Khamis, 31 Januari 2013
Risalah Jumaat : KEWAJIBAN MENDAMAIKAN SENGKETA ANTARA SESAMA MUSLIM
KEWAJIBAN MENDAMAIKAN
SENGKETA ANTARA SESAMA MUSLIM
Allah Swt. telah berfirman :
“Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman
berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku
dzalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia
kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di
antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu
(dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku
adil.”
Surah Al Hujuraat (49) : ayat 9
Sebab-sebab turunnya ayat
(asbaabun nuzul) :
Dilaporkan oleh Anas bin Malik Rhu.
bahawa suatu ketika Rasulullah Saw. dijemput untuk melawat Abdullah bin Ubay,
Baginda menaiki keldainya dan diikuti oleh sekumpulan sahabat sambil berjalan.
Apabila Rasulullah Saw. menghampiri Abdullah bin Ubay beliau berada betul-betul
di hadapan rombongan Rasulullah Saw. sambil mencemuh : Jauhkan dirimu, demi
Allah, bau untamu menyakitkan hidungku. Lalu salah seorang sahabat dari golongan
Ansar menjawab : Demi Allah, bau unta Rasulullah Saw. adalah lebih harum dari
bau mu. Maka pergaduhan tercetus dan turunlah ayat :
Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman
berperang, maka damaikanlah di antara keduanya.”
Kisah ini diriwayatkan oleh Imam Muslim Rhm. dan Imam
Ahmad Rhm.
Nota:
Abdullah bin Ubay adalah ketua golongan munafiq, dan bukanlah sesuatu yang aneh
untuk golongan munafiqin dan musyrikin menggunakan lafaz “demi Allah” di zaman
Jahiliyah kerana mereka masih mengakui keesaan Allah sebagai Rabb ul ‘alamin
(Pencipta sekalian alam), yang berbeza cuma mereka syirik terhadap Allah dalam
penyembahan dan pengibadatan mereka.
Pengajaran ayat :
Ayat ke 9 ini merupakan suatu perintah
kepada seluruh ummat Muslimin lain (yang tidak terlibat dalam persengketaan
itu) supaya menjadi orang tengah yang adil dan tidak buta tuli menyokong
mana-mana pihak yang bersengketa. Yang ditekankan adalah prinsip untuk
mendamaikan dua golongan Muslim yang bersengketa atau berperang itu. Sekaligus
ayat ini melarang ummat Muslimin daripada menjadi penyokong atas apa jua
kezaliman dan kerosakan sekali pun ia dilakukan oleh saudara sendiri.
Langkah
pertama :
kedua pihak tersebut mesti dikehendaki
menghentikan kekerasan ke atas satu sama lain terlebih dahulu. Siapa yang
memulakan kekerasan tidak penting pada tahap ini. Yang penting adalah
perdamaian dan persefahaman harus segera dicapai. Ini bagi mengelakkan
kerosakan yang lebih teruk.
Langkah
kedua :
jika ada satu pihak tetap berkeras
untuk berperang dan tidak mahukan penyelesaian, maka pihak yang mahukan damai
hendaklah disokong supaya pihak yang degil dapat ditundukkan kepada
undang-undang dan ketetapan Allah (berdamai).
Keutamaan menghentikan kekerasan sesama
ummat Muslimin adalah perintah dari sabda Rasulullah Saw. :
“Bantulah saudaramu samada yang zalim atau dizalimi”.
Seorang sahabat Anas bin Malik Rhu. terkejut lalu bertanya : Wahai Rasulullah,
membantu yang dizalimi itu jelas tetapi bagaimana kami membantu mereka yang
zalim? Rasulullah Saw. menjawab : Bantulah dia dengan menghentikannya dari
(terus) menzalimi.”
Hadis sahih riwayat imam Bukhari Rhm. dan imam Muslim
Rhm.
Langkah
ketiga :
apabila pihak yang degil sudah berjaya
ditundukkan, maka rundingan damai bolehlah segera dibuat untuk mencari penyelesaian
kepada perselisihan dan mencapai kesefahaman semula. Sesiapa yang telah
melakukan kesalahan hendaklah diberikan penghukuman yang adil dan setimpal
dengan kesalahan. Hukum Allah Swt. tidak terlepas dari sesiapa pun sekalipun
dia terdiri dari kaum keluarga sendiri.
Firman Allah Swt. lagi :
“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah
bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah)
itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat..”
Surah Al Hujuraat (49) : ayat 10
Sebab-sebab turunnya ayat (asbaabun
nuzul) : Sama dengan ayat ke 9
Pengajaran ayat :
Ayat ke 10 ini adalah lanjutan kepada
ayat ke 9. Ayat ini menegaskan bahawa orang-orang yang beriman itu adalah
bersaudara. Orang-orang yang beriman sedar bahawa konsep persaudaraan
(brotherhood) dalam Islam itu penting dan adalah sesuatu yang ‘integral’ kepada
kekuatan ummah. Ikatan persaudaraan dalam Islam haruslah diutamakan dan
kedudukannya mestilah di atas ikatan-ikatan lainnya.
Ikatan persaudaraan dalam Islam adalah
yang terbaik sifatnya yang merangkumi aspek kasih-sayang, tolong-menolong tanpa
diskriminasi kelas, pangkat dan kedudukan juga tanpa tipu-menipu dan
tindas-menindas. Sabda Rasulullah Saw. dalam beberapa buah hadis mengenai
persaudaraan Islam :
Saling
tolong menolong dalam kebaikan :
“Allah membantu hambaNya selama mana dia membantu
saudaranya.”
Hadis sahih riwayat imam Muslim Rhm.
Dari Abu Musa Al-Asha’ri, Rasulullah
Saw. bersabda
“Orang beriman itu ibarat sebuah bangunan, setiap satu
menyokong yang lainnya.”
Hadis sahih riwayat sohihaini.
Saling
berkasih-sayang :
Dari Anas bin Malik Rhu, Rasulullah
Saw. bersabda
“Tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di
antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai
dirinya.”
Hadis sahih riwayat sohihaini.
Tidak
tindas-menindas sesama sendiri :
Dari Abu Hurairah Rhu, Rasulullah Saw.
bersabda
“Sesiapa yang menipu kita adalah bukan di kalangan
kita (muslim yang benar beriman).”
Hadis sahih riwayat imam Muslim Rhm.
Tidak
berlama-lama dalam perselisihan faham :
Dari Abu Ayub Al-Ansari Rhu. bahawa
Rasulullah Saw. bersabda
“Tidak boleh seorang muslim itu memutuskan hubungan
dengan saudaranya lebih dari tiga malam dengan berpaling daripadanya bila
bertemu, sesungguhnya yang terbaik antara keduanya adalah yang dahulu memberi
salam.”
Hadis sahih riwayat sohihaini.
Hubungan persaudaraan Islam, adakalanya
lebih kuat bila dibandingkan dengan saudara-saudara sedaging. Masing-masing
berusaha untuk mewujudkan kebaikan dan kebahagiaan bersama. Menentang dan
menghadang bersama untuk menghadapi segala kemungkinan yang akan membawa
kekacauan dan kesusahan bagi saudaranya. Persaudaan Islam tidak mengenal suku,
warna kulit, turunan, pangkat dan golongan, semuanya sama. Dalam pandangan
Allah Swt., yang membezakannya adalah ketaqwaan.
Tugas seorang Muslim terhadap sesamanya
adalah saling membantu, saling menasihati dan saling bahu-membahu dalam
menghadapi segala kemungkinan, terutama yang membawa citra kurang baik terhadap
umat Islam. Berhadapan dengan pihak luar, ummat Islam harus bersatu dan apabila
terjadi persengketaan sesama ummat muslimin, semuanya mesti berlapang dada dan
berusaha menempuh jalan damai. Demikianlah sifat ummat Muslimin yang dinyatakan
oleh Allah Swt. :
"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya
daripada orang yang menyeru (manusia) kepada Allah dan beramal salih dan
berkata, "Bahawasanya aku termasuk orang-orang yang berserah diri
(Muslim). Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu)
dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang diantaramu dan diantara
dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia.
Surah Al Fussilat (41) : ayat 33-34
Islam sangat menghargai orang-orang
yang bersedia membantu saudaranya, untuk mengatasi kesulitan-kesulitan yang
dialami oleh saudaranya itu. Kesulitan itu banyak ragamnya, ada yang memerlukan
bantuan materi, ada yang memerlukan bantuan pikiran, tenaga, dan bantuan
bimbingan agama serta bantuan-bantuan lainnya yang dikeluhkan. Semua bentuk
pengorbanan, betapa pun kecilnya tidak pernah sia-sia dan akan mendapat
ganjaran pahala dari Allah Swt. sebagaimana firman-Nya :
”Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong
(agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”
Surah Muhammad (47) : ayat
Akhirul
kalam :
bersamalah kita memperbaiki diri,
saling mengasihi dan saling bantu-membantu sesama Muslimin serta sentiasa
menjadi ummat yang wasithiyah (sederhana, pertengahan) dalam segala hal, tidak
akan sesekali menegakkan kesalahan sebaliknya akan sentiasa menegakkan
kebenaran dan selalu mendamaikan sesama Muslimin. Wallahu a’lam.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan