Jumaat, 13 Julai 2012
Bolehkah Meraikan Perayaan Agama Lain (bhg 1)
Sent: Monday, February 20, 2012 12:08 PM
Subject: Jagalah Aqidah Kita, Jangan Gadai
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Semoga Ustaz Mad dalam
situasi baik sekarang. Terima kasih atas huraian dan penjelasan tentang bab
aqidah dan bagaimana sepatutnya kita orang Islam bertindak dalam merayakan hari
kebesaran orang bukan Islam.
Bagaimana pun, saya ingin
mendapatkan sedikit penjelasan.
1. Saya telah baca dan
dapati artikel dengan bertajuk yang sama, dikeluarkan dalam blog www.salnboru.blogspot.com isinya sama, tetapi ada tambahan lebih panjang dan lengkap
berbanding yang dihantar kepada saya dan jamaah lain pada 15 February. Adakah
ini artikel sama yang dihasilkan oleh ustaz juga?
2. Ustaz ada memetik fatwa
dari Dr. Yusuf Qardhawi yang mengatakan tidak boleh menyambut perayaan orang
bukan Islam. Bukankah masyhur disebut orang sekarang ini yang beliau ada
berfatwa sebaliknya. Dalam semakan saya, banyak bantahan dari ramai pihak ada
yang mencela, menghina dan malah mengkafirkan beliau pun ada atas sebab
itu. Oleh kerana ustaz bercakap nada lain dari yang saya temui, harap dapat
diberi penjelasan tentang hal itu. Memang saya ingin tahu hal yang sebenarnya
berlaku supaya tidak tersilap.
Moga permintaan ini tidak
mengganggu ketenangan.
Wassalam.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من
لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah
Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi
Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in,
Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut
mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.
Terlebih dahulu saya
mengucapkan selamat menjalani rutin kehidupan seharian kepada Puan. Seraya
mendoakan agar sentiasa Allah Swt. membimbing dan melindungi diri kita dari
segala macam keburukan dan kejahatan, seterusnya memelihara diri kita supaya tetap
berpegang teguh kepadaNya dan Dia menerima semua amalan kita. Saya berlindung
diri dengan Allah Tabaraka Wata’ala dari sebarang kesilapan dan kekhilafan,
serta memohon pimpinanNya sentiasa dalam menjawab pertanyaan ini.
Soalan 1 : Memang artikel
dalam www.salnboru.blogspot.com itu adalah artikel saya dan agak berbeza isinya dengan yang saya 'post' sebelumnya. Selalu saya berbuat
begitu, kerana akan ada beberapa perubahan dan penambahbaikan sebelum
disiarkan. Sebahagian pembaikan itu berdasarkan ulasan daripada rakan-rakan
juga. Dengan harapan apa yang disiar umum itu akan lebih baik, lengkap dan tersusun.
Begitulah sebenarnya. Dan, penambahbaikan itu tidak mengubah maksud keseluruhan
artikel.
Soalan 2 : Terima kasih
kerana bertanya hal ini, menunjukkan yang Puan sensitif dengan suasana
persekitaran. Dari soalan puan, saya fahami yang mahu ditanya adalah : Adakah
Syeikh Prof. Dr. Yusuf bin Abdullah Al Qaradhawy hafidzahullah (SYQ) berfatwa
membenarkan orang Islam mengucapkan ucap selamat menyambut perayaan dan boleh
meraikan perayaan orang bukan Islam. Saya sendiri ada membaca berita ini dari
bermacam sumber, dan turut menemui seperti apa yang Puan temui.
Saya bersyukur kepada
Allah Swt. lantaran Puan berusaha untuk mendapatkan kebenaran. Sikap demikianlah
yang sepatutnya diambil oleh semua ummat Islam kerana itulah yang dituntut oleh
Allah Swt. dan, orang-orang yang mengaku beriman ini semestinya menginsafi diri
bahawa Allah Swt. telah berpesan dalam Kitab suciNya :
“Wahai orang-orang yang
beriman, jika datang kepada kamu orang fasiq membawa suatu berita, maka
periksalah dengan teliti supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada
suatu kaum tanpa mengetahui keadaan yang sebenar sehingga menyebabkan kamu
menyesal dengan tindakan tersebut”.
Surah Al Hujurat (49) :
ayat 6
Ummat Islam masa kini
benar-benar diuji dan berhadapan pelbagai fitnah maklumat yang besar. Berbagai
lambakan berita dan maklumat tersebar kepada masyarakat tanpa sebarang
tapisan seiring dengan berkembangnya teknologi massa. Sumbernya datang dari
pelbagai lapisan pemikiran, sama ada yang adil, amanah, berkepentingan
peribadi, bertujuan politik dan kuasa, berbau hasad dengki, dari golongan yang
fasiq, mahupun yang sesat dan kafir. Perkara ini menjadi lebih merbahaya
apabila maklumat tersebut menyentuh isu agama sedangkan masyarakat kita tidak
memiliki keupayaan yang cukup untuk menilai maklumat tersebut. Kepada semua
golongan ini, ingin saya nyatakan satu sabda junjungan mulia Nabi Saw. :
“Dari Abu Hurairah Rhu. ia
berkata, Nabi Saw. bersabda : Cukuplah dianggap pendusta orang yang selalu
menyampaikan (menyebarkan) setiap apa yang didengarnya”.
Hadis sahih riwayat imam
Muslim rh. Kitab Sahih Muslim, Jilid 1 no. 5
Kesannya, masyarakat umum
'menghadam' maklumat ini bulat-bulat dan membantu pula dalam
penyebarannya tanpa usul periksa, dengan mengambil satu pernyataan umum dan
diolah mengikut tafsiran sendiri tanpa diteliti maksud teks dalam
konteksnya yang sebenar. Budaya ini menjadi salah satu bentuk serangan terhadap
aqidah umat Islam tanpa disedari, juga merosakkan saff, kekuatan dan ukkhuwwah
sesama muslim. Natijahnya, dalam menentang segala da’yah dan serangan kafirun,
jelas sekali ummat Islam terkial-kial, dan ada pula dikalangan ummat Islam
lebih sibuk dengan mencari gaduh dan saling kafir-mengkafir seterusnya saling
melemahkan sesama sendiri. Moga Allah Swt. melindungi kita ini dari mendengar
dan terikut perilaku syaitan la’natullah ini.
Walau bagaimanapun, kita
memerlukan kemajuan teknologi kerana ia adalah lambang kehebatan dan keunggulan
tamadun manusia. Kemajuan teknologi tidak salah, yang bersalah adalah
sebilangan manusia yang menyalahgunakan teknologi sekarang untuk menyebarkan
fitnah.
Kembali ke topik asal, hal
pertanyaan ini amat sensitif kerana melibatkan peribadi seorang ulama yang
mulia dan diiktiraf di seluruh dunia. Tidak ada seorang pun dari kalangan yang
menghina dan membenci beliau mampu untuk menyamai ketokohan, pengorbanan dan
jasa keilmuannya terhadap umat islam sejagat. Maka, ingin saya nyatakan
disiplin saya dalam penulisan ini supaya tidak disalah anggap dan dilibatkan
dalam keadaan yang terjadi itu.
1. Membentangkan data dan fakta berdasarkan sumber otentik (tulin)
yaitu Kitab Fiqh Minoriti Muslim
: Kehidupan Muslimin Di Tengah Masyarakat Bukan Islam oleh SYQ sendiri. (versi
Arabiyah : terbitan Darul Syuruq, Qahirah 2001 dan versi terjemahan Bahasa
Melayu : Pustaka Nasional, Singapura 2008).
2. Tidak memihak sama ada kepada yang kena tuduh mahu pun yang
menuduh, yang mahu dicari dan ditunjukkan akhirnya : adalah keadilan dan
kebenaran
3. Memasukkan serba sedikit komentar dan pandangan saya sendiri dalam
beberapa hal
4. Kesimpulan adalah pandangan peribadi berdasarkan penelitian,
sekadar makluman kepada orang lain, yang boleh diterima atau ditolak, bukan ia
satu fatwa baharu
5. Saya berlepas diri dari sebarang kerumitan sekiranya ada satu
pihak nanti menaqal apa yang saya nukilkan ini untuk ‘menyerang’ pihak lain,
atau menjaja ke sana sini sebagai satu hukum baharu pula.
InsyaAllah, semampu mungkin
saya cuba untuk mentaati sabda Nabi Saw. ini :
“Dari Abu Hurairah Rhu. ia
berkata bahawasanya Nabi Saw bersabda : Jauhilah olehmu prasangka negatif,
kerana prasangka itu sedusta-dusta perkataan, dan janganlah kalian saling
mencari informasi (kesalahan saudaranya), saling memata-matai (mencari-cari
kesalahan orang), saling mendengki, saling mencederai saudaranya dari belakang
layar, dan jangan pula saling membenci, melainkan sebagai hamba Allah Ta’ala
jadilah saling bersaudara”.
Hadis sahih riwayat imam
Bukhari rh. (no. 6064) dan imam Muslim rh. (no. 2563)
Dalam penelitian saya,
saya mendapati bahawa kekalutan ini (perkara yang ditanya) timbul apabila
terdapat kenyataan yang dibuat oleh SYQ di dalam kitab Kitab Fiqh Minoriti Muslim : Kehidupan Muslimin Di
Tengah Masyarakat Bukan Islam. Kenyataan beliau telah di petik, diulas, ditajrih dan
dibahas di seluruh dunia. Lalu, kenyataan yang di buat telah bercampur aduk
dengan kenyataan asal, tidak diketahui mana yang benar lantaran bercampur aduk
dengan segala tanggapan, pandangan dan pendapat. Sekiranya ada lagi pernyataan
beliau yang serupa tetapi di wadah lain, wAllahua’lam, ia di luar pengetahuan
saya.
Cuba kita lihat isi-isi
utama dari sebahagian apa yang beliau tuliskan :
Jawaban 1 : Adalah amat
batil tuduhan yang mengatakan beliau berfatwa boleh meraikan hari perayaan
agama orang bukan Islam, lantaran beliau telah menyebutkan dengan jelas :
“Saya sependapat dengannya
(Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah rh.) dalam menentang perbuatan orang-orang Muslim
yang meraikan bersama hari-hari kebesaran orang-orang musyrik dan ahli kitab,
sebagaimana yang kita lihat perbuatan sebahagian orang-orang Muslim yang
meraikan Krismas (juga lain-lain perayaan dasar agama) sebagaimana mereka
meraikan E’idul Fitr dan E’idul Adha. Ini tidak dibolehkan. Kita mempunyai hari
kebesaran kita sendiri dan mereka mempunyai hari kebesaran mereka”. (halaman
449)
Maka, kes ini tertutup
setakat ini dengan kata-kata beliau sendiri. Sekiranya ditemui lagi dakwaan bahawa beliau mengatakan
boleh berbuat begitu, itu adalah pernyataan batil dan jahat, selayaknya di
tolak terus dan pembawanya berhak didoa kelaknatan.
Jawaban 2 : Beliau telah
menyebutkan dengan jelas bahawa boleh merayakan hari kebesaran bukan agama :
“Adapun hari kebesaran
negara seperti Hari Kemerdekaan atau Hari Kesatuan atau hari kebesaran sosial
seperti Hari Kanak-Kanak, Hari Ibu, Hari Pekerja, Hari Belia dan seumpamanya,
tiada halangan bagi seorang Muslim untuk mengucapkan tahniah dan menyertainya
sebagai rakyat di negara-negara berkenaan. Namun hendaklah dia memelihara diri
dengan meninggalkan perkara-perkara yang haram yang mungkin berlaku”. (halaman
450)
Pernyataan yang menjadi
isu adalah begini :
“Saya berpendapat tidak
mengapa untuk mengucapkan tahniah sempena hari kebesaran orang bukan Muslim
kepada sesiapa yang mempunyai hubungan silaturrahim, kejiranan, persahabatan
atau hubungan kemasyarakatan yang lain, yang menuntut sifat kasih dan hubungan
baik, yang diakui oleh adat kebiasaan yang baik. (halaman 449)
Teks pernyataan ini jelas
menunjukkan bahawa beliau menyatakan boleh untuk mengucapkan tahniah
disertakan sebab-sebabnya. Pada sisi lain, beliau turut berkata :
“Tiada halangan bagi
seorang Muslim atau mana-mana pusat Islam untuk mengucapkan tahniah kepada
orang bukan Muslim sempena hari kebesaran mereka, sama ada menerusi lisan atau
kad yang tidak mengandung lambang atau kata-kata keagamaan yang bercanggah
dengan prinsip-prinsip Islam seumpama lambang salib dan sebagainya.
Kata-kata ucapan tahniah
yang biasa dalam sempena yang seperti ini tidak mengandung apa jua pengakuan
terhadap agama mereka atau meredhainya. Ia adalah hanya ucapan manis yang telah
menjadi kebiasaan (‘urf) manusia. Tiada halangan pula untuk menerima hadiah
dari mereka serta membalas perbuatan mereka itu. Nabi Saw. telah menerima
hadiah dari orang bukan Muslim seperti Muqauqis, ketua orang Qibti di Mesir dan
lain-lain, dengan syarat hadiah ini bukan dari sesuatu yang diharamkan oleh
syara’. (halaman 448)
“Keharusan mengucapkan
tahniah kepada orang bukan Muslim kerana hari perayaan seperti ini menjadi
semakin kuat jika mereka, sebagaimana yang disebutkan dalam soalan, bersegera
menyampaikan ucapan tahniah kepada orang Muslim sempena hari kebesaran Islam.
Sesungguhnya kita diperintahkan untuk membalas kebaikan dengan kebaikan dan
membalas ucapan dengan sesuatu yang lebih baik atau paling kurang dengan
sesuatu yang sama (merujuk kepada Al Qur’an Surah An Nisaa’ (4) : ayat 6).
halaman 446
“Perbuatan seperti ini
menjadi lebih penting jika mahu menyeru dan mendekatkan mereka kepada Islam dan
menanamkan rasa kasih kepada ummat Islam. Ini pastinya tidak akan tercapai
dengan sifat tidak peduli antara kita dengan mereka. Sesungguhnya Nabi Saw.
adalah seorang yang baik akhlaknya dan elok pergaulannya dengan orang-orang
musyrik Quraisy sepanjang hayatnya di Makkah, walaupun mereka sering menyakiti
Baginda dan sahabat-sahabatnya. (halaman 447)
Dalam memberikan
pernyataan ini, beliau merujuk kepada beberapa sumber, diantaranya :
1. Suruhan berbuat baik dan berlaku adil kepada kafir zimmi, manakala
berlaku keras terhadap kafir harbi (Surah Al Mumtahanah (60) : ayat 8-9).
Halaman 441-442
2. Kehalalan mengahwini perempuan ahli kitab dan bermuammalah dengan
mereka (Surah Al Maaidah (5) : ayat 5) Halaman 443-444
3. Bolehnya berhubungan dan berbuat baik dengan ibubapa walaupun
mereka masih musyrik (Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 5979). Halaman
443
4. Menjawab salam orang yahudi dengan baik kalaupun perkataan mereka
tidak baik (Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. (no. 6258) dan imam Muslim rh.
(no. 2163). Halaman 446
Pernyataan ini sebenarnya
adalah jawaban kepada soalan yang begini :
“Saya seorang pelajar
(bangsa Arab) di Jerman dan Alhamdulillah, tetap memelihara agama, menunaikan
kewajiban terhadap Allah, sering membantu saudara Islam yang minoriti disini
dalam menegakkan agama. Apakah yang dihalalkan dan yang diharamkan bagi kami
dalam memberi layanan baik kepada sesuatu kaum pada hari bersempena kebangsaan
contohnya Hari Merdeka dan hari sempena agama seperti Krismas, yang diraikan
secara besaran dan menjadi acara utama negara.
Saya fahami adalah haram
berbuat begitu bahkan ia adalah dosa besar disisi Allah kerana berbuat begitu
terkandung pengakuan atas kebatilan dan persetujuan kepada mereka untuk terus
tenggelam di dalamnya, menerusi penyertaan dalam perkara agama mereka.
Ketika memberi layan baik
dengan mengucap tahniah dan memberi hadiah, tidak sama sekali dalam diri saya
mengakui kebatilan atau bersetuju atas kekufuran mereka, tetapi ia hanya satu
tatasusila pergaulan yang baik yang diperintahkan oleh Islam dan kehalusan budi
dalam berurusan dengan manusia. Apatah lagi, mereka sentiasa bersegera dalam
mengucapkan tahniah dan memberi hadiah pada hari kebesaran Muslim.
Saya merasakan dengan tidak
membalas kebaikan mereka merupakan tatasusila yang kasar dan biadab, amat tidak
sesuai kebaikan mereka dibalas dengan wajah yang masam, dahi berkerut dan sikap
tidak ambil peduli terhadap hari kebesaran itu. Sikap demikian menampilkan
Muslim yang menjauhkan masyarakat dan memberikan imej buruk kepada Islam
terutama di ketika Islam sedang diserang hebat, disifatkan ganas dan teroris”.
(Halaman 439-440)
Soalan ini, hakikatnya
telah menyerlahkan betapa :
1. Pernyataan ini merupakan tidak lebih hanya jawaban kepada
persoalan yang dibangkitkan kepada beliau. Maka itu, menanggapi ia sebagai
suatu fatwa syara’ yang dianuti dan diamalkan tanpa soal, seharusnya dikaji
semula, lantaran membuat fatwa dan memberi jawaban adalah dua perkara berbeza.
2. Beliau dengan jelas menyebut “pendapat dan pandangan” disertakan
dengan hujjah-hujjah dokongan, yang menjadikan pernyataan itu sebenarnya
ijtihad semata-mata ke atas masalah itu, yang bersifat boleh diterima atau
tidak diterima. Maka itu, perbuatan mencela, mencaci dan mengkafirkan peribadi
beliau disebabkan ijtihad ini, adalah suatu perbuatan melampau dan sangat
biadab.
3. Konteks persoalan dan pernyataan jawaban itu sendiri adalah bagi
masyarakat Muslim minority di tengah negara dan masyarakat yang dikuasai oleh
bukan Muslim (Darul Kuffar). Maka itu, diakui ummat Muslim di Darul Islam
sememangnya pasti mempunyai pandangan berbeza yang setaraf dengan status mereka
yang majority dan berkuasa.
Pada beberapa bahagian
lain beliau mengatakan :
Kebanyakan masalah
masyarakat Muslim berkait elemen fiqh. Timbul keinginan minority Muslim untuk
terus berpegang dengan identiti Islam, aqidah, ibadah, hukum munakahat dan hal
ehwal kekeluargaan. Mereka ingin mengetahui yang halal dan haram dalam
persoalan makan minum, pakaian, urusan perniagaan dan khususnya perhubungan
dengan bukan Muslim. Adakah hanya terus menjauhi atau berasimilasi dengan
mereka? (Jika dibolehkan) pada kadar apa dibenarkan asimilasi itu? (halaman
261)
Banyak lagi soalan
berkaitan pelbagai aspek kehidupan individu, keluarga, masyarakat, kebudayaan,
ekonomi, politik dan kenegaraan yang ingin diketahui pendirian Islam
terhadapnya, serta pendirian selayaknya seorang Muslim terhadapnya, sekiranya
dia ingin beriltizam dengan agamanya. Persoalan ini tidak seharusnya mengganggu
atau menggoyah, sebaliknya ia membuktikan bahawa Islam terus mempunyai kesan
yang kuat ke atas perilaku individu Muslim dan pemikirannya biarpun dia berada
di luar negara Islam. Keterasingannya tidak menyebabkan dia lupa Islam, Allah
Swt. dan syari’atnya. Bahkan dia sentiasa prihatin agar Allah Swt. selalu
meredhainya dan tidak terkeluar dari agamanya dan hukum-hukum syari’atnya.
(halaman 267)
Inilah persoalan yang dikemukakan oleh kumpulan minoriti Muslim di
negara barat. Ia menuntut jawaban dari para ulama’ yang faham bahawa syari’at
sentiasa mencorak perbuatan orang-orang mukallaf di mana pun mereka berada, di
dalam Darul Islam atau Darul Kuffar. Kebanyakan jawaban ulama’ adalah berbeza
mengikut mazhab mereka atau mengikut kecenderungan mereka sama ada untuk
meluaskan atau menyempitkan, memudahkan atau menyulitkan. Mereka kurang
memahami reality minority Muslim dan kesulitan mereka di tengah-tengah
masyarakat bukan Muslim. Sedangkan, tidak memadai bagi sesuatu fatwa dibuat
hanya dengan membaca buku tanpa kefahaman terhadap realiti mereka dan kajian
yang mendalam terhadap keperluan dharurat dan hajat mereka.
Oleh itu, perlulah bagi kita untuk mempunyai fiqh yang mendalam,
waqi’ (reality) dan mu’asir (kontemporari), satu bentuk fiqh yang berasas dari
nas-nas yang muhkamat dan qaedah-qaedah syara’ serta tujuannya, tetapi juga
mengambilkira perubahan masa, tempat, persekitaran dan keadaan manusia. Inilah
yang saya cuba dalam lembaran-lembaran ini untuk mengutarakan beberapa
perspektif mengenainya. (Halaman 268)
Cukuplah naqalan saya bagi
menunjukkan hasrat teks pernyataan dalam konteks sebenar yang beliau maksudkan.
Walaubagaimanapun, terdapat lagi pernyataan beliau yang diyakini menimbulkan
kontroversi, yang menjadikan pernyataan beliau dianggap sebagai satu fatwa
umum, begini :
Saya tahu bahawa
sebahagian fuqaha’ seperti Ibnu Taimiyah rh. sangat ketat dalam hal hari
kebesaran orang musyrik dan ahli kitab. Sesungguhnya beliau telah memberi fatwa
dalam masalah ini mengikut keadaan zamannya. Jika beliau hidup di zaman kita
dan melihat corak hubungan antara sesama manusia, dunia yang mengecil seperti
sebuah kampung yang kecil dan keperluan ummat Islam untuk berhubung dengan
orang bukan Muslim, yang malangnya hari ini menjadi guru-guru bagi ummat Islam
dalam pelbagai ilmu dan perindustrian.
Begitu juga jika beliau
melihat akan keperluan da’wah untuk mendekati golongan bukan Muslim, penonjolan
imej ummat Islam dalam bentuk yang lembut, bukan ganas, memberi berita baik,
bukan menjauhkan orang lain dan melihat ucapan tahniah seorang Muslim kepada
jiran, sahabat dan gurunya semasa hari kebesaran mereka, tidak mengandungi
unsur redha terhadap aqidah kristian atau pengiktirafan terhadap kekufurannya
sebagaimana yang diyakini oleh orang Muslim.
Bahkan jika beliau melihat
bahawa seorang kristian itu sendiri tidak lagi merayakan hari kebesaran ini
sebagai perayaan agama untuk mendekatkan diri kepada tuhan, perayaan berkenaan
disisi umum telah menjadi satu tradisi atau kebiasaan negara dan sosial yang
dilakukan oleh manusia untuk menikmati sempena hari kebesaran itu masa cuti,
hidangan dan minuman serta saling bertukar hadiah antara keluarga dan sahabat
handai.
Jika beliau hidup di zaman kita dan melihat kesemua ini, beliau
akan mengubah pendapatnya atau meringankan pandangannya yang ketat.
Sesungguhnya beliau sentiasa mengambil kira masa, tempat dan keadaan dalam
memberi fatwa. (Halaman 449-450)
Secara peribadi, saya
berpendapat tiga perenggan awal adalah hujjah munasabah untuk menguatkan
pernyataan sebelumnya, akan tetapi perenggan keempat adalah tidak wajar kerana
ia hanyalah andaian ke atas orang yang telah wafat.
Nota : Pernyataan yang
bergaris bawah saya kurang bersetuju, kerana asal muasal perayaan itu tetap
juga asasnya pengibadatan dalam agama kristian, tidak boleh dinilai mengikut
perangai para penganut kristian semasa meraikannya. Begitulah juga, tidak boleh
dinilai luhurnya Islam dengan melihat perangai ummatnya.
Akhirul Kalaam : Disini
saya telah membentangkan fakta dan data mengikut penemuan berdasarkan kitab
yang asal. Moga ia akan membantu Puan, jamaah dan para pembaca untuk memahami
dengan sebenarnya isu ini. Puan boleh membuat analisa dan rujukan lebih baik
lagi menerusi kitab-kitab lain atau mendapatkan maklumbalas lanjut daripada orang
yang lebih faqih dan arif berbanding saya. Sebagai pedoman, saya memahami dan
menerima teks pernyataan (atau pun fatwa) ini dalam konteks masyarakat Muslim
minority di tengah-tengah majority masyarakat bukan Muslim, setelah memenuhi
kriteria dan syarat yang dinyatakan. Pernyataan ini adalah bersifat khusus
kepada golongan terlibat, dan bukanlah fatwa umum untuk semua orang.
Akhir sekali saya sudahi
dengan peringatan dari Allah Swt. :
“Wahai orang-orang yang
beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran)
kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sesekali kebencian kamu
terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku
adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada
Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
Surah Al Maaidah (5) : ayat
8
Dan Allah Swt. berpesan
supaya kembalilah kepada Allah Swt. dan rasulNya, untuk mendapatkan keputusan
terbaik dalam perbantahan sesuatu perkara, bukan meletakkan hukum mengikut hawa
nafsu terlebih dahulu sebelum disemak kebenarannya.
“Wahai orang-orang yang
beriman, taatilah Allah taatilah Rasul dan Ulil Amri (pemimpin) di antara kamu.
Maka jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada
Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat.
Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya”.
Surah An Nisaa’ (4) : ayat
59
Demikianlah yang saya
perolehi dari kitab Fiqh Minoriti Muslim : Kehidupan Muslimin Di Tengah
Masyarakat Bukan Islam.
Nota : Dalam semakan saya,
didapati SYQ telah pun mendzahirkan ijtihad/pendapat
beliau secara umum yang menyatakan, boleh seseorang muslim menyampaikan tahniah
kepada perayaan Ahli Kitab, tetapi tetap melarang untuk menyambutnya sekali.
Mungkin ini sebabnya mendapat banyak perbahasan. Beliau menyebutkan :
"Ini adalah daripada hak-hak bersama, jika seseorang ahli kitab datang
dan menyampaikan tahniah dengan perayaan kamu (muslim) dan bersama dalam
kesedihan dan musibah yang menimpa kamu dan mengucapkan takziah kepada kamu.
Maka apakah pula larangan untuk kamu mengucapkan tahniah dengan perayaan mereka
dalam kegembiraan mereka dan mengucapkan takziah dalam musibah yang menimpa
mereka ? Allah Swt. berfirman : "Apabila kamu dihormati dengan satu
penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau
balaslah dengan yang serupa." (Surah An Nisaa’ (4) : ayat 86) Beliau menyambung dengan mengatakan :
"Ini tidak bermakna kita menyambut perayaan itu bersama mereka, ada pun
ianya hanyalah ucap tahniah semata-mata, ini termasuk dalam berbuat baik dan
adil yang datang bersama agama ini (Islam)"
Yang benar itu datang dari
Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif
ini.
سكيان , والسلام
eddzahir@38
Tanah
Liat, Bukit Mertajam
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan