Tn. Ustaz Yang dihormati,
saya ingin tahu lebih lanjut berkenaan maksud sebenar perkataan ustaz,
1. Tuan mengatakan secara tegas bahawa menghukum wajib. Sunnat, harus dan sebagainya dalam kes kada puasa dan memberi fidyah mesti berdasarkan dalil. Sedangkan,
2. Tuan sendiri ada menyebut 'tiada halangan malah menggalakkan' pula, bukankah ia juga suatu hukum dan apakah dalil kepada kata-kata tuan itu.
Maaf sekiranya kurang menyenangkan.
Wassalam.
1. Memang saya menyeru dengan tegas supaya manusia yang menetapkan 'wajib...atau...kena' itu, memberikan dalil ke atas hukum yang disebutnya. Pernyataan itu adalah suatu penjatuhan/penetapan hukum syara’. Puasa Ramadhan adalah ibadah khusussiah yang diperintah dan ditetapkan oleh firman Allah Swt. dan ditunjukkan contoh amalannya oleh Nabi Saw. Di dalam Al Qur'an ul Haliim, Allah Swt. berfirman : "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa". Surah Al Baqarah (2) : ayat 183, dihurai lagi dalam ayat 184 hingga 187 termasuk hal ciri-ciri orang yang dibenarkan meninggalkannya dengan sebab-sebabnya.
“Telah berkata Abu Hurairah Rhu., pada suatu hari Rasul Saw. duduk beserta para sahabatnya, lalu datanglah seorang lelaki dan bertanya : Wahai Rasulullah! Apakah Islam itu? Nabi Saw. menjawab, Islam adalah engkau menyembah Allah sendirinya dengan tidak engkau mempersekutukan sesuatu dengannya, dan engkau melakukan solat yang difardhukan, dan engkau memberikan zakat yang difardhukan dan engkau mengerjakan puasa di bulan Ramadhan". Hadis sohih riwayat Imam Bukhari rh. dan Imam Muslim rh. Dalam riwayat sohih yang lain disebut juga mengerjakan haji.
"Sesungguhnya jawaban orang-orang mukmin, apabila mereka dipanggil kepada Allah dan rasulnya, agar Rasul menghukum (mengadili) diantara mereka ialah ucapan Kami Mendengar dan Kami Taat. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung".
Tatacara perlaksanaan puasa telah diperjelaskan oleh sunnah Rasul Saw. menerusi sebegitu banyak hadis sohih dan hadis hasan termasuk perkara yang membolehkan meninggalkannya dan disertakan kaffarah (denda)nya, dengan tiada satu pun dalil memberi kelonggaran tidak puasa dengan senghaja. Oleh itu, tiada lain bahawa orang yang meninggalkan Puasa Ramadhan dengan senghaja tentu sekali bukanlah golongan manusia yang termasuk dalam "Kami Mendengar dan Kami Taat".
Ummat Muslim yang senghaja melanggar perintah Allah Swt dan Rasul Saw., adalah wajib ke atasnya bertaubat nasuha, memohon ampun kepada Allah Swt. dan insaf sungguh-sungguh atas kesalahan dilakukan, mengubah perlakuan itu dan tidak sama sekali akan melakukannya lagi. Itulah perkara yang mesti dilakukannya atas perbuatan senghajanya itu. Allah swt. Memerintahkan ummatnya memohon ampun dan bertaubat atas segala kesalahan seperti firmanNya di dalam Al Qur'an ul Majiid :
"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Penciptamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai .......".
Oleh karena, tiada contoh dan perintah dari Allah Swt. Dan Rasul Saw. (denda qadha dan fidyah seperti disebutkan) ke atas orang yang senghaja meninggalkan Puasa Ramadhan itu, maka saya ingin tahu bagaimanakah 'wajib...atau...kena...' itu diperolehi serta apakah dalil sohih yang mendasari hukuman itu. Adakah Allah Swt. dan Rasul-Nya terlepas pandang hal ini dan tak cukup beri petunjuk sehingga manusia lain perlu menambah hukum hakam baru. Kenapa tidak disuruh orang itu bertaubat nasuha seperti yang dituntut Allah Swt. dan Rasul-Nya atas kesalahan senghaja ingkar perintah.
Soalan daripada: : izanahani@yahoo.com
Salam Ustaz Mad,
Saya ingin bertanya sedikit lagi, bukankah hukum yang masyhur dan diamalkan dikalangan kita, bahawa tidak boleh melakukan puasa sunat selagi puasa qada tidak selesai. Dalam kes begini, agak berat bagi orang perempuan contohnya macam mana nak buat puasa 6 bulan syawal walhal banyak hari tidak puasa ramadan kena ganti kerana haid dan nifas lepas tu menyusukan anak lagi.
Sekian.
Terima kasih juga puan, kerana masih bertanya lagi. Saya benar-benar mohon maaf, jika ada yang tak kena kat mana-mana. Apa pun, menuntut penjelasan itu amat baik, supaya dapat memahami sesuatu berdasarkan fakta dan dalil yang benar, malah orang yang menjawab pun mesti sedia dengan dalil dan nas kepada perkataannya. Sebenarnya cara sebegini membantu kedua-dua pihak.
Harap janganlah panggil saya ustaz. Saya yang dhoif ini, sekadar membantu serta memberikan pengetahuan yang saya termampu sahaja. Sekiranya saya salah dan tidak benar, maka tolaklah kata-kata saya itu, berpeganglah pada hukum yang benar dan sohih.
A. Tidak boleh melakukan puasa sunat selagi puasa kada tidak selesai.
Saya tidak pasti dari mana asalnya hukum itu. Saya pun diajar seperti itu juga dulu, tapi tidak diberitahu mana sumbernya. Namun begitu, ingin saya nukilkan sebuah hadis riwayat Imam Ahmad bin Hanbal rh. :
"Barangsiapa dapati Ramadhan sedangkan ia berhutang sesuatu dari Ramadhan (yang lalu) yang belum ia tunaikan, tidak diterima daripadanya (puasa Ramadhan yang baru), dan barang siapa puasa sunnat, padahal ia berhutang puasa yang belum ia tunaikan, maka sesungguhnya tidak diterima (puasa sunnat) daripadanya sebelum ia puasakan hutangnya itu".
Hadis ini status Ahad dan ianya ini diriwayatkan oleh seorang sahaja. Dalam turutan rawinya terdapat seorang rawi yang diragui. Kerana itu, hadis ini tidak dapat digunapakai sebagai sumber hukum dan dijadikan dalil kepada amalan puasa syara’.
Dalam menerangkan perkara qadha puasa ini, seorang ahli fiqh di kalangan tabi'in rh. dari Kufah iaitu Imam Ibrahim An Nakhai'e rh. Ada menyebutkan :
"Apabila berturut-turut pada seseorang dua Ramadhan yang ia mesti puasa padanya, jika ia sembuh diantaranya tetapi belum mengganti yang pertama alangkah buruknya perbuatannya itu, maka hendaklah ia minta ampun kepada Allah Swt. dan hendaklah ia puasa (juga)".
B. Mahu buat puasa 6 Syawal tapi banyak penghalang seperti dinyatakan.
1. Sekiranya puan rasa terhalang oleh kerana belum ganti puasa Ramadhan, keterangan yang saya berikan di atas telah menjelaskan bahawa puasa 6 boleh dibuat sekalipun puasa qadha Ramadham belum dibuat.
Berdasarkan petikan di bawah ini, adakah hadith ini sohih? Saya diberi oleh seorang rakan dan macam-macam penceritaan disebutkan berdasarkan hadis ini. Yang pelik-pelik pun ada sampai kami ak dapat nak pastikan yang mana betul.
Assalamualaikum,
Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan : Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah
Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.
Oleh itu, SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja mahupun yang di sengajakan , semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, insya ALLAH.
"SELAMAT BERPUASA"
Maklumbalas 1
Saya telah cuba membuat semakan dari beberapa buku dan kitab, serta bertanya kepada beberapa rakan. Namun sumber asal pernyataan ini tidak dikenalpasti. Oleh itu, tidak dapat saya memberikan ulasan buat masa ini.
Setakat ini yang mampu saya beri bimbingan. Yang benar itu datang dari Allah swt. Dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu datang dari saya yang amat dhoif ini.
والسلام
Maklumbalas 2 : daripada Abu Hafiez mohdpoziatan@yahoo.com
Setelah membuat semakan, adalah didapati, lafadz hadis yang dinukilkan dan diperolehi oleh Saudara Abdul Shukor, berasal dari :
Dari Ka’ab Bin ‘Ujrah Rhu., ia berkata bahawasanya Rasulullah Saw. bersabda : Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kami pun berhimpun. Lalu baginda menaiki anak tangga mimbar. Baginda berkata : Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, baginda berkata lagi : Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, baginda berkata lagi : Amin. Dan ketika baginda turun (dari mimbar) kami pun bertanya : Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini. Lalu Baginda menjawab : Sesungguhnya Jibrail ahs. telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya : Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi : Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan solawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi : Celakalah orang yang mendapati ibu bapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Lalu aku pun mengaminkannya.”
Sempena syahri Ramadhan al Mubarak ini, ingin juga saya nukilkan sebuah hadis bagi pengajaran kita bersama :-
والسلام
0 ulasan:
Catat Ulasan