بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح
لي صدري و
Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan
dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri-diri
kami dan kejelekan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk,
maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan,
maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar
kecuali Allah semata-mata, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya
Nabi Muhammad Saw. adalah hamba dan Rasul-Nya.
"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah (kamu) kepada Allah dengan
sebenar-benar taqwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan
muslim.”
Surah Ali ‘Imran (3) : ayat 102
Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah Kitabullah (Al Qur’an) dan
sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad Saw. (As-Sunnah). Seburuk-buruk
perkara adalah perkara yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang
diada-adakan (dalam agama) adalah bid’ah, setiap bid’ah adalah sesat, dan
setiap kesesatan tempatnya di Neraka. Amma ba’du.
Allah Ta’ala berfirman :
"Hai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya, dan
bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui."
Surah Al-Hujurat, 49 : ayat 1
Nukilan kali ini diawali dengan perintah
Allah Ta’ala kepada orang-orang yang beriman untuk tidak menginterupsi
pembicaraan Nabi Saw. dengan keras kepala menentang Baginda. Sebaliknya, mereka
diperingatkan untuk takut kepada Allah Ta’ala dengan cara bersabar dan tunduk
patuh terhadap apa yang Baginda katakan dalam semua urusan. Kepatuhan itu
digambarkan sebagai perwujudan rasa takut kepada Allah Ta’ala atas sebab Nabi Saw.
tidak berbicara atas kemahuannya sendiri.
"Dan tiadalah
yang diucapkannya itu (Al-Qur'an) menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu
tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)."
Surah An-Najm, 59 : ayat 3-4
Baginda seluruhnya dibimbing oleh Allah yang
Maha Tinggi yang Maha Perkasa. Kerana itu segala ucapan-ucapan serta
perbuatan-perbuatan dan persetujuan (as sunnah) Baginda harus dipandang sebagai
petunjuk Allah Ta’ala. Nabi Muhammad Saw. adalah manusia suci yang bertindak perantara
yang dipilih Allah untuk menyampaikan pesan nan agung dan terakhir-Nya kepada
ummat manusia. Point penting ini ditekankan dan diabadikan oleh Allah Ta’ala dalam
ayat berikut :
"Dan apabila
dibacakan Al-Qur'an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan
tenang agar kamu mendapat rahmat."
Surah Al-A'raaf, 7 : ayat 204
Justeru, para ulama’ warisatul anbiyaa’ tulen, para salafus solih
amat berpegang teguh kepada perintah Allah Ta’ala dan sabdaan rasul-Nya ini.
Mereka meninggalkan pula tinta-tinta emas berupa pesanan dan pengajaran kepada
ummat supaya wajib berpegang teguh kepadanya. Antaranya :
Imam Muhammad bin Idris Asy Syafi’ie Rhm. direkodkan berkata :
Imam Al Humaidy Rhm. menceritakan : Suatu hari imam Asy Syafi’ie
Rhm. menyampaikan sebuah hadits. Aku lantas berkata : Apakah engkau
mengambilnya sebagai pegangan? Imam Asy Syafi’ie Rhm. menjawab : Apakah kamu
melihat aku keluar dari gereja? Ataukah aku mengenakan simbol-simbol (nasrani)
sehingga jika aku mendengar sebuah hadits dari Rasulullah Saw. aku tidak
mengambilnya (sebagai peganganku)?
Diriwayatkan oleh imam Adz Dzahabi Rhm. dalam Siyar ‘Alam An
Nubala’, jilid VIII halaman 389
Juga, Imam Ahmad bin Hanbal Rhm. direkodkan berkata :
Aku amat hairan terhadap suatu qaum, mereka tahu sanad dan
kesahihannya suatu hadits, namun masih juga mengikuti pendapat selain dari
(ketetapan) Rasulullah Saw. Sementara Allah Ta’ala telah berfirman (Surah An
Nuur, 24 : ayat 63) : Maka hendaklah (berhati-hati) orang yang menyalahi
perintah Rasulullah Saw. takut akan ditimpa cubaan atau ditimpa azab yang
pedih.
Kitab ut Tauhid, halaman 38
Demikianlah sifat-sifat pegangan yang dikatakan sebagai berpegang
teguh dan tunduk patuh kepada perintah Allah Ta’ala dan rasul-Nya.
Saya ada terbaca beberapa artikel yang menyokong dan mendokong
perbuatan dzalim kelompok khawarij yang menggelarkan diri mereka ISIS membunuh
tahanan dengan membakar hidup-hidup. Niyat tulisan para pengekor syaithon ini
tiada lain untuk menghalalkan kebejatan dan perbuatan dzalim itu.
Sungguh nyata, seluruh hujjah yang dinyatakan hanyalah dongengan
hawa nafsu bersalut talbis ul iblis sehingga tidak tahu membezakan antara al
haq dengan yang bathil. Paling menjengkelkan, seluruh hujjah karut marut itu
kononnya disandarkan kepada ketetapan Allah Ta’ala da rasul-Nya, yang tiada
lain hanya untuk mengaburi dan menipu kelompok jahil yang mudah ditipu.
Dan, hujjah klasik “tiada larangan” yang paling amat dicintai oleh
para pencinta bid’ah pun turut dipakai dan dijaja semata-mata untuk membenarkan
secara membabi buta terhadap ISIS ketika membunuh dengan cara dibakar
hidup-hidup. Benar sungguh, mereka ini cuba menukarkan kedzaliman sebagai suatu
kebenaran kononnya.
Benarkah perbuatan membakar manusia hidup-hidup ini diperbolehkan
di dalam syari’at suci Islam sepertimana dakwaan kelompok sesat ini? Atau jika
tiada dalil larangan, maka perbuatan ini menjadi halal.
Mari kita lihat dan telitikan, apakah benar kalam-kalam para
pendusta ini.
Dari Abu Hurairah Rhu. dia berkata : Rasulullah Saw. mengutus kami
dalam satu pasukan perang. Kemudian Baginda bersabda : Jika kalian bertemu
dengan si fulan dan si fulan, bakarlah mereka. Kemudian Rasulullah Saw.
berpesan ketika kami hendak berangkat berjihad seraya bersabda : Kelmarin saya
perintahkan kalian untuk membakar si fulan dan si fulan, akan tetapi api adalah
benda yang digunakan untuk menyiksa (membunuh) kecuali Allah. Jika kalian
bertemu mereka bunuhlah mereka.
Hadis sohih riwayat imam Bukhari Rhm. no. 3016
Dari Hamzah bin Al Aslamy Rhu. dia berkata bahawa Rasulullah Saw.
pernah mengutusnya bersama pasukan perang. Ketika hendak berangkat, Nabi Saw.
berpesan seraya berkata :
Jika kalian menjumpai si fulan, bakarlah dia dengan api. Kemudian
aku berangkat. Lalu Baginda Saw. memanggilku dan aku kembali dan Baginda
berpesan : Jika kalian menangkap si fulan, bunuhlah dia jangan kalian bakar.
Kerana tidak boleh menyiksa dengan api kecuali Rabb-nya api yaitu Allah Ta’ala.
Hadis sohih riwayat imam Abu Dawud Rhm. no. 2673
Inilah antara beberapa nas/dalil akan terlarangnya membunuh dengan
cara dibakar hidup-hidup, lantaran satu-satunya yang berhak menyiksa dengan
bakaran api itu hanya Allah Ta’ala semata-mata. Maka, jika benarlah mereka mahu
menegakkan syari’at Islam yang suci, kenapakah sabdaan sohih dari ummat paling
mulia dan pesuruh-Nya ini diingkari. Malah hak menyiksa dengan api itu hanyalah
hak Allah Ta’ala ditegaskan lagi dalam hadits berikut :
Imam Ibnul Munzir Rhm. berkata : Dari Ikrimah dia berkata : Telah
dihadapkan kepada Ali Rhu. orang-orang zindiq (yang mentuhankan beliau) lalu
beliau membakar mereka namun berita tersebut sampai kepada Abdullah Ibnu Abbas
Rhu. lalu beliau berkata : Seandainya aku, tentu aku tidak akan membakar mereka
kerana Rasulullah Saw. telah melarangnya dalam sabda Baginda : Janganlah kalian
menyiksa dengan siksaan Allah Ta’ala. Tetapi tentulah aku akan membunuh mereka
berdasarkan sabda Nabi Saw. : Barang siapa agamanya (murtad) maka bunuhlah.
Hadits riwayat imam Bukhari dan Muslim Rhm. Kitab Fath ul Baari,
jilid VI halaman 174-175
Sungguh amat aneh, jika hadits Nabi Saw. akan terlarangnya
perbuatan membunuh dengan cara dibakar hidup-hidup boleh pula dibantah dan
disanggah lalu dianggap mansukh, dan digantikan pula dengan fatwa-fatwa bathil
yang membolehkan. Dan paling mendukacitakan dan amat menyayatkan hati, mereka-mereka
yang membolehkan ini, melakukan kebejatan itu mengatasnamakan Islam, ke atas
seorang Muslimin.
Sungguh benar, ini kerja tukang fitnah, khawarij dan pengekor
syaithan. Moga Allah Ta’ala memberi balasan seberat-berat azab terhadap para
pendzalim kerana membunuh seorang Muslimin tanpa haq, juga kerana menghalalkan
suatu yang jelas diharamkan.
Jika benar mereka Muslimin yang taat patuh kepada Allah Ta’ala dan
rasul-Nya, pasti mereka akur dan faham pesanan Allah Ta’ala ini :
“Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan
perempuan, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan keputusan mengenai
sesuatu perkara (tidaklah boleh mereka) mempunyai hak memilih ketetapan
sendiri/yang lain mengenai urusan mereka. Dan barang siapa yang tidak taat
kepada hukum Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan
kesesatan yang jelas nyata”.
Surah Al Ahzaab, 33 : ayat 36
Mudah-mudahan nukilan ini bermunafaat dan memberi pengajaran bagi
saya dan seluruh jamaah sekalian, serta bagi qaum Muslimin. Mudah-mudahan amal
kita ini diterima oleh Allah Swt. dan menjadi timbangan amal kebaikan kita pada
hari qiyamat. Aamiin.
Semoga solawat dan salaam senantiasa dilimpah-kan kepada
Rasulullah Saw., keluarga dan para Sahabat Baginda, para Salafus Solih, para
syuhada’ serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah mereka dengan kebaikan
hingga hari qiyamat.
والله تعالى أعلم , وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه
أجمعين.
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang
tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان , والسلام
0 ulasan:
Catat Ulasan