Isnin, 31 Oktober 2016
Akhlaq Mulia Lahir Dari Iman
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد , يسرلي
أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala
puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas
junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait,
SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta
orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma
ba'du.
Saya
mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima semua amalan kita seterusnya
melimpahkan segala rahmat dan keampunan-Nya di hari dan bulan yang mulia ini,
Insya’Allah. Juga saya memohon perlindungan, rahmat dan bimbingan dari Allah
Swt. dari sebarang kesilapan dalam menuliskan nukilan ini.
Para sahabat jamaah yang dikasihi, pilihlah jalan kebaikan agar redho
Allahu Ta’ala senantiasa mengiringi hidup kita.
Perihal Akhlaq Orang
Kafir.
Suatu hari, Ummul Mukminin ‘Aisyah Rha. bertanya kepada Rasulullah
Saw. :
Wahai Rasulullah! Ibnu Jud’an, dahulu di zaman jahiliyah, adalah
seorang yang senantiasa menyambung tali silaturahim dan memberi makan orang
miskin, apakah itu semua bermunafaat baginya kelak di akhirat?
Nabi Saw. Menjawab : Hal itu tidak bermanfaat baginya kerana dia
tidak pernah sedikit pun mengucapkan : “Wahai Rabb-ku, ampunilah dosa-dosaku di
hari qiyamat kelak.”
Riwayat imam Muslim Rhm. dalam sohihnya
Hadits
ini menceritakan tentang Ibnu Jud’an, yaitu sesaorang dari qaum jahiliyah yang
terkenal suka membantu orang yang lemah dan suka menyambung silaturrahim. Namun
Rasulullah Saw. mengkhabarkan bahawa kebaikannya kepada manusia itu tidak akan
bermunafaat bagi dirinya kelak di hari akhir. Hal tersebut kerana dia belum
mengatakan : “Wahai Rabb-ku, ampunilah dosa-dosaku di hari qiyamat kelak”.
Maqsudnya
matan ini : dia belum beriman kepada Allahu Ta’ala dan juga kepada hari
kebangkitan yang ia akan dihisab dan diberi pembalasan atas apa yang telah
dilakukannya di dunia fana. Dan orang-orang yang mengingkari hari kebangkitan
maka ia tergolong sebagai orang kafir. Dan orang kafir tidak akan Allahu Ta’ala
terima amalannya. Ada pon orang kafir yang sekali pon luhur akhlaqnya di dunia,
Allahu Ta’ala memberikan balasan atas
amal baiknya hanya di dunia saja, yaitu berupa kesihatan, harta yang melimpah ruah,
kesenangan dan keturunan yang banyak. Ada pon di akhirat nanti, dia akan
mendapatkan balasan dan kedudukan yang sama sahaja dengan orang-orang kafir
lainnya.
Haqiqat Akhlaq Mulia
Lalu
sebenarnya apakah akhlaq itu? Bagaiamana boleh semua kebaikan yang dia lakukan
kepada sesama manusia tidak memiliki arti dan tidak bermunafaat sama sekali
baginya di hari qiyamat kelak? padahal RasulullahSaw. ada bersabda:
“Kebajikan itu keluhuran akhlaq” Riwayat imam Muslim dalam sohihnya
Untuk
menjawab dan memahami hal tersebut, marilah kita lihat perkataan ulama’ kibar Ibnu
Rajab Al Hanbali Rhm. mengenai hadits di atas :
“Diantara ma’na al
birr (kebajikan) adalah mengerjakan seluruh ketaatan, baik secara lahir mahu pon
bathin.
(Makna seperti ini) tertuang dalam firman Allahu Ta’ala : (yang artinya) :
Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu
kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah,
hari kemudian, malaikat-malaikat,
kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada qurabahnya,
anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan
orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan solat,
dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia
berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam
kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang
benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa.”
Surah Al Baqarah : ayat 177)
Daripada
penjelasan imam Ibnu Rajab di atas, dengan dalil ayat 177 surat Al Baqarah itu,
kita dapat fahami bahawa kebaikan yang paling utama yaitu menjalankan apa yang
Allahu Ta’ala perintahkan kepada kita sepertimana yang terkandung dalam wahyu
yang diturunkan-Nya melalui Nabi-Nya Saw. Barulah setelah itu kita menjalankan
akhlaq kepada sesama makhluq.
Oleh
kerana itu, akhlaq kepada Allahu Ta’ala (berupa ketaatan) adalah faktor dasar
dari diterimanya segala amalan baik kepada sesama makhluq di dunia, seperti
memberi harta yang dicintai kepada qurabah, anak, isteri, anak-anak yatim,
orang miskin dan musafir, serta kebaikan-kebaikan lainnya yang disebutkan dalam
ayat tadi. Justeru, jika sesuatu yang menjadi dasarnya tidak dipenuhi, maka
bagaimanakah cabang-cabangnya dapat terpenuhi dengan sempurna?
Yang
menjadi dasarnya adalah keimanan. Jika dasarnya tersebut sudah ada, maka segala
macam amalan kebaikan yang kita lakukan dapat bermunafaat dan berbuah pahala.
Sebagaimana seseorang yang masuk kuliah. Jika status sebagai mahasiswa saja
tidak dimiliki (kerana tidak ikut seleksi untuk menjadi mahasiswa), bagaimana dia
berhak mendapatkan nilai dan ijazah kuliahnya tersebut.
Marilah
bersama-sama kita renungkan! kerana sesunguhnya kesempurnaan akhlaq yang mulia
adalah beradab kepada Allahu Ta’ala, Rabb semesta alam, yaitu dengan mengetahui
hak Rabb-nya dan bersegera memenuhi hak Rabb-nya dari perkara yang diwajibkan
atasnya serta dari sunnah yang dimudahkan atasnya. Sehingga sesaorang hamba dapat
mencapai darjat yang tinggi di hadapan Allahu Ta’ala.
Berakhlaq Mulia Kepada Rasulullah Saw.
Konsekuensi
dari pentingnya adab kita kepada Allahu Ta’ala (yaitu berupa ketaatan
kepada-Nya) adalah kita juga mentaati Rasulullah Saw. Sebagaimana firman Allahu
Ta’ala dalam ayat-Nya yang mulia (yang artinya) :
“Barangsiapa yang mentaati Rasul, sesungguhnya ia telah mentaati
Allah. Dan barangsiapa yang berpaling (dari ketaatan itu), maka Kami tidak
mengutusmu untuk menjadi pemelihara bagi mereka”
Surah An Nisa : ayat 80
Oleh
kerana itu, mentaati Nabi Saw. juga merupakan suatu bentuk ketaatan kita kepada
Allahu Ta’ala. Sedangkan jika seseorang berpaling, maka tidak ada satupun yang
dirugikan kecuali dirinya sendiri. Dan ketaatan kepada Rasul juga termasuk
salah satu adab kita sebagai ummatnya kepada Rasulullah, sebagaimana banyak
disebutkan oleh Allahu Ta’ala dalam antara firman-Nya (yang artinya) :
“Taatilah Allah, dan taatilah Rasul” Surah An Nisa : ayat 59
Diantara
perkara lain yang merupakan bentuk akhlaq kepada Nabi Saw. yaitu mencintainya
melebihi seluruh makhluq selainnya. Sebagaimana hadits dari Anas bin Malik Rhu.
beliau berkata bahawasanya Rasulullah Saw. Telah bersabda :
“Tidak akan sempurna keimanan sesaorang sampai aku menjadi orang
yang lebih ia cintai dari anaknya, orang tuanya, dan semua manusa”
Riwayat imam Bukhari dan Muslim dalam kitab sohih mereka berdua
Al
imam Ahmad bin Abdul Halim Ibnu Taimiyah menjelaskan : ada pon sebab kita harus
lebih mencintai dan mengagungkan Baginda Saw. dibanding sesiapa pon, adalah
kerana kebaikan yang paling agung yang dapat kita rasakan di dunia saat ini mahu
pon di akhirat nanti tidak akan bisa tergapai oleh kita kecuali dengan sebab
Nabi, yaitu dengan cara mengimani dan mengikutinya. Dan juga sesaorang tidak
terhindar dari adzab dan tidak juga boleh mendapatkan rahmat Allahu Ta’ala
kecuali dengan perantara Baginda dengan cara mengimaninya, mencintainya,
membelanya, dan mengikutinya.
Dan
Baginda-lah yang menjadi sebab Allahu Ta’ala menyelamatkan kita dari adzab
dunia dan akhirat. Dan Baginda-lah juga yang menjadi perantara untuk
mendapatkan kebaikan di dunia dan akhirat. Maka termasuk ni’mat yang paling
besar dan paling bermunafaat adalah ni’mat keimanan. Dan ni’mat tersebut tidak
akan dapat kita peroleh kecuali melalui perantaraan Baginda Saw.
Oleh
kerana itu, diutusnya Nabi Saw. lebih bermunafaat dibanding diri kita sendiri
dan harta benda kita. Maka sesiapa pon yang Allahu Ta’ala keluarkan dari
kegelapan menuju cahaya yang terang-benderang, tidak ada jalan untuk
mentaqarrubkan diri kepada Allahu Ta’ala selain melalui jalan yang Baginda
ajarkan. Ada pon diri sesaorang dan ahli keluarganya, qurabahnya, tidak
memiliki kuasa apa pon untuk menyelamatkan diri mereka (jika tanpa sebab Baginda
Saw.) di hadapan Allahu Ta’ala.
Petikan
daripada Majmu’ Fatawa
Dari
paparan di atas, kita boleh menarik kesimpulan :
1.
Bahawa
iman adalah syarat diterimanya amal solih dan kebermunafaatan amal solih tadi
bagi kita di akhirat kelak. Sebagaimana firman Allahu Ta’ala (yang artinya) :
“Barangsiapa
yang mengerjakan amal solih, baik laki-laki mahu pon perempuan dalam keadaan
beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan
sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik
dari apa yang telah mereka kerjakan“
Surah
An Nahl : ayat 97
2.
Orang-orang yang musyrik,
sebagaimana pon amalan baiknya ketika di dunia, tidak akan membuatkan dia
mendapat keampunan dan kebaikan di hari qiyamat. Allahu Ta’ala telah berfirman
(yang artinya) :
“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu
dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu. “Jika kamu mempersekutukan (Tuhan), nescaya
akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi”
Surah
Az Zumar : ayat 65)
3.
Dan juga, segala macam amal
kebajikannya itu tidak sekalai-kali dapat menambah berat amalan baiknya di hari
qiyamat, namun hanya akan mendapatkan balasan di dunia, namun sekali-kali tidak
di hari akhirat.
4.
Bahawa orang yang tidak mengimani
Hari Kebangkitan adalah orang yang kafir, kerana dia tidak mengimani salah satu
dari rukun iman, yang semua ummat Islam diwajibkan untuk mengimaninya, dan dia
juga tidak akan mendapatkan keampunan di hari qiyamat kecuali jika dia telah
bertaubat ketika masih hidup di dunia.
5.
Ada pon taat kepada Rasul,
termasuk suatu bentuk ketaatan kepada Allahu Ta’ala. Dengan yang demikian, juga
merupakan salah satu akhlaq yang luhur kepada Allahu Ta’ala juga Rasul-Nya Saw.
6.
Begitulah juga dengan mencintai
Nabi Saw. adalah suatu bentuk berakhlaq mulia kepada Rasul dan ia berupa bukti
kesempurnaan iman sesaorang.
Demikian
yang dapat saya nukilkan kali ini, semoga kita semua tergolong dalam kalangan
orang yang paling berakhlaq mulia, baik kepada Allahu Ta’ala dan Rasul-Nya, mahu
pon juga kepada sesama makhluq Allahu Ta’ala, dan agar kita tergolong bersama orang-orang
yang mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat nanti.
والله تعالى أعلم
, وصلى
الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله
وأصحابه أجمعين.
Yang
benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari
saya yang amat faqir dan dhoif ini.
سكيان
, والسلام
eddzahir
tanah liat.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan