Sabtu, 21 April 2012

Soal Jawab Faraaid (Bahagian 2)

0 ulasan

Sent: Fri, October 15, 2010 11:04:42 PM
Subject: Faraaid / Warisan Harta Pusaka

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta Sekelian Alam. Solawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, sahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh.

Saya mahu bertanya bagi pihak rakan baik saya, yang ayahnya,seorang usahawan,  meninggal dunia kira-kira 4 bulan lepas. Arwah ada meninggalkan harta persendirian seperti tanah, rumah, kenderaan, wang tunai dan saham. Selain itu, juga banyak memegang saham dalam syarikat perkongsian. Salah satu yang menjadi isu adalah saham dalam syarikat dan tanah yang dikongsi dengan adik beradik atau dengan rakan-rakan.

Arwah meninggalkan seorang balu dan 3 anak perempuan dan 1 anak lelaki. Ayah dan ibu telah meninggal dunia tetapi masih ada adik beradik lelaki dan perempuan.

Sehingga kini, pembahagian harta pusaka arwah masih tidak dapat dibuat disebabkan ada isu-isu berbangkit berkenaan perkongsian perniagaan. Malah sehinga sekarang juga, rakan saya masih belum menerima apa-apa bayaran atau imbuhan dari syarikat perkongsian itu.

Dipohon pencerahan sedikit kerana arwah tidak meninggalkan sebarang wasiat atau hibah.

Wassalam.

Sent: Tue, October 19, 2010 11:04:42 PM
Subject: Faraaid / Warisan Harta Pusaka

Saya merujuk kepada persoalan yang dikemukakan oleh pedu_oo@yahoo.com pada hari Sabtu, 15 Oktober 2010. Perincian soalan telah dikepilkan dalam Siri 2 dan telah di c.c. oleh beliau kepada semua rakan-rakan. Sedikit perincian tentang soalan ini adalah, bagaimanakah pembahagian harta pusaka boleh dibuat ke atas harta tanah yang dimiliki sendiri dan yang dikongsi termasuk syarikat dan saham amanah.

Sebelum saya terus menjawab persoalan ini, ingin saya maklumkan terlebih dahulu beberapa prinsip asas dalam ilmu dan qaedah al faraaid supaya pengiraan dan pembahagain yang bakal saya nyatakan nanti tidak menimbulkan kekeliruan. Berdasarkan butiran yang diberikan :

1. Waris yang sah kepada Simati hanyalah 1 isteri, 3 anak perempuan dan 1 anak lelaki.

2. Disebabkan adanya anak lelaki, dia telah menjadi Hijab (pendinding/pelindung) dan waris-waris lain telah Mahjub (terlindung) dari mendapat harta warisan.

3. Secara pembahagian faraaid Islam, isteri mendapat 1/8 manakala baki bahagian adalah kepada semua anak-anak yang mana, perempuan mendapat 1 bahagian dan lelaki mendapat 2 bahagian.

4. Semua harta pusaka Simati dalam bentuk simpanan tunai, kenderaan, pegangan saham amanah, pegangan saham dalam syarikat perkongsian adalah Harta Alih. Bagi kes pegangan saham syarikat perkongsian, nilai kepada pemilikan beliau adalah % jumlah nilai saham yang dimiliki oleh Simati pada tarikh masa kematiannya. Hal ini tercatat dalam Borang 24 dan Borang 49, Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Butiran terperinci dipegang oleh setiausaha syarikat. Yang diambilkira dalam pecahbahagi adalah sekadar hakmilik Simati sahaja.

5. Sekiranya ada isu berbangkit dalam hal syarikat selepas kematian Simati, ia bergantung kepada polisi semasa syarikat atau persetujuan Ahli Lembaga Pengarah untuk membuat keputusan.

6. Semua harta pusaka Simati dalam bentuk harta tanah sama ada dimiliki penuh sendiri atau dikongsi ramai adalah Harta Alih. Bagi kes pemilikan harta tanah dikongsi ramai ini, adalah tertera di suratan hakmilik tanah (geran tanah) nilai pegangan setiap individu. Yang diambilkira dalam pecahbahagi adalah sekadar hakmilik Simati sahaja.

A. Pembahagian Harta Pusaka Mengikut Waris

1 isteri     =    1/8            =  (1x5)                       5

Semua anak-anak mendapat baki  7/8 (Lelaki 2 bahagian : Perempuan 1 bahagian)
Pendaraban kepada angka bulat  :  7 x 5    =  35

Anak Lelaki    1                                                14

Anak Perempuan  1                                          7
Anak Perempuan  2                                          7
Anak Perempuan  3                                          7
                                                        -----------------------------
                                    Semua Bahagian        40

B. Pembahagian seperti yang ditunjukkan di atas adalah berguna pakai bagi semua harta pusaka Simati sama ada Harta Alih mahupun Harta Tak Alih.

C. Masalah akan timbul sekiranya perkongsian itu tidak jelas nilai pegangan ahli-ahli pemegang sahamnya, boleh terjadi disebabkan cakap mulut dan saling percaya sahaja. Jika terjadi keadaan seperti ini, cubalah cari apa-apa sumber bertulis bagi membuktikan nilai pegangan atau mengadakan perundingan dengan pihak lain itu bagi mendapatkan penyelesaian terbaik. Hal ini memang sukar untuk mendapatkan sesuatu yang pasti kerana semuanya berasaskan lisan oleh 2 orang sahaja, tanpa saksi pula. Ini benar-benar mengharapkan keikhlasan hati dan kejujuran di pihak yang masih hidup.

Saya mencadangkan kepada kita semua termasuk diri saya sendiri, jika boleh elakkan sungguh-sungguh sebarang janji lisan sahaja ini. Kalau pun tidak ada perjanjian rasmi, sebaiknya paling kurang biar bersaksi, supaya sekiranya berlaku sesuatu yang diluar dugaan, boleh ada pertanggungjawaban kepada waris-waris.

D. Berikutan hal syarikat perkongsian itu sehingga sekarang masih tak menentu, baik sekali hal ini dipercepatkan prosesnya dengan menemui lembaga pengarah dan setiausaha syarikat. InsyaAllah cara ini akan dapat membantu.

E. Berikutan pembahagian ini melibatkan hartanah, ia boleh dibuat di Pejabat Tanah meliputi semua hartanah dan semua harta pusaka yang lain atau boleh dibuat pembahagian di Mahkamah Syari'ah atau, boleh juga menggunakan khidmat peguam yang mana pihak peguam akan menguruskan semua urusan sehingga urusan pembahagian itu selesai kepada semua waris mengikut bahagian masing-masing.

Saya sekadar ingin berpesan dan menggalakkan supaya, sekiranya harta pusaka tinggalan Simati itu besar jumlahnya, baiklah di waqaf atau infaqkan sedikit kepada mana-mana badan kebajikan Islam. Seruan ini saya buat supaya dapatlah nanti ia dimanfaatkan oleh seluruh ummat Islam selain melimpahkan pahala kepada Simati.

Setakat inilah yang mampu saya nukilkan. Moga saya telah membantu. Yang benar itu datang dari Allah swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.

سكين
والسلام

From: <izanahani@yahoo.com>
Sent: Fri, October 15, 2010 12:59:22 PM
Subject: Faraaid / Warisan Harta Pusaka 2

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Saya ucapkan terima kasih sungguh atas usaha Ustaz Mad. Banyak ilmu, pengajaran dan pedoman yang saya dan rakan-rakan perolehi dan bab faraid ini. InsyaAllah akan saya amalkan setakat yang mampu. Biarpun ustaz sebut ini siri akhir, harapnya tidaklah berakhir disini saja.

Saya tetap juga nak membuat seruan yang sama, supaya boleh semua artikel ini dikompilasikan. Saya rasa dah boleh dibuat buku ni.

Saya juga ingin bertanya, Ayah saya ada tanah kampung yang diwarisi dari datuk. tetapi untuk ayah saya dengan PakLong sama banyak. Datuk saya asalnya dulu berkongsi sama 1/2 dengan sepupunya di atas tanah itu. Ayah saya dengan PakLong tidak pernah menukar tanah itu ke nama mereka sehinggalah PakLong dan sepupu datuk itu dah meninggal dunia sekarang.

PakLong meninggalkan balu, 3 anak lelaki dan 4 anak perempuan. sepupu datuk pula meninggalkan 2 balu, 5 anak lelaki dan 6 anak perempuan. Sekarang ayah saya sedang usaha untuk buat pecah kuasa atas tanah itu, kerana dia pun sudah sakit-sakit, tapi DO mintak pecah kuasa dengan melibatkan semua waris-waris dulu dan kos kami tak boleh nak tanggung sendiri serta semua waris kena setuju pula.

Nak minta nasihat tentang pembahagian ikut hukum syara' serta macam mana dengan proses pecah kuasa itu mengikut undang-undang tanah. Jasa baik ustaz sangat dihargai dan diperlukan. Moga Allah merahmati.

Wassalam

Sent: Wed, November 3, 2010 2:57:07 PM
Subject: Faraid / Warisan Harta Pusaka 3

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah Swt. Solawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, sahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh.

Saya merujuk kepada persoalan yang dikemukakan oleh izanahani@yahoo.com pada Jumaat, 15 Oktober, 2010. Perincian soalan telah dikepilkan dalam Siri 2 dan telah di c.c. oleh beliau kepada semua rakan-rakan. Sedikit perincian tentang soalan ini adalah, bagaimanakah pembahagian harta pusaka boleh dibuat ke atas harta tanah yang dikongsi (ramai nama) serta proses pembahagian kepada waris-waris setelah salah seorang pemilik meninggal dunia. Dalam kes ini adalah datuk dan sepupu datuk pemilik yang sah.

Berdasarkan pernyataan yang diberikan, status pemilikan tanah tersebut adalah :

Datuk  1/2 dan sepupu datuk  1/2 (nama mereka tercatat atas geran hakmilik). Setelah Datuk meninggal, status pemilikan menjadi seperti berikut :

Ayah dan PakLong masing-masing ¼ = 2/4 dan sepupu datuk   2/4 (= 1/2). Masalah timbul bagaimana untuk membuat pembahagian faraaid setelah PakLong dan sepupu datuk meninggal dunia, sedangkan nama pemilik atas suratan hakmilik tanah (geran) belum ditukar, masih nama datuk dan sepupu datuk yang telah meninggal dunia. Berdasarkan undang-undang semasa, pemilik tanah yang sah adalah orang yang namanya tercatat di atas geran tanah. D

Isu-isu yang timbul dari keadaan ini adalah :

A. Nama Datuk masih tertera di atas geran sebagai pemilik tanah bersama tanpa ada nama Ayah dan PakLong. Saya andaikan, Ayah dan Pak Long disepakati oleh semua waris terdahulu sebagai waris kepada bahagian Datuk itu. Sepatutnya nama Ayah dan PakLong telah dimasukkan ke dalam geran sebelum PakLong dan sepupu datuk meninggal. Ini hal kritikal sebenarnya.

Berdasarkan proses undang-undang semasa, puan kena faham bahawa, bahagian tanah itu secara rasmi dan teknikalnya masih milik Datuk, bukan milik Ayah dan arwah PakLong. Kalaupun semua waris telah bersetuju sebelum ini, semua waris kepada Datuk mesti buat perakuan rasmi pembahagian semula di Pejabat Tanah atau dapatkan perintah mahkamah yang, bahawa hanya Ayah dan PakLong sahaja yang mewarisi bahagian tanah itu. Proses ini memang panjang dan memakan masa serta kos. Akan melibatkan banyak pihak juga sekiranya ramai waris asal telah meninggal dunia. Ini adalah Tahap 1 dan perkara ini mesti diselesaikan terlebih dahulu.

B. Bahagian sepupu datuk yang telah meninggal dunia tiada berkenaan dalam kes ini. Mereka anak-anaknya dan waris lain boleh membuat pembahagian mereka sendiri secara berasingan. Namun begitu, saya nyatakan disini pembahagian faraaidnya berdasarkan maklumat yang Puan berikan :

Isteri 1    1/16        2/16                             8
Isteri 2    1/16                                            8

Baki iaitu 14/16 adalah kepada semua anak (Lelaki 2 bahagian : Perempuan 1 bahagian)
Pendaraban ke angka bulat 14 x 8 =    112

Anak Lelaki 1                                            14
Anak Lelaki 2                                            14
Anak Lelaki 3                                            14
Anak Lelaki 4                                            14
Anak Lelaki 5                                            14

Anak Perempuan 1                                    7
Anak Perempuan 2                                    7
Anak Perempuan 3                                    7
Anak Perempuan 4                                    7
Anak Perempuan 5                                    7
Anak Perempuan 6                                    7
                                                        ----------------
                                        Semua             128  bahagian

C. Berikutan Pak Long telah meninggal dunia, pembahagian mesti dibuat terus kepada waris-warisnya. Berdasarkan data yang diberikan, pembahagian adalah seperti berikut,

Isteri    1/8                                                 10

Baki iaitu 7/8 adalah kepada semua anak (Lelaki 2 bahagian : Perempuan 1 bahagian)
Pendaraban ke angka bulat 7 x 10 =    70

Anak Lelaki 1                                            14
Anak Lelaki 2                                            14
Anak Lelaki 3                                            14

Anak Perempuan 1                                    7
Anak Perempuan 2                                    7
Anak Perempuan 3                                    7
Anak Perempuan 4                                    7
                                                        ----------------
                                        Semua              80  bahagian

D. Berikutan Ayah juga berhasrat menyerah terus bahagian hartanah kepada anak-anak, ia hasrat yang amat baik dan molek diteruskan. Memandangkan ia bersifat penyerahan semasa hidup yaitu proses hibah, puan dan seisi keluarga boleh berbincang baik-baik bagi mendapatkan persetujuan kaedah dan tatacara pembahagian secara bersama. Boleh dipecahbahagi mengikut pembahagian faraaid atau satu mengikut satu persetujuan bersama yang lain.

E. Setelah A diselesaikan terlebih dahulu, bolehlah perkara C dibuat.

F. Berkenaan perkataan 'pecah kuasa' itu, ia adalah istilah biasa dicakap sebut orang. Maksud sebenarnya adalah proses pecahbahagi harta pusaka kepada para waris yang berhak, mengikut bahagian masing-masing. Praktikalnya seperti saya nyatakan di atas.

G.  Setelah semua dinyatakan diatas siap, barulah ke Tahap 2 iaitu membuat pecahbahagi seperti dikehendaki dan didaftarkan di Pejabat Tanah. Itulah sebenarnya yang dikehendaki oleh DO terbabit. Proses memang akan panjang dan memakan masa. Namun begitu, oleh kerana ia melibatkan harta tanah, maka proses pecahbahagi pusaka A dan C, boleh dibuat di Pejabat Tanah sahaja. Amat baik sekiranya boleh dijalankan serentak. Tapi semua waris kena hadir.

Yang menjadi hal selalunya adalah masa dan kos serta mendapatkan kehadiran semua waris terlibat. Puan dan semua waris mesti mencari persetujuan dalam hal ini, daripada membiarkan hal ini berlanjutan. Hal ini akan menjadi lebih sukar sekiranya selepas ini ada lagi waris meninggal dunia sebelum urusan pindahmilik ini disiapkan.

G. Bagi kes Ayah, beliau sendiri boleh pergi ke Pejabat Tanah bersama semua waris yang dipersetujui (rujuk D) untuk menerima bahagian tersebut, untuk membuat pindahmilik. Hal ini tidak melibatkan sebarang perbicaraan mahkamah atau pun pecahbahagi pusaka di Pejabat Tanah.

Satu lagi ingin saya peringatkan, memandangkan akhirnya akan terjadi 3 pihak pemilik di atas satu geran (perkongsian mengikut bahagian masing-masing), satu lagi keadaan akan timbul berdasarkan undang-undang tanah semasa yaitu, sebarang perubahan status ke atas salah satu pemilik, ia mesti diperakui juga oleh pemilik-pemilik yang lain. Jika tidak, perubahan itu tidak boleh berkuatkuasa. Maksud berkuatkuasa ini adalah, perubahan status itu diluluskan oleh Pihak Berkuasa Negeri.

Justeru itu, semua pemilik boleh berbuat begini :

1.    Memasukkan nama semua waris yang berhak ke dalam geran tanah mengikut bahagian masing-masing. Ini cara paling benar mengikut hukum. Cuma, kesannya jumlah pemilik akan jadi sangat ramai dan sebarang perubahan perlukan perakuan semua sekali bermaksud, akan memberikan kesukaran dalam aspek pentadbiran.

2.    Memasukkan nama semua waris yang berhak ke dalam geran tanah mengikut bahagian masing-masing tetapi dilantik juga seorang penama/pentadbir/ pemegang amanah bagi pihak setiap satu keluarga pemilik supaya memudahkan urusan pentadbiran. Maksudnya sebarang perubahan status melibatkan salah satu pihak, cukup hanya 3 orang penama ini sahaja memberikan perakuan

Puan boleh berbincang lanjut dengan kaum keluarga semua pihak tentang cadangan yang saya nyatakan. Saya mendoakan yang terbaik untuk Puan.

Setakat inilah yang mampu saya nukilkan. Moga saya telah membantu pihak Puan. Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.

سكين
والسلام
 
eddzahir@38
Tanah Liat
, Bukit Mertajam

0 ulasan: