-Husein di Kufah. Merekalah yang menjemput al-Husein ke Kufah kemudian menipu
cucu Rasulullah Saw. itu lalu membunuhnya. Ini dijelaskan dengan nyata oleh
penulis syiah sendiri, Muhsin al-Amin dalam kitabnya A'yan al-Syiah dan Mula
Baqir al-Majlisi dalam kitabnya berbahasa Parsi ; Jila' al-Uyun.
Ada
kemungkinan tradisi masyarakat membuat bubur ‘asyura pada tanggal 10 Muharram
disebabkan terikut-ikut atau meniru perbuatan penganut syiah tersebut. Malah
saya berasa yaqin, inilah faktor yang lebih besar yang mendasari amalan
masyarakat membuat bubur ‘asyura secara khusus pada bulan Muharram, berbanding
berpegang kepada kisah/cerita yang terbukti palsu dan tertolak.
Baguslah
tuan tidak mahu terlibat lagi dengan bubur ‘asyura yang khusus pada bulan
Muharram. Saya sendiri pon sudah puluhan tahun tidak terlibat pada amalan yang
khusus sebegini, tetapi sangat menghargai dan berpegang : makanan adalah hal
adat kehidupan manusiawi yang bersifat umum, pada bila-bila masa pond an dimana
saja, lantaran penetapan secara khusus memang ada masalah padanya.
Akhiirul Kalam
Sedikit peringatan kepada diri
saya sendiri dan semua sahabat jamaah, sesuatu yang dikaitkan / disandarkan
kepada Nabi Muhammad Saw, cucu kesayangan Baginda : al-Husein dan dikaitkan
pula dengan Nabiyullah Sulayman ahs. wajib bersifat sohih, soreh dan qot’ie.
Jika tidak, ia hanyalah kisah rekaciptaan semata-mata yang pasti sekali akan
mencampakkan pencipta dan penyebarnya ke dalam neraka.
Semoga maklumbalas saya ini telah
menjawab pertanyaan dan telah membantu.
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat faqir dan dhoif ini.
سكيان
, والسلام
0 ulasan:
Catat Ulasan