والسلام
Jumaat, 27 Januari 2012
Sembelihan (part 2)
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para
Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus
Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat menjalani ibadah hari
raya I’edul Adha kepada semua. Juga mendoakan agar Allah Swt. sentiasa menerima
semua amalan kita seterusnya melimpahkan segala rahmat dan keampunanNya di hari
dan bulan yang mulia ini, InsyaAllah. Dalam bab
sembelihan, saya ambil huraian lengkapnya daripada artikel tulisan sahabat saya
Abu Numair An Nawawi. Sebarang tambahan atau penjelasan lanjut dari saya
sendiri, saya akan dicatatkan dibawah “Nota Tambahan”.
[Ketujuh]
Teknik Sembelihan (at-Tadzkiyah)
At-Tadzkiyah menurut
bahasa adalah mashdar dari dzakaitu al-hayawan (aku
menyembelih haiwan). Dan isim (bentuk kata benda)nya adalah dzakah,
iaitu adz-Dzabh dan an-Nahr. Menurut istilah, ia
adalah faktor yang menyebabkan dihalalkan memakan haiwan darat.
Para
ulama menjelaskan bahawa an-Nahr (menusuk pada bahagian leher)
adalah teknik sembelihan khusus bagi unta, dan adz-Dzabh (sembelihan
dengan cara memotong di leher) adalah bagi haiwan selain unta.
Mazhab
Abu Hanifah mengatakan, “Penyembelihan adalah suatu kaedah yang syar’i untuk
menjaga kesucian haiwan agar halal untuk dimakan sekiranya ia halal dimakan.
Atau bagi tujuan memanfaatkan kulit dan bulunya jika haiwan tersebut tidak
halal dimakan”.
Kitab
Sahih Fiqhus Sunnah, Jilid 2 halaman 357 – Maktabah at-Taufiqiyah
Mazhab
al-Hanabilah (pengikut Ahmad B. Hanbal) mendefinisikannya sebagai, “Dzabh
(memotong) atau Nahr (menusuk) adalah kaedah penyembelihan untuk haiwan darat
yang berada dalam kawalan (yang mampu ditangkap) selain belalang atau yang
sejenisnya dengan memotong saluran halkum (trakea/salur pernafasan) dan mari’
(esofagus/salur makanan), atau dengan cara menusuk bagi haiwan yang kuat
meronta atau terhalang dari menyembelihnya (sebagaimana membunuh haiwan buruan
– Pen.)”.
Kitab
Sahih Fiqhus Sunnah, Jilid 2 halaman 357 – Maktabah at-Taufiqiyah
Kaedah
membunuh haiwan buruan yang liar yang tidak dapat ditangkap adalah dengan cara
melemparkan (iaitu menusukkan) pada mana-mana bahagian tubuhnya dengan senjata
tajam atau dengan menggunakan khidmat haiwan pemburu yang terlatih.
Adapun
berkenaan syarat sembelihan atau bahagian yang perlu diputuskan atau dipotong,
Imam an-Nawawi rohimahullah (Wafat: 676H) menyebutkan :
الشافعى
وأصحابه وموافقوهم لاتحصل الذكاة إلابقطع الحلقوم والمرئ بكمالهما ويستحب قطع
الودجين ولايشترط وهذا أصح الروايتين عن أحمد وقال بن المنذر أجمع العلماء على أنه
اذا قطع الحلقوم والمرئ والودجين وأسال الدم حصلت الذكاة قال واختلفوا فى قطع بعض
هذا
“Imam
asy-Syafi’i rh., para sahabatnya, dan orang-orang yang bersetuju dengannya
mengatakan, “Tidak sah suatu sembelihan melainkan setelah terpotong pada halkum
(salur pernafasan) dan mari’ (salur makanan/esofagus) secara sempurna. Dan
disunnahkan memotong dua urat darahnya yang lain (yang terdapat di sekitar
leher), tetapi ini tidaklah termasuk syarat. Dan ini juga adalah pendapat yang
kuat dari Imam Ahmad rh. berdasarkan dua riwayat.
Ibnu
Al Mundzir rh. berkata, “Para ulama telah sepakat (ijma’) bahawa apabila telah
terpotong halkum (salur pernafasan), salur makanannya (esofafus), dan kedua
urat darah pada leher haiwan sembelihan, serta mengalirkan darahnya, maka ini
sudah dianggap sebagai sembelihan yang benar dan sah.” Al-Mundzir melanjutkan
“Dan mereka (para ulama) berselisih apabila yang terpotong hanya sebahagian
dari apa yang disebutkan ini”.
Kitab
Syarah Sahih Muslim, Jilid 13 halaman 24
Berkaitan
haiwan liar atau haiwan yang yang asalnya jinak tetapi kemudian menjadi liar,
Imam an-Nawawi rohimahullah menjelaskan :
وأما
المتوحش كالصيد فجميع أجزائه يذبح مادام متوحشا فإذا رماه بسهم أو أرسل عليه جارحة
فأصاب شيئا منه ومات به حل بالاجماع وأما اذا توحش انسى بأن ند بعير أو بقرة أو
فرس أوشردت شاة أو غيرها فهو كالصيد فيحل بالرمى إلى غير مذبحه وبإرسال الكلب
وغيره من الجوارح عليه
“Adapun
bagi haiwan liar yang termasuk haiwan buruan, maka seluruh anggotanya boleh
dijadikan sebagai sasaran sembelihan selagi mana ia liar dan tidak dapat
ditangkap (untuk disembelih secara normal) sehingga apabila dilempar dengan
tusukan panah atau ditangkap oleh anjing pemburu yang terlatih kemudian
mengenai sebahagian dari anggota badannya dan mati, maka hukumnya adalah halal
dengan ijma’ (kesepakatan ulama).
Adapun
jika haiwan jinak yang bertukar liar (mengganas) seperti unta yang terlepas
(atau mengamuk - pen.), atau lembu, atau kuda, atau mungkin kambing dan
selainnya, maka ia dianggap sebagaimana haiwan buruan yang mana ia boleh
dilempar dengan panah (objek tajam) di selain tempat sembelihannya yang asal
dan boleh juga ditangkap menggunakan khidmat anjing pemburu yang terlatih”.
Kitab
Syarah Sahih Muslim, Jilid 13 halaman 126
Ini
adalah sebagaimana dalil hadis daripada ‘Abayah bin Rifa’ah bin Rafi’ bin Khadij
yang menjelaskan daripada datuknya :
كُنَّا
مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِذِي الْحُلَيْفَةِ فَأَصَابَ
النَّاسَ جُوعٌ فَأَصَابُوا إِبِلًا وَغَنَمًا قَالَ وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أُخْرَيَاتِ الْقَوْمِ فَعَجِلُوا وَذَبَحُوا
وَنَصَبُوا الْقُدُورَ فَأَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِالْقُدُورِ فَأُكْفِئَتْ ثُمَّ قَسَمَ فَعَدَلَ عَشَرَةً مِنْ الْغَنَمِ
بِبَعِيرٍ فَنَدَّ مِنْهَا بَعِيرٌ فَطَلَبُوهُ فَأَعْيَاهُمْ وَكَانَ فِي
الْقَوْمِ خَيْلٌ يَسِيرَةٌ فَأَهْوَى رَجُلٌ مِنْهُمْ بِسَهْمٍ فَحَبَسَهُ
اللَّهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِهَذِهِ الْبَهَائِمِ أَوَابِدَ كَأَوَابِدِ الْوَحْشِ
فَمَا غَلَبَكُمْ مِنْهَا فَاصْنَعُوا بِهِ هَكَذَا فَقَالَ جَدِّي إِنَّا نَرْجُو
أَوْ نَخَافُ الْعَدُوَّ غَدًا وَلَيْسَتْ مَعَنَا مُدًى أَفَنَذْبَحُ بِالْقَصَبِ
قَالَ مَا أَنْهَرَ الدَّمَ وَذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَكُلُوهُ لَيْسَ
السِّنَّ وَالظُّفُرَ وَسَأُحَدِّثُكُمْ عَنْ ذَلِكَ أَمَّا السِّنُّ فَعَظْمٌ
وَأَمَّا الظُّفُرُ فَمُدَى الْحَبَشَةِ
“Kami
bersama Nabi Saw. di Dzul Hulaifah ketika sebahagian orang mengalami kelaparan
lalu mereka mengambil (harta rampasan perang berupa) unta dan kambing. Ketika
itu Nabi Saw. berada di belakang bersama rombongan yang lain. Orang-orang yang
kelaparan tersebut menyembelih lalu mengambil daging sebanyak satu kuali.
Maka
Nabi Saw. memerintahkan agar kuali tersebut ditumpahkan isinya. Kemudian Baginda
membahagi sama-rata di mana bahagian setiap sepuluh ekor kambing sama dengan
satu ekor unta. Tetapi kemudian ada seekor unta yang lari lalu mereka
mencarinya sampai kepenatan. Sementara itu di antara mereka ada yang memiliki
seekor kuda yang lincah lalu ia pun mencari unta yang terlepas tadi dan
memburunya dengan panah hingga akhirnya Allah mentakdirkannya dapat membunuh
unta tersebut.
Baginda
Saw. bersabda, “Sesungguhnya haiwan seperti ini hukumnya sama dengan haiwan
liar (haiwan buruan). Maka apa sahaja yang terlepas dari kamu (dan gagal untuk
ditangkap), lakukanlah seperti ini. Datukku berkata, “Kita berharap atau
bimbang bertemu musuh pada esok hari sedangkan kita tidak memiliki pisau,
adakah kita boleh menyembelih dengan kayu?”
Baginda
bersabda, “Setiap apa yang ditumpahkan darahnya dengan disebut nama Allah maka
makanlah kecuali yang ditumpahkan darahnya dengan gigi dan kuku, dan akan
kusampaikan tentang itu. Adapun gigi, ia termasuk tulang. Manakala kuku, ia
adalah pisaunya orang-orang Habsyah”.
Hadis
sahih riwayat imam Al Bukhari, Bab 8 halaman 391, no. 2308
Haiwan
buruan yang mati hendaklah ia mati dengan sebab terkena tusukan pada bahagian
alat yang tajam yang mengalirkan darah sama ada dengan mata lembing, panah,
atau alat-alat yang seumpamanya yang tajam. Dan bukan pada bahagian yang tumpul
seperti misalnya pada bahagian hulu lembing atau juga tidak boleh dibaling
dengan bahan tumpul seperti batu yang seumpamanya. Melainkan sekiranya ia
sempat disembelih sebelum mati, maka halal. Jika mati kerana dilempar dengan
objek tumpul, maka haram dimakan.
Ini
sebagaimana hadis dari ‘Adi Bin Hatim rhu. beliau berkata, “Aku bertanya kepada
Rasulullah Saw. tentang berburu dengan lembing (tombak), maka Baginda bersabda :
إِذَا
أَصَبْتَ بِحَدِّهِ فَكُلْ فَإِذَا أَصَابَ بِعَرْضِهِ فَقَتَلَ فَإِنَّهُ وَقِيذٌ
“Apabila
ia terkena pada bahagian yang tajam, maka makanlah. Tetapi apabila terkena pada
bahagian yang tumpul lalu haiwan buruan tersebut terbunuh, maka janganlah
memakannya kerana ia termasuk haiwan yang terbunuh kerana dibaling dengan objek
tumpul”.
Hadis
sahih riwayat imam Al Bukhari rh., Bab 17 halaman 131, no. 5054
[Kelapan]
Menyebut Nama Allah Ketika Menyembelih
Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala telah berfirman :
وَلا
تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ
وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ
“Dan
janganlah kamu memakan haiwan-haiwan yang tidak disebut nama Allah ketika
menyembelihnya, sesungguhnya perbuatan tersebut adalah suatu kefasiqan”.
Surah
Al An’am (6) : ayat 121
Telah
bersabda Rasulullah Saw., “Setiap apa yang ditumpahkan darahnya dengan disebut
nama Allah maka makanlah...”.
Hadis
sahih riwayat imam Al Bukhari rh., Bab 8 halaman 391, no. 2308
Imam
Al Hafiz Ismail bin Umar Ibnu Katsir rh. (Wafat: 774H) menyatakan :
استدل
بهذه الآية الكريمة من ذهب إلى أنه لا تحل الذبيحة التي لم يذكر اسم الله عليها،
ولو كان الذابح مسلما
“Ayat
ini adalah dalil bahawa sembelihan tidak halal sekiranya tidak disebut nama
Allah ketika menyembelihnya walaupun yang menyembelihnya adalah seorang muslim”.
Tafsir
Ibnu Katsir, Jilid 3 halaman 324
Telah
berkata Abdullah Ibnu Abbas rhu., “……………………..(Tetapi sekiranya dia terlupa),
maka tidak mengapa”.
Imam
Ibnu Hajar Al Asqolani rh. Kitab Fathul Bari, Jilid 9 halaman 624
Manakala
ketika menyembelih haiwan qurban, disunnahkan membaca basmallah dan takbir
sambil berdoa memohon agar qurbannya diterima Allah Swt. Bagi haiwan buruan
pula, nama Allah hendaklah disebut ketika melepaskan haiwan pemburu atau ketika
melemparkan senjata tajam ke arah sasaran.
Ini
adalah sebagaimana sabda Nabi Saw. :
وَمَا
صِدْتَ بِقَوْسِكَ فَذَكَرْتَ اسْمَ اللَّهِ فَكُلْ وَمَا صِدْتَ بِكَلْبِكَ
الْمُعَلَّمِ فَذَكَرْتَ اسْمَ اللَّهِ فَكُلْ وَمَا صِدْتَ بِكَلْبِكَ غَيْرِ
مُعَلَّمٍ فَأَدْرَكْتَ ذَكَاتَهُ فَكُلْ
“Buruan
yang kamu perolehi dengan tombakmu setelah menyebut nama Allah maka makanlah,
buruan yang diperolehi oleh anjingmu yang terlatih setelah menyebut nama Allah
di ketika melepaskannya maka makanlah, dan buruan yang diperolehi oleh anjingmu
yang tidak terlatih jika kamu sempat menyembelihnya maka makanlah”.
Hadis
sahih riwayat imam Al Bukhari, Bab 17 halaman 135, no. 5056
[Kesembilan]
Memastikan Haiwan Benar-benar Mati
Haiwan
yang disembelih hendaklah dipastikan telah benar-benar mati terlebih dahulu
sebelum dilakukan proses seterusnya. Dan kematiannya hendaklah dilakukan dengan
semata-mata sembelihan tanpa sebarang tekanan atau paksaan.
Ini
berdasarkan firman Allah Swt. :
وَالْبُدْنَ
جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا
اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا
“Dan
telah Kami jadikan untuk kamu unta-unta itu sebahagian dari syi'ar Allah, kamu
mendapat kebaikan yang banyak padanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu
menyembelihnya dalam keadaan berdiri (dan telah terikat). Kemudian apabila
telah rebah (mati), maka makanlah darinya...”.
Surah
Al Hajj (22) : ayat 36
Rasulullah
Saw. telah bersabda :
مَا
قُطِعَ مِنَ الْبَهِيمَةِ وَهِيَ حَيَّةٌ، فَهُوَ مَيْتَةٌ
“Apa-apa
bahagian yang dipotong dari haiwan yang masih hidup, maka potongan tersebut
adalah bangkai”.
Hadis
riwayat imam Ahmad, 36/233, no. 21903. 36/235, no. 21904. Dinilai hasan oleh imam
at Tirmidzi rh. dan Syu’aib Al Arnauth rh.
Imam
Ibnu Katsir rh. menyatakan dalam Tafsirnya, “Janganlah kamu mengambil daging
unta setelah disembelih melainkan setelah benar-benar mati dan tidak bergerak
lagi.
Juga
disebutkan dalam hadis marfu’ :
ولا
تُعجِلُوا النفوسَ أن تَزْهَق
“Jangan
dipaksa-paksa ruh haiwan sembelihan agar segera keluar.”
Tafsir
Ibnu Katsir, Jilid 5 halaman 428
[Kesepuluh]
Sembelihan Ahli Kitab
Sesungguhnya
Allah Swt. telah berfirman :
الْيَوْمَ
أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ
لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ
“Pada
hari ini dihalalkan bagi kamu yang baik-baik. Makanan orang-orang yang diberi
al-Kitab itu halal bagi kamu, dan makanan kamu juga halal bagi mereka”.
Surah
Al Ma’idah (5) : ayat 5
Makanan
ahli kitab yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah sembelihan ahli kitab. Ini
adalah suatu yang telah disepakati oleh para ulama bahawa sembelihan mereka
halal bagi umat Islam. Tafsir Ibnu Katsir, Jilid 3 halaman 40
Secara
umumnya, apa jua makanan berupa hasil sembelihan ahli kitab, ia adalah halal
bagi umat Islam melainkan padanya jelas tanpa terselindung adalah makanan yang
diharamkan bagi umat Islam untuk memakannya, atau mengandungi unsur-unsur
terlarang seperti bercampur dengan khamr (arak), babi, atau padanya disebut
nama selain nama Allah ketika menyembelih. Adapun apa yang tidak diketahui di
sebalik itu, maka cukuplah maklumat secara umum dan tidak dibebankan ke atas
kita untuk menyemak atau mempersoalkannya secara mendalam terlebih dahulu
sebelum memakannya.
Demikian
juga dengan hasil sembelihan yang datang dari umat Islam, maka kita menerimanya
tanpa terlebih dahulu mempertikai, mempersoal, atau menyemaknya secara
terperinci. Melainkan padanya secara jelas memiliki unsur-unsur yang haram lagi
meragukan.
Ahli
Kitab di sini merujuk kepada Yahudi dan Nasara secara umum tanpa membezakan
Ahli Kitab di zaman Nabi atau di zaman sekarang, ataupun yang akan datang. Sama
ada yang kuat berpegang kepada ajarannya yang asal atau yang telah diubah-suai.
Kerana Ahli Kitab di zaman Nabi sendiri memang turut dikenali sebagai termasuk
orang-orang yang mengubah-suai Kitab yang diturunkan kepada mereka.
Apabila
diberi daging hasil sembelihan, dari mana-mana kalangan umat Islam atau Ahli
Kitab, maka makanlah tanpa ragu-ragu dan mulakannya dengan membaca basmallah.
Ini
adalah sebagaimana keterangan yang dapat diambil dari hadis ‘Aisyah rha. ketika
bertanya perkara berkaitan. ‘Aisyah bertanya :
يَا
رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ هَا هُنَا أَقْوَامًا حَدِيثٌ عَهْدُهُمْ بِشِرْكٍ
يَأْتُونَا بِلُحْمَانٍ لَا نَدْرِي يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا أَمْ لَا
قَالَ اذْكُرُوا أَنْتُمْ اسْمَ اللَّهِ وَكُلُوا
“Wahai
Rasulullah, di sini ada beberapa kaum yang baru saja meninggalkan kesyirikan
(baru masuk Islam), mereka biasa membawakan daging untuk kami yang kami tidak
tahu sama ada mereka menyembelihnya dengan menyebut nama Allah atau pun tidak?”
Nabi menjawab, “Kamu sebutlah nama Allah, dan makanlah”.
Hadis
sahih riwayat imam Al Bukhari rh., Bab 22 halaman 400, no. 6849
Dalam
sebuah riwayat menyebutkan ketika Rasulullah Saw. bersama-sama para sahabatnya
dihadiahkan seekor kambing bakar oleh seorang wanita Yahudi, Baginda pun
memakannya tanpa was-was atau memperincikannya terlebih dahulu kedudukan daging
tersebut walaupun pada daging tersebut rupa-rupanya mengandungi racun.
Rujuk
Tafsir Ibnu Katsir, Jilid 3 halaman 40
Riwayat
atau kisah ini menjadi dalil bahawa tidak disunnahkan untuk terlalu
memperincikan pemberian ahli kitab yang berupa hasil sembelihannya sebelum memakannya.
[Kesebelas]
Haram Menyembelih Untuk Selain Allah
Sesungguhnya
Allah Swt. telah berfirman :
حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ
اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ
وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى
النُّصُبِ
“Diharamkan
bagi kamu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang
disembelih atas nama selain Allah, yang mati tercekik, yang mati dipukul, yang
mati terjatuh, yang mati ditanduk, dan yang mati diterkam binatang buas,
kecuali yang sempat kamu menyembelihnya. Dan (diharamkan bagi kamu) haiwan yang
disembelih untuk berhala………”.
Surah
Al Ma’idah (5) : sebahagian ayat 3
Haiwan
yang disembelih yang padanya disebut dengan nama selain nama Allah, atau bagi
tujuan pemujaan dan penyembahan, maka hukumnya adalah haram dimakan secara
ijma’.
[Kedua
Belas] Penyembelihan Janin Dalam Perut Induk
Apabila
seekor haiwan yang disembelih dan dalam kandungannya terdapat janin yang mati,
maka janin tersebut halal dimakan berdasarkan pendapat ulama yang paling sahih.
Kerana ia secara hakikinya telah tersembelih bersama-sama dengan penyembelihan
ibunya. Ini adalah pendapat jumhur kecuali Abu Hanifah.
Adapun
bagi janin yang keluar dalam keadaan hidup dengan hayat mustaqirah, maka tidak
halal dimakan melainkan dengan disembelih terlebih dahulu.
Abu
Malik Kamal, Shahih Fiqhus Sunnah, 2/365-366 – Maktabah at-Taufiqiyah
Pendapat
ini didokong oleh hadis dari Abu Sa’id Al Khudri rhu, beliau berkata :
سَأَلْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْجَنِينِ فَقَالَ
كُلُوهُ إِنْ شِئْتُمْ وَقَالَ مُسَدَّدٌ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ نَنْحَرُ
النَّاقَةَ وَنَذْبَحُ الْبَقَرَةَ وَالشَّاةَ فَنَجِدُ فِي بَطْنِهَا الْجَنِينَ
أَنُلْقِيهِ أَمْ نَأْكُلُهُ قَالَ كُلُوهُ إِنْ شِئْتُمْ فَإِنَّ ذَكَاتَهُ
ذَكَاةُ أُمِّهِ
“Aku
bertanya kepada Rasulullah Saw. tentang janin. Maka Baginda bersabda, “Makanlah
jika kamu suka.” Musaddad berkata, kami katakan, “Wahai Rasulullah, kami
menyembelih unta, lembu, dan kambing, kemudian kami dapati janin di dalam
perutnya. Adakah kami perlu membuangnya atau kami boleh memakannya?” Baginda berkata,
“Makanlah jika kamu mahu, kerana penyembelihannya adalah dengan menyembelih
ibunya”.
Hadis
riwayat imam Abu Daud rh., Jilid 8 halaman 3, no. 2444. Dinilai sahih oleh Syaikh
Al Albani rh.
[Ketiga
Belas] Ringkasan Syarat-syarat Umum Penyembelihan
1.
Haiwan yang disembelih hendaklah masih hidup ketika sembelihan dilaksanakan.
2.
Matinya haiwan adalah dengan secara normal (natural) hasil sembelihan.
3.
Haiwan tersebut bukan termasuk haiwan buruan di tanah haram.
4.
Orang yang menyembelihnya hendaklah berakal (tidak gila atau mabuk) sama ada
lelaki ataupun wanita, sama ada baligh atau pun belum, iaitu yang telah tamyiz
(tahu membezakan di antara yang baik dengan yang buruk).
5.
Menyebut nama Allah ketika menyembelih. Dan dimaafkan sekiranya terlupa.
6.
Penyembelih hendaklah dari kalangan Muslim atau Ahli Kitab.
7.
Bukan dalam keadaan ihram. Mereka yang menyembelih dalam keadaan sedang
berihram, maka hasilnya adalah bangkai. Dan syarat ini adalah bagi sembelihan
haiwan buruan. Adapun bagi haiwan yang jinak, tidak mengapa disembelih oleh
orang-orang yang berihram.
8.
Bukan disembelih untuk tujuan pemujaan, penyembahan, dan yang padanya disebut dan
diniyatkan kepada selain dari nama Allah.
Nota Tambahan : Saya ada ditanya oleh
beberapa rakan berkenaan sahkah sembelihan yang dibuat oleh wanita. Maklumbalas
saya adalah begini :
Sembelihan
yang diperbuat wanita muslimah adalah halal di makan oleh sesiapapun. Dalil
kepada perkara ini dinyatakan oleh kalam Allah Swt. sendiri di dalam Al Qur’an
ul Hamiid yang tidak membezakan antara wanita atau lelaki dalam melakukan
penyembelihan.
“Diharamkan
bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih
atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk
dan yang diterkam oleh binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya,
dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala………………….”.
Surah
Al Maaidah (5) : sebahagian ayat 3
Dalil
seterusnya adalah Rasulullah Saw. sendiri memberi perakuan bahawa sembelihan
orang perempuan adalah sah dan boleh dimakan menerusi hadis berikut :
Dari
Ubaidullah, bahawa Naafi' telah mendengar Ka'ab ibn Malik meriwayatkan dari
bapanya bahawa mereka pernah mempunyai kambing dan binatang tersebut dilepaskan
merayap di Bukit Sala', di kota Madinah. Salah seorang dari hamba wanita
menyedari bahawa seekor kambingnya berada di dalam keadaan tertimpa musibah, lalu
dia memecahkan batu dan menyembelihnya. Kata beliau : 'Jangan makan sehingga
aku bertanyakan kepada Nabi Saw. atau aku menghantar seseorang untuk bertanya
kepada Baginda.' Maka dia bertanya kepada Nabi Saw, atau menghantar seseorang
untuk bertanya, dan Baginda memberitahunya : Makanlah”.
Hadis
sahih riwayat imam Bukhari rh. no. 5505
Seterusnya
berkenaan melafazkan takbir semasa menyembelih. Semua hadis yang menyebut hal
ini adalah berkaitan bab semasa menyembelih udhiyah sahaja dan bukan pada
sembelihan biasa yang lain. Merujuk kepada persoalan yang ditanya, yang menjadi
isu adalah bagaimanakah takbir itu diperbuat. Baik sekali saya nukilkan hadis
yang menjelaskan perkara ini, begini :
Dari Anas bin Malik rhu., ia berkata
: “Nabi Saw. menyembelih binatang qurban dengan dua ekor kambing kibas yang besar
sekali badannya. Aku melihat Baginda meletakkan kedua telapak kakinya pada leher
kedua binatang tersebut. Setelah menyebut “Bismillah” dan “bertakbir”, Baginda
kemudian menyembelih keduanya dengan tangan Baginda sendiri.
Catatan dari perawi menyebut,
lafaz takbir itu أَكْبَر وَاللهُ اللهِ بِسْمَ (Bismillahi wa Allahu Akbar)
Hadis sahih riwayat imam Bukhari
rh., no. 5558
Dari Anas bin Malik rhu., ia
berkata : “Rasulullah Saw. pernah menyembelih dua ekor kambing kibas yang putih
dan bertanduk bagus. Anas mengatakan : Aku melihat Baginda menyembelih keduanya
dengan tangan Baginda sendiri dan aku juga melihat Baginda meletakkan kedua
telapak kakinya pada samping leher kedua kibas tersebut. Anas menceritakan
bahawa Baginda menyebut “Bismillah” dan “bertakbir”.
Hanya saja perawi menyatakan :
dan Baginda mengucapkan itu أَكْبَر وَاللهُ
اللهِ بِسْمَ
(Bismillahi wa Allahu Akbar)
Hadis sahih riwayat imam Muslim rh.,
no. 5063
Perkataannya “Baginda menyebut
nama Allah” merupakan penjelasan tentang keharusan membaca اللهِ بِسْمَ ketika
menyembelih haiwan qurban dan setiap sembelihan lainnya. Perkataannya “dan
bertakbir” menerangkan tentang disunnahkannya bertakbir bersamaan dengan
membaca اللهِ بِسْمَ yaitu
dengan mengucapkan أَكْبَر وَاللهُ اللهِ بِسْمَ
. (Bismillahi wa Allahu Akbar)
Penjelasan oleh Imam Nawawi rh.,
Kitab Syarah Sahih Muslim, Jilid 9 halaman 524
Maka itu, yang dimaksudkan dengan
“menyebut Bismillah (dengan nama Allah) dan bertakbir” itu adalah mengucapkan أَكْبَر
وَاللهُ اللهِ بِسْمَ
semasa hendak menyembelih. Ia diperbuat /
diucapkan oleh orang yang menyembelih qurban itu sahaja, bukannya oleh orang
lain dan bukan juga lafaz takbir itu seperti mana lafaz takbir raya yang penuh
dan dibuat secara beramai-ramai seperti amalan orang banyak.
Ada pun perkara melaungkan azan
sepertimana azan masuknya waqtu solat sebelum membuat sembelihan, tidak pernah
saya temui keterangannya di dalam mana-mana hadis pun sepanjang pengetahuan
saya. Oleh itu, tidak boleh ia diperbuat kecuali didatangkan dalil yang sahih
dan qati’e yang membenarkannya. Mungkin juga ada ilmuwan lain yang lebih arif
dan faqih, yang boleh memberikan keterangan yang benar sahih tentang amalan ini
berbanding saya yang serba dhaif ini.
Setakat ini dahulu yang
dapat saya nukilkan. Mudah-mudahan ia telah membantu saudara dan rakan-rakan
semua. Segala kekurangan saya pohon ribuan maaf.
والله اعلم
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang
tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان
والسلام
والسلام
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan