Sent: Sat, June 12, 2010 2:44:40 AM
Subject: Pembahagian Harta Pusaka - Harta
Sepencarian
السلام
عليكم و رحمة الله و بركاته
Terima kasih ustaz, atas penjelasan yang panjang lebar dan lengkap. Saya
membaca beberapa kali bagi memahami sebenar maksud yang mahu disampaikan.
banyak kemusykilan saya terjawab dengan jawapan tu. Saya ingin tahu lebih
sedikit,
Dalam
kes yang ustaz sebutkan, saya rasa yang menjadi isu adalah hal keadilan
pengagihan harta. Ada persatuan wanita islam yang mengeluarkan statement
tentang keadilan secara terperinci termasuk secara amalan perundangan. Kerana
itu ramai yang melihat yang pembahagian secara faraaid dikatakan tidak adil
dengan berbagai faktor dikemukakan yang pada hemat saya, dipandang betul dan
logik oleh masyarakat.
Saya
tak mau nak kupas panjang lebar tapi situasi memang agak memeningkan tambahan
pula orang dok guna mahkamah pula untuk memuaskan hati mereka. Harap dapat beri
ulasan kerana perkara ini realiti yang dah berlaku.
Sekian.
والسلام
Warmest Regards
"
Knight Malaysia "
To:
Sent: Thursday, 1 July 2010 11:19:12
Subject: Pembahagian Harta Pusaka - Harta
Sepencarian
السلام عليكم
و رحمة الله و بركاته
Terima kasih juga kerana terus bertanya, letih juga sebenarnya untuk saya
membuat semakan lanjut. Namun, InsyaAllah saya cuba juga memberikan maklumbalas
sekadar yang saya mampu.
Dalam artikel sebelum ini, beberapa kali saya ulang sebut "saya boleh
fahami". Yang saya maksudkan adalah begini.
Kondisi : seorang suami mati (harta 1 juta) dengan meninggalkan 1 isteri, 1
anak perempuan dan adik beradik (L dan P). Maka pembahagian secara syara' yang
qati'e adalah seperti berikut :
Isteri
=
1/8 =
1/8 = RM 125,000
Anak
P =
1/2
= 4/8 = RM 500,000
Adik
beradik =
bakinya = 3/8 = RM
375,000 (L dapat 2, P dapat 1 bahagian)
Apabila menggunakan logik aqal dan sentimen berteraskan pengiraan di atas,
adalah jelas sekali bahawa tidaklah adil seorang isteri mendapat jumlah
sebegitu kecil. Mereka itu menyalurkan pernyataan ini berdasarkan antaranya hujah
berikut :
1. Isteri telah menyumbang sepenuh tenaga, material, moral dan rohani sejak
puluhan tahun sehingga suami mendapat apa yang ada.
2. Puluhan tahun isteri bersama suami harungi hidup penuh kesusahan.
3. Isteri telah mengorbankan banyak perkara dalam hidupnya sepanjang bersama.
4. Jumlah pembahagian itu tidak setimpal langsung dengan jumlah pengorbanan yang
dibuat oleh isteri ke atas suami semasa hidupnya.
5. Isteri juga perlukan harta dan wang untuk meneruskan hidup sehingga akhir
hayat.
6. Kenapa anak sendiri yang disara hidup (sebahagiannya) oleh ibu sendiri
mendapat lebih dari ibu.
7. Kenapa adik-beradik yang tidak menyumbang apa-apa dapat lebih. Seronoklah
diorang, duduk saja pun dapat habuan besar.
8. Keadilan bagi kedua-dua pihak itu adalah 50 /50 atau yang hampir kepadanya,
kadar 1/8 (12.5%) bukanlah adil sama sekali malah merupakan penganiayaan
dan hinaan ke atas isteri yang telah memberikan sepenuh sumbangan (masa susah
dan senang) dan pengorbanan seumur hidup kepada suaminya.
9, Hujah yang paling sempoi - walaupun Islam telah menetapkan kadar Faraaid
itu, prinsip asasnya adalah keadilan. Apabila didapati telah berlaku
ketidakadilan, pembetulan mesti dibuat supaya keadilan ditegakkan demi kebaikan
isteri yang ditinggalkan.
Memang hujjah sebegini mudah disebutkan dan didakwa oleh orang yang masih
hidup. Walhal, fakta paling nyata sama ada suami/isteri itu seorang yang patuh
taat pada suruhan dan perintah dalam rumahtangga, atau pun seorang yang ingkar
dan perosak dalam rumah tangga hanya dapat dijawab pasangan yang lagi satu.
Mekanisme penghujjahan dan persaksian ini paling layak dan tepat dilakukan oleh
mereka yang hidup sahaja. Lantaran itu, selayaknya hukum harta sepencarian ini
dilaksanakan pada pasangan yang bercerai hidup supaya mereka sendiri boleh saling
memberi justifikasi terbaik untuk dipertimbangkan.
Dalam kata
lebih tepat dan menyeluruh, sistem pembahagian faraaid ini dituduh tidak adil. Inilah
justifikasi dan hujah berdasarkan logik, dogma dan paradigm liberalisme
masakini yang saya maksudkan "saya boleh fahami". Hakikatnya,
pernyataan ini telah diungkit dan digembar-gemburkan oleh sekumpulan manusia
rosak otak, buta kare tentang Islam sebenarnya.
Ini
merupakan satu paradigma pemikiran bikinan musuh Islam yang telah menular masuk
ke dalam urat saraf dan otak-otak ummat Islam. Pemikiran itu adalah
mempertikaikan kaedah dan jumlah pembahagian Faraaid ke atas harta pusaka
(tinggalan simati) sedangkan perkara itu telah ditetapkan secara qati'e di
dalam Al Qur'an dan al Hadis yang sahih. Mereka merasakan apa yang mereka
dapati dari paradigm mereka itu adalah lebih adil dan saksama. Lebih merapu
lagi, golongan manusia inilah yang tergedik-gedik dok mengwar-warkan seantero
Malaya bahawa mereka lah yang lebih Islam dan pandai-pandai belaka. Dengan
kertas kelulusan berjela-jela, pangkat yang besar tinggi diikuti gelaran hebat
itu ini, tidak hairanlah pernyataan dan da'yah mereka sering mendapat
perhatian.
Kaedah penyelesaian yang sekarang ini diwar-warkan begitu begini juga, tidak
menjurus kepada menjawab kepada hal yang dibangkitkan. Saya memahami ada negeri
yang Enakmen Keluarga Islamnya menyebut "harta sepencarian boleh dituntut
sebelum Mahkamah membuat hukuman faraaid atas harta simati". Apa yang
difahami dari klausa ini, bukanlah harta simati itu secara otomatik menjadi
harta pusaka, melainkan setelah mahkamah yang menetapkannya. Kerana itu, saya
ingin utarakan beberapa soalan,
1. Bila pula Allah Swt. dan Rasul-Nya memberi hak kepada Mahkamah sehingga
berkuasa penuh pula ke atas harta simati, berhak mengubah hukum ke atas harta
simati (harta pusaka) dengan memutuskan harta sepencarian terlebih dahulu sebelum
membuat hukum faraaid.
2. Bukankah jelas sekali perintah Allah Swt. (Al Qur'an Surah An Nisaa' [4] :
ayat 11 dan 12) bahawa harta simati itu mesti difaraaid setelah ditolak hutang
dan wasiat. Tidak timbul sama sekali padanya harta sepencarian atau, ditolak
dulu harta sepencarian kemudian bakinya di faraaidkan.
3. Adakah ketetapan qati'e ini telah di Mansukh kan oleh ayat-ayat yang lain
atau ditakhsiskan oleh hadis-hadis. Sekiranya ada, ia patut dimaklumkan kepada
mayarakat umum dan hukum sebegini pasti telah pun diamalkan oleh para salafus
solih dan golonan ummat terdahulu.
Implikasi dari kaedah penyelesaian secara begini pada saya adalah :-
1. Orang akan berpusu-pusu membuat tuntutan dengan pelbagai alasan direkacipta.
Masing-masing merasa berhak ikut pemikiran masing-masing. Sikit-sikit mahkamah.
Maka, mahkamah pula kena fikir dan buat kerja selesaikan masalah dan kehendak
dia. Bukannya dia nak selesaikan masalah sendiri.
2. Mahkamah akan terlalu banyak kerja melayani permintaan tak munasabah ini.
Kekadang berbulan dan bertahun tanpa selesai dengan cerita-ceriti yang
berbelit-belit dan berputar-putar.
3.
Sebenarnya "Orang yang Menuntut" itu menuntut hak daripada siapa?
bukankah "Orang yang Kena Tuntut" itu telah mati!
4. Malah, sekiranya
para waris menjadi pihak yang dituntut, bukankah yang menuntut itu sendiri pun
adalah sebahagian dari orang kena tuntut.
5. Atas
dasar apa pula "keadilan" mahu dipaksikan sekiranya tuntutan itu
diperakukan. Adakah waris-waris lain (mengikut turutan syara') redha akannya.
Adilkah apabila satu orang mendapat hak seraya mengurangkan hak orang lain pula
sedangkan semua waris telah ada bahagian masing-masing yang ditetapkan secara
qati'e.
6. Setakat mana juga tahap "keadilan" dengan frasa berikut
"keputusan mahkamah adalah muktamad"? sedangkan para waris tidak
redho.
Kes tuntut
menuntut, adil tak adil, saksama tak saksama ini tak akan berakhir sama sekali
selagi mana kita terus menggunapakai aqal manusia sebagai asas penyelesaian dan
sebagai neraca penentu tahap keadilan. Tidak mustahil malah telah berlaku pun,
akan sentiasa ada idea baru dari pihak tak berpuashati. Perkara ini takkan ada
pengakhiran malah makin memeningkan dan merumitkan. Masalah yang kita sangka
telah selesaikan, rupanya menjadi punca kepada masalah lain pula. Hasrat dan niyat
baik disertakan kaedah-kaedah perlaksanaan yang datang dari aqal manusia ini,
tidak sama sekali boleh melepasi keadilan yang telah ditetapkanNya.
Jadi,
berhentilah buat kerja macam ni.
Mari kita
lihat dari satu perspektif lagi. Kiranya tuntuan harta sepencarian itu
diluluskan dan si isteri kepada si mati mendapat 50% dari hartanya, yang
berlaku adalah begini :
Isteri telah
mendapat RM500,000
Bakinya
dianggap harta pusaka dan dipecahbahagikan mengikut faraaid,
Isteri
=
1/8 =
1/8 = RM 62,500
Anak
P =
1/2
= 4/8 = RM 250,000
Adik
beradik =
bakinya = 3/8 = RM 187,500
(L dapat 2, P dapat 1 bahagian)
Bermaksud si
isteri mendapat keseluruhan 562,500 @ 56.25% dari harta si mati. Sekadar nak
bertanya, adakah pembahagian sebegini pula dianggap adil? Justifikasi apa pula
yang menetapkan keadaan sebegini adalah adil. Kes ini asalnya menampakkan si anak
(keadaannya 1 orang sahaja) mendapat agak banyak, namun apa pula akan terjadi
sekiranya melibatkan jumlah anak yang banyak (misalnya 6 orang). Bukankah
jumlah 1/8 yang tetap diperolehi si ibu memang lebih banyak dari anak-anak ini.
Kerana itulah saya sebutkan, prinsip keadilan jika diambilkira dari akal-akalan
manusia, ia tak akan menyelesaikan masalah, tetapi menimbulkan masalah.
Apa yang
terjadi adalah anak atau anak-anak akan berhujjah semula menuntut keadilan
mengikut perspektif mereka pula, begitu juga adik beradik. Ini merupakan
polemic tak berakhir dan tak mustahil asas undang-undang itu sendiri suatu hari
nanti akan dirombak bagi mengikut kesesuaian yang baru pula. Dan polemic ini
berterusan tanpa akhir. Paling buruk adalah ia membuka ruang manusia membuat
penasiran sendiri-sendiri, mempergunakan mahkamah pula untuk membuat keputusan
ke atas kehendaknya, dan paling menyedihkan ia menyebabkan perbalahan dalam
keluarga.
Aakhirul
Kalam - Saya menyeru, hukum harta peninggalan simati ini telah jelas
perintahnya dari Allah Swt. dan Rasul-Nya. Ia amat lengkap dan tiada cacat
cela, meliputi dari ketika hidup sampailah setelah mati. Maka itu, ikutlah dia,
pening-pening dan serabut seperti yang saya nyatakan di atas pun tiada lagi.
Penjelasan terperinci telah pun saya nyatakan dalam artikel sebelum ini,
mengenai apa sebenarnya yang patut dibuat dalam kes tuntutan harta sepencarian
ke atas harta simati.
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, yang tidak benar itu
datang dari saya yang amat dhaif ini.
والسلام
eddzahir@ 38
Tanah
Liat, Bukit Mertajam
Date: Fri, 2 Jul 2010 03:12:24 +0800 (SGT)
Subject: Pembahagian Harta Pusaka - Harta
Sepencarian
السلام عليكم
و رحمة الله و بركاته
Terima
kasihlah atas penjelasan. Sekadar nak bertanya lebih sikit, yang ustaz
maksudkan keadilan sebenarnya apa dia, tidak pun disebutkan.
Saya nak menambah sikit, banyak perkara berkaitan faraaid ini yang ramai
orang kita kabur. Kerana itulah, banyak kes tanah di Penang ini khususnya
jadi masalah. Yang terbaru saman-menyaman anak dengan bapak kerana hal
pusaka dan wakaf.
Saya dengari
juga, banyak orang beri komen dan pendapat, sampai yang pelik pun
ada. Terlalu banyak saya dengar komen dan komplen, tapi takdak pulak
cadangan
membina dan bagus untuk supaya hal kekalutan faraaid ini boleh diatasi.
Saya yakin, sekiranya hal-hal faraaid ini berjalan dengan baik,
masyarakat Melayu Islam akan berada di tahap lebih baik.
Harap
dapat ustaz berikan ulasan dan cadangan-cadangan membina ke atas hal ini.
Komentar banyak-banyak pun seringkali tak dapat mengubah keadaan, tukang
komen saja ramai, yang nak buat tu tak ada.
sekian.
Warmest Regards
"
Knight Malaysia "
To:
Sent: Monday, 5 July 2010 2:44:11
Subject: Pembahagian Harta Pusaka - Harta
Sepencarian
Tuan
begitu membuat saya pening, tapi tak apa. Yang saya maksudkan dengan keadilan
adalah :
Setiap
mukmin wajib merujuk kepada Al Quran dan As Sunnah apabila ada perbantahan akan
sesuatu seperti mana firman Allah Swt. :
”……..
Jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu kembali (merujuknya)
kepada Allah (Al Kitab) dan Rasul (As Sunnah) jika kamu bena-benar beriman
kepada Allah dan hari akhirat. Tindakan demikian adalah paling baik (bagi kamu)
dan paling elok akibatnya”.
Surah
An Nisaa’ (4) : ayat 59
Hanya
kedua-dua Al Quran dan As Sunnah sahaja yang menjadi penyelamat kaum muslimin dari
kesesatan. Rasulullah Saw. berpesan :
“Dari Abdullah Ibnu Abbas Rhu, ia berkata bahawasanya aku mendengar Nabi Saw
bersabda : Sesungguhnya telah aku tinggalkan kepada kamu sekelian dua perkara, yang
jika kamu perpegang-teguh dengannya nescaya kamu tidak akan sesat
selama-lamanya iaitu; Kitab Allah dan Sunnah RasulNya”.
Hadis
sahih riwayat Imam Al Hakim rh.
Sebagai
mukmin yang bersyahadah dan mengakui Allah dan rasulNya, tiada lain bagi kita
melainkan menuruti dan mematuhi apa yang Allah dan rasulNya tetapkan,
sepertimana yang Allah Swt. perintahkan di dalam Al Qur’an :
“Dan
tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi wanita yang
mukmin, apabila Allah dan rasulNya telah menetapkan sesuatu ketetapan, akan ada
bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa
mendurhakai Allah dan rasulNya, maka sungguhlah dia telah sesat, (dengan) sesat
yang nyata”.
Surah
Al Ahzaab (33) : ayat 36
Maka
itu, dalam kes harta tinggalan si mati, ia adalah harta pusaka, yang sewajibnya
dibahagikan mengikut tatacara faraaid atau pun adanya pembahagian lain yang
diredhai oleh semua warisnya. Kesimpulan yang sama dengan artikel no. 1 dahulu.
Itulah keadilan yang sebenar-benarnya.
Sedikit
peringatan buat semua termasuk diri saya sendiri, beginilah jadinya apabila
pokok pangkal masalah yaitu, perintah Allah Swt. supaya pemilik harta memecah bahagikan
harta secara adil kepada semua waris menerusi kaedah yang dibenarkan syara’
semasa hidup lagi, tidak dipatuhi. Maka itu, bukan sahaja si mati mewariskan
harta tetapi masalah juga. Dan pewujudan cara untuk menyelesaikan masalah itu
pula bukan dengan mengatasi masalahnya yang paling asas (pokok), tetapi dicipta
satu hukum baru yang dulu tiada, malah menjadikan ia lebih bermasalah lagi.
Nak
selesaikan masalah, atasi dulu punca masalah itu, jika tidak masalah itu tidak
akan selesai sampai bila-bila.
Yang benar
itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, yang tidak benar itu datang dari saya
yang amat dhaif ini.
والسلام
eddzahir@ 38
Tanah
Liat, Bukit Mertajam
Sent: Mon, July 5, 2010 21:34:03 PM
Subject: Pembahagian Harta Pusaka - Harta
Sepencarian
Salaam
semua,
Jarang-jarang sekali masalah tentang faraid dibukukan. Di masjid mahu pun di
maahad, kuliah tentang masalah yang demikian cukup kurang. Malah kuliah tentang
faraid sendiri pun hampir-hampir tiada langsung. Kalau lah soal jawapan Haji Mad
ini boleh di bukukan, tentu lebih baik lagi dan memberi manfaat kepada lebih
ramai orang.
Mungkin boleh
dimulakan dengan 20 persoalan tentang hukum faraid dahulu, sebab kebanyakkan
persoalan faraid semasa adalah tentang masalah baru. Bukan hanya seputar yang di
dalam kitab sedia ada sahaja. Isu dan poin masalahnya dah berbeza sekarang ini
yang memerlukan penghuraian baru.
Harap ada
rakan-rakan yang sudi membantu beliau, untuk menjilidkan serta membukukan semua
hasil penulisan beliau nanti, dalam hal faraid juga bidang yang lain, untuk
manfaat ramai orang.
Sekian,
wassalam.
Sent from my
BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
0 ulasan:
Catat Ulasan