والسلام
Sabtu, 21 April 2012
Amalan Menurun (bahagian 1)
From: Knight Malaysia <prtdi@yahoo.com>
To: edd zahir <edd_zahir@yahoo.com>
Sent: Friday, 7 October 2011 11:48 PM
Perkara : Amalan Menurun Berdasarkan Islamkah??? (bahagian 1)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Moga Ustaz Mad dan semua rakan Jamaah dalam
suasana tenang, dalam rahmah dan restu Allah SWT sentiasa.
Saya masih keliru dan tidak tetap untuk membezakan
antara amalan kebatinan Melayu yang bercanggah dengan ajaran Islam dengan yang
sesuai dengan ajaran Islam. Sebagai contoh, di tamantempat saya tinggal
ada seorang lelaki pertengahan umur mengubat dengan cara menurun. Beliau
dipanggil ustaz dan mendakwa boleh mengamalkan perubatan Islam. Saya dapati,
beliau ini mula-mula bakar kemenyan, kemudian membaca Al Qur’an kemudian
membaca jampi mentera dengan memberi salam dan bismillah, dan lain-lain ayat
yang tidak kedengaran jelas. Dia juga ada menyebut 2 kalimah syahadah sebelum
menjadi tidak sedar kemudian baru memulakan pengubatan. Ianya cukup popular.
Berduyun-duyun orang datang, terutamanya pada malam Jumaat, termasuk pak-pak
haji dan orang-oang alim juga. Banyak orang yang sakit sembuh setelah
menemuinya.
Ramai yang beranggapan yang amalan menggunakan
ayat-ayat suci ini adalah berdasarkan Islam. Saya memang keliru. Adakah amalan
menurun untuk mengubat orang ini berdasarkan Islam? Secara peribadi saya
rasakan amalan ini amat pelik.
Maklumbalas amat saya hargai. Wasalam.
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وبعد, يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي رب إشرح لي صدري و
Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam.
Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera
ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan
Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari
kemudian. A'mma ba'du.
Pertama sekali saya ucapkan ribuan terima kasih kepada
Saudara Ibrahim kerana bertanya hal sensitif ini. Seperti selalu, saya mahu
maklumkan bahawa saya kurang gemar menjawab persoalan sensitif disebabkan
maudhu’ jawaban saya nanti akan bertentangan dengan arus perdana. Dan
kerananya, saya telah hadapi bermacam fitnah dan tuduhan hampir seumur hidup.
Susah benar rupanya untuk berkata benar ditengah masyarakat kita yang begitu
menebal kepercayaan tahyul, mistik, bid’ah dan khurafat.
Memang susah berhadapan dengan golongan manusia yang
fahami Islam ini berdasarkan dongengan dan dengar cakap sahaja bukan kepada
fakta tinggalan Allah SWT dan sunnah rasulNya. Dan kerananya, segala dongengan
dan sangkaan itu menjadi lebih besar dan utama berbanding fakta. Maka
kita yang mengajukan fakta ini pula dituduh wahabi, kaum muda, ajaran sesat
atau pun tak betul belaka. InsyaAllah untuk kebaikan semua,
saya cuba juga untuk menjawab persoalan ini kalaupun amat berat hati
sebenarnya.
Kepada semua rakan jamaah serta para pembaca yang saya
hormati, saya mendoakan agar Allah Swt. menerima semua amalan kita,
sentiasa membimbing kita kepada as siraatul mustaqim dan memelihara aqidah kita
dari segala bentuk persekutuan ke atas Allah Swt. dan rasulNya.
Baik sekali saya mulakan dengan membicarakan asas
amalan menurun itu. Sebenarnya amalan menurun ini merupakan amalan semua
masyarakat manusia merentasi bangsa dan agama. Dari dulu hingga sekarang,
dimana-mana jua kita boleh menemui amalan menurun ini. Malah dalam berbagai
nama, bentuk dan rupa. Kerana itulah amat jelas sekali kekeliruan dan kepeningan
kepada orang banyak, sekiranya mahu ditetapkan yang mana Islam atau tidak Islam
kerana asas perbuatannya adalah sama sahaja.
Dalam konteks negara kita, amalan menurun
ini telah pun ada sebelum kedatangan Islam lagi. Cuma setelah adanya kesedaran
Islam, amalan menurun ini tidaklah pupus sepenuhnya, akan tetapi cara dan
ritual menurun itu diubahsuai dan diasimilasikan dengan dimasukkan unsur-unsur
Islam kepadanya. Begitulah hakikat perbuatannya, dan jadilah “Islam” itu
sebagai tempelan dan topengan menyembunyikan hal sebenar disebaliknya. Dengan
adanya tempelan dan topengan itu, maka secara mudah diterimalah segalanya
sebagai Islam tanpa soal.
Dalam amalan masyarakat Melayu Islam, salah satu sebab
utama kenapa orang ramai sangat percaya kepada amalan menurun ini adalah kerana
para pengamal menurun ini “mengIslamkan” perbuatannya dengan menambahkan
pelbagai rangkaian kata jampi mantera atau serapah dengan kalimah-kalimah yang
mempunyai unsur-unsur Islam seperti penggunaan kalimah salam, bismillah, salawat,
nama-nama Allah, malaikat dan nabi, juga sebutan tahmid (Alhhamdulillah) dan
tahlil (Laa ilaha illAllah) serta ungkapan “dengan berkat kalimah Laa ilaha illAllah”.
Ada juga yang membaca ayat-ayat suci dipermulaan
upacara. Selalunya kalam-kalam Islam itu diperdengarkan manakala jampi serapah
menyeru jin syaitan ditutup. Disedapkankan lagi dengan ucapan meyakinkan
khalayak bahawa apa jua yang diperbuat itu segala-galanya ikhtiar belaka.
Selain daripada itu segala-galanya terserah kepada Allah. Maka itu, berduyun-duyunlah
diterima oleh orang ramai bahawa itulah perubatan Islam. Begitulah ceteknya
pemahaman tentang Islam apabila diterima bulat-bulat sesuatu perkara secara
permukaan sahaja tanpa diteliti perincian sebenar. Maka tidak hairanlah mudah
benar orang menanggapi bagawa segala perkara adalah berdasarkan Islam dengan
disebabkan adanya tempelan sebegini, walhal hakikat sebenarnya bukanlah begitu.
Makna sebenar amalan ‘menurun' adalah satu proses,
yang mana manusia menggunakan jampi serapah atau persembahan (pulut kuning,
ayam, pisang, berteh, telur, limau dll.) untuk memanggil atau menyerujemput
makhluk halus, yang terdiri daripada jin atau yang seumpama dengannya, supaya
masuk atau meresap ke dalam tubuh manusia bagi tujuan tertentu.
Seseorang yang diresapi makhluk halus semasa ritual
menurun itu akan berupaya melakukan tindakan, perbuatan dan aksi-aksi pelik dan
luarbiasa yang tidak boleh diperbuat oleh manusia normal. Justeru itu, pada diri
para peminat hantu, mistik, tahyul dan khurafat, hal-gal sebegini dianggap
hebat, digeruni dan dipuja-puji sangat-sangat. Setelah makhluk halus yang
diseru tadi masuk dalam dalam tubuhnya, individu yang diresapi itu berada dalam
keadaan tidak sedarkan diri keseluruhannya, separa sedar atau tahap sedarkan
diri hanya sedikit.
Resapan jin ke dalam tubuh badan manusia ini sememangnya
boleh berlaku. Sesungguhnya Allah Swt. telah memberikan kemampuan kepada jin
dan syaitan untuk berubah dari sifat asal mereka kepada kepada bentuk jasad
yang lain. Kerana itu mereka boleh menyerupai berbagai bentuk termasuk
menyerupai manusia atas sebab untuk memperdaya dan menyeru manusia supaya
mengikut kehendak mereka. Dalam sebuah hadis panjang, Rasulullah Saw. bersabda
kepada Abu Hurairah Rhu. yang dilantik menjaga harta zakat di bulan Ramadhan
berkenaan seorang pencuri harta tersebut :
“……. Setelah Abu Hurairah memberitahu perkara itu
kepada Nabi, maka Baginda Saw. bersabda : Sesungguhnya dia berkata benar
biarpun (sesungguhnya) dia seorang penipu. Tahukah engkau, dengan siapakah
engkau berbicara selama tiga malam itu, hai Abu Hurairah? Lalu Abu Hurairah
berkata : Tidak. Baginda Saw. bersabda : itulah syaitan”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. Kitab Sahih
Bukhari, Jilid 3 no. 504
Dengan izin Allah Swt. jin dan syaitan berupaya
berubah menjadi angin dan udara sehingga mereka dapat masuk ke dalam tubuh
manusia dan berjalan di dalam urat-urat manusia sebagaimana darah yang mengalir
di dalamnya. Hal ini disabdakan oleh junjungan mulia Nabi Saw. :
“Sesungguhnya syaitan berjalan dalam tubuh manusia di
tempat peredaran darah”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari dan imam Muslim rh.
Manusia-manusia yang lalai dari mengingati Allah Swt. ataupun
yang sengaja menyeru jin dan syaitan datang kepadanya akan dikuasai oleh
syaitan sehingga dia boleh melakukan berbagai perbuatan pelik dan luar jangka
termasuk membahayakan dirinya sendiri atau orang lain. Sesungguhnya ruang untuk
syaitan dan sejenisnya berbuat begitu sentiasa ada berdasarkan sabdaan
Rasulullah Saw. :
“Dari Anas bin Malik Rhu. ia berkata bahawasanya
Rasulullah Saw. bersabda : Ketika Allah Swt. membentuk Adam di syurga, Allah
pun meninggalkannya sesuai dengan kehendakNya. Maka iblis pun mengawasi (Adam)
dan memperhatikan bagaimana keadaannya. Ketika melihat ada sisi yang kosong,
maka dia pun mengetahui bahawa Allah Swt. telah menciptakan satu ciptaan yang
tidak mampu menahan diri”.
Hadis sahih riwayat imam Muslim rh. (no. 2611) dan
imam Ahmad rh. (Jilid 3 no. 229)
Dalam satu hadis lain, Rasulullah Saw. mengkisahkan
mengenai perangai iblis serta syaitan dan keturunannya terhadap manusia, begini
:
"Salah satu fitnah (cubaan) dajjal adalah dia
berkata kepada orang Badwi : Bagaimana menurutmu jika aku membangkitkan kembali
ayah dan ibumu yang telah mati, apakah kamu mahu bersaksi bahawa aku adalah
tuhanmu?. Orang Badwi menjawab : Ya. Lantas, syaitan menyerupai ayah dan ibunya
dan berkata : 'Wahai anakku, ikutilah dia karena dia adalah tuhanmu".
Hadis sahih riwayat imam Ibnu Majah rh, imam
Khuzaimah rh. dan imam Hakim rh.
Kebiasaannya dalam masyarakat kita, amalan menurun ini
diperlakukan bagi beberapa hasrat tujuan yang antaranya :
Perubatan : untuk mengenalpasti penyakit dan punca
penyakit, merawat pesakit dengan mengurut, menjampi atau mendoa kesembuhan,
membedah batin, menghalau hantu rasukan, membuang sihir, membuang saka dan
sebagainya. Malahan turut juga diperguna untuk tujuan sebaliknya yaitu berniyat
jahat seperti mensihirkan orang, mengganggu, mendapatkan pendinding dari bala
dan lain-lain.
Persembahan dan Adat Istiadat : diperguna dalam persembahan
teater tradisional, main kuda kepang, ulik mayang, tarian bubu, tarian dabus
dan sebagainya yang mana setiap satunya mempunyai seseorang yang digelar
khalifah yang berupaya membuat aksi pelik-pelik dan tahan sakit semasa
persembahan. Disebut-sebut bahawa orang yang telah diresapi roh itu sebagai telah
“naik syeh” dan persembahan akan menjadi lebih menarik dan glamer.
Perkhidmatan : mencari benda hilang, menilik nasib atau
untung rugi atau sial atau tak sial, mencari harta karun, meneka nombor ekor,
minta naik pangkat, minta disayang, minta laris berniaga dan sebagainya.
Pertahanan Diri atau Persilatan : orang yang menurun ini boleh
tiba-tiba menjadi pandai bersilat, pandai guna senjata, pecaya telah menjadi
kebal, menjadi kuat, tahan sakit dan sebagainya. Ada beberapa jenis silat
Melayu yang percaya dan beraqidah bahawa semasa mengamalkan silat menurun ini
mereka dibimbing oleh para orang alim, wali-wali dan malaikat. Sekiranya mereka
mati dalam keadaan itu, mati mereka adalah syahid dan masuk syurga. Begitulah
aqidah yang diajar dalam amalan silat Abjad, silat Kalimah, silat Nasr ul Haq
dan berbagai lagi. Mudah sungguh mati syahid ye!
Amalan ilmu kebatinan dan amalan menurun ini, yang
didakwa sebagai diresapi oleh roh-roh datuk nenek, roh syeikh-syeikh, wali-wali
dan para auliyaa’ yang ghaibah, berbeza-beza pada pandangan fizikal dan
kegunaannya, tetapi konsep atau ciri-ciri yang wujud dalam semua
amalan itu tetap sama, di mana tubuh manusia ketika itu hanya merupakan rangka
jasad yang dikuasai oleh makhluk halus yang meresap dalam tubuh manusia.
Demikianlah amalan menurun ini dalam masyarakat kita
yang ruang litupnya sebegitu meluas, multi purpose serta meliputi berbagai
bidang. Tidak hairanlah amalannya juga begitu meluas, dipercayai dan diamalkan
oleh ramai orang. Tambahan pula amalan ini dikepalai oleh orang-orang yang
terpercaya dalam masyarakat seperti pak lebai, pak haji, orang alim termasuk
juga para asatizah yang keliru dan mengelirukan orang. Para pengikutnya pula
terdiri dari berbagai lapisan golongan, bermula daripada manusia biasa-biasa
sehinggalah yang berpangkat besar, berpendidikan tinggi, bergelar itu ini dan
dari baka hebat-hebat dan dihormati orang. Lantaran itu biasa sangat kita
mendengar dalil hawa nafsu begini : “takkanlah perbuatan itu salah, sedangkan
professor, datuk dan tengku pun buat sekali”.
Satu lagi perkara utama yang menjadikan ritual menurun
ini laku, dipercayai dan diamalkan penuh glamer dalam masyarakat kita adalah
wujudnya kepercayaan bahawa orang yang menurun itu sebenarnya diresapi oleh roh
orang-orang alim, wali-wali, roh para anbiyaa’ ataupun malaikat, maka timbullah
tanggapan dan sangkaan bahawa mana mungkin amalan itu terlarang dan kata-kata
atau pedoman serta tunjuk ajar dari para auliyaa’ itu salah pula. Lantaran itu,
amat popular sekali, para makhluk halus yang meresapi tubuh manusia itu
mengaku dirinya Nabi Khidir ahs,, Sheikh Abdul Qadir Jailani rh., Wali
Songo, para wali lain dan sebagainya.
Bahasa kiasan yang selalu digunakan semasa upacara
pula adalah seperti Tok Syeh, Tuan Guru ataupun bahasa perhubungan yang
indah dan sopan seperti Atuk, Nenek, Anak atau Cucu. Kerana itulah ramai orang
yang cetek pengetahuan merasakan semua amalan ini benar belaka. Malah ramai
pula diantara mereka itu sekiranya ditegur pun, takkan mahu mendengar kata
kerana lebih percayakan kata-kata Tok Syeh menurun itu.
Sepanjang pengalaman saya sendiri, ada pihak tertentu
yang berkerjaya mengubat orang, turut mengajar ilmu-ilmu pelik, mitos dan star
wars yang didakwa kononnya diperolehi daripada para auliyaa’ yang telah mati,
yang bertemu semasa dalam mimpi ataupun secara laduni. Demikianlah aqidah dan
kepercayaan yang dipegang kukuh tanpa usul periksa lagi. Benarkah aqidah
sebegini?
Hakikat yang tidak diketahui atau jarang disebutkan
kepada orang ramai adalah, fahaman juga aqidah bahawa roh orang mati boleh
meresap ke dalam jasad/tubuh orang yang masih hidup serta mendapat ilmu
pengetahuan serta amalan secara mimpi dari orang telah mati ini merupakan satu
kepercayaan batil dan tak penah diajar oleh agama suci Islam. Aqidah sebegini
ini ada dalam fahaman agama Buddha, Hindu dan berbagai fahaman purbakala. Ia
telah menyerap masuk ke dalam amalan masyarakat Melayu Islam ratusan rahun
dahulu, diamalkan dan diubahsuai dengan memasukkan unsur-unsur Islam ke
dalamnya. Mahasuci Islam agama samawi yang diturunkan oleh Allah Swt. ini
daripada semua fahaman batil ini.
Ia leluasa berkembang biak lantaran tiada ketegasan
pihak-pihak agamawan dan pentadbiran untuk memperkukuhkan kekuatan dan kesucian
ilmu aqidah mulia Islam, sebagai teras paling utama dalam pendidikan dan
pengajaran di dalam masyarakat Islam. Malah usaha membanteras dan mencegahnya
juga tidak membawa ke mana-mana, seolah-olah tiada kesungguhan kalau pun Islam
yang mulia ini telah berakar umbi di negara kita sudah lebih ratusan tahun.
Lantaran itulah, bukan sekadar tuan penanya, malah
jutaan lagi ummat Muslimin jadi tak ketahuan punca, tak tahu nak membezakan sebenarnya
; yang mana Islam dengan yang mana bukan Islam dalam sebegitu banyak amalan
sehari-hari. Kerana itu juga, ramai yang ambil jalan mudah dengan mengIslamkan
apa jua yang ada unsur Islam sikit-sikit kalau pun jelas hanya topengan dan
tempelan. Lebih menjengkelkan lagi, ramai pula para agamawan yang tersohor,
dikelek orang ke sana sini, menjadi pendokong dan tekong pula dalam amalan
merapu meraban ini. Lantas, bagaimanalah orang-orang awam yang pasti tidak
faham ini mahu diperbetulkan.
Sesungguhnya Allah Swt. berfirman di dalam Al Qur’an
ul Haaq :
“Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan (wahai
Muhammad), roh itu dari perkara urusan Tuhanku, dan kamu tidak diberikan ilmu
pengetahuan melainkan sedikit".
Surah Al Israa’ (17) : ayat 85
Persoalan roh ini adalah hal ghaib yang mana ia hak
mutlak Allah Swt. Pengetahuan yang diberikan kepada manusia hanyalah amat
sedikit menerusi kalamNya sendiri (Al Qur’an ul Majiid) dan juga menerusi as
sunnah RasulNya. Maka amat batil dan jahat orang yang memperkatakan tentang
urusan roh ini mengikut kata mimpi, hearsay dari mulut ke mulut dan
sangka-sangkaan dan dongengan sahaja dengan bukan bersumberkan dalil sahih
syara’, waima datang dari sesiapapun.
Orang yang telah kembali ke rahmatullah atau kembali
ke alam Barzah, rohnya tidak boleh kembali lagi ke dunia fana dan hidup
bercampur baur dengan manusia biasa. Allah Swt. menahan roh itu
ditempatnya tersendiri. Allah Swt. menegaskan hal ini menerusi firmanNya di
dalam Al Qur’an ul Hamiid :
"Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan
(memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waqtu tidurnya, maka Dia tahanlah
jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang
lain (orang yang tidur) sampai waqtu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang
demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir”.
Surah Az Zumar (39) : ayat 42
Di dalamnya terdapat dalil bahawa jiwa (roh) itu
terkumpul di alam yang tinggi. Sebagaimana yang tercantum di dalam hadis marfu’
yang diriwayatkan oleh Ibnu Mandah Rhu. dan yang lainnya. Sedangkan di dalam
riwayat daripada Abu Hurairah Rhu. bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda :
“Jika salah seorang daripada kalian berbaring di
pembaringannya, maka kibaskanlah bahagian dalam kainnya, kerana dia tidak tahu
apa yang ada di bawahnya, kemudian ucapkanlah ; Dengan Nama Engkau Ya Rabbku,
aku letakkan lambungku dan dengan Engkau aku mengangkatnya. Jika Engkau tahan
jiwaku, maka rahmatilah dia dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah dia
seperti Engkau menjaga hamba-hambaMu yang salih”.
Hadis sahih riwayat imam Bukhari rh. dan imam Muslim
rh.
Sebahagian Salafus Salih berkata : Roh-roh yang mati
akan digenggam ketika mereka mati, dan (juga) roh-roh yang hidup ketika mereka
tidur. Lalu mereka saling mengenal sesuai dengan kehendak Allah untuk saling
mengenal. Ibnu Abbas Rhu. berkata : jiwa-jiwa orang yang mati akan ditahan dan
jiwa-jiwa orang yang hidup dilepas dan tidak keliru.
Tafsir ul Qur’an ul Adziim, Imam Ibnu Katsir rh. Jilid
8, halaman 156-157
Nota : Huraian lanjut bahawa roh para syuhada dan
orang mukmin umumnya, berada di alam Barzakh dan di syurga dibuat oleh Imam
Ibnu Katsir rh. (Jilid 1, halaman 303-305) dalam menafsirkan ayat 154, surah Al
Baqarah (2). Beliau merujuk kepada hadis daripada imam Muslim dan imam Ahmad
rh. bahawa para roh itu tidak akan dikembalikan ke dunia sehingga Allah
mengembalikannya kepada jasadnya pada hari ia dibangkitkan.
Jelasnya, roh manusia manusia yang meninggal dunia
telah kembali kepada Allah Swt. yang disebut berada dalam alam Barzakh yaitu
sebahagian dari alam Akhirat. Justeru itu, insan yang telah pergi kepadaNya tidak
mungkin dan tidak boleh kembali ke alam dunia lantaran Barzakh itu sendiri
bermaksud dinding pemisah atau penghalang, yang memisahkan di antara dua alam
sepertimana firmanNya :
“……… Dan dihadapan mereka ada dinding (barzakh) sampai
gari mereka dibangkitkan (qiyamat)”.
Surah Al Mu’minuun (23) : ayat 100
Maka itu, aqidah bahawa roh boleh kembali ke dalam
tubuh badan manusia dan berinteraksi sebagaimana manusia biasa di alam
fana/dunia ini merupakan satu aqidah yang terkeluar dari ajaran Islam dan tidak
boleh dipegangi sama sekali. Sesiapa yang ada aqidah sebegitu hendaklah segera
bertaubat.
Maka, yang sebenarnya memasuki dan meresap ke dalam
tubuh manusia yang menurun ini bukanlah roh para auliyaa’ seperti yang disangka
dan dipercayai oleh orang ramai. Akan tetapi sebenarnya adalah Qarin, yaitu
salah satu jenis daripada jin ataupun syaitan. Perkataan Qarin berasal
daripada bahasa Arab yang berarti teman, pasangan atau pendamping. Secara
istilah (syara’), Qarin berarti roh-roh jahat, yang terdiri daripada
makhluk-makhluk halus yang sentiasa mendampingi manusia, sejak seseorang itu
dilahirkan sehingga dia meninggal dunia.
Setakat ini dahulu nukilan saya buat masa
ini.
والله اعلم
,
bersambung
Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan
Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhaif ini.
سكيان
والسلام
والسلام
eddzahir@38
Tanah
Liat, Bukit Mertajam
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan